Matte, gåter og vitenskap Hjelp til Excel formel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    1.510
    Torget vurderinger
    1
    Er vel en del eksperter på Excel her inne: Jeg trenger en formel for å beregne snittet av de 80% laveste tallene i en serie. Hvordan gjør jeg dette?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    =AVERAGE(SMALL(A1:A10,ROW(INDIRECT("1:"&(B1*COUNT(A1:A10))))))

    Endre a1-a10 til hvor du har dataen og prosenten i b1, f.eks 80
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.848
    Antall liker
    13.340
    Du kan også bare sortere serien i stigende rekkefølge og så beregne snittet av de første 80% tallene om det er engangsoperasjon.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    1.510
    Torget vurderinger
    1
    Takker! Det er ikke en enkeltoperasjon.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    1.510
    Torget vurderinger
    1
    =AVERAGE(SMALL(A1:A10,ROW(INDIRECT("1:"&(B1*COUNT(A1:A10))))))

    Endre a1-a10 til hvor du har dataen og prosenten i b1, f.eks 80
    Dette var allikevel ikke så lett og jeg ber om litt mindre T-skjeer :)

    I følgende dataserier i A1-10: Hvordan får jeg denne formelen til å fungere utifra ønske om å beregne gjennomsnittet av de 80% laveste verdiene? Jeg har norsk språk og dette gjør at foreslått formel ikke engang forstås som formel. Finner heller ingen opplagte ekvivalenter for disse på norsk.

    Skjermbilde 2019-11-21 kl. 14.07.01.jpg
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ok, du kan installere en functions translator i excel, evt så har Microsoft en liste med oversettelser på sine nettsider. Ellers så er det jo barneskolelærdom at man aldri skal installere noe med norsk språk på pc :cool:
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Prøv =GJENNOMSNITT(N.MINST(A1:A10;RAD(INDIREKTE("1:"&(B1*ANTALL( A1:A10))))))

    Har aldri brukt Excel på norsk men du kan jo gi den et forsøk
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.087
    Antall liker
    8.012
    Torget vurderinger
    12
    Excel på norsk fungerer utmerket for oss med norsk som morsmål. Hvor vanskelig skal det liksom være?
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    1.510
    Torget vurderinger
    1
    Selv om dette er på norsk, setter jeg stor pris på om noen av ekspertene kan bidra. Jeg forstår ikke egentlig hva denne formelen gjør, spesielt siden resultatet er meningsløst. Resultatet av denne formelen er "1" dersom tallet i B1 er større enn null, ugyldig dersom B1 er "0". Dersom dette skal være rett formel for å beregne et et gjennomsnitt av de laveste 80% av en tallrekke, må det være noe feil her? Rett svar er forøvrig 4,5.

    Skjermbilde 2019-11-21 kl. 17.15.08.jpg

    For the record: tallrekken der dette skal brukes er en del større enn eksempelet.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.087
    Antall liker
    8.012
    Torget vurderinger
    12
    ˆˆAlle jobber ikke med koding. Dessuten er mennesket normalt tilpasningsdyktig. Bruker Excel på engelsk på jobb og norsk privat uten problemer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.848
    Antall liker
    13.340
    Ved norsk ExCeL har man gjort det mye vanskeligere for seg selv å bruke allverdens tips, eksempler og kodesnutter der ute. Og for meg som har programmert en del gir begreper som om, hvis, gjennomsnitt osv knapt noen mening da jeg tenker i engelske termer i denne sfæren.
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Jeg har en tabell med oversikt over formler i Excel på norsk og engelsk, send meg PM med e-post adresse så deler jeg. Jeg fikk denne på et kurs for noen år siden.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    ˆˆAlle jobber ikke med koding. Dessuten er mennesket normalt tilpasningsdyktig. Bruker Excel på engelsk på jobb og norsk privat uten problemer.
    når det kommer til IT så er internett den store hjelpen. Å ha excel på norsk innebærer å kutte av seg høyrearmen. Du kan nemlig ikke gjenbruke andre folks kode.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.848
    Antall liker
    13.340
    Kanskje vi skal ta en ideologisk debatt rundt hva som er riktig argumentseparator for funksjoner i Excel - komma eller semikolon?

    (hint: det er ikke semikolon)

    Edit: Så på en liste over hva ting i Excel heter på norsk og stusset på denne - hva har de røyka?

    AVRUND.GJELDENDE.MULTIPLUM.NED()

    Eller FLOOR() som man også kan kalle det.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.087
    Antall liker
    8.012
    Torget vurderinger
    12
    Det finnes sekter over alt.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Selv om dette er på norsk, setter jeg stor pris på om noen av ekspertene kan bidra. Jeg forstår ikke egentlig hva denne formelen gjør, spesielt siden resultatet er meningsløst. Resultatet av denne formelen er "1" dersom tallet i B1 er større enn null, ugyldig dersom B1 er "0". Dersom dette skal være rett formel for å beregne et et gjennomsnitt av de laveste 80% av en tallrekke, må det være noe feil her? Rett svar er forøvrig 4,5.

    Vis vedlegget 560954

    For the record: tallrekken der dette skal brukes er en del større enn eksempelet.
    Viktig å få med seg at dette er et array og kan ikke bare puttes i cellen hvor du ønsker resultatet, du må putte det i funksjonsfeltet på toppen og trykke Ctrl shift enter
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.087
    Antall liker
    8.012
    Torget vurderinger
    12
    ˆˆAlle jobber ikke med koding. Dessuten er mennesket normalt tilpasningsdyktig. Bruker Excel på engelsk på jobb og norsk privat uten problemer.
    når det kommer til IT så er internett den store hjelpen. Å ha excel på norsk innebærer å kutte av seg høyrearmen. Du kan nemlig ikke gjenbruke andre folks kode.
    Den skjønte jeg ikke. Jeg har de siste 20 år ikke hatt trøbbel med andre folks kode...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.532
    Antall liker
    6.949
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Den skjønte jeg ikke. Jeg har de siste 20 år ikke hatt trøbbel med andre folks kode...
    Når Microsoft har gjort det geniale k*kstykket å oversette instruksjonssettet for formler til Norsk, så betyr det at du kan ikke bruke en formel fra en engelsk webside og få det til å virke.

    Dette er mere knot enn da Microsoft i hine, hårde dager hadde akkurat samme hurtigtaster på office på Mac i alle språkversjonene, bortsett fra svensk - der hadde de et helt eget oppsett på hurtigtastene i de tidlige versjonene.

    Korreksjon: Det var Apple Sverige som rota med hurtigtastene, ikke Microsoft.

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    1.510
    Torget vurderinger
    1
    Selv om dette er på norsk, setter jeg stor pris på om noen av ekspertene kan bidra. Jeg forstår ikke egentlig hva denne formelen gjør, spesielt siden resultatet er meningsløst. Resultatet av denne formelen er "1" dersom tallet i B1 er større enn null, ugyldig dersom B1 er "0". Dersom dette skal være rett formel for å beregne et et gjennomsnitt av de laveste 80% av en tallrekke, må det være noe feil her? Rett svar er forøvrig 4,5.

    Vis vedlegget 560954

    For the record: tallrekken der dette skal brukes er en del større enn eksempelet.
    Viktig å få med seg at dette er et array og kan ikke bare puttes i cellen hvor du ønsker resultatet, du må putte det i funksjonsfeltet på toppen og trykke Ctrl shift enter
    Ingen bedring av dette. Det kommer noen klammer rundt, men resultatet lar vente på seg.
    Skjermbilde 2019-11-22 kl. 08.42.10.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.848
    Antall liker
    13.340
    En enklere måte som burde funke:

    =AVERAGEIF(A1:A11,"<"&PERCENTILE(A1:A11,0.8 ))

    Funksjonen PERCENTILE(A1:A11,<persentli>) renturner hva som er cutoff for den valgte persentilen.
    AVERAGEIF(A1:A11,<funksjonen over>) renturnerer snittet for alle verdiene som oppfyller kriteriet - altså å være mindre en cutoff-verdien.

    Vil muligens bli litt unøyaktig på små serier med kun heltall, men bør være korrekt på store dataserier.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.076
    Antall liker
    6.399
    Litt usikker på hvordan du ønsker å gjøre det dersom du får flere verdier akkurat på 80 %, men her er et forslag:

    Excelsnutt.JPG
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    869
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Har du prøvd Welds formel på norsk:
    =GJENNOMSNITTHVIS(A1:A10,"<"&PERSENTIL(A1:A10,B1))

    Edit: Hvis du bruker B1 istedet for 0,8, så må du sette prosenttegn bak tallet i B1.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.848
    Antall liker
    13.340
    Funksjonen PERCENTILE() eller PERSENTIL() på norsk er selve definisjonen på hva som skal gjøres her. PERCENTILE() er forsåvit "utdatert" og er erstattet av PERCENTILE.INC() og PERCENTILE.EXC() som avhenger av om øvre grense for persentil skal tas med eller ikke.

    Dersom, mot formodning, dataserien er av en slik art at det er mange verdier som kan havne eksakt på grenseverdien så er en løsning på å det å legge på et lite støyelement som er svært lite sammenlignet med selve obserasjonen for å 1) unngå at tall blir helt like 2) ikke påvirke tallseriens egenskap i vesentlig grad. Det kan gjøres med funksjonen =(RAND()-0.5) som returnerer et tilfeldig tall mellom -0.5 og 0.5 som kan skaleres opp eller ned ved behov alt etter hvor stort eller lite man vil støyelementet skal være.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.091
    Sted
    '
    Dersom, mot formodning, dataserien er av en slik art at det er mange verdier som kan havne eksakt på grenseverdien så er en løsning på å det å legge på et lite støyelement som er svært lite sammenlignet med selve obserasjonen for å 1) unngå at tall blir helt like 2) ikke påvirke tallseriens egenskap i vesentlig grad. Det kan gjøres med funksjonen =(RAND()-0.5) som returnerer et tilfeldig tall mellom -0.5 og 0.5 som kan skaleres opp eller ned ved behov alt etter hvor stort eller lite man vil støyelementet skal være.
    Hvis svaret blir likt ved en liten endring i percentile så betyr det bare at dataserien inneholder duplikater, er det et problem?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.848
    Antall liker
    13.340
    Hvis svaret blir likt ved en liten endring i percentile så betyr det bare at dataserien inneholder duplikater, er det et problem?
    Problemstillingen er uansett neppe reell på store dataserier med virkelige data, men om du tar en dataserie som har 1,2,20,20 og så 16 observasjoner med 18 så er snittet av de 80% laveste enten 16.17 eller 1.5 avhengig av om man setter mindre enn eller mindre eller lik grensen. I den serien får man samme svar uansett om man ser på 20- eller 80-persentilen.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.091
    Sted
    '
    I en slik serie tror jeg at jeg ville undersøkt om 1 og 2 var statistiske uteliggere :)
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    1.510
    Torget vurderinger
    1
    Har du prøvd Welds formel på norsk:
    =GJENNOMSNITTHVIS(A1:A10,"<"&PERSENTIL(A1:A10,B1))

    Edit: Hvis du bruker B1 istedet for 0,8, så må du sette prosenttegn bak tallet i B1.
    Jeg får ikke dette til og begynner å føle meg rimelig dum. Dette blir ikke registrert som formel. Dersom jeg lager formelen selv, blir det også noe galt. Dersom jeg lager to forskjellige formler for å først beregne pehcentil, deretter bruke denne verdien for gjennomsnitthvis, blir svaret Div/0.

    Er det noen som kan legge ut et screenshot av overnevnte tallrekke med fungerende formel?

    Skjermbilde 2019-11-27 kl. 15.12.02.png

    Skjermbilde 2019-11-27 kl. 15.12.16.png
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.848
    Antall liker
    13.340
    Formelen din for GJENNOMSNITTHVIS mangler vilkåret for HVIS-delen - det mangler at det skal være mindre enn persentilen som den andre funksjonen returnerer.

    Du mangler "<"&

    =GJENNOMSNITTHVIS(A1:A10,"<"&PERSENTIL(A1:A10,B1/100))

    Tipper GJENNOMSNITTHVIS har = som default og da prøver den å returnere snittet av alle celler som er lik 8.2 og det er jo ingen så da blir det divisjon med 0
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Svaret i oppsettet over er 4,5 (1-8 er 80% av de laveste tallene)

    Disse kan du bruke

    =GJENNOMSNITTHVIS(A1:A10;"<"&PERSENTIL(A1:A10;0,8 )) - uten mellomrom 8 og )
    evt
    =GJENNOMSNITTHVIS(A1:A10;"<"&PERSENTIL(A1:A10;80%)) - uten mellomrom ) )
    evt
    =GJENNOMSNITTHVIS(A1:A10;"<"&PERSENTIL(A1:A10;B1))


    snitt.JPG
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    1.510
    Torget vurderinger
    1
    Mange takk for innsatsen! Da har jeg endelig fått det til! Feilen var at i de tidligere forslagene var det brukt "," som skilletegn, mens det korrekte er ";". Formelen ga derfor ingen mening og det ble bare verre av div feilsøking.

    Skjermbilde 2019-11-28 kl. 18.02.02.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.848
    Antall liker
    13.340
    Bortsett fra at feilen er at du bruker semikolon mens det korrekte er komma så var det jo fint at det ordnet seg;).

    I eksempelet du la ut i går i post #31 som ikke funket så er det forsåvidt brukt semikolon som skilletegn der - feilen var som jeg påpekte at du ikke hadde med kriteriet for å være med i gjennomsnittsberegningen. Du prøvde essensielt å beregne snittet av alle celler som har verdi 8.2 - og det er det jo ingen som har så da får du null i nevneren og en divisjon med null.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.848
    Antall liker
    13.340
    Jada, men nest etter norsk Excel er det mest irriterende oppsett som bruker semikolon fremfor komma (hva man bruker kan velges ett eller annet sted i Windows sentralt)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn