Hjelp om Bi-amp Jeff Rowland + lyngdorf.

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
197
Antall liker
0
Hei. Går å drømmer litt om et stereoppsett med min Jeff Rowland Concentra og et ekstra sluttrinn, tenkte da på lyngdorf SDA2175. Det skal være en veldig god pre-amp i Jeff, men den er bare på 100watt og Lyngdorf er på 200w.

om jeg bruker jeff på toppen og lyngdorf på bass, ville dette funke greit? Lyngdorf låter vel kanskje litt mer nøytralt enn jeff, men skulle mene de har nogså lik lydsignatur.

Noen som kan bistå med noen gode råd\tips?

På forhånd takk:)
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.439
Antall liker
2.078
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Hvis du er fornøyd med lyden i "jeffen" din, vil jeg tro det er en fordel om du får tak i en til istedenfor og begynne å "mikse" med andre merker ( forskjell i impedanse, osv,,,) Nå går jeg ut fra at du kjører med passive høytt.


mvh
 

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
197
Antall liker
0
Har passive ht ja, savner litt mer trøkk, og vurderer og bytte til mer tungdrevne saker. Blir veldig dyrt om jeg skal kjøpe JR sluttrinn eller monoblokker. derfor hadde lyngdorf vært en bra\billig alternativ.
 

KEN

Medlem
Ble medlem
01.09.2004
Innlegg
33
Antall liker
1
Du burde prøve to monoblokker Jeff R 201. Har en kamerat som selger de billig(for billig mener jeg). Da får du kraft i bassen + et utseende som matcher perfekt. Du finner nærmere opplysninger under forsterker selges.
 

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
197
Antall liker
0
Joda, det hadde helt klart vært best med jeff mono 201. men jeg har en lyngdorf jeg kan få billig (ca5000). Om det funker greit med to 150watt monoblokker fra jeff, funker det da vel med 200watt fra lyngdorf?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.605
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hei

Jeg har Jeff R effekt trinn. det jeg har hørt er at Jeff kan være litt kilen på impedansen, dvs at ikke alle forforsterkere er like bra til dette effekt trinnet. Har du isåmåte skjekket hvordan Lyngdorf og Jeff står til hverandre ? Dette er det sikkert noen av de tekniske flinke her som kan forklare bedre, men det bør ihvertfall skjekkes ut ;D
 

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
197
Antall liker
0
Takker for svar:)

Hva under de tekniske data skal jeg sammenligne for best å finne ut om dette kunne være en match?
 
O

OldBoy

Gjest
Jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg her, men jeg spurte en del hi-fi-kyndige kamerater for et års tid siden om hvordan det ville være å koble et "fremmed" effekttrinn på en surroundforsterker for å biampe, men i prinsippet blir det ingen forskjell med en tokanals integrert.

Og svaret jeg fikk var at jeg kunne risikere at effekttrinnene hadde forskjellig "gain". Mine kamerater forklarte at jeg ved biamping i så fall ville få feil nivå på utgangssignalene fra effekttrinnene, slik balansen mellom bass og diskant ble feil. Det er mulig at jeg har misforstått hele greia, men dette er slik jeg oppfattet det, og det er vel også mulig at dette enkelt kan justeres, uten at jeg heller vet noe om dette. Jeg ble i hvert fall såpass betenkt at jeg la det hele på is.
 

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
170
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg lurer også litt på dette. Hva med overgangen fra bass/mellomtone til diskant?
Kan det ikke bli fare for litt feil klangbalanse her?
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.439
Antall liker
2.078
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Det er nok helt riktig.

Ved bi-amping på passive høytt, bør en alltid holde seg til samme type forsterkere ( for å være på den sikre siden ).

mvh
 
Topp Bunn