Hjelp, jeg hører ikke forskjell!

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
Sitter her og sammenligner en gammel Squeezebox Touch med switchmode PSU og en Auralic Aries Femtoclock med linær PSU.

Utstyr ellers er AMR DP 777 SE dac og pre, Teac AI-3000 forsterker (kjøres i bypass), og Klipsch Cornwall III. Jeg spiller musikk fra Roon, som kjører på en ordinær Desktop PC.
Musikk streames fra lokal server over WiFi.

Auralic brukes med AES/EBU inn i AMR.
Touch kjører Coax->BNC inn i AMR.
Disse inngangene skal være identiske på AMR.

Med Roon er det forholdsvis enkelt å starte to låter samtidig, slik at jeg bare bytter inngang på DAC for å høre etter forskjeller.

Jeg har spilt av noen 10-15 sekunder musikkstykker opp til 15 ganger, og jeg klarer ikke å spore et fnugg av forskjell mellom streamerene. En blindtest hadde blitt ren gjetting..

Jeg er langt fra overtroisk, men hadde trodd jeg skulle klare å høre NOE forskjell mellom disse to. Spesielt tatt den lineære strømforsyningen til Auralic i betraktning.

Enten har jeg rævva ører, eller så er et bitperfekt signal identisk mellom to forskjellige avspillere. Kanskje hadde jeg klart å høre noe forskjell på en DAC med dårligere jitter-håndtering?

Jeg hører kanskje dårlig, men sparer nå penger 😁
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Who would have thought? :ROFLMAO:

Gratulerer, du kan nå slappe helt av resten av livet og leve godt med at bitperfekt aldri blir mer bitperfekt selv om det koster mer 👊
 

MoonDust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2010
Innlegg
248
Antall liker
133
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
AMR DP 777 SE dac har THD + N på 0,3% (-50db ish). Den legger nok på sin signatur uansett hvilken kilde du kobler til.
Har tilsvarende opplevelse med Devialet min. Hører nada forskjell på Chromecast og Lumin. Tidenes skuffelse. Men Lumin appen er bra.
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
AMR DP 777 SE dac har THD + N på 0,3% (-50db ish). Den legger nok på sin signatur uansett hvilken kilde du kobler til.
Har tilsvarende opplevelse med Devialet min. Hører nada forskjell på Chromecast og Lumin. Tidenes skuffelse. Men Lumin appen er bra.
Den er nok ikke nøytral nei, hehe. Burde likevel ikke stå i veien for å plukke opp potensielle forskjeller på kilder? Dyr app! 😁
 

MoonDust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2010
Innlegg
248
Antall liker
133
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Den er nok ikke nøytral nei, hehe. Burde likevel ikke stå i veien for å plukke opp potensielle forskjeller på kilder? Dyr app! 😁
Koronatider har gitt mye tid til "studier" og tanker om hifi. Etter å ha lest en del om digital overføring er jeg ikke helt sikker på om det er de store forskjellene på kilder. Og om det faktisk er forskjeller, er de hørbare etter DAC har gjort jobben sin? Heller tvilsomt.
Har også prøvd CD drivverk mot Blu-ray. Null forskjell i blindtest.

Konklusjon: For billig anlegg. Eller dårlig hørsel. :giggle:🤷‍♀️

Dyr App ja! :D
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.949
Antall liker
16.433
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Brukervennlighet er litt av grunnen til at jeg gikk fra pc avspilling til streamer. Ikke overrasket over at du ikke hører forskjell. Synes streamer med dac er den greieste løsningen.
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
Gikk stille for seg her. Er ikke tråden kontroversiell nok til å få frem lidenskapen? 😁
 
M

MusicBear

Gjest
Gikk stille for seg her. Er ikke tråden kontroversiell nok til å få frem lidenskapen? 😁
Kan være mange med rådyre komponenter som ikke tør mene noe her. Andre med ting som fortsatt koster mye og (!) som de mener å høre forskjell på, men redde for å ikke bli trodd på nettopp det.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Sitter her og sammenligner en gammel Squeezebox Touch med switchmode PSU og en Auralic Aries Femtoclock med linær PSU.

Utstyr ellers er AMR DP 777 SE dac og pre, Teac AI-3000 forsterker (kjøres i bypass), og Klipsch Cornwall III. Jeg spiller musikk fra Roon, som kjører på en ordinær Desktop PC.
Musikk streames fra lokal server over WiFi.

Auralic brukes med AES/EBU inn i AMR.
Touch kjører Coax->BNC inn i AMR.
Disse inngangene skal være identiske på AMR.

Med Roon er det forholdsvis enkelt å starte to låter samtidig, slik at jeg bare bytter inngang på DAC for å høre etter forskjeller.

Jeg har spilt av noen 10-15 sekunder musikkstykker opp til 15 ganger, og jeg klarer ikke å spore et fnugg av forskjell mellom streamerene. En blindtest hadde blitt ren gjetting..

Jeg er langt fra overtroisk, men hadde trodd jeg skulle klare å høre NOE forskjell mellom disse to. Spesielt tatt den lineære strømforsyningen til Auralic i betraktning.

Enten har jeg rævva ører, eller så er et bitperfekt signal identisk mellom to forskjellige avspillere. Kanskje hadde jeg klart å høre noe forskjell på en DAC med dårligere jitter-håndtering?

Jeg hører kanskje dårlig, men sparer nå penger 😁
Kjøp deg platespiller og bytt mellom ulike pickuper. Da hører du (sannsynligvis) forskjell :)

På godt og vondt har digitalteknologien gjort slike bytteøvelser mellom A og B nærmest umulig å høre forskjell på. Det er ikke dine ører det er noe galt med; det er fravær av hørbare feil i det digitale som forklarer opplevelsen din.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Tror det er flere som er rett og slett lei... Diskusjonen for diskusjon sin egen skyld er temmelig bortkastet om det ikke er noe en vil oppnå. Selv gir jeg fa i hva andre folk påstår de hører og ikke hører, har jeg interesse av det, bør jeg bruke egne ører :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Sitter her og sammenligner en gammel Squeezebox Touch med switchmode PSU og en Auralic Aries Femtoclock med linær PSU.

Utstyr ellers er AMR DP 777 SE dac og pre, Teac AI-3000 forsterker (kjøres i bypass), og Klipsch Cornwall III. Jeg spiller musikk fra Roon, som kjører på en ordinær Desktop PC.
Musikk streames fra lokal server over WiFi.

Auralic brukes med AES/EBU inn i AMR.
Touch kjører Coax->BNC inn i AMR.
Disse inngangene skal være identiske på AMR.

Med Roon er det forholdsvis enkelt å starte to låter samtidig, slik at jeg bare bytter inngang på DAC for å høre etter forskjeller.

Jeg har spilt av noen 10-15 sekunder musikkstykker opp til 15 ganger, og jeg klarer ikke å spore et fnugg av forskjell mellom streamerene. En blindtest hadde blitt ren gjetting..

Jeg er langt fra overtroisk, men hadde trodd jeg skulle klare å høre NOE forskjell mellom disse to. Spesielt tatt den lineære strømforsyningen til Auralic i betraktning.

Enten har jeg rævva ører, eller så er et bitperfekt signal identisk mellom to forskjellige avspillere. Kanskje hadde jeg klart å høre noe forskjell på en DAC med dårligere jitter-håndtering?

Jeg hører kanskje dårlig, men sparer nå penger 😁
Nøyaktig hva jeg ville forventet, egentlig. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Trolig er det digitalkablene som brukes, som ikke er transparente nok til at man kan høre forskjell. Eller strømkablene.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.155
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Tror det er flere som er rett og slett lei... Diskusjonen for diskusjon sin egen skyld er temmelig bortkastet om det ikke er noe en vil oppnå. Selv gir jeg fa i hva andre folk påstår de hører og ikke hører, har jeg interesse av det, bør jeg bruke egne ører :)
Ja, nå har vi truffet hverandre på nettet i over tyve år. Disse grunnleggende temaene burde egentlig vært ferdig diskutert. Og det er jo i grunn de samme trøtte trynene som holder det hele i gang, så fra et nykommer og et forbrukerhjelp ståsted har det lite verdi, som du poengterer.

Satt på en CD i mitt gamle treskverk fra den gang www var nytt og verden var stille og rolig. Om den gjør jobben dårligere eller bedre en nymotens duppegærter, kvitter for meg. Min fetisj for bokser og nostalgi ble tilfredsstilt og det er målbart!
 
Sist redigert:

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
884
Antall liker
566
Jeg har også svært ved at høre forskel på digital lyd. Dog synes jeg, at det lyder bedre på cd end Tidal-hifi.
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
841
Antall liker
626
Sted
Oslo
Eller så er det så enkelt at det er TS som har gullører og selvinnsikt til å innse at han ikke hører forskjell :)
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Dette er avhengig av så mange parametre og kan bli en lang diskusjon å gå inn på!
Viktigst tror jeg å være fornøyd i forhold til det en hører.
Men anlegg blir ikke mer transparent enn svakeste ledd..... så skal du høre forskjell må ting være "iorden" hele veien.....
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.792
Antall liker
11.188
Sted
Ytterst i havgapet...
- og hva er definisjonen på " i orden"? Pris, utseende, spesifikasjoner, - eller noe annet? At "det låter best" er i beste fall en tveegget definisjon, noe svært mange av disse "håpløse" diskusjonene vel beskriver nokså godt.....
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Morsomt hvordan ordet transparent alltid blir trekt inn i kabel-diskusjoner og at det er et positivt ord.. :)
Selv om kabelen aldri blir helt transparent, luft er derimot transparent. ;)
 
L

Lassencad

Gjest
At kunne høre forskel eller ikke. :)

Jeg købte en Cd afspiller for nogle år siden. Den har en funktion hvor man kan vælge imellem Rør/Transistor
Her kan jeg ikke høre forskel. Ved optagelser der er meget analytiske synes jeg at høre em meget lille forskel. Måske er det bare noget jeg tror ..... Indtil en dag jeg var i butikken hvor den er købt og emnet kom op mellem mig og forhandler og de andre gæster der var tilstede. . Han træk på smile båndet og sagde senere da de andre kunder var gået at han heller ikke kunne høre forskel.

Det skal dog nævnes at når jeg udskifter et lydprodukt er der som regel en forskel som er tydelig. For hvis der ikke er en forskel hvorfor så udskifte?
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvis TS ikke hører forskjell så synes jeg han skal velge det billigste, eller gjøre valgene basert på andre kriterier som f.eks om han liker appen eller om det ser penere ut eller...
Hva TS hører og ikke hører skal ikke jeg si noe om, men jeg kan vel si at det er hans opplevelser og de skal han få lov til å ha.
Ingen grunn til å tvinge på seg alle nevrosene som mange har, meg inkludert :)

Det kan bli bedre hvis..
Hva hvis jeg gjør...blir det bedre?
Er den bedre enn....

Nei, hvis du liker det du hører så beholder du det som det er. HIFI-nevroser, innbilte eller ikke, de er fryktelig dyre :)
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Vi bytter da ikke komponenter for å høre forskjell, det er reinjeksjon av eierglede som gjelder , da må man passe på å ikke sammenligne nytt og gammelt. Det kan bli en nedtur ref innlegg over.
Nå har jeg begynt å tukle med vinyl igjen. Og der har alt en betydning fra «kanskje» til enorm forskjell. Ganske solid effekt å Tune/justere platespiller fra wow&flutter på 0.25 til 0.05 %(peak unweighted).
På digitalt er det stort sett bare plug og play , etter å ha fått meg Roon og har et ROON endpoint regner jeg med at begrensingen i DAC ligger under min høreevne .
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Generelt vanskelig å høre forskjell på digitale kilder inn i samme DAC.
Selv bruker jeg i det daglige en rimelig Mitchell & Johnson streamer med Spotify Connect, og, digitalt matet til AMR DP 777 SE, låter det overmåte flott, selv med begrensningene som ligger i Spotify-konseptet. Det hender jeg opplever enkelte digitale kilder som noe bedre, men det er ikke der slaget hovedsaklig står. Som nevnt over her, prøv å leke litt med pick-up'er, så skal du nok merke at forskjeller finnes. :)
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.764
Antall liker
50.370
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
En streamer uten dac i en dac som er "god nok" så sliter de fleste og høre store forskjeller tror jeg🤔streamere med dac som Lumin D 2 -T1 så er det lettere(sier seg egentlig selv)😄. Lumin er siste streamer jeg gidder å kjøpe😍
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.781
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Det
Sitter her og sammenligner en gammel Squeezebox Touch med switchmode PSU og en Auralic Aries Femtoclock med linær PSU.

Utstyr ellers er AMR DP 777 SE dac og pre, Teac AI-3000 forsterker (kjøres i bypass), og Klipsch Cornwall III. Jeg spiller musikk fra Roon, som kjører på en ordinær Desktop PC.
Musikk streames fra lokal server over WiFi.

Auralic brukes med AES/EBU inn i AMR.
Touch kjører Coax->BNC inn i AMR.
Disse inngangene skal være identiske på AMR.

Med Roon er det forholdsvis enkelt å starte to låter samtidig, slik at jeg bare bytter inngang på DAC for å høre etter forskjeller.

Jeg har spilt av noen 10-15 sekunder musikkstykker opp til 15 ganger, og jeg klarer ikke å spore et fnugg av forskjell mellom streamerene. En blindtest hadde blitt ren gjetting..

Jeg er langt fra overtroisk, men hadde trodd jeg skulle klare å høre NOE forskjell mellom disse to. Spesielt tatt den lineære strømforsyningen til Auralic i betraktning.

Enten har jeg rævva ører, eller så er et bitperfekt signal identisk mellom to forskjellige avspillere. Kanskje hadde jeg klart å høre noe forskjell på en DAC med dårligere jitter-håndtering?

Jeg hører kanskje dårlig, men sparer nå penger 😁
Det var jo en ærlig observasjon. Jeg har heller aldri opplevd noen forskjell på streamere tilkoblet dac. Ikke det at jeg har prøvd så mange. Så da er vi i det minste to døvhørte med dårlig utstyr :)
I det hele tatt så opplever jeg mindre forskjeller på digital avspilling enn analog. Og det synes jeg er en av styrkene til digital.
 

MoonDust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2010
Innlegg
248
Antall liker
133
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
En streamer uten dac i en dac som er "god nok" så sliter de fleste og høre store forskjeller tror jeg🤔streamere med dac som Lumin D 2 -T1 så er det lettere(sier seg egentlig selv)😄. Lumin er siste streamer jeg gidder å kjøpe😍
For min del er det synd at Lumin ikke har et par ekstra innganger, da hadde blitt kjøp på flekken.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Jeg har selv hatt innom fire forskjellige streamere på samme dac og opplevde svært lite lydforskjeller, så jeg konkluderte med
att jeg hadde bedre ting å bruke tid og penger på.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
@Balle Clorin det kan høres ut som om vi ikke har samme hobby, men det er off topic.

Hvis TS ikke hører forskjell mellom to dingser så er det hans opplevelse og den er like riktig som noen andre sin. Kanskje han er tunghørt, dårlig hørsel, tinnitus, ikke er trent til å høre forskjeller etc etc. Opplevelsen hans kan/bør ingen ta fra han.
Har han klare preferanser på app eller på farg eller form eller... så bør han velge ut i fra det. Ellers er jo billig også et bra argument.

Hvem er jeg som skal fortelle han at han hører eller ikke hører forskjell?
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
- og hva er definisjonen på " i orden"? Pris, utseende, spesifikasjoner, - eller noe annet? At "det låter best" er i beste fall en tveegget definisjon, noe svært mange av disse "håpløse" diskusjonene vel beskriver nokså godt.....
Ja hva er definisjon på "iorden", vanskelig å si, for meg så betyr det gode konstruksjoner hele veien, lavt støygulv med lite innstråling av ekstern støy. Med en forsterker med ekstremt lavt støygulv og god konstruksjon så blir lydbildet så uendelig mer rolig og det åpner seg et stort luftig behagelig lydbilde hvor alt låter naturlig og henger sammen. Personlig så har jeg også erfart at veldig mye kan og bør gjøres på strømsiden, jeg hører kanskje mest endringer der når vi snakker om kabler osv. Her dreier det seg om å gjøre fornuftige ting, ikke nødvendigvis galskapdyre
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Valfy hører ikke forskjell..
Løper for å sjekke kalenderen, nei det er ikke 1 April.. Check✔
Humre godt i sjegget og diskreditere Valfy.. Check✔
Blokkere bruker for alltid.. Check ✔

😁😁😁😁
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Gikk ifra auralic aries g2 til Raspberry pi 3+ (med roon XL)... merka ikke en døyt forskjell over USB ....
Eneste forskjellen er at streaming ble mye mer problemfri, da Auralic var noe herk i stabilitet og support :p.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1
Prøv strømfilter, men selv det er ingen garanti. De fleste monterer strømfilter helt i begynnelsen av 'verdikjeden', dvs rett etter kontakten i veggen.
Hva med å prøve med filter i helt motsatt ende?
Her er et bilde av mitt. Ikke helt suksessfullt, så påstanden min om at filter ikke er det helt store står ved lag.
20201218_133317.jpg
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Jeg tror en del av grunnen er AMR sitt digitale inngangstrinn er ekstremt bra. Det har dryppet litt av denne teknologien ned på Ifi, som også er bra på dette. Kjører selv Ifi spdif Ipurifier på Doxa dacen og den gjør det veldig vanskelig å høre forskjell på digitale kilder.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1
Valfy hører ikke forskjell..
Løper for å sjekke kalenderen, nei det er ikke 1 April.. Check✔
Humre godt i sjegget og diskreditere Valfy.. Check✔
Blokkere bruker for alltid.. Check ✔

😁😁😁😁
Man spøker ikke om hifi... Check.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Gratulerer du har en dac som håndterer jitter skikkelig.
 

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
996
Antall liker
1.034
Sted
Porsgrunn
Jeg var på demo hos Innuos i München, der de hadde demo på Zenith og Statement. Hørte greit forskjell på demosporene og skifte mellom gikk på et sekund. Hjemme var forskjellen så stor at jeg ikke helt trodde på det. Det gikk tross alt lang tid mellom den gangen, da MSB ikke fant Statement før etter mye prøving og feiling.

Hyggelig for trådstarter at han ikke hører forskjell, da trenger han ikke å føle kløen etter en ny digital kilde.
 
Topp Bunn