Hjelp meg - og kona- med arm!

E

Einstein

Gjest
Har en Sota Sapphire med en påmontert Sumiko MMT arm og Benz Glider pick-up.

Oppsettet per i dag fungerer ikke og jeg har mistanke om at armen har fått seg en seriøs "knall". Det er også problemer med kablingen, slik at den ene kanalen faller ut. Må derfor spille i mono.

Det eneste kona har ønsket seg i 40-årsgave er å få platespilleren til å virke på den måte den skal.

I stedet for å drongle med armen jeg har, vil jeg kjøpe en ny, seriøs tonearm.

Jeg ser fra andre innlegg at SME Mod 5 er et tips, men er det noen som kjenner Sota og som har andre tips?

P

Parelius

Gjest
Hva er prisleiet du har tenkt å senke deg ned i? Helt opp i prisklassen SME V? Det fins jo gode armer der ute. Kan jo anbefale Graham og VPI i tillegg. Min 9" VPI er utrolig, og Grahamen står nesten og støver ned.... Men, jeg kjenner ikke platespilleren din, så jeg vet ikke noe om hvordan de matcher. En faktor en ikke må glemme ut.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.433
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Sota verkar veldig godt med SME, men om du treng V, er eit spørsmål om kva pickup du har (og sjølvsagt resten av anlegget). Prøvde Glider i ein JMW 9-arm (VPI) med forrykande godt resultat, men er litt usikker på om denne matchar Sota Sapphire - VPI har spelarar utan oppheng. Elles vert mange nervøse av JMW sitt armoppheng, men det fungerar i praksis svært, svært godt. Graham har eg ikkje fått prøve sjølv. Så massevis av armar å få tak i (sjekk t.d. http://www.cartridgedb.com/default_arms.asp for å finne ut kva som kan passe)
Sjølv om det anar meg at Mr Nelson har god råd, ville eg nok fått sjekka armen. Korleis er det han oppfører seg? Kan han bevege seg utan merkbar friksjon? dårleg kontakt på kabelen kan ordnast med ny kabel..

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Jeg hadde en Sota Sapphire med Mørch DP-6 arm. Det var en veldig fin kombo!!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Mener jeg akkurat har sett en Mørch-arm på finn.no til omtrent 3000,-, og som Kjetil påpeker, den funker godt på Sota...

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27
Det gjør den helt sikkert, men vær oppmerksom på at UP-4 og DP-6 er vidt forskjellige konstruksjoner, så at den ene er full klaff vil ikke dermed si at den andre er det. Uten at jeg har sagt at dette ikke er full pott.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Du har nok engang helt rett, Fosse, men UP-4 er også en veldig god match på en Sota. Når det er sagt ville jeg nok gått for en DP-6 jeg også. I min bok er det en av de ypperste armer man kan kjøpe i dag uten å måtte pantsette hus, bil, hund og kone. I en tid hvor produsentene helt synes å ha mistet bakkekontakten er det forfriskende å se at det finnes noen som ikke skriver prislapper med gaffel.

O

om.s

Gjest
Har en SME model 10 (309) arm liggende etter oppgradering, den behøver en kjapp tur til England for bytte til standard SME base, dette er visst ikke standard på model 10 komboen,(men kan monteres på model 10 verket m/std base) en slik tur koster 120 GBP + frakt, jeg har ikke bestemt meg for om jeg sender den avgårde el lar den bli liggende, men skulle dette være av noen interesse kan du sende meg en pm, så kan vi evnt bli enige om noe.

mvh

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Antall liker
0
Hei,

Har selv en Sota Star Sapphire med SME V arm og Benz Ruby 3 o.a. Veldig god kombinasjon og lett å stille inn.

Den beste 40-års gaven en vinylelskere kunne tenke seg spør du meg.

Lykke til og Gratulerer med dagen :D

mvh
KAS

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27
Er du godt fornøyd med din Benz Ruby 3 KAS? Jeg har nettopp kjøpt en slik som ligger hjemme og venter på at Mr. Mørch skal komme seg hjem fra USA og sende meg passende armrør. Fortell gjerne litt om lydsignatur osv.

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Antall liker
0
Til Fosse,
Ruby 3 spiller vakkert, romantisk og svært detaljert. Slik de fleste Benz i høyere klasse gjør. Muligens ikke så dynamisk som de dyrere Lyra´ene, men passer min musikksmak som i hovedsak er blues, jazz og visesang. Det er vel laget en ganske god liste på dette et annet sted på nettet. RIAA valget er helt avgjørende selfølgelig.

Lykke til med ny pick-up.

KAS

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27
Ikke for å kuppe tråden, men det høres jo flott ut (har eid en L04 tidligere og har per idag en Lyra Argo som jeg regner med å beholde). Blues og jazz er definitivt min gate. Tror dette skal gå som hånd i hanske med Hovland riaa og passende step-up.

Takker for lånet av tråden.

Topp Bunn