Hjelp til bygging av fostex fe126e

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.820
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Skal bygge ht til med disse elementene, trenger hjelp forslag for kabinett, helst stativ, hvordan bygge dem hvordan jeg går frem osv.. takker for hjelp..

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Antall liker
0
du hadde nylig en tråd med flere svar her. + 2 tråder til på andre forum, er ikke det nok? ;)
elementet er såpass lite og simpelt at det ikke krever en magiker for å finne ut hva som funker ok nok.

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
23
Sted
Lillestrøm
Siden du allerede synes å ha bestemt deg for en liten kasse på 6-10 liter, så synes jeg du bør prøver dette.
De må nesten helt sikkert plasseres i hjørner for å låte bra, men det kan egentlig være litt interessant - ikke mange ferdighøyttalelre som passer til det.

Svein.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.820
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
går for kassen ja.. men tenkte mere på fremgang, har ikke bygget før.. hvordan fixe fin kasse, tenkte å kle den inn med finèr.. tror dere det kan bli bra?

quantum_leap

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Horn passer vel best til dette elementet. Svein B har laget en konstruksjon her. Ellers finnes det flere hornkonstruksjoner til dette elementet.
fullrangedriver
Fosted pdf fil

Søker du på f.eks. diyaudio.com eller google vil du få relevante treff.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.820
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Jeg kommer til å gå for denne standar bass reflex kassen.. Men hvordan bør jeg gå frem når jeg skal "pynte" den.. det vil jeg ha litt hjelp om..

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.820
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Ingen som kan hjelpe meg med pynting..

Lurte på hvordan jeg bør feste mdf-platene.. limin eller skruer.. eller begge deler..?

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Det beste er å lime platen sammen ved hjelp av limknekter/tvinger. Eventuelt kan du bruke skruer til å holde delene sammen mens limet tørker.

Når det gjelder "pynten" ville jeg nok satset på maling av MDF platene, med mindre du er veldig snekkerkyndig (finèr)

Det virker ikke som om du har noen erfaring med selvbygg i utgangspunktet, kanskje du skulle satse på et ferdig "KIT" fra f.eks www.dynabel.no ?

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.820
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Jeg skal få mdf-platene ferdig kappet, og saget ut til elemet, bassport osv. så da gjenstår det bare å lodde fra terminal til element, smat liming skruing av kabinettet. Har lyst til å prøve å kle den inn med finèr, samt muligens kle fronten inn med svart lær.. sonus faber aktig..

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Vel.. finér er relativt vanskelig ofte da.. men hvis du ikke har mye verktøy så er det vel bare å satse på kontaktlim og en mest mulig plan og lettlimt finer. Eventuelt kan du kjøpe såkalt "paperbacked" eller bearbeidet finer. Den sleges på rull av bla annet et bergensfirma som jeg ikke husker navnet på i farten. (finerimport a/s ?)

Selv har jeg kun dårlig erfaring med kontaktlim prosjekter, men som sagt alternativene krever ofte litt erfaring og utstyr.

Det har vært mange tråder om finerlegging både her og på avforum.no - bruk søkefunksjonen !

Topp Bunn