Hjelp!! PU innstilling?

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei, har en Thorens Td 160 med Rega RB300 arm som er litt vemmelig mot meg. Det har seg nemlig sånn at når jeg spiller av siste spor på platen så begynner den å hoppe. Den hopper bare på et spesielt punkt sånn helt på slutten av siste sang på alle plater jeg prøver. Kommer selvfølgelig ann på hvor langt inn på platen siste sporet er. Har spurt om dette her i en annen tråd og trodde det hadde fikset seg med litt finjustering av arm og Pu, men nå har den begynt igjen. Spesielt på helt nye plater er den værst.

Har byttet Pu og prøvd alt som går ang nåletrykk. Er det noe andre justeringsmaler dere anbefaler enn den som følger med Rega armen? Er litt skepisk til denne jeg nå. :-X Ser ut som alt er riktig i forhold til den pappmalen som fulgte med Rb300? Hva kan det være som gjør dette innerst på plata?

Ellers så spiller den veldig fint :)

Mvh...mj

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Armliften står vel rett ?

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Prøvd med litt mindre anti-skate bias? F.eks. halvparten av VTF? Ser det er flere der ute på internett som har hatt samme problem, spesielt med RB250, og at det hender det skyldes at anti-skate mekanismen er sterkere enn det som står indikert på innstillingen.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Armliften er det ikke noe i veien med og bias hjelper det heller ikke å stille ??? Men takk for hjelp. Må nok kjøpe meg et nytt driverk tror jeg?

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Kanskje rimeligere å prøve ut en eller flere alternative instillingsmaler før du bytter hele stasen? Finnes noen alternativer her: http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml og brukerveiledning her: http://www.vinylengine.com/protractor-user-guide.shtml. Er ikke helt sikker på hva den som følger med Rega'en er basert på, men du kan jo prøve f.eks. Rega Baerwald v.2 eller Rega Stevenson v.2 fra vinylengine.com. Stevenson har innerste nullpunkt nærmere senter enn Baerwald og kan derfor hjelpe på problemer med de indre rillene. (Mindre sporingsfeil jo nærmere PU er nullpunktene.)

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.239
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Hadde (nesten) nøyaktig dette problemet med en Systemdek IIX / SME III arm.
Der viste det seg, etter mye edder, galle, og og men, at på et spesielt punkt, kom armen i konflikt med
støvdekselet (av alle ting).
Fikk hevet dekselet 5 mm i bakkant, og problemet var løst.
Ellers er, som nevnt allerede; armliften en kjent synder i slike tilfelle, men det har du jo sjekket så...

:-\

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Ja det er ikke armliften. Tror nok det kan være som du sier Bias? har justert pu etter alle kunstens regler nå og prøvd bias veldig lite av gangen. Det beste resultatet jeg får er at den slutter å hoppe men lager to knepp på det samme punktet. Men bedre en det får jeg det ikke :'(

Mvh....mj :)

L

Lars.N

Gjest
Høres ut som svingkrans på arm ikke har det helt greit (skade?) prøv å løsne litt på skruen til armbase den skal ikke monteres med verktøy kun dra til den lett til med fingrene.

Laban

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Armen er helt ny og aldri vært dratt til meg verktøy. Jeg gjorde som du sa og løsnet mutter vred armen noen mm inn mot talerken festet den igjen. Hmm, høres ut som det hjelper nå gitt.

Må få sjekket det lageret :) Takk for hjelp :)

Mvh...mj

L

Lars.N

Gjest
6bm8 skrev:
Armen er helt ny og aldri vært dratt til meg verktøy. Jeg gjorde som du sa og løsnet mutter vred armen noen mm inn mot talerken festet den igjen. Hmm, høres ut som det hjelper nå gitt.

Må få sjekket det lageret :) Takk for hjelp :)

Mvh...mj
Ny arm hmmm? en reklamasjon sak det der lykke til.

Laban

Topp Bunn