Hjelp til beregning av port

bolleballo

Fersking
Ble medlem
03.09.2015
Innlegg
3
Antall liker
1
Er det noen flinke folk der ute som kan hjelpe meg å beregne lengde på porten til mine diy ATC scm50? Tenkte jeg skulle få til dette, men her står jeg litt fast :(

ATC tuner portene til Q på rundt 0,5 har jeg funnet ut.

Netto volum er på 49,5 L etter jeg har trukket ut volumet til driverne.

Bassen skal deles på 350hz hvis dette har noe å si?
image001.png
 

Vedlegg

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.345
Antall liker
3.694
Torget vurderinger
1
Er det noen flinke folk der ute som kan hjelpe meg å beregne lengde på porten til mine diy ATC scm50? Tenkte jeg skulle få til dette, men her står jeg litt fast :(

ATC tuner portene til Q på rundt 0,5 har jeg funnet ut.

Netto volum er på 49,5 L etter jeg har trukket ut volumet til driverne.

Bassen skal deles på 350hz hvis dette har noe å si? Vis vedlegget 1000043
Prøvd å simulere det? Spørs jo hvilken frekvens du tenker å tune imot. Og hvor mye portblås du kan leve med.
Tips for programvare etc her for simuleringer:
 

bolleballo

Fersking
Ble medlem
03.09.2015
Innlegg
3
Antall liker
1
Prøvd å simulere det? Spørs jo hvilken frekvens du tenker å tune imot. Og hvor mye portblås du kan leve med.
Tips for programvare etc her for simuleringer:
Takk for svar. Tenkte å tune til rundt 32/33 hz. Jeg har prøvd flere kalkulatorer på nett men, det er ingen som forteller meg hvilken Q det blir. Har fått med meg at det er relativt vanlig å tune mot 0,7 i Q. Men jeg ønsker å tune mot 0.5. Diameteren på porten er gitt på 76mm samt volumet på kassen på ca. 50L pluss fyll. Som etter litt lesning hos Gravesen vil utgjøre rundt 15% volum. Altså kassevolum med fyll på ca. 58L. Spørsmålet mitt er vel om dette finnes og om det går å påvirke Q med lengde på port?
 

Makro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
217
Antall liker
168
Sted
Vollen Asker
Hei !
Gjorde kjapp sim til deg Ser ut som du trenger en noe større dia på porten din for å oppnå
maks resultat…
IMG_0159.jpeg
 
Topp Bunn