Forsterkere Hjelp søkes! Integrert forsterker til Tv og musikk

Haakonsunden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2018
Antall liker
161
Sted
Norge
Hallo godtfolk, jeg trenger tips!

Jeg har i dag eget lytterom, men skal flytte. Det innebærer at anlegget skal plasseres i tv stua. Det innebærer igjen at jeg skal prøve å integrere tv lyd i anlegget.

Litt info. Jeg har i dag ekstern riaa, ekstern dac, Rega Aethos integrert og Tannoy Legacy Cheviot høyttalere (91db). Nye stua er ca 5x5 meter, 2.80 takhøyde. Jeg er j..... fornøyd med lyden.

Jeg har kommet frem til at jeg må bytte ut Aethos med en forsterker som har "auto on". Det vil si at familien skrur på tven, og da slår forsterkeren seg på. Enten med optisk inn og forsterker fjernkontroll styring av lyd, eller hdmi arc/earc inn og tv fjernkontroll av lyden.

Jeg trenger to analoge innganger, for å bruke riaa og dac (kjører bare en wiim pro til dacen.)

Jeg trenger tips til forsterkere som skrur seg på når de får et signal inn, enten optisk eller hdmi. Auto standby eller hva det heter. Trigger in funker også (så lenge det er stabilt)

Jeg vil ha noe som spiller ordentlig bra. Ikke noe wiim amp. Pristak ca 70-80k. Mine tidligere forsterkere er i tillegg til Regaen, flere forskjellige Accuphase og LM 805ia, Ayon og Yamaha.

Tusen takk for alle innspill og tips til forsterker! Jeg står litt fast.

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Antall liker
418
Torget vurderinger
1
Anleggene mine både i stua, kinoen og på hytta blir for komplisert for kone og barn å bruke.

Jeg har løst det ved å bruke Logitech harmony fjernkontroller og laget scener. Så når de skal se på tv trykker de på en knapp, TVen slår seg på og går til riktig HDMI inngang, forsterker slår seg på og går til riktig inngang og Altibox slår seg på.

Regner med forsterkeren din har fjernkontroll? Hvis den har det kan det jo være veldig mye billigere å løse dette med en universell fjernkontroll, heller enn å kjøpe ny forsterker? 😊

Haakonsunden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2018
Antall liker
161
Sted
Norge
Anleggene mine både i stua, kinoen og på hytta blir for komplisert for kone og barn å bruke.

Jeg har løst det ved å bruke Logitech harmony fjernkontroller og laget scener. Så når de skal se på tv trykker de på en knapp, TVen slår seg på og går til riktig HDMI inngang, forsterker slår seg på og går til riktig inngang og Altibox slår seg på.

Regner med forsterkeren din har fjernkontroll? Hvis den har det kan det jo være veldig mye billigere å løse dette med en universell fjernkontroll, heller enn å kjøpe ny forsterker? 😊
Hvordan slår forsterkeren seg på? Får ikke slått på min uten å trykke inn fysisk power knapp.. ja regaen har fjernkontroll.

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Antall liker
418
Torget vurderinger
1
Hvordan slår forsterkeren seg på? Får ikke slått på min uten å trykke inn fysisk power knapp.. ja regaen har fjernkontroll.
Og den har ikke standby?

De forsterkerne jeg bruker har on/off via fjernkontroll tilgjengelig. Har noen effektforsterkere som trigges med en triggerkabel når forsterkeren slås på.

Logitech støtter også Philips hue så hypotetisk sett kan du la Regaen stå på hele tiden og bruke en hue smart plugg som da slår av og på strømmen til den, men vet ikke om det er å anbefale.

ArneM

Dsp er et must !
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
2.461
Sted
Andebu , Vestfold
Torget vurderinger
33
Min anbefaling her er den jeg bruker selv... Lyngdorf Tdai 1120 , med romkorreksjon og bruker Apple tv (HdmiARC) og den fjernkontrollen til tv og Roon till musikk. inngang for MM og ellers digitale og enda en analog inngang i tillegg ...

Haakonsunden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2018
Antall liker
161
Sted
Norge
De forsterkerne jeg bruker har on/off via fjernkontroll tilgjengelig. Har noen effektforsterkere som trigges med en triggerkabel når forsterkeren slås på.

Logitech støtter også Philips hue så hypotetisk sett kan du la Regaen stå på hele tiden og bruke en hue smart plugg som da slår av og på strømmen til den, men vet ikke om det er å anbefale.
[/QUOTE]
Nei, ikke noe standby på denne. Ikke trigger inn heller.

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Antall liker
418
Torget vurderinger
1
Nei, ikke noe standby på denne. Ikke trigger inn heller.
Da blir nok forslaget mitt verre å få til. Men var verdt et forsøk å finne ut av siden du kunne brukt utstyret du er fornøyd med allerede.

Da får vi se om noen har noen bra forslag til forsterker å komme med. Jeg har multikanals oppsett egentlig alle steder så har ingen stereoforsterkere å anbefale 😊

Haakonsunden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2018
Antall liker
161
Sted
Norge
Da blir nok forslaget mitt verre å få til. Men var verdt et forsøk å finne ut av siden du kunne brukt utstyret du er fornøyd med allerede.

Da får vi se om noen har noen bra forslag til forsterker å komme med. Jeg har multikanals oppsett egentlig alle steder så har ingen stereoforsterkere å anbefale 😊
Takk uansett! Hvilke forsterkere har du med standby, som du liker lyden på?

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Antall liker
1.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Bruker en McIntosh MA9500 som har DAC kort DA2, med HDMI ARC. TV brukes som HDMI switch, og kobles til MA9500 via HDMI. Så lenge forsterkeren står på HDMI kanalen kan TV fjernkontrollen styre volum og slå av og på forsterkeren.

I starten når jeg hadde fått MA9500, hadde jeg mere integrering med TV via ARC, men da måtte TVen stå på hele tiden, for å få forsterkeren til å være på, dette ble derfor skrudd av….

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.340
Torget vurderinger
1
De fleste amper med HDMI kan man få auto på/av.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.340
Torget vurderinger
1
Ja, men det er ikke så mange å velge mellom. Ikke som jeg anser som fristende i hvert fall.

Om ingen av de frister så er det vel bare å kapitulere og kjøpe en lydplanke istedet.

Haakonsunden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2018
Antall liker
161
Sted
Norge

Om ingen av de frister så er det vel bare å kapitulere og kjøpe en lydplanke istedet.
Det er ikke akkurat et hav av forsterkere den lista der da. Men om man plusser på alle som skrur seg på når de får et signal inn, enten digitalt eller analogt, da begynner vi å snakke 😃

Topp Bunn