Hjelp til å sette sammen linux-server for squeezebox

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.071
Antall liker
32.377
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Hei, jeg lurer på om jeg kan fri til noen av dere datakyndige her for hjelp med å plukke ut deler til byggingen av en server/pc for musikkavspilling via skvisbåks.

Krav:
- dobbeltkjerneprosessor (2,8 gHz eller mer)
- 4 gig RAM
- 2-3 TB harddisk
- eSata-utgang.

Den skal gå med Debian/Ubuntu OS, trenger kanskje cdrom til installeringen.?

Serveren skal stå i et arbeidsrom, være ethernet-tilkoplet og trenger ikke være spesielt stillegående. Men lavt strømforbruk er OK.

Den skal "betjenes" av windows-laptoper (ripping, tagging mm).

Har aldri bygget PC før, men for meg synes det som om det er enda vanskeligere å plukke ut deler som spiller godt sammen.

Trenger vel da et kabinett, strømforsyning, hovedkort, CPU, RAM, CDROM og hardisker, eller har jeg glemt noe?

Forslag mottas med stor takknemlighet.
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Gå for hk med intel chipset hvis du skal kjøre linux, da disse ofte har bedre støtte.
Gjerne et HK med integrert skjermkort og så mange sata kontakter som mulig.GB lan er også en fordel.
prisguiden på hardware.no er til god hjelp
Minne må du velge ut fra HK, sjekk med produsent av hk, ikke alle prosessorer er nødvendigvis støttet av et HK selv om det er samme sokkel så her bør du sjekke med produsent av CPU http://processorfinder.intel.com/Default.aspx
Intel Core2Duo E8xxx er billige og kjølige prosessorer

Hvis det kun er til å lagre musikk, har du vurdert Windows Home Server med Atom prosessor, disse er billige og bruker lite strøm.
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Jeg har dette kabinettet til min server:
ZalmanGS1000
http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=101323&cat_id=13

Det er stort, lett å arbeide med og tar opptil 8 harddisker. Anbefaler å kjøpe et par bedre vifter (120mm) å erstatte de to som er i, de bråker litt for mye for min smak. Utover det, syns jeg det er et flott kabinett.

Strømforsyning:
Mist har et godt rykte, det samme har Corsair. Jeg har Corsair. En ting å huske på når det gjelder PSU er å tenke på hvor mange HDD'er du skal ha - de skal tross alt ha strøm, de og. :) Jeg har en rimelig stor strømforsyning, rett og slett for å sikre at jeg har nok strømkontakter til når jeg utvider servern med flere HDD.

Hovedkort/CPU:
Intel er anbefalt til Linux, jeg kjører AMD og har ikke hatt krøll med det.

Skal du kjøre Marsboer-server? I så fall trenger du strengt tatt ikke allverden til prosessorkraft, men mer skader jo aldri :).

Hovedkort fra Gigabyte og Asus regnes, så vidt jeg har skjønt (?), som gode valg til Linux. På den sia som stejorge linka til kan du finne hovedkort som har det du trenger, i.e. eSata o.l. F.eks:
http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=105815&cat_id=10

Som er et hovedkort til AMD hvor du får 6 harddiskplasser (SATA), eSata, FireWire, PCI-E (greit å ha hvis du skal ha inn noen kort) - denne kan kombineres med f.eks.
http://prisguide.hardware.no/product.php?product_id=107207&cat_id=5

Så har du nok en grei kombo på CPU/HK. Hvis CPU er for dyr, så kan kanskje denne være noe:
http://prisguide.hardware.no/product.php?product_id=111405&cat_id=5

Intel er ikke jeg noe særlig inne på, så noen andre får foreslå det.

CD-brenner: finn deg en billig og grei en, jeg har en som jeg bruker en SATA-kontakt til.

RAM: 4Gb DDR2 holder, sjekk hjemmesidene til Asus for kompatabilitet, men det er sjeldent et problem. Jeg har 8 GB fordi jeg kan.

HDD: denne burde være et greit valg:
http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=101448&cat_id=9

Kjøp det antallet du trenger. 1.5 TB begynner å komme under 1000-lappen det og, så det kan også vurderes.

Jeg kjører OS på en egen, mindre HDD - kan være greit, sånn f.eks. når RAID'et mitt ramla ned, så hadde jeg likevel tilgang til OS'et og kunne reparere ting derfra.

Sjekk ellers Marsboer-server tråden min for "min" konfigurasjon. Spør hvis det er noe.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.071
Antall liker
32.377
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Takk for svært informative svar, folkens. Mye å ta stilling til her, har noe arbeid foran meg. Begynner å se nærmere på forslagene i morgen. Kommer siden tilbake her med det mer konkrete.

Har lest og fulgt noenlunde med i tråder om Marsboerserveren ja, men endel går nok over hodet på meg.
Har de siste månedene kjørt squeezecenter på en gammel stasjonær Dell pentium-4 PC med Ubuntu 8.10. og en 1tb usb-disk. Fulgte oppskriften i en god artikkel i HjemmePC (bladet). (nummer 9/2008?).

Begynner å bli litt lei av den litt litt lave hastigheten (dog fikk jeg inntrykk av at gikk det meste betydelig treigere i windows). Med mer enn 47 000 sanger på disken er den i ferd med å fylles, på tide å få biblioteket inn i "faste former". Muligens kunne noe oppnås ved å oppgradere den gamle, feks sette inn en 1,5 TB satadisk i den gamle PC'en.
 
M

marsboer

Gjest
united59 skrev:
Takk for svært informative svar, folkens. Mye å ta stilling til her, har noe arbeid foran meg. Begynner å se nærmere på forslagene i morgen. Kommer siden tilbake her med det mer konkrete.

Har lest og fulgt noenlunde med i tråder om Marsboerserveren ja, men endel går nok over hodet på meg.
Har de siste månedene kjørt squeezecenter på en gammel stasjonær Dell pentium-4 PC med Ubuntu 8.10. og en 1tb usb-disk. Fulgte oppskriften i en god artikkel i HjemmePC (bladet). (nummer 9/2008?).

Begynner å bli litt lei av den litt litt lave hastigheten (dog fikk jeg inntrykk av at gikk det meste betydelig treigere i windows). Med mer enn 47 000 sanger på disken er den i ferd med å fylles, på tide å få biblioteket inn i "faste former". Muligens kunne noe oppnås ved å oppgradere den gamle, feks sette inn en 1,5 TB satadisk i den gamle PC'en.
En P4 maskin er mer enn rask nok, forutsatt at den har i hvertfall 512 MB RAM.
Problemet ditt er ganske sikkert USB-disken. Du vil få bedre ytelse ved å sette inn en intern disk når du har så mange filer som skal gjennomsøkes. Du behøver imidlertid ikke å kjøpe en ny disk bare for dette. Du kan også skru opp den eksterne disken, ta ut harddisken og sette den inn i PCen siden det vanligvis bare er snakk om helt ordinære 3,5" disker med S-ATA/IDE grensesnitt
I tillegg vil nettverket være en faktor dersom det er tregt.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.071
Antall liker
32.377
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Veldig interessant det du sier Marsboer om at en P4 skal være rask nok og at det dreier seg om usb-disken(e). Dette er en Dell system GX280 P4 med 3GHz CPU og 1 GB RAM.

Denne maskinen i linux har kjørt squeezecenter kjappere og mer pålitelig enn en rask dobbeltkjerne windows-bærbar med dobbelt så mye ram.

Det er særlig backup-jobbingen som tar tid. Når 800 gig og 50-60.000 filer skal over fra en usb-disk til en annen, bør man ha bra med tålmodighet (noe jeg ikke alltid har). Ny musikk kommer stadig til, og jeg jobber mye med taggingen i biblioteket. Trenger derfor ofte ta komplett backup.

En ny 1, 5 TB interndisk i P4-maskinen vil vel løse halvparten av problemet da (fortsatt ingen e-sata for backup-disken). Jeg kan sikkert leve et år eller så med en sådan løsning. Er det noe spesielt jeg må tenke på når/hvis jeg kjøper og installerer en ny 3,5 tommer disk?

Er denne noe å satse på, feks.?

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2328746%3bc:36376%3br:pg

Er dette en disk jeg kan regne med å kunne ta ut av en P4-maskin i år og sette inn i ny server-PC om et år? Den er SATA2, er det opplagt at den går inn i dell-maskinen?
 
M

marsboer

Gjest
Den disken der vil gi deg det du trenger både nå og senere. Den har S-ATA grensesnitt, noe som har vært standard i PCer de siste 5 årene.

Forøvrig vil jeg anbefale at du går bort fra å manuelt ta en komplett backup og i stedet går for å synkronisere med f.eks robocopy eller rsync. Da blir kun filer som er endret (robocopy) eller enda bedre kun selve endringene i de filene som er endret (rsync) synkronisert og tiden det tar vil reduseres drastisk.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.071
Antall liker
32.377
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Takk for responsen igjen, Marsboer.

Bestiller i første omgang ett stykk 1,5 TB disk. Så kan jeg heller bruke litt tid på å pusle med det senere byggeprosjektet (gått meg helt vill i dag på hardware med handlevogn, diverse hovedkort, strømforsyninger med mye mer)..

Er det ellers noen måte å "lure til seg" en e-sata-kontakt på en stasjonær Dell uten sånn kontakt, men som har sata-drivere?

Robocopy/rsync høres veldig intereressant ut.
Er det sånn at backupharddisken da må stå tilsluttet og på konstant , eller tar den unna det som er endret siden sist den var tilkoblet?
 
M

marsboer

Gjest
united59 skrev:
Robocopy/rsync høres veldig intereressant ut.
Er det sånn at backupharddisken da må stå tilsluttet og på konstant , eller tar den unna det som er endret siden sist den var tilkoblet?
Du kjører bare programmet når du ønsker å ta backup. Det vil si at disken ikke behøver å være tilsluttet til enhver tid. Den vil synkronisere alt som er gjort av endringer siden forrige backup, slik at du får en 1:1 kopi av det du tar backup av.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.071
Antall liker
32.377
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Du kjører bare programmet når du ønsker å ta backup. Det vil si at disken ikke behøver å være tilsluttet til enhver tid. Den vil synkronisere alt som er gjort av endringer siden forrige backup, slik at du får en 1:1 kopi av det du tar backup av.
[/quote]

Takk for tipset, har helt klart mye å hente her. skal virkelig sjekkes ut!
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.071
Antall liker
32.377
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
stejorge skrev:
PCI kort med sata/esata.

Hvis du har PCI-X Eller PCI Express kortplasser kan det gjerne være en fordel å gå for dette, men siden du har en eldre maskin så er det sikkert kun PCI
Dette er meget interessant Stejorge. Etter googlesøk ser det ut som om maskinen har Intel 915 G Express chipset, 800 MHz front side bus (hva nå det betyr).

Ifølge flere nettsteder har den blant annet PCIexpress. Betyr det at det er mulig å få satt inn dette kortet på baksida? Er det en vanskelig operasjon for en uøvet?

Expansion / Connectivity
Expansion Bays Total (Free) 2.0 ( 1.0 ) x Front accessible - 3.5" x 1/3H , 2.0 ( 2.0 ) x Internal - 3.5" , 2.0 ( 1.0 ) x Front accessible - 5.25" Expansion Slots Total (Free) 1.0 ( 1.0 ) x PCI - DIMM 240-pin , 3.0 ( 0.0 ) x PCI Express x16 - LGA775 Socket , 1.0 ( 2.0 ) x Memory - Full-height , 4.0 ( 0.0 ) x Processor - Full-height , 1.0 ( 3.0 ) x PCI Express x1 Interfaces 1.0 x Headphones - Line-out - 29 pin combined DVI , 1.0 x Hi-Speed USB - RS-232C - Mini-phone stereo 3.5 mm , 1.0 x Audio - Output - Mini-phone stereo 3.5 mm , 1.0 x Display / video - Input - Mini-phone 3.5 mm , 1.0 x Display / video - IEEE 1284 (EPP/ECP) - RJ-45 , 8.0 x Network - S-video output - 9 pin D-Sub (DB-9) , 1.0 x Microphone - DVI-Analog/Digital - 25 pin D-Sub (DB-25) , 1.0 x Audio - Ethernet 10Base-T/100Base-TX/1000Base-T - 4 pin USB Type A , 1.0 x Parallel - Line-in - Mini-phone stereo 3.5 mm , 1.0 x Serial
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Så sant du har en ledig kortplass så er det bare å sette den inn i sporet og eventuelt innstallere nødvendige drivere, det er ikke værre en å innstallere et skjermkort. Bare sjekk at eventuelle kort er støttet av linux hvis det kreves egne drivere.

Sjekk her om det aktuelle kortets brikke er på listen http://linux-ata.org/driver-status.html#hw_support Eller sjekk produsentens hjemmeside, der står det som regel hvilke OS som er støttet
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.071
Antall liker
32.377
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Takk igjen, dere er utrolig hjelpsomme her på Sentralen.

Skal sjekke mer, vært utrolig morsomt hvis jeg får til dette da.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.071
Antall liker
32.377
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
stejorge skrev:
Sjekk her om det aktuelle kortets brikke er på listen http://linux-ata.org/driver-status.html#hw_support Eller sjekk produsentens hjemmeside, der står det som regel hvilke OS som er støttet
Finner ikke dette produktet på produsentens hjemmeside. På noen nettbutikker står det at produktet støtter diverse Windows OS'er. Men også at brikken er Silicon Image 3114. Og den er nevnt på linux-seden

"Silicon Image 3112/3114
Driver name: sata_sil
Summary: No TCQ/NCQ. Looks like a PATA controller, but with full SATA control including hotplug and PM. "

Så da bør del være håp, hvis jeg bare finner plass til den? På tide å å titte inn i PC-en nå, må bare forberede en midlertidig serverløsning. Blir litt windows da...
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.071
Antall liker
32.377
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Linux-hjelp, anyone?!

Har nå installert en 1,5 TB interndisk på min ubuntu 9.04 stasjonære server for squeezecenter. Men får ikke mounted/partisjonert disken.

MountManager finner disken som en "sdb" i motsetning til de to "sda" som er der før.
Men gir meg ikke noen Tools til å "mounte".

KDE partion Manager gir meg ikke administrasjonsrettigheter.

Må jeg bruke Terminal(en)?
(kan nok det, men da må jeg ha det inn med teskjeer, dessverre)
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.071
Antall liker
32.377
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Har kommet så langt at jeg har fått formatert og mounted disken i ubuntu-linux. Vises som "disk -1" under media-mappa. Men problemet er at jeg ikke får tilgang til den. Hverken lese-, skrive- eller opprette-tilgang.

Det dreier seg vel om skaffe rettigheter som kun "root" har i dag.?

Tips?
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.071
Antall liker
32.377
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
marsboer skrev:
sudo chmod -R 777 /media/disk-1
Takker!
Skal prøve det seinere i kveld, når jeg får tid. Men er redd jeg rotet det til igjen i et forsøk på å fikse dette selv. Status per nå var at den er partisjonert som dev/sdb1 i ext3, men ikke mounted. (ifølge gparted)

Er det en enkel måte å mounte disken på?
Kan den mountes til "home" i stedet for "media"?
(Ellers får jeg prøve å rekonstruere det jeg gjorde tidligere i dag)

Det er meningen at squeezebokmusikken skal ligge på denne disken, derfor viktig at mine windows-laptoper får tilgang til disken. Vil det gå bra på denne måten?

Hilsen Roar
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.213
Antall liker
4.834
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
united59 skrev:
Veldig interessant det du sier Marsboer om at en P4 skal være rask nok
...
Som marsboer sier er P4 haugen på nok. Jeg har prøvd på en 450MHz P2 med 384MB RAM, og det fungerte helt fint. (Web-grensesnittet var dog noe tregt, det samme var biblioteksskanning). Det er først hvis du skal benytte Inguz eller tilsvarende plugin til SqueezeCenter at det trengs hestekrefter.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.071
Antall liker
32.377
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Ja jeg er bra fornøyd med P4-maskinens evne (i Linux) til å serve squeezeboksene mine. Men jeg jobber for å få den i fastere former, og sliter akkurat nå med å få tatt i bruk den nye installerte HDD'n. Men det løser seg, i verste fall kan man vel reformattere hele PC'n (reinstallere linux).
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.071
Antall liker
32.377
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Tror det meste holder på ordne seg nå.

Linux er litt halv-gresk,men effektiv og morsomt når det går.

Fant en oppskrift på nettet der jeg opprettet et mounte-punkt kalt "storage" og en vei til å skaffe meg eierrettighetene til det. Etter en nervepirrende redigering av fstab-fila og nye shares i samba, finner faktisk både windowslaptopene mine og squeezecenter storage-folderen (som har plass til 1300 gig, har tydeligvis mistet endel gig på veien....). Innkopieringen av musikkfilene tar ni timer.

Neste blir å konfigurere rsync.

Tror jeg feirer med et glass rødt!
 
N

nb

Gjest
united59 skrev:
Etter en nervepirrende redigering av fstab-fila og nye shares i samba, finner faktisk både windowslaptopene mine og squeezecenter storage-folderen (som har plass til 1300 gig, har tydeligvis mistet endel gig på veien....).
Mesteparten kommer av at harddiskprodusenter oppgir harddiskstørrelse i GB (dvs milliarder bytes) mens Windows opererer i GiB - eller "binære bytes. Siden 1 GiB = 1.073.741.824 Bytes, så bil harddiskstørrelsen vist som ca 1396 GB i Windows. Du har altså ikke mistet plass, det er bare at den (noe forvirrende) er oppgitt på to ulike måter. Det er maaaaaaaaaaaaaaange som har klaget på harddiskene sine og mener å ha blitt snytt av denne grunn.

Eller sagt på en annen måte: Når en harddiskprodusent sier 1 TB, så menes 1.000.000.000.000 bytes. Når vindows sier 1 TB, så menes 1.099.511.627.776 Bytes.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.071
Antall liker
32.377
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Ja jeg er i og forsåvidt vant til at diskene viser/har mindre lagringsplass enn "oppgitt".

Men her skjedde det visst noe mer under og etter partisjoneringen. Først ble 22 gig reservert, senere ser jeg at 5 % av plassen er reservert for viktige formål (for hva vet ikke jeg, papirkurv mm?), og etter at disken ble "mounted" med eget punkt/mappe i ubuntu, ble det visst akkurat i overkant av 1300 gig lagringsplass til benyttelse. Men bra det og, har 400 gig ledig nå, bør holde noen måneder.

Ellers tok det nå 1 time og 33 minutter å gjennomsøke hele biblioteket på nytt (50 000 sanger, 830 gig). Med usb-disken tok det 15 minutter mer, så det er tydelig at det lønte seg å "innsource" biblioteket.
 
M

marsboer

Gjest
Hehe, de 5% er reservert til root bruker og ting som intern defragementering. Dette er tiltenkt OS-partisjonen forst og fremst siden man da faar logget inn og ryddet opp om disken skulle bli 100% full slik at systemet i utgangspunktet tryner.

Dette er imidlertid bare bortkastet plass paa lagringsdisker. Jeg pleier derfor aa redusere dette til f.eks 1 eller 2%. Dette gjores ved formatering med -m parameteren: mkfs.ext3 -m 1 /dev/sdb1 f.eks (bruker bare 1% i stedet for default 5%)

For at disken skal mountes automatisk for hver boot maa du legge inn en oppforing for den nye disken i /etc/fstab filen. (nano /etc/fstab)
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.071
Antall liker
32.377
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Ja tenkte nesten at det var noe sånt som "stjal av lasset".

Fint å høre at man kan ta plassen tilbake, men er litt redd for å ødelegge det jeg (ikke helt skjønner hvordan) fikk til i går. Blei så fornøyd, hehe. Brukte en (to) oppskrift(er) jeg fant på nettet. http://www.psychocats.net/ubuntu/mountlinux#footnote

1. Hvis jeg skriver "mkfs.ext3 -m 1 /dev/sdb1", hva må jeg skrive i fstab? I går puttet jeg inn denne linja:

"UUID=64861919-7cc6-42d5-b2fd-5d1240d97ad8 /storage ext3 defaults 0 0"

2. Vil jeg måtte gjøre noe mer for å få det til å funke? Vil "storage" som "mounting point" bestå? (brukte denne kommandoen etter å ha redigert fstab: "sudo mount -a"

3. I går brukte jeg også disse kommandoene (de gav meg alle tillatelser):
sudo chown -R roar:roar/storage
sudo chmod -R 755 /storage

Gjøre dette pånytt?

Uansett, tusen takk for tipsene, Marsboer.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.213
Antall liker
4.834
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
marsboer skrev:
Dette er imidlertid bare bortkastet plass paa lagringsdisker. Jeg pleier derfor aa redusere dette til f.eks 1 eller 2%. Dette gjores ved formatering med -m parameteren: mkfs.ext3 -m 1 /dev/sdb1 f.eks (bruker bare 1% i stedet for default 5%)
Ønsker man å virkelig tweake maksimal plass ut av et filsystem som man hovedsakelig skal bruke til digre mediafiler, kan man vel i tillegg redusere antall i-noder. Mkfs-opsjon -T largefile, om jeg ikke husker feil.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.071
Antall liker
32.377
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Ønsker man å virkelig tweake maksimal plass ut av et filsystem som man hovedsakelig skal bruke til digre mediafiler, kan man vel i tillegg redusere antall i-noder. Mkfs-opsjon -T largefile, om jeg ikke husker feil.
[/quote]

Hva dere kan her i forumet, imponerende!

Men med titusener av relativt små musikkfiler (hovedsaklig FLAC, 20-30) pluss grafikkcovere mm, er det vel lite å hente akkurat her, vel?

Prøvde meg på Marsboer-tipset "mkfs.ext3 -m 1 /dev/sdb1" på kommandolinja seint i går kveld, men det "bet ikke". OS'et ville ikke gjøre noen endringer på disken. Heller ikke etter at jeg avmounted disken eller etter at jeg formaterte (avpartisjonerte?) den igjen i Gparted. Kom på en måte ikke i posisjon til å partisjonere den gjennom mkfs. Det er tydeligvis noen trinn jeg må igjennom først. Det er vel en prosedyre som må gjennomføres, i rett rekkefølge.

Heldigvis greide jeg å få den inn i systemet igjen, slik som forrige gang. Føler meg litt tryggere der nå.
Med 5% tap av lagringsplass, litt ergelig er det, men det tar jo sikkert noen måneder å fylle opp de 450 gig jeg nå har av ledig plass.

Så får jeg studere mer linux innen den tid.
 
N

nb

Gjest
united59 skrev:
Men med titusener av relativt små musikkfiler (hovedsaklig FLAC, 20-30) pluss grafikkcovere mm, er det vel lite å hente akkurat her, vel?
20-30 MB er ikke en liten fil i denne sammenhengen.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.071
Antall liker
32.377
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
nb skrev:
united59 skrev:
Men med titusener av relativt små musikkfiler (hovedsaklig FLAC, 20-30) pluss grafikkcovere mm, er det vel lite å hente akkurat her, vel?
20-30 MB er ikke en liten fil i denne sammenhengen.
Neivel? Hvor mye anslagsvis er det å hente da på en 1, 5TB disk hvis man lykkes ta tilbake både 4 av de 5 % som OS'et har reservert OG får redusert antall i-noder?

Hvordan skal parameteren i "Mkfs-opsjon -T largefile" settes da?

Dette er vanskelig stoff, men egentlig veldig spennende.

Det gjelder virkelig å utnytte plassen, det er bare to harddisk-sata plasser i pc-en, det er ikke bare å putte inn flere disker heller (den andre plassen er opptatt av en 80 gig som brukes av OS-et, men antar den kan frigjøres dersom jeg kjører OS på en USB?).

Et forsøk med å sette inn et sata-esata-raid kontrollkort for tilknytning til ekstern esata-disk mislyktes.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.071
Antall liker
32.377
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Ifølge denne artikkelen
https://help.ubuntu.com/community/InstallingANewHardDrive
kan også kommandoen "sudo tune2fs -m 1 /dev/sdb1" (dev/sdb1 er vel her angjeldende partisjon) brukes til å tweake fram mer lagringsplass (endre reservert plass fra 5 til 1 %).

Det beste av alt er kanskje dette: "Using this command does not change any existing data on the drive. You can use it on a drive which already contains data."

Skal prøve den i kveld, lurer på det får noen betydning for mounting, men får eventuelt ta det etterpå.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.071
Antall liker
32.377
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Jess! Kommandoen "sudo tune2fs -m 1 /dev/sdb1" gav meg 56 GB mer lagringsplass.

Er vel ca 150 cd'er det....

men disse i-nodene da...?
 
Topp Bunn