Hjelp til å varme lyd!?

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
Asbjørn skrev:
HHH skrev:
Mer helt i bunn vil da ikke påvirke om du har en skarp diskant, eller ikke?
Øret hører bare den relative klangbalansen. Litt for lite ved en frekvens kan låte ganske likt litt for mye ved en annen. Hvis du ser på den pdf-filen jeg la ved litt lenger oppe, legger du merke til at "varm" både beskriver litt lite nivå rundt 3-5 kHz (BBC-dipen!) og litt mye nivå mellom 250 og 600 Hz. Altså kan vi "varme opp" lyden enten ved å dempe litt der oppe, eller å legge til litt mer der nede.

Det oppstår gjerne en refleksjon fra gulvet som gir en kansellering ved 2-300 Hz et sted, sånn at det kan tenkes at trådstarter både har litt mye ved 3-4 kHz og litt lite rundt 300 Hz. Det kan være en tanke å prøve å endre på avstanden mellom lytteposisjon og høyttalere, noe som flytter den kanselleringen oppover eller nedover i frekvens, eller å legge et raggete gulvteppe over førsterefleksjonspunktene på gulvet. Tenk deg at du legger et speil på gulvet. Hvis du sitter i lytteposisjon og ser bassmembranen i speilet på gulvet, så har du førsterefleksjonspunktet på gulvet for den høyttaleren. Legg noe loddent og raggete der, type sauefell, og gjør det samme med den andre høyttaleren. Til å begynne med kan du prøve deg litt frem med puter, sammenbrettede ulltepper og andre ting som er lett tilgjengelig for å sjekke om det er noe i det.
Jeg skjønner jo også at dette kan påvirke balansen i lydbildet, men en diskant som er ubehagelig skarp for øret er ubehagelig skarp for øret, mer bass eller ei.
Nå var det her uansett snakk om sub, eller ei, og om dette ville gjøre noe med problemet, hvilken sub anbefaler du for å legge til litt rund 300Hz?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.458
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
HHH skrev:
Nå var det her uansett snakk om sub, eller ei, og om dette ville gjøre noe med problemet, hvilken sub anbefaler du for å legge til litt rund 300Hz?
Jeg er ikke sikker på at en sub løser problemet. Kanskje, kanskje ikke. Selv med ganske bratt delefilter vil en sub legge til litt oppover mot 2-300 Hz, men det kan like gjerne bli både boomy bass og skarp diskant på en gang som at det "varmer opp" lyden.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
HHH skrev:
Asbjørn skrev:
HHH skrev:
Mer helt i bunn vil da ikke påvirke om du har en skarp diskant, eller ikke?
Øret hører bare den relative klangbalansen. Litt for lite ved en frekvens kan låte ganske likt litt for mye ved en annen. Hvis du ser på den pdf-filen jeg la ved litt lenger oppe, legger du merke til at "varm" både beskriver litt lite nivå rundt 3-5 kHz (BBC-dipen!) og litt mye nivå mellom 250 og 600 Hz. Altså kan vi "varme opp" lyden enten ved å dempe litt der oppe, eller å legge til litt mer der nede.

Det oppstår gjerne en refleksjon fra gulvet som gir en kansellering ved 2-300 Hz et sted, sånn at det kan tenkes at trådstarter både har litt mye ved 3-4 kHz og litt lite rundt 300 Hz. Det kan være en tanke å prøve å endre på avstanden mellom lytteposisjon og høyttalere, noe som flytter den kanselleringen oppover eller nedover i frekvens, eller å legge et raggete gulvteppe over førsterefleksjonspunktene på gulvet. Tenk deg at du legger et speil på gulvet. Hvis du sitter i lytteposisjon og ser bassmembranen i speilet på gulvet, så har du førsterefleksjonspunktet på gulvet for den høyttaleren. Legg noe loddent og raggete der, type sauefell, og gjør det samme med den andre høyttaleren. Til å begynne med kan du prøve deg litt frem med puter, sammenbrettede ulltepper og andre ting som er lett tilgjengelig for å sjekke om det er noe i det.
Jeg skjønner jo også at dette kan påvirke balansen i lydbildet, men en diskant som er ubehagelig skarp for øret er ubehagelig skarp for øret, mer bass eller ei.
Sant - og samtidig ikke helt i h.t. til mine erfaringer med mine suber her hjemme.

Både med de små Eposene mine og med de små ProAc'ene mine merker jeg en klar tendens til å skru volumet høyere når jeg skrur av suben. For å få en antydning av et bassfundament og smekk som disse småhøyttalerne sliter med å levere. Spiller jeg med sub, kan volumknappen skrus betraktelig ned. Resultatet blir at diskanten blir mindre påtrengende - den spiller jo lavere. En annen bi-effekt er at høyttalerne spiller på et lavere volum, og bare av den grunn låter de kan hende mindre stresset eller skrikende.

Det blir jo litt målemessig juks dette - jeg er klar over at jeg sammenligner diskant ved to forskjellige lyttenivåer, men den subjektive totalopplevelsen blir altså mer balansert - mindre fremtredende diskant - med sub slått på.

anae

Medlem
Ble medlem
13.10.2011
Antall liker
0
Interessant betraktning sistnevnte, har en system audiosub som jeg får prøve! Og i helgen skal jeg koble opp et par enkle system audio 1230 og sammenligne!

U

utgatt60135

Gjest
anae skrev:
Interessant betraktning sistnevnte, har en system audiosub som jeg får prøve! Og i helgen skal jeg koble opp et par enkle system audio 1230 og sammenligne!
Jeg deler ikke hans erfaringer her. Endrer aldri nivået om subben er i bruk eller ikke. Min sub gjør ikke noe som helst annet en å legge til de dypeste tonene, betydningsfult på noe musikk lite på annet. Asbjørn mener at nivåheving rundt 250 og 600 Hz gir varmere lyd, noe jeg ikke betviler men det er langt over subbens virkeområdet.

Jeg ville da ha prøvd en f.eks Abrahamsen DAc for å forbedre signalet fra AE og sett om den varmen er nok til dine preferanser, men om du er ganske langt fra ditt ideal så er nok veien å gå å bytte til høyttalere som passer deg bedre.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678
Sub har dessverre skiftet betydning, i og med at ordentlige woofere ikke er så vanlige lenger. Sub-woofer skulle jo og skal være noe som bare buldrer litt under der en god woofer ikke orker mer. Men med slike designer-pingle-høyttalere som blåser av dersom man lufter med åpent vindu så kan hva som helst (også 250 - 600 Hz) kalles sub ;D

anae

Medlem
Ble medlem
13.10.2011
Antall liker
0
Er redd du har mye rett i det du sier lyngen! Går i retning av abr dac og black m/kimber/soundstring, så får vi se!

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Min erfaring er at det man nevner som en hard diskant, ofte kan være et litt lyst lydbilde, som gjør at man skrur opp litt mere for at man skal få frem tykket og bassen. Da vil en økning i bassnivået fungere utmerket på det. Om dette er grunnen hos deg har jeg ikke noen peiling på, men å invistere masse penger i ny dac, og nye kabler kan jeg ikke forstå fornuften av. Har du muligheter til å teste ut dette før kjøp, så er det jo en annen sak selvfølgelig.

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
Tja, når jeg fikk i hus Primaren jeg har nå ble det en god del mer bass enn det var med Hegelen jeg hadde før (jeg SAVNER den altså), men fortsatt oppleves den som hardere i diskanten.
Altså ikke et spørsmål om mer diskant i forhold til bass, men en opplevelse av at diskanten er mindre oppløst/hardere og oppleves som ubehagelig på lavere volum enn jeg kunne spille med H200.
Så det spares videre til H20.
Dette er en digresjon, men jo mer jeg hører av annet utstyr, jo mer angrer jeg på at jeg solgte H200, det er faan meg en fantastisk forsterker til prisen!

Når det gjelder å teste med bedre kabler: Det er som sagt mange her inne som sitter med gode kabler, og det er sikkert andre enn jeg som gidder å stille opp for en test, bor du i Osloområdet og har lyst til å teste mine er det bare å invitere på en kopp en dag, så ordner det seg.
Jeg opplevde mindre hard diskant og mer fyldig lyd med de kablene jeg har nå, enn de jeg byttet ut.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Et par ting her, - 805N var i utgangspunktet en "high-end" høyttaler både mht ytelse og pris. Det at du har fått kjøpt disse til en lav bruktpris forandrer ingen ting på dette. Problemet med slike høyttalere, spesielt når du får kjøpt dem for en slikk og ingenting, er at de blir hektet på utstyr som i utgangspunktet ikke er beregnet for slike oppgaver.

805N, og også 801N og 802N, var og er krevende høyttalere. Alle har en type nøktern lyd, (eller form for gråhet ala kl D forsterkere) hvis resten av utstyret ikke er på samme nivå. Skal du få det til å gnistre av 805N må du ha både kvalitetskomponenter og en strømsterk forserker.

For å avklare alt tullet med rompåvirkning osv, kan du sette deg kliss inntil høyttalerne og vinkle dem rett mot ørene. Låter det fremdeles skarpt? Selvfølgelig!

Riktige kabler kan selvfølgelig rette på litt av problemene i toppen, men for å få til resten må du ty til andre tiltak.

U

utgatt60135

Gjest
uob skrev:
Om dette er grunnen hos deg har jeg ikke noen peiling på, men å invistere masse penger i ny dac
Selv om det neppe er store forskjeller mellom DAC´er så er ikke DAC´en i Airport ekspressen all verden. Så da er det ikke så dumt å oppgradere litt og prøve en som er litt varm/rund i klangen i samme slengen. Men noen store forskjeller er det vel ikke snakk om og en varm/rund tilnærming vil ofte medføre litt tap i transient gjengivelsen (f.eks godt merkbart på gitar).

Men Primare i30 er vel en god nok forsterker? Er vel ikke bare prislappen som betyr noe for at high-end høyttalere skal kunne fungere tilfredsstillende. Mine er også rasedyr, men rimeligere saker som Naim Uniti og Audiolab gikk helt greit. Prøvde I21 på tidligere Focal som var alfor lystklingende, men selv om den var littegrann grovkornet så var det ikke noe problem. Vet ikke om I30 er anderledes.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
18.945
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Mine erfaringer med B&W og andre moderate til tyngre drevne HT er at de, sammen med en forsterker av middelmådig kvalitet og effekt, spiller helt ok ved moderat lydnivå. Under det, så låter de tamme og innesluttet. Over det, så hardner de til og blir spisse. Og da helst med musikk der det ikke skjer så mye i lydbildet. Problemet forverrer seg jo bedre HT det er er snakk om. Justering av plassering og andre modifikasjoner av rommet hjelper, men den beste "medisinen" - og eneste, så vidt jeg vet - er å pøse på med bedre kvalitet og mer effekt på forsterkersiden.

Altså helt i tråd med det "ayaboh" kom frem til.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.458
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
ayaboh skrev:
For å avklare alt tullet med rompåvirkning osv, kan du sette deg kliss inntil høyttalerne og vinkle dem rett mot ørene. Låter det fremdeles skarpt? Selvfølgelig!
Enda skarpere, selvsagt, ettersom du ikke får noe demping noe sted.

Uten å bry seg om pris eller high-end-merkelapp, så er det grunnleggende problemet her et par høyttalere som har litt for mye nivå rundt 3-4 kHz. Årsaken til dette igjen ser ut til å være at delefilteret mangler en kompensasjonskrets for impedansetoppen i diskanten. Det ser vi på den lille peaken på 2-3 dB i frekvensgang rett over delefrekvensen, og på at den peaken også er til stede i frekvensresponsen off-axis som et slags belte som går hele veien rundt. Altså er det et elektrisk problem, ikke et akustisk. Dette blir verre av at mellomtoneelementet begynner å bli retningsbestemt rett under delefrekvensen, sånn at frekvensgangen off axis får en bred dip i øvre mellomtone. Dermed blir refleksjonen og romklangen enda mer farget av dette enn direktelyden. Dette er forøvrig nøyaktig motsatt av den gamle BBC-dipen og gir nok en "detaljert" og "nær" lyd, men altså alt annet enn "varm". Målingene fra Stereophile viser forøvrig mange andre gode egenskaper ved disse høyttalerne, bl a en ekstremt ren utklingning. OK så langt?

Så kan trådstarter gjøre noe med dette på flere forskjellige måter. Den opplagte er å bytte høyttalere til noen han liker bedre, men jeg ville prøvd en del andre ting først. Poenget er å dempe øvre mellomtone/nedre diskant littegranne før lyden kommer frem til ørene, eller å redusere eventuelle kanselleringer i området 200-600 Hz for å få omtrent samme opplevde virkning.

Jeg ville først prøvd å gjøre noe med klangen i rommet for å redusere diskantnivået den veien og/eller å redusere kanselleringer i grunntoneområdet for å få litt mer fylde der. Litt puter og tepper rundt om, kanskje en diger potteplante og en lodden sofa, raggete gulvtepper - prøv å flytte sånne ting inn i lytterommet og hør etter om det gjør en forskjell. ("Tullet med rompåvirkning", du liksom. Hah!)

Det skader heller ikke å prøve seg litt frem med plassering av høyttalere og lytteposisjon for å se om du kan flytte rundt på noen kanselleringer i rommet på den måten, men problemet der er at kanselleringene så høyt i frekvens er så smale at det ikke gir spesielt stor hørbar påvirkning om de flytter seg litt i frekvens.

Et annet tiltak som ikke koster noe er å prøve å redusere støy og forvrengning i anlegget. 3-6 kHz er også det frekvensområdet hvor øret er mest følsomt for ulyder, noe som også vil øke opplevd fokus i dette frekvensområdet. Det vil oppleves mer som "hardhet" enn som "manglende varme", men uansett: Hvis du har trehus, kan det hende at mekaniske vibrasjoner går gjennom gulvet fra høyttalerne til komponentene. Jeg har trehus, og gode erfaringer med å sette myke gummiting under både høyttalere og komponenter for å stoppe den kjeden. Det kan også ha noe for seg å få støyende apparater bort fra kretsen som stereoanlegget står på, f eks dimmere og elektronikk med switch-mode strømforsyninger.

Min erfaring med kabler er at de i beste fall gir noen tiendedels dB endring over brede frekvensområder, mens du trenger et cut på ca 3 dB i et ganske smalt bånd rundt 3-4 kHz. Kan selvsagt prøves, men jeg ville ikke forventet mirakler. Ihvertfall ikke større mirakler enn med potteplanter.

Hvis du vil bytte utstyr, virker det som en "varmtlydende" DAC til Airport Express'en er en no-brainer. Jeg kan ikke forestille meg at det kommer noe negativt utav det. Det vil være en oppgradering uansett om du senere bestemmer deg for å bytte høyttalere.

Forsterkere låter også forskjellig. B&W er generelt tungdrevne greier, men gitt den "detaljerte" frekvensgangen i 805n, tror jeg at lav forvrengning og "ren" lyd er viktigere enn enorm effekt i akkurat dette tilfellet. Det er mange veier til det målet også, men i utgangspunktet er jo Primare i30 helt utmerket. Eneste spørsmålet er matchingen til høyttalerne, ettersom jeg ser en del anmeldelser som bruker ordene "detaljert" og "nøytral" om lyden fra denne også, men altså ikke "varm". Men altså, en "varmtlydende" muskelforsterker kan ha noe for seg, selv om du fortsatt vil ha den "detaljerte" lydsignaturen fra høyttaleren.

Må nevne en mulighet til også: Digital høyttalerkorreksjon og equalizing. Det er kanskje litt overkill, men hvis du tar digitalt signal til en slik sak og bruker den til å korrigere avvikene i høyttaleren pluss å legge på litt eq etter egen smak, alt sammen før D/A-konvertering, så går problemet bort og kommer ikke tilbake igjen uten invitasjon. Men da er det kanskje enklere å bytte høyttalere til noen som ikke har den "detaljerte" pukkelen ved 3-4 kHz.

V

vredensgnag

Gjest
Den som har reist omkring i England vil ha tepper i minne. De teppelegger faen meg selv på badet. Tykke tepper. Og så finner man tunge flerlags gardiner og tunge møbler i velour i trengsel. Gjerne tykke duker på bord. Veggene er også fylt med dill.
Gjett hvorfor mange engelske høyttalere lyder skarpe når de kommer inn i sløydinteriørene våre?

Kopp hendene bak ørene mens du sitter i sweetspot. Vinkl hendene så du reflekterer lyd inn i hvert øre. Blir det enda mer ubehagelig å lytte til, så vet du at problemet ligger i diskanten - du har nettopp tredoblet energimengden i det leiet inn i øret.

Og da er det bare å gå i gang med å dempe. Før lagde engelskmenn gjerne en egen EQ på plater som skulle til utlandet, og til mindre tungbodde hjem, og det samme gjorde også enkelte engelske ht-produsenter, og da var det diskanten de tok ned.

yoshi_78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
120
Torget vurderinger
3
Asbjørn skrev:
Må nevne en mulighet til også: Digital høyttalerkorreksjon og equalizing. Det er kanskje litt overkill, men hvis du tar digitalt signal til en slik sak og bruker den til å korrigere avvikene i høyttaleren pluss å legge på litt eq etter egen smak, alt sammen før D/A-konvertering, så går problemet bort og kommer ikke tilbake igjen uten invitasjon. Men da er det kanskje enklere å bytte høyttalere til noen som ikke har den "detaljerte" pukkelen ved 3-4 kHz.
Selv om digital korreksjon og eq er å ta den ganske langt, vil jeg støtte dette fullt ut. Du får garantert bukt med problemet. Hadde et par Focal kit høyttalere tidligere, med lignende nivåheving i øvre mellomtone. Prøvde det meste, uten det store hellet. Med korreksjon (Audiolense i mitt tilfelle), ble høyttalerne totalt transformert. Du kan i prinsippet få en hvilken som helst ht til å låte slik du vil. Innenfor naturbegrensningene selvsagt. ;)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.169
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
yoshi_78 skrev:
Asbjørn skrev:
Selv om digital korreksjon og eq er å ta den ganske langt, vil jeg støtte dette fullt ut. Du får garantert bukt med problemet. Hadde et par Focal kit høyttalere tidligere, med lignende nivåheving i øvre mellomtone. Prøvde det meste, uten det store hellet. Med korreksjon (Audiolense i mitt tilfelle), ble høyttalerne totalt transformert. Du kan i prinsippet få en hvilken som helst ht til å låte slik du vil. Innenfor naturbegrensningene selvsagt. ;)
Tiltredes. Funker helt fint. Satt og lurte på om jeg skulle nevne det, og så kom Asbjørn meg i forkjøpet.

MVH

V

vredensgnag

Gjest
Pure Music fra Channel D er gratis i to uker og har mange muligheter for justering av EQ, så kan du se om du får til en justering som treffer øret.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.458
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
anae skrev:
Type amarra skrevet om i fidelity 54?
For eksempel, men det finnes kraftigere verktøy enn det. En PC-basert løsning er Audiolense, en hardware-basert er DEQX HDP3, og det finnes mange andre alternativer. Jeg ville nok anbefale en løsning som kan ta digitalt signal rett fra harddisk, prosessere digitalt og så D/A-konvertere etter prosessering, heller enn en boks som bare tar analogt signal inn og konverterer til digitalt før prosessering.

Signaturen Bx her på hifisentralen tilhører mannen bak Audiolense, forresten:
http://www.juicehifi.com/index.html

Min variant, som jeg kombinerer med 6 klasse-D monoblokker fro aktiv drift av høyttalerne:
http://www.deqx.com/products7.php

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Tør jeg spørre hvor i landet trådstarter holder til? Skal se om jeg finner noe forsterkeralternativ på nettet..

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
anae skrev:
Litt plasseringsarbeid lettet litt på trøkket, både å vinkle innover og utover i stedet for direkte rettet mot lytteposisjon dempet det hele noe. Avstand fra vegg hadde lite å si i min stue. Og primaren våkner til liv når volumet skrues opp, virker litt død med lavt volum. Mht til høyttalerkabler skjønner jeg at nordost kan virke lyse men bla Black magic og Soundstring kan dempe/varme. Noen erfaringer, evt andre kabler?
Litt OT , men er alle Primarene bygd likt?
I30 kom jo lenge etter PRE30 og A31.2 f.eks og da tenkte jeg kanskje de ville rette opp slikt som lukket gjengivelse på moderat volum, eller er det problematisk for dem og fører til for mye endringer på selve konstruksjonen? Jeg hadde nettopp en slik PRE30 og en A31.2 for et par år tilbake og der måtte settet også opp en god del i volum for å våkne til liv. Til tider ble det for høyt å skulle spille på slikt nivå. Da var det til gjengjeld meget åpent med flott dybde og perspektiv, men kunne ikke spille med så høy lyd bestandig og når de ikke ville spille godt på lavt nivå hvor således mellomtonen krympet inn og bassen forsvant så ble det til at de ble solgt (også pga. noe annet småpirk, men trenger ikke nevne det). Flere med lignende oppfatning?

sinep skrev:
B&W bruker mye forsølvede delefilterkomponenter og kabler. Dette i kombinasjon med dårlig dielektrum, gjør at høyttalerne låter litt lyst og klinisk i utgangspunktet.

Du har antakeligvis minst 2 problemer i signalveien:
- Dårlig dielektrum/isolasjon (gjør lyden din klinisk og tynn i nedre mellomtone)
- Dårlig materialstruktur/renhet (gjør lyden kornete og oppstykket)

Får du for mye av den komboen over, går det omtrent ikke an å høre på anlegget, så forskjellene er alt annet enn små.

Vil anbefale å prøve noen kabler som er litt mørke i signaturen (ikke nordost!).
Prøv Kimber f.eks. De fungerer vanligvis fint med B&W.
Van den Hul kan bli litt snilt og kjedelig i lengden (for rund i bassen).
Black Magic er mørke, men nitriste sammen med B&W etter min erfaring (altfor rund og dempet i toppen).
Vet ikke hvilken effekt dielektrum og blandede materialer i ledere har da jeg ikke har prøvd meg fram så mye der, eller har vel sikkert gjort uten å vite det, men er enig angående beskrivelsene dine av kablene der, Sinep, da jeg har prøvd litt fra alle disse merkene. Noen av dem passer til litt forskjellig her. Bruker Black Magic mellom RIAA og forsterker og der blir det ikke kjedelig, men en fin match i mine ører. På CD-spilleren ble den for matt igjen. Bruker en mellom TV-en og forsterker også og der og ser den ut til å passe meget godt.
Av Ht-kabler bruker jeg Kimber Kwik12. Rimelig men en av de som har fungert best her hjemme så langt. Gir nok ikke den beste detaljering og dybde men effekten er levende, klar og åpen i oppsettet her.

Van Den Hul HT-kabler har jeg hatt hjemme et par ganger. Veldig nøktern effekt med disse følte jeg. Ble også her for snillt og rundt for min smak, men ser for meg at de kan "fungere" godt på en noe provisorisk måte i visse oppsett som låter pistrete og litt hardt.
Har nok likevel ikke helt tro på å "repare" en dårlig match om det er tilfellet, med kabler som demper eller fjerner noe. Da ville jeg heller sett på selve matchen av komponenter, rom osv. før det. Likevel ville jeg nok kanskje prøvd noe annet enn Nordost.
Det kan til tider gi temmelig stor effekt når man går fra en type oppbygging, dimensjon og materialer til en helt annen. Å gå fra et merke til et annet med samme konstruksjoner, dimensjoner og materiale tror jeg ikke hjelper stort eller gir særlig endring. Det beste ville jo vært om kablene ikke tilførte noen effekt i det hele tatt så kunne man bare glemme den delen helt.

Nordost og VDH er temmelig ulike hva effekt i et anlegg angår slik jeg har oppfattet det. Jeg vil si at Kimber ligger et sted i mellom disse. Nærmere Nordost enn VDH, men virker ikke like lys og gir mer kjøtt og blod. Samtidig får bassen mer kraft og saft med Kimber. Om den gjør alt rett, eller minst mulig som man sier vet jeg ikke, men det jeg hører med disse i oppsettet er i allefall fornøyelig, selv om jeg vet jeg kan få bedre.
Slik har jeg opplevd det her i allefall. Skal prøve flere typer HT-kabler etter hvert da det er mye som er interessant. Likevel er det ikke snakk om å gå hen å kjøpe veldig dyre kabler for å få noe bedre. Der stopper det for min del i allefall. Mener kabler ikke nødvendigvis må være dyre for å få topp resultat om man bare legger litt tid i å finne ut litt på egen hånd med egne ører og ikke bare leser butikkannonser og produsentreklame.

Skader ikke å prøve i allefall. Burde være lett å få lånt, men som nevnt er det en fin regel å være sikker på at alt som kommer foran finpussen er i orden og at det ikke er lumske refleksjoner og lignende som forårsaker problemene.

Du kan jo sikkert også låne deg hjem en forsterker som er kjent for en litt varmere signatur, før du kjøper noe annet.

Om pukkelen på 3-4Khz skyldes at B&W har vært for ivrige på sin "less is more"-filosofi og således kuttet ut en krest de burde implementert vet jeg ikke, men støtter Asbjørns forslag til å alternativt prøve med andre høyttalere om du ikke ønsker prøve tweake dem selv. På en så kort og avgrenset pukkel ser heller ikke jeg for meg at kabelbytte vil hjelpe, om det er det som er problemet.
Ellers vil jeg legge til at jeg ikke syntes Primare låt så veldig fyldig av seg heller, men klar og åpen og med en litt slank/myk mellombass, så det er mulig at det baller på seg og at de kanskje ikke er den perfekte match sådan. Det blir litt spekulering, men du kan jo fort finne ut hva som gir best løsning for deg, ved å prøve bytte ut en av delene over en helg eller noe slikt.

Mulighetene har du nok av i allefall.

Lykke til. :)

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
BanjoArrne skrev:
Nordost og VDH er temmelig ulike hva effekt i et anlegg angår slik jeg har oppfattet det. Jeg vil si at Kimber ligger et sted i mellom disse. Nærmere Nordost enn VDH, men virker ikke like lys og gir mer kjøtt og blod. Samtidig får bassen mer kraft og saft med Kimber. Om den gjør alt rett, eller minst mulig som man sier vet jeg ikke, men det jeg hører med disse i oppsettet er i allefall fornøyelig, selv om jeg vet jeg kan få bedre.
Ang BM kabler, har jeg bare testet giant signal og høyttalerkabler samtidig. Signalkablene er sikkert ikke så gale, men høyttalerkablene er en tykk flerlederpølse som på toppen av det hele er fortinnet.
Resultatet blir at toppen blir kraftig dempet først p.g.a. skin effekten, også blir den enda mer dempet igjen p.g.a. fortinningen. Når konstruksjonen på toppen av det hele er en flerlederkonstruksjon, så forsvinner basstrykket også.
Særdeles uengasjerende etter min erfaring!

Kimber er som du sier, en slags blanding av vdh og nordost. Den gir ikke så bra basstrykk som nordost (solid core), men en god del bedre enn vdh, sånn at mye av spillegleden blir ivaretatt.
Nordost har en litt lys fremtoning, mens Kimber er litt mørk, så den passer fint med B&W som er litt for lys.

M

Mr-T

Gjest
Vet ikke dette har noe relevans for 805, men på andre B&W modeller (gulvstående) som låter lyst så har det hjulpet å tilte høyttaleren litt forover, dette gjør klangkarakteren mørkere og i mine ører mer korrekt. Er verdt å prøve!

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
351
Torget vurderinger
1
Det jo toppen som er litt problematisk på 805N, og da er det jo den han må ha kontroll på!

805N er helt klart en glimrende høyttaler når du får bukt med problemet, men jobben din kan bli lang og strevsom og være litt "dødare" for musikkgleden!

VDH kablene har som regel en god kontroll på diskanten og bassen også, ellers så vil jeg vel si at de er nøytralt lydende kabler, men en smule laidback som kanskje ville passe godt sammen med 805N.

VDH D102MK3 er en kabel som er bejubla i både fagpressen og blant hi fi enusiaster, ellers så har jeg nettopp testa The Orchid som har på en måte det beste av to verdener, den er både frisk,dynamisk og har alikevel en "rolig" deilig topp.

Destiny.. :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Denne tråden viser at å spørre om råd på sentralen er som å spørre en muslim, buddist eller kristen om veien til frelse. Ganske underholdende i grunnen. ;D

M

Mr-T

Gjest
Godt poeng der orso. Problemet er ofte at trådstarter er litt for upresis i sitt opprinnelige spørsmål, og da tolkes det i hytt og gevær. Følgende KAN være helt gyldige svar på et problem med "hard lyd":
- Feil høyttaler
- Rommets akustikk
- Feil oppstilling i rommet
- For dårlig elektronikk til høyttaleren
- Dårlig match mellom komponentene
- Med mer....

Og hvor skal man da begynne? Det er litt som å gå til dokoren å si at "Jeg er syk" uten å si noe mer enn akkurat bare det.

Det hadde vært bedre å stille mer presise spørsmål, som f.eks "Jeg har litt problemer med for mye nivå rundt 3 kHz".

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
351
Torget vurderinger
1
For å ta problemet ved roten, så er det høyttaleren som må ut desverre :-\

Den er en lekkerbisken, men er desverre kjent for de problemene som tråder har som tema.

Destiny.. :)

V

vredensgnag

Gjest
orso skrev:
Denne tråden viser at å spørre om råd på sentralen er som å spørre en muslim, buddist eller kristen om veien til frelse. Ganske underholdende i grunnen. ;D
Bare tre religioner? Jeg ser da for meg at vi har verdensøkumenisk konferanse i disse trådene, hver gang.

Britiske høyttalere er tunet til britiske hjem. Det er heldigvis sjelden så ille, men det er faen meg ikke langt unna noen ganger.

Stuer som denne har jeg kommet inn i så mange ganger at det er underlig å tenke på.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Huff, så ut som en overfylt bruktbutikk det der.

Til trådstarter. Jeg tror jeg ville prøvd å låne en Abrahamsen dac, pga Airport express i følge sigende låter hardt og anstrengt. I tillegg til selvfølgelig justering av plassering av høyttalere og demping i førsterefleksjoner. Hvis ikke dette løser problemet er jeg enig med flere her i at det enkleste nok er å bytte høyttalerne, hvis ikke du er av typen som liker å drive med tuning av lyd via eq på pc osv.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ja, det kan være et poeng. Det var en selger som en gang sa til meg om B&W: De er nok konstruert med tanke på britiske og russiske hjem hvor gulvet er teppelagt.
Men dette avhenger nå mye om hvilke modell vi snakker om. CM serien er i grunnen ganske så mørke og har ikke snev av hardhet i forhold til det jeg har hørt. Har samtidig også litt vanskelig for å tro at B&W bevisst produserer en høyttaler med med for mye nivå 3-4 k området. Kan ha med hvilke kompromiss man må velge i en slik liten høyttaler. Men! Hvorfor ser man mye av det samme i B&W Diamond 802? Her burde man ha nok ressurser til å fjerne slike svakheter. ???
http://www.stereophile.com/content/bw-802d-loudspeaker-measurements

Jeg er dog mest spent på hva trådstarter ender opp med å prøve og hva det fører til. Annen elektronikk kan det tippe det mer i retning. Å fjerne det akustisk og jobbe med å få mer fylde med annen plassering er å ta problemet mer med roten.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.458
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det kan være verdt å merke seg at et persisk teppe (eller tilsvarende) er en ganske effektiv og smalspektret absorbent omtrent i det aktuelle frekvensbåndet. En absorbent er mest effektiv hvis den er ca 1/4 bølgelengde tykk, og det er 2,5 - 3 cm for de frekvensene vi snakker om her. Gode persiske tepper har så glatt overflate på trådene at de blir mer reflekterende igjen ved høyere frekvenser. En stue hvor alle synlige flater er dekket med plysj, velour og orientalske tepper vil suge til seg dette som det reneste trekkpapiret.

Vi kan jo spekulere at britiske kjøpere av Nautilus-serien bor i særdeles godt møblerte hjem, mens kjøpere av den rimeligere CM-serien ikke har rukket å samle opp så mye krimskrams ennå?

Edit: Den linken til målinger av 802D inneholdt også en interessant vurdering av hva grafene betyr:
This graph also shows that the midrange unit also gets directional at the top of its passband, which contrasts with the very wide dispersion of the tweeter at the bottom of its passband. This might well make the B&W sound a little bright in underdamped rooms, though it might be compensated for by the fact that the on-axis response has a slight lack of energy in the same region. In the vertical plane (fig.6), a major upper-crossover suckout develops above the tweeter axis, which is a high 44.5" from the floor. Sitting with one's ears 5–10° below the tweeter axis gives the flattest treble, though then, of course, the mid-treble flare in the lateral radiation pattern might have an effect in a lively room. As always, experimentation with listening position and room acoustics will be necessary to get the flattest possible in-room balance from the B&W 802D.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
De fleste persiske tepper er vel ikke så tykke som 2,5-3 cm? Jeg ville anslått at det er mer vanlig med ca 1,5-2cm. Hva vil i så fall det ha å si hvis så er tilfelle?

V

vredensgnag

Gjest
Engelskmenn er meget glade i det de kaller fitted carpets, og de skal dekke hele gulvet og være like dype som lommeboken. På teppet setter de tunge møbler, veggene kan gjerne få stofftapet med mykskum bak, og gardinene krever to mann for å løftes på plass.

Dette er etterisolering av hjem med murvegger, en etterisolering som suger til seg diskant, selvsagt.

Her er et google-søk på fitted carpet, som ethvert standsmessig hjem er utstyrt med. Legg merke til at det også brukes i trapper.

http://www.google.no/search?gcx=w&q...&biw=1055&bih=879&sei= wsm7TrubEcjb4QTqlZWrCA

Jeg forstår ikke at de også legger teppe på badet ... temmelig udelikat å tenke på.

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.458
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
ron-hi skrev:
De fleste persiske tepper er vel ikke så tykke som 2,5-3 cm? Jeg ville anslått at det er mer vanlig med ca 1,5-2cm. Hva vil i så fall det ha å si hvis så er tilfelle?
Det er ren matematikk. Et teppe med luv på 2 cm vil nå max absorpsjon ved 340 / (4 x 2/100) = 4250 Hz, et med 1,5 cm luv når max ved 5666 Hz, og plysj med 5 mm luv ved 17 kHz. Men absorbsjonen starter et godt stykke lavere i frekvens. Det er formen på en sinuskurve som styrer dette, sånn at absorbsjonen når 50 % av max allerede ved 1/12 bølgelengde, altså ved en tredjedel av de frekvensene jeg nettopp nevnte, og 90 % rett over to tredjedeler av den frekvensen. Det litt unike med de orientalske gulvteppene er at absorbsjonen avtar igjen ved høyere frekvenser i motsetning til de fleste andre absorbenter som har flat absorbsjon videre oppover. Dermed blir det igjen litt "luft" i akustikken, selv om den blir "varmere" og mindre "hard".

Prinsippet er vist her:

http://www.lenardaudio.com/education/04_acoustics_3.html

Jeg la forøvrig et (tynt) persisk teppe fra Ikea på gulvet foran høyttalerne hos meg som ett virkemiddel mot oppbrytingen ved 5 kHz i Excel-elementene mine. Vet ikke om det gjør så stor forskjell, men det ser i det minste pent ut. ;)

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
ron-hi skrev:
...Airport express i følge sigende låter hardt og anstrengt.
Nei, det stemmer ikke. Den er etter min erfaring heller en smule mørk som følge at den ikke er så "oppløst" (glatter over mikrodetaljer).

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har vært i mange amerikanske hjem med teppe på badegulvet. Når slikt teppe skiftes, havner det neppe på bruktbørsen for å si det slik. ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.841
vredensgnag skrev:
Jeg forstår ikke at de også legger teppe på badet ... temmelig udelikat å tenke på.
Hva er problemet med det? Man skal jo gjøre fra seg i klosettet, ikke på gulvet.

(Beklager OT, kunne ikke styre meg)

Topp Bunn