Hjelp til delefilter?

SAE

Fersking
Ble medlem
22.03.2007
Antall liker
0
Hei
Har bygd meg et par 3-veis høyttalere...
Har to stk 8" basser i parallell (4Ohm tot.), en stk mellomtone (8Ohm) og en diskant (4Ohm)...
Dessuten har mellomtonen ca 3,5db lavere følsomhet enn bassene...
Hvordan kan jeg løse dette i delefilteret?

Hjelp mottas med største takk :)

Mvh Sven Are

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Hvis mellomtonen har lavere følsomhet enn bass-elementene er det lite du kan gjøre med det i filteret. Men følsomheten som oppgis for elementer i et datablad stemmer ofte dårlig med virkeligheten så det er ikke sikkert dette virkelig er et problem.

Hvilke elementer er det du bruker ? i hvilken kasse og hvilke filtere er det du bruker ?

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Du løser det ved å lage et filter som passer bra til konstruksjonen din. Noe mer enn det er det vanskelig å si uten at du oppgir mer detaljer (helst med gode målinger av frekvensrespons og impedans for elementene). Ikke målinger fra produsenten av elementene, men målinger av elementene montert i din høyttaler.

SAE

Fersking
Ble medlem
22.03.2007
Antall liker
0
Bruker Vifa DX25TG 04-05 diaskant, Seas CA15RLY mellomtone og Seas P21REX/DD i bass.
Dette er montert i en bassreflekskasse med nettovolum på 97,6 liter.. .Mellomtonen har egen lukket boks på 5,3 liter.

Har prøvd med et enkelt 2.ordens Linkvitz-Riley filter, og dette fungerte bedre enn ventet :)
Men må nok dempe bassen litt...

Har dessverre ikke måleutstyr, så noen måling av høyttalerne blir nok vanskelig, men er det noen DIY-entusiaster i Larvik-området som kunne være behjelpelig med målinger, hadde det vært supert ;)

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Du har ihvertfall valgt elementer som er relativt lette å ha med å gjøre :) Jeg har lagd et par små toveis høyttalere til foreldrene mine med CA15RLY og 25TFFN/G, det ble en ørevennlig konstruksjon (selv om filteret kun er i 1.0 utgave ;))

SAE

Fersking
Ble medlem
22.03.2007
Antall liker
0
Ja, de er lette å ha med å gjøre :)
Enkle delefilter og god lyd... Har tenkt å bytte ut diskantene til Vifa XT25TG30-04, eller Vifa XT25SC30-04 for å få litt bedre spredning... Men dette får bli når økonomien tillater det ;)

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Den enkleste løsningen er nok bi-amping, slik at du enkelt kan justere gain/nivå på bassene. Eller du kan dele lavt slik at bassene tar over når bafflestep melder seg. Skulle ikke mellomtonen like å gå så lavt, kan du ta den helt ut og lage en 3 1/2 veis konstruksjon, slik at den ene bassen deles mot mellomtonen, mens bass nr 2 deles lavere. Det holder oftest med en spole ekstra i serie med bass nr 2.
Skal du få skikkelig godlyd i den konstruksjonen må du nok slite en stund med delefilteret, og uten målinger er det i nærheten av lotto.
Men muligheten er der.......... ;)

Topp Bunn