Hjelp til å bytte signalkabel på platespiller.

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Innlegg
1.946
Antall liker
5.491
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Jeg har en Micro-seiki DD-22 hvor jeg mistenker at signalkabel har sett sine beste dager. En gang iblant faller en kanal ut, og da hjelper det å bevege på plugg koblet til riaa slik at signalet kommer tilbake.

Så, er det noen som kan anbefale en rimelig reparatør i Bergen som kan hjelpe med å skifte kabel?
 

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Innlegg
1.946
Antall liker
5.491
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Ingen som kan anbefale noen?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Det høres ut som vaklende kontakt. Se først over loddingene. Dersom loddingene er OK så kan det være et vaklete brudd i selve kabelen.

Du finner brukermanualer og servicemanualer til utvalgte platespillere her : https://www.vinylengine.com/library/micro-seiki.shtml
(du må registrerer deg og logge inn for å laste ned)

Jeg kjenner ingen reparatører, heller ikke i Bergen, men det er ikke veldig vanskelig å gjøre det selv. Et loddekurs på youtube og litt tørrtrening på kjøkkenbenken så er du i gang.

Når det gjelder valg av kabel så er godt skjermede og fleksible mikrofonkabler et relativt trygt valg. Dersom du bruker MM-picukper så vær opppmerksom på at kabelens kapasitive last sammen med inngangen på RIAA og kablene tonearmen, gir den samlede lasten for PU, jf. produsentens anbefalinger. Som regel er det mest praktisk å minimere den kapasitive lasten i kabelen og heller bruke andre måter å tune lasten til PU, spesielt dersom RIAA-trinnet har justerbar kapasitiv last.

Mvh
KJ
 

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Innlegg
1.946
Antall liker
5.491
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Det høres ut som vaklende kontakt. Se først over loddingene. Dersom loddingene er OK så kan det være et vaklete brudd i selve kabelen.

Du finner brukermanualer og servicemanualer til utvalgte platespillere her : https://www.vinylengine.com/library/micro-seiki.shtml
(du må registrerer deg og logge inn for å laste ned)

Jeg kjenner ingen reparatører, heller ikke i Bergen, men det er ikke veldig vanskelig å gjøre det selv. Et loddekurs på youtube og litt tørrtrening på kjøkkenbenken så er du i gang.

Når det gjelder valg av kabel så er godt skjermede og fleksible mikrofonkabler et relativt trygt valg. Dersom du bruker MM-picukper så vær opppmerksom på at kabelens kapasitive last sammen med inngangen på RIAA og kablene tonearmen, gir den samlede lasten for PU, jf. produsentens anbefalinger. Som regel er det mest praktisk å minimere den kapasitive lasten i kabelen og heller bruke andre måter å tune lasten til PU, spesielt dersom RIAA-trinnet har justerbar kapasitiv last.

Mvh
KJ
Takk for svar :)

Jeg er rimelig sikker på at det er dårlig kontakt i plugg, eller et begynnende brudd på kabelen like ved pluggen.

Siden kabel nok er like gammel som spilleren tenkte jeg det var like godt å få skiftet hele. Dessverre ligger det ingen manual til denne på vinylengine, men det er lett å komme til loddepunktene inne i spilleren.
Har fått tilbud fra hifiklubben i Bergen at de kan gjøre det, kommer på ca en tusenlapp, så den blir nok levert inn der over helgen.

Har aldri tatt i en loddebolt selv, så selv om det ser ganske enkelt ut tror jeg det er best å få noen som kan det til å utføre jobben.
 
Topp Bunn