Hjelp med Thorens TD 295 MK IV

Regine

Medlem
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
0
Heisann!
Jeg har koblet opp overnevnte spiller til Pioneer SC - LX 81, men får da bare lyd i ene høytaleren. Noen som kan hjelpe meg med å få lyd i begge?
På forhånd takk!
Hilsen Hilde

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Har du prøvd å bytte om på ledningene inn til forsterkeren så du er sikker på at det er i platespilleren feilen ligger?
Hvis det ville jeg sjekket for dårlig kontakt. Kan være mellom PU og arm, eller i armbase/ledning ut til forsterker eller rett og slett et brudd etter eller annet sted, f.eks i en phono-plugg.

Har du tilgang til et ohm-meter (multimeter) er det bare å "ohme" i vei :)

Regine

Medlem
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
0
Er nok den grønneste av grønne når det kommer til platespiller, men platespiller skulle jeg ha... ::) Må bare høre om jeg har forstått deg riktig: bytte om på ledningene, som i å ta rød ledning på hvit kontakt og omvendt? Jeg har desverre ikke et ohm-meter...
Merker også at pick-up'en (tror jeg) hopper på platen, what to do...?
Hmm, har en snikende følelse av at jeg kommer til å plage vinyl folket litt i tiden framover ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Plag i vei, det må vi tåle.........

Ja, bytt om høyre og venstre kanal, altså rød på hvit og omvendt. Hvis det da er den andre kanalen som er død vet du ihvertfall at feilen ligger et eller annet sted i platespilleren.
Er spilleren din ny?

Edit: Fant denne på nettet, kan være nyttig hvis du ikke har den:

http://www.thorens.com/pdf/UM295MKIV_web.pdf

Regine

Medlem
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
0
Da er kablene testet, med samme resultat som tidligere...! Jeg puttet cd spilleren på phono utgangen, for å se om den fungerte. Det gjorde den definitivt ikke - enda mer knitring. Blir tussete gal'n av ting som ikke fungerer! ;D! Platespilleren er helt ny.

Har lest bruksanvisningen, uten å bli nevneverdig klokere :)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Hold CD-spilleren unna phono-inngangen. Den har alt for høyt signal og kan i verste fall ta livet av RIAA-trinnet (platespiller-forsterkeren).
Med samme resultat sier du. Betyr det at feilen flyttet seg til den andre kanalen når du byttet om på kablene?

Har du jorda platespiller mot forsterker som forklart i bruksanvisningen?

Regine

Medlem
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
0
Huff og hu, sånn kan det gå når man får velmenende råd fra venner (skal heretter holde alt fint unna phono utgangen!)
Da jeg skiftet ledningene kom det fortsatt ikke lyd ut av venstre høytaler (bare lett knitring), mens det kom lyd fra høyre høytaler. Samme som før altså.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Regine skrev:
Huff og hu, sånn kan det gå når man får velmenende råd fra venner (skal heretter holde alt fint unna phono utgangen!)
Da jeg skiftet ledningene kom det fortsatt ikke lyd ut av venstre høytaler (bare lett knitring), mens det kom lyd fra høyre høytaler. Samme som før altså.
Hvis du kryssbyttet høyre og venstre kanal (bare i enden mot forsterkeren) tyder det på at feilen ikke ligger i platespilleren. Virker alt OK når du spiller CD'er kan det tyde på at feilen er i platespillerforsterkeren (RIAA-trinnet) i forsterkeren.

Er du sikker på at du byttet ledning bare i den ene enden?

Regine

Medlem
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
0
Kremt, kremt! Jeg er veldig sikker på at jeg byttet i begge ender....! Skal rett bort og bytte "tilbake". Da var kryssbyttingen unnagjort, og da spilte venstre høytaler og knitring i høyre.

Edit: jeg har jordet platespilleren, men det virker som om den sitter litt løst i forsterkerdelen tiltross for at jeg skrur til.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
OK. Da er forsterken i orden og feilen ligger i platespilleren. Har du sett bak på PU'en at alle 4 ledningene sitter på plass?

Hvis jord ikke er på plass vil du få brum i høyttalerne. Har du ikke det er nok jordinga OK.

Edit: Vær forsiktig med kontaktene bak på PU'en. De tåler ikke mye før de brekker. Hvis du ikke er langt unna forhandler bør du kanskje få dem til å se på den. Problemet er at mange forhandlere har null peiling på platespillere :p

Regine

Medlem
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
0
Jupsi! Da har jeg sjekket at alle fire ledningene sitter på plass i pu'en. Da jeg tok "skoen" som den hvite ledningen satt i, kom det brummelyd fra den ene høytaleren - skal det være slik?
Det kan høres ut som om jordingen har vært oki, siden jeg ikke har hatt brummelyder før. Sitter forøvrig her og flirer; snakk om å få det inn med teskje på laveste nivå ;D Me like, me like!

Jeg får ta med meg platespilleren til forhandleren i morgen og få hjelp (krysser fingrene for at de er av sorten - har peiling!!).

Du får ha takk for hjelpen! Du kan nok regne med at jeg PLUTSELIG er tilbake med noen andre problemer av type vinyl :p

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
If a defect or malfunction occurs within the warranty period
you should inform your THORENS dealer or general
representative.

Gå dit du har kjøpt den. En bør ikke tukle for mye med ting som har garanti. Med unntak om du er bedre enn forhandleren :)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Regine skrev:
Jupsi! Da har jeg sjekket at alle fire ledningene sitter på plass i pu'en. Da jeg tok "skoen" som den hvite ledningen satt i, kom det brummelyd fra den ene høytaleren - skal det være slik?
Platespiller med sko har jeg ikke vært borti før. Kanskje du kan gi den penger til bussen så kan spilleren gå nedom forhandleren selv og bli fiksa ;)

Burde ha sagt fra til deg at du helst bør koble fra forsterkeren når du roter rundt med ledninger. Gjør det til en god regel å slå av forsterker når du kobler. I verste fall kan du ødelegge den. Mao ikke plugg inn eller ta ut ledninger mens forsterkeren er på.

Du får komme med tilbakemelding når forhandleren får myst på den og fortelle oss hva den feilte. Kan rett og slett være feil med PU'en også. Hvis det er en AT-95 så er det masseproduksjon og noen kan selvsagt ha feil. AT-95 spiller forøvrig veldig bra i forhold til prisen........

Lykke til!

Regine

Medlem
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
0
Hehehe! Snører lissene på skoen, hiver med noen busspenger så regner jeg med at den tar turen selv til forhandler for sjekk! Jau, jau - er ikke så lett å forklare meg når jeg ikke har litt peiling på hva de forskjellige delene heter...! :)!

Det er en AT - 95, så kanskje det er den som har skapt krøll i systemet.
Hadde planen klar for denne kvelden: flett ny platespiller, kaaald glass cola og godstolen. Får ha det tilgode :D

Takker for hjelpen til nå!

Hilde

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Musikken gjør en svak på en måte så man blir sterk

Kom til å se hva du har skrevet på siden...........

En norsk musikker sa en gang et musikk er nervemedisin uten bivirkninger.

Litt OT mens vi venter på diagnosen til din Thorens.

Regine

Medlem
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
0
Synes Benny Andersen treffer spot-on med ordtaket sitt! Egentlig samme med den norske musikeren som sier at musikk er som nervemedisin uten bivirkninger! "Gratis" terapi ;D Trenger visst mye terapi jeg ;D

Må jo nå innrømme at jeg i min iver etter å sette opp Thorensen i går, ikke fikk med meg at det lå en del igjen i boksen....!!! Nå er den påmontert og spilleren fungerer utmerket! Vil til mitt hi-fi forsvar si: på samme måte som at vi damer ikke alltid skjønner elektriske dupe-dingser (m.m), så har jeg sett mannfolk ta bleier feil vei på småunger :D Næææ, det var ikke et forsvar, men alle kan gjøre feil sant?!? Hehe!

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.333
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg liker å se damer her inne. Jeg blir så galant av meg da. ;D

Fint at ting ordner seg, Regine.

Regine

Medlem
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
0
F.E. skrev:
Hei,vi har alle vært nybegynnere mht vinyl(og det meste her i livet) ;) Anbefaler at du studerer det her http://www.svalander.se/tips/spelarjusteringstips.htm Ganske lærerikt 8) Og,lykke til :)

mvh Filip
Takk for linken! Setter meg til med lesingen i kveld, akkurat nå sitter jeg i godstolen med en kaaald glasscola og hører på musikk ;D
Heldigvis gikk det bra med platespilleren, forsterkeren og meg i all prøvingen i går! Hadde blitt litt satt ut om jeg hadde tatt kverken på noen av dupe-dingsene :)

Valentino skrev:
Jeg liker å se damer her inne. Jeg blir så galant av meg da. ;D
Så toppers da! ;)! Virker som om det ikke er så alt for mange damer på slike forum, men et stk eksemplar har funnet hobbyen (musikk og anlegg + tilbehør, som blir å surfe riiimelig mye på hifi forumer for å lære og bli inspirert...) :)

Jatta, nå får jeg gjøre som jeg sa jeg gjorde: nyte musikken!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Hva var feilen? Hvilken dings hadde gjemt seg i esken?

Tror forresten ikke ei bleie bak -fram vil ha samme dramatiske effekt som en feilkoblet PU (eller hva det var...) ;)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.333
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Min mor kaller alt skåret treverk for pinner...

Topp Bunn