Hjelp med diode

terrawa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2009
Innlegg
100
Antall liker
26
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
1
Hei!
har en gammel forsterker hvor hvor den ene dioden ikke funker lenger. Dette er ikke en original lyspære og håper på tips om hvor jeg kan få kjøpt denne diodetypen. Det minner om en glassikring.. Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt denne. Den er forøvrig blå.
 

Vedlegg

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
819
Antall liker
257
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Første gang jeg har sett en sånn diode.
Har du sett på elfa.se?
Hva med å kontakte produsent....

Sonicfrontiers
 

terrawa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2009
Innlegg
100
Antall liker
26
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
1
Første gang jeg har sett en sånn diode.
Har du sett på elfa.se?
Hva med å kontakte produsent....

Sonicfrontiers
Jeg har heller ikke sett disse før, en håpet kanskje noen her hadde det. De er ikke originale og forsterkeren er fra 1986 av en produsent som ikke eksisterer lenger. Lurte litt på om de var hjemmelaget..

Målte 6 volt.
 

terrawa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2009
Innlegg
100
Antall liker
26
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
1
Det sitter lyspærer originalt, men de gir et veldig svakt lys.

Dette te er det nærmeste jeg har funnet så langt.
 

Vedlegg

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.387
Antall liker
83.887
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Den dioden (den første) så skikkelig hjemmelaget ut. Kan da ikke være all verden å lage en slik hvis du har satt dine ben i en loddebolt før. LED fåes hos CO
 
Sist redigert:

terrawa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2009
Innlegg
100
Antall liker
26
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
1
Den dioden (den første) så skikkelig hjemmelaget ut. Kan da ikke være all verden å lage en slik hvis du har satt dine ben i en loddebolt før. LED fåes hos CO
Lodde selv blir nok løsningen. Bestilt like godt et lite lass av dioder på Ebay. 50kr for 200 stk fritt frakta i 10 forskjellige farger. Kan ekprementere litt med forskjellige farger, så får vi se hva som gjør seg best i VU meterne om jeg får dette til:D

Har dessverre minimalt med elektro kunnskap, men prøver litt allikevel Diodene ligger normalt på rundt 3V. For å ikke svi av diodene hvordan skal det kobles/loddes.

Om jeg nå har skjønt dette sånn ca
Blir det da 6V om de parallell kobles, bør de seriekobles med en motstand?
 
Sist redigert:

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Innlegg
780
Antall liker
368
Sted
Moss
3V+3V i serie =6V. Om du syns dette gir for sterkt lys, kan du legge til en høvelig motstand i serie.
 

terrawa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2009
Innlegg
100
Antall liker
26
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
1
3V+3V i serie =6V. Om du syns dette gir for sterkt lys, kan du legge til en høvelig motstand i serie.
Nesten for godt til å tro at det finnes enkle løsninger. Takker for førstehjelps svar?????? Da er det bare å vente på pakke fra Kina
 

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Innlegg
780
Antall liker
368
Sted
Moss
Appen ElectroDroid hjelper med det meste ;)
 

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
495
Antall liker
159
Sted
Undrumsdal
Hei.
Du skriver det selv litt lenger opp her, og det er viktig. Lysdiodene må seriekobles med en motstand. Lysdioder koblet rett på en spenningskilde vil brenne opp pga lav indremotstand. Det kan hende at den som har moddet lampene på forsterkeren din har koblet til seriemotstand utenfor "pærene", i motsatt fall er motstanden inne i sikringen. Strømmen i lysdioden kan også begrenses med en strømgenerator eller andre metoder.
https://www.sparkfun.com/tutorials/219
 

terrawa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2009
Innlegg
100
Antall liker
26
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
1
Hei.
Du skriver det selv litt lenger opp her, og det er viktig. Lysdiodene må seriekobles med en motstand. Lysdioder koblet rett på en spenningskilde vil brenne opp pga lav indremotstand. Det kan hende at den som har moddet lampene på forsterkeren din har koblet til seriemotstand utenfor "pærene", i motsatt fall er motstanden inne i sikringen. Strømmen i lysdioden kan også begrenses med en strømgenerator eller andre metoder.
https://www.sparkfun.com/tutorials/219
Mistenkte det.. Hm.. Det som er satt inn er gjort nylig av forrige eier. Kanskje det er derfor dioden fusker og blinker ved oppstart, for så å slokke igjen. Mulig den har brent opp pga for lite indre motstand. Kjøpte ferdig bygget led-kit fra Audioclassics i USA til en Mcintosh forsterker for noen år tilbake. Om jeg ikke husker feil, satt det en motstand foran hver diode. Mener denne hadde 12v til belysnings panelet og trodde den gang at det var årsaken til motstand.


Vel en liten motstand i hver pære kan ikke gjøre noe skade iallefall.. Blir bare litt mindre lys.

Det er jo bare moro å surre litt med loddebolten
 
Sist redigert:
Topp Bunn