Hjelp resonansfrekvens

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Hei

Jeg har en platespiller (Pro-Ject RPM 5) med effektiv tonearm masse på 9,5 gram (Pro-Ject 9c).
Den ble levert med en AT95 pu og jeg bruker nå en Pro-ject K4 (Grado green) og ut fra www.cartridgedb.com sin "Cartridge Resonance Evaluator" så kommer de med hhv sort og lilla skrift. Er det tegn på at de ikke matcher helt? Begge pu'ene er anbefalt av platespillerprodusenten.

Er litt plaget av subsonisk støy, vil de problemene forsvinne hvis jeg kjøper en pu som passer bedre mht Cartridge Resonance Evaluator'en?

Har liten kompetanse på vinyl så jeg er meget takknemlig for tips.

Mvh
Vidar

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.846
Torget vurderinger
27
Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener med sort og lilla skrift.
Kjenner du vekten på pickup?

Frekensen = 159/kvadratroten av((effektiv armmasse+vekt pickup+vekt skruer)*kompliansen)
Denne bør ligge i området 8-12 hz.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Vekten på pick up er 6 gram.

Ut fra tabellen jeg fikk opp ved å legge inn pick up hos http://www.cartridgedb.com/ får jeg en resonansfrekvens på 7 Hz.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Utregningene dine stemmer sikkert de, er ikke sikkert nettsiden er helt korrekt.

Men hvorfor har jeg subsonisk støy når jeg spiller plater?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.846
Torget vurderinger
27
Bare sjekke dataene for pickupen og bruk formelen over.

Subsonisk støy i form av blaffrende elementer? Det kommer trolig av feedback eller dårlig avkobling mellom underlag og spiller.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Støy i form av blafring.
Platespilleren er godt avkoblet fra underlag, står på et lack bord plassert på et betonggulv.
Hva menes med feedback?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.846
Torget vurderinger
27
Jeg mener at høyttalerne setter spilleren direkte, eller via underlag, i vibrasjon, og at dette skaper problemer for avspillingen.
Har du forsøkt annet underlag? Jeg vet at Lackbordene er populære og skal være gode, men bare for å undersøke om dette likevel kan være problemet.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
Eigenresonansen vert trigga av musikken. Skift attende til M95, og sjå om problemet forsvinn. Så kan du vurdere om du må kjøpe deg ein annan pickup, eller om du er fornøgd med M95...
Flyttet platespilleren til toppen av racket, problemet med flagring i basselementene er ca det samme.
Hadde samme problemet med M95 men den ga jeg bort da den ikke hadde de egenskapene jeg ønsket (klang).

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Anonym skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Eigenresonansen vert trigga av musikken. Skift attende til M95, og sjå om problemet forsvinn. Så kan du vurdere om du må kjøpe deg ein annan pickup, eller om du er fornøgd med M95...
Flyttet platespilleren til toppen av racket, problemet med flagring i basselementene er ca det samme.
Hadde samme problemet med M95 men den ga jeg bort da den ikke hadde de egenskapene jeg ønsket (klang).
Hm!
Kan du låne ein pickup type Dynavector DV 10x5, AudioTechnica OC 9 eller kanskje Denon DL 160? Desse skulle gje mindre bassflagring. Men det kan hende du har eit plasseringsproblem. Prøv ein heilt annan stad i rommet, og sjå om ting endrar seg. Då kan det vere lurt å tenke møblering, kanskje ei vegghylle?
Siste utveg er eit subsonisk filter. Alle gamle forforsterkarar hadde slikt. Dei kuttar typisk 12 dB på 20 Hz eller så...

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Jeg har hatt en liknende opplevelse.
I mitt tilfelle var det RIAAen som var blitt for gammel.
Nye kondensatorer "over hele linja" samt opplodding av alle loddepunkter, vips så var det slutt på elementblafringa.

Mao. lån deg en RIAA og test før du kjøper ny arm, pickup og det som behøves

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Har fått orden på flagringen nå, hjalp å flytte platespilleren rundt i stua.
Kan ikke si at dagens plassering er så veldig praktisk men hva gjør man ikke.

Låter ganske bra nå, egentlig overraskende bra til mht pris.
Hva blir neste oppgradering mon tro, Dynavector?

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.190
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Fosse skrev:
Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener med sort og lilla skrift.
Kjenner du vekten på pickup?

Frekensen = 159/kvadratroten av((effektiv armmasse+vekt pickup+vekt skruer)*kompliansen)
Denne bør ligge i området 8-12 hz.
Dumt spørsmål kanskje, men jeg tar det her siden tråden er aktiv:
Hva med motvekt-lodd, påvirker ikke det resonansen ?

Bakgrunn: Jeg har en gammel PU som er så tung at jeg måtte kjøpe ekstra lodd for å balansere den på ny spiller. Lydmessig var det ikke vellykket, men jeg er usikker om det var resonnans-frekvens som var problemet. Jeg vet ikke kompliansen på gamle Ortofon MC20S, så jeg kan ikke kontroll-regne på dette, kanskje noen som har tips?

Topp Bunn