Hjelp til å konfigurere RIAA for stift

trondalex

Medlem
Ble medlem
24.11.2007
Antall liker
0
Jeg har akkurat kjøpt meg ny (brukt) platespiller Pro-Ject RPM 9.1 m/Pro-Ject 9cc arm og en stift Ortofon Super OM30. I tillegg har jeg fått tak i en Pro-Ject Phono box SE II. Jeg har fått satt dette opp, men er usikker på hva som er korrekt innstilling på RIAA-trinnet til denne pickup'en.

Jeg er sånn sett en glad, teknisk amatør og kjenner ikke til alle begrep, og trenger innspill fra noen som kan dette.

Spesifikasjonene fra stiften har jeg funnet her: Super OM30 http://www.lpgear.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=LG&Product_Code=OROM30S

Brosjyren fra Pro-ject Phono box SE II er her: http://www.project-audio.com/inhalt/en/manual/manual_phonoboxse.pdf

Det aktuelle kapitellet er "Setting the Cartridge mode". Jeg er usikker på hvordan de såkalte "jumperne" skal sette (i brosjyren er det riktignok en feil, da det i tillegg er et en setting som heter "150 pf". Jeg har forsøkt 220 pf.

Jeg tester nå 150 pf og synes det låter greitt ikke for mye bakgrunnsstøy, men jeg skulle gjerne hatt litt mer "trøkk". Jeg må skru volumet på forsterkeren ca. 150% mer i forhold til CD spiller. Kablene jeg bruker har en parallel kapasitanse på 109,2, og det er nå 1 m + 0,6 m før forsterkeren.

Er dette normalt?
Skal "jumperne" på phono boxen stå på 220 eller 150?

Takknemlig for innspill og svar.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Grattis med grammofon!

1) Ja. CD blir vanligvis såpass mye høyere enn RIAA.
2) Anbefalt last til pickupen din er 200-400pF står det. Siden det sikkert er minst 50pF i tonearmskabelen kan du bruke det du synes låter best. Kanskje Pro-Ject har oppgitt kapasitansen på 9cc-armen, forresten. Sjekk. Du vil nok ikke merke forskjell på lydstyrke mellom de to settngene, men den ene vil kanskje gi litt mer "luft" enn den andre.

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
Den pickup`en du bruker er en MM, velg dette på bryteren som vist i bruksanvisningen.

MM skal vel ha en last på 47 kOhm, og da har du flere val med hensyn på pF, se igjen bruksanvisningen.

Hvor mange pF som er riktig vet jeg ikke, prøv deg frem, du gjør ikke noe galt uansett.

Velkommen til vinylens fascinerende verden 8)

trondalex

Medlem
Ble medlem
24.11.2007
Antall liker
0
Ja jeg synes det låter bedre med 150pf - fin rommelig klang i hvertfall for det jeg hører på nå. Likevel synes jeg det blir noe spinkelt, kunne godt tenke meg en feitere klang. Fint å høre at jeg kan teste med ulike settinger uten at det kan skade utstyret.

Utrolig moro å vekke den 2 meter lange platesamlingen til live :)

Takk for svar sålangt!

Halux skrev:
Den pickup`en du bruker er en MM, velg dette på bryteren som vist i bruksanvisningen.

MM skal vel ha en last på 47 kOhm, og da har du flere val med hensyn på pF, se igjen bruksanvisningen.

Hvor mange pF som er riktig vet jeg ikke, prøv deg frem, du gjør ikke noe galt uansett.

Velkommen til vinylens fascinerende verden 8)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.911
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Den skal stå nøyaktig der DU synes den låter best........ denne regelen gjelder for det meste, hva andre hører eller mener skal du ta jevn fart og dri...... i ;D

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Rudi skrev:
Den skal stå nøyaktig der DU synes den låter best........ denne regelen gjelder for det meste, hva andre hører eller mener skal du ta jevn fart og dri...... i ;D
Word! 8)

Arne K

trondalex

Medlem
Ble medlem
24.11.2007
Antall liker
0
rene ord for penga ;D

Rudi skrev:

Topp Bunn