Hjelp til å lese Power Output meter

Tanndoktorn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2018
Innlegg
247
Antall liker
405
Torget vurderinger
2
Hei!

Kan noen forklare meg hvordan jeg skal forvente at dette Power output meteret skal oppføre seg ved normal bruk?
Når jeg spiller på lavt volum/moderat volum beveger nåla seg minimalt rundt regionen 0.1W/-10dB
På høyt volum og basstunge låter er den i beste fall oppe og snuser på 1W/0dB og jeg har enda ikke sett nåla gå nevneverdig over dette.

Effekttrinnet er koblet opp et par tungdrevne transmisjonslinje 4 Ohms høyttalere.
Skal ikke wattmeteret bevege seg videre oppover på wattskalaen når jeg drar på litt?

Effekttrinnet er et T+A A 3000 HV med følgende specs:

RMS output per channel stereo mode

into 8 Ohms 300W
into 4 Ohms 500W

Peak output per channel stereo mode

into 8 Ohms 380W
into 4 Ohms 700W

69C0C45C-ED7E-4C55-AB67-A3B47E4EE4BE.jpeg

100AD100-0422-41E8-B5E5-C324CCDE6946.jpeg
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Selv om høyttalerne dine er tungdrevne så må du dra på mye, les hørselvern og nabovarsel, for at nåla skal nærme seg 10 W. Det er nok lagt inn forsinking i målekretsløpet så det du ser er mer gjennomsnittlig effekt og ikke kortvarige spisser.
 

Tanndoktorn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2018
Innlegg
247
Antall liker
405
Torget vurderinger
2
Skjønner.
Blir ikke det litt som å ha et speedometer i bilen med topphastighet 1000km/t hvor nåla som følge av dette sjeldent beveger seg i det hele tatt da? :unsure::LOL:

Selv om høyttalerne dine er tungdrevne så må du dra på mye, les hørselvern og nabovarsel, for at nåla skal nærme seg 10 W. Det er nok lagt inn forsinking i målekretsløpet så det du ser er mer gjennomsnittlig effekt og ikke kortvarige spisser.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.804
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Konservativ nål. Emm burde de gjort den mer agil med kortere integrasjonstid, som på en opptaker. Morsommere da.
Men klart, du kan jo prøve å spille Mahler. Jeg har noe med 25 dB DR...
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Viserinstrumenter av denne typen har nokså treg respons, meterballistikk ble det kalt før, og jo større metre dess dårligere responstid, - gjerne mange millisekunder... Effektfordelinga i de fleste musikktyper har gjerne langt over halve totaleffekten under 100 Hz, - noe som bl.a gjør at vi slipper unna med diskantelementer som ofte ikke tåler mer en noen få watt kontinuerlig effekt ( selv om impulståligheten kan være mye større).
 

Tanndoktorn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2018
Innlegg
247
Antall liker
405
Torget vurderinger
2
Viserinstrumenter av denne typen har nokså treg respons, meterballistikk ble det kalt før, og jo større metre dess dårligere responstid, - gjerne mange millisekunder... Effektfordelinga i de fleste musikktyper har gjerne langt over halve totaleffekten under 100 Hz, - noe som bl.a gjør at vi slipper unna med diskantelementer som ofte ikke tåler mer en noen få watt kontinuerlig effekt ( selv om impulståligheten kan være mye større).
Så du tenker det er normalt at nåla ikke beveger seg over 1W/0 dB ved levelige volum?
Jeg har ikke tidligere hatt wattmeter eller hva vi kaller dette på effekttrinnet, så jeg er helt grønn på dette området :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Vel.... om du har 90dB ved 2W, har du 100dB ved 20W......100dB er faktisk mye lyd... og slett ikke usannsynlig at meterne knappast svinger opp til 10... om ikke meterne er oppgitt til peak visning...
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Skjønner.
Blir ikke det litt som å ha et speedometer i bilen med topphastighet 1000km/t hvor nåla som følge av dette sjeldent beveger seg i det hele tatt da? :unsure::LOL:
Hehe! Eller sagt på en annen måte: Du har kjøpt deg en Bugatti, men cruiser i max 40km/t ned Bygdøy A.
Men viser ikke dette godt hvor få watt man egentlig behøver fra en forsterker for normale lyttenivåer, og at strømstyrke og evne til å kontrollere HT elementener er viktigst? Synes designere av forsterkere som leverer sine første watt i klasse A er inne på noe, uten å trekke opp til alfabet listing om hva man foretrekker :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Effektbehovet med musikkhermetikk som er nogen lunde dynamisk ligger i transientene, og transientene registreres nesten ikke med vanlige VU-metere. https://en.m.wikipedia.org/wiki/VU_meter

Med litt fyrverkeri på dynamikken så trenger vi ca 30 ganger mer [RNFF] effekt nivå [som er 900 ganger mer effekt!] til toppene enn det som brennes av i gjennomsnitt.

Mvh
KJ
 
Sist redigert:

Tanndoktorn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2018
Innlegg
247
Antall liker
405
Torget vurderinger
2
Svar fra produsent:

Dear Mr. ...

For an average room volume only 1-2 watts are needed. Since the VU meter has to display the complete power range and cannot be switched to lower levels, this behavior is correct. Only at higher levels is there a greater deflection.

Mit freundlichen Grüßen

T+A Elektroakustik GmbH&Co KG
Bernd Engemann
Planckstr. 9-11
32052 Herford
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Høres normalt ut. Mine høytalere har 88db følsomhet. Kjører jeg 10-12W inn i dem (i følge metrene) er det veldig høyt. Faktisk så høyt at høytalerne begynner å låte komprimert om jeg kjører på med mer guffe...
 
Topp Bunn