Forsterkere Hjelp til kjøp av brukt forsterker prisklasse max 5000!

ArnfinnT

Medlem
Ble medlem
15.05.2013
Innlegg
47
Antall liker
14
Sted
Slåstad
Hei alle sammen!

Jeg er 100% fersk på dette forumet, jeg ble anbefalt å spørre på dette forumet av en god venn.

Sannheten er at jeg nå må si farvell til min trofaste sliter Denon pma 860 (2x80W) Da den begynner å bli litt strømsvak til å trekke mine B&W høyttalere.

Jeg er derfor på jakt etter "ny" forsterker som gir nok strøm, og som har en "sound" som matcher mine aldrende men akk så gode høyttalere (DM 603).

Har ikke rukket å bla meg gjennom annonsene deres ennå, men tar gjerne imot PM eller råd og tips på hva som kan være verdt å kjøpe.

Siklet litt på Electrocompaniets gamle EC-1, men er usikker på om denne forsterkeren er en god match til høyttalerne.

Hører stort sett på vinyl, så regner med at jeg må handle et Riaa trinn i tillegg. Har eget lytterom på ca 15 kvadrat der jeg lytter til alt fra AC / DC til John Lee Hooker.

På forhånd tusen takk for all hjelp!

Med vennlig hilsen

Arnfinn Trønes
 

ArnfinnT

Medlem
Ble medlem
15.05.2013
Innlegg
47
Antall liker
14
Sted
Slåstad
Den så ikke ille ut, men ser den er reservert.

Tusen takk for alle tips som måtte komme! :)
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Nad 375bee skal vere knallbra forsterker,spesiellt til prisen.(litt mørk i lyden)
Kanskje den passer til dine høgtalere?

Ville uansett ikkje satset på noko lystklingende,mtp din musikksmak.
Ser dei selges for rundt 5000kr brukt.

Mvh.
 

HiFi-Lubben

Fersking
Ble medlem
05.02.2013
Innlegg
3
Antall liker
1
Sted
Oslo
Ligger en xindak 6950 ute da....aner ikke hvordan den vil matche deg og oppsettet ditt.
For min del ble det kjempematch med et sett ikon høyttalere og stålkontroll(i mine ører) som jeg tidligere manglet med NAD,men er vel litt annen lydsignatur i dine høyttalere..?
Lykke til med jakten:)
 

ArnfinnT

Medlem
Ble medlem
15.05.2013
Innlegg
47
Antall liker
14
Sted
Slåstad
Nok engang tusen takk for svar!

Har vært borti flere eldre NAD forsterkere ( 90-talls) Den sounden passer nok desverre ikke til B&W, men takk for tips! :)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg fikk mye godlyd ut av et par B&W DM604 med en Primare A30.1 integrert forsterker. Tipper at f.eks. en brukt Primare I21 kan gjøre jobben hos deg. Eventuelt en I30 hvis du tøyer budsjettet ditt aldri så lite.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Min Xindak står ute nå og det er en meget strømsterk sak med super lyd i forhold til pris. Rett og slett utrolig at man kan lage kvalitet til den prisen og veldig mange produsenter som burde skamme seg :) Nå vil jo jeg selge men tror du skal lete leeenge etter pris kontra lyd/bygge kvalitet...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Xindak 6950 er et fantastisk god forsterker til prisen, og muligens enda bedre i sin prisklasse som brukt. Du får i alle fall stålkontroll, og langtfra tynn lyd.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
D0et ligger også en Cayin 252B på bruktbørsen. Er også en forsterker med god strømforsyning om jeg ikke husker feil
OPS
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Et annet forslag kan være SAT Amplifix integrert forsterker. Kjempegod, synes jeg. Har hatt en slik i en årrekke og er fortsatt meget godt fornøyd med den. Mener det ligger en slik ute på bruktbørsen, i alle fall gjorde det det for noen dager siden.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Et annet forslag kan være SAT Amplifix integrert forsterker. Kjempegod, synes jeg. Har hatt en slik i en årrekke og er fortsatt meget godt fornøyd med den. Mener det ligger en slik ute på bruktbørsen, i alle fall gjorde det det for noen dager siden.
SAT (= Swedish Audio Technology) Amplifix var den første "svenske" forsterkeren til Mikael Bladelius. Deretter var han innom Primare - og nå er han herre i eget hus med sine Bladelius forsterkere. Men likevel en hel del klangmessige likheter mellom alle de nevnte merkene. SAT Amplifix scoret gjennomgående helt på topp i diverse tester da den ble lansert - på slutten av 1990-tallet, hvis jeg husker riktig.
 

Phatbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2011
Innlegg
117
Antall liker
16
Sted
Skien
Torget vurderinger
7
Liker du lyden i din gamle PMA 860, kan du bare fleske til med en PMA2000.
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Hvis du hadde funnet Denon 1560 i strøken tilstand - kunne dèt sikkert vært noe.

Regner med du er ute etter integrert forsterker.

Ellers kan muligens litt eldre integrerte med RIAA-trinn i god stand være noe - av de litt store.
 

ArnfinnT

Medlem
Ble medlem
15.05.2013
Innlegg
47
Antall liker
14
Sted
Slåstad
Hvis du hadde funnet Denon 1560 i strøken tilstand - kunne dèt sikkert vært noe.

Regner med du er ute etter integrert forsterker.

Ellers kan muligens litt eldre integrerte med RIAA-trinn i god stand være noe - av de litt store.
Helt enig at en 1560 nok kunne vært ideelt. Men er litt bekymret da en god venn av meg fikk tak på en slik. Det viste seg at nærmere 20 års bruk hadde tæret på elektronikken. Han holder nå på å bytter kondensatorer og transistorer over en lav sko. :) Dessuten prisnivået på disse gamle traverne ligger såpass høyt at man kan begynne å finne veldig gode og nyere forsterkere til samme prisen. ( en pma 1560 ligger i snitt på 3000,- og oppover)

Men jeg skal være ærlig å si at jeg liker Denon lyden. Men hadde vært veldig morsomt å få en åpenbaring på noe "nytt" også! :)

Så fortsett gjerne med å gi meg gode forslag, alt blir nøye vurdert og googlet! :)
 

ArnfinnT

Medlem
Ble medlem
15.05.2013
Innlegg
47
Antall liker
14
Sted
Slåstad
Så Arnfinn....kommet noe videre med dette? Fått testet noe nytt? Xindak feks?
Har ikke blitt noe klokere ihvertfall, he he :) Hadde maks uflaks igår! Var ute i HiFi bua da det begynte å tordne. Fikk slått av alt, og dratt ut kontaktene, når jeg kom inn i stua hadde fruen glemt å trekke ut den nye Plasma TV'n, gjettekonkurranse, gjett tre ganger hva som gikk fløyten! :( Så Nå skal fruen ha ny TV, og forsterkerkjøpet mitt har blitt utsatt til feriepengene kommer! :( Men fortsetter selvsagt å ta imot gode forslag! :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Det er det du skal ha lynsikra filterpadde til. Arnfinn..en Monster HTS1000 hadde redda TVn..
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Ligger en brukt Cayin 265 ai ute på brukten nå til 6000.- og ut i fra mine erfaringer burde du få denne innenfor budsjett (når feriepengene kommer ;)). Den er utrolig strømsterk og meget vellydende, solid og stramt bassfundament, varm og oppløst mellomtone og en meget oppløst diskant. Riktignok bare 2x40 watt klasse A, men i et rom på 15 kvm burde det holde i lange baner til å spille mer enn høyt nok, dog kjenner jeg ikke dine høyttalere. Jeg har sammenliknet Cayin 265 med bla. Nad, Rotel, Xindak og ECI 1. Cayin 265 er myyye bedre, faktisk etter min mening, en liten smak av Highend. Tungt beist, 26 kilo, og flott byggekvalitet.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Jeg skjønner den kineseren der på Dynaudio, Knuba, men det spiller ikke på Bowers- jeg har prøvd!
Det samme sier øra mine dersom du har Xindakamper på.
Auditor sier: En Bowers skal ha britiske, nordiske eller canadiske kraftverk.Hvilke Bowerser har du, Arnfinn?
 
Sist redigert:

ArnfinnT

Medlem
Ble medlem
15.05.2013
Innlegg
47
Antall liker
14
Sted
Slåstad
Jeg skjønner den kineseren der på Dynaudio, Knuba, men det spiller ikke på Bowers- jeg har prøvd!
Det samme sier øra mine dersom du har Xindakamper på.
Auditor sier: En Bowers skal ha britiske, nordiske eller canadiske kraftverk.Hvilke Bowerser har du, Arnfinn?
Heisann, takk for mange og interessante innlegg! Til de av dere som måtte lure, så kjører jeg for øyeblikket B&W DM 603 og et sett DM 602 innimellom, begge er series 1 :) Som sagt, fikk en ublid utsettelse på forsterkerkjøpe, men samtidig kan jeg nok strekke budsjettet noe oppover, når det blir snakk om handling i juni. :) Fortsett og kom med gode tips og råd! :)
 

ArnfinnT

Medlem
Ble medlem
15.05.2013
Innlegg
47
Antall liker
14
Sted
Slåstad
Jeg skjønner den kineseren der på Dynaudio, Knuba, men det spiller ikke på Bowers- jeg har prøvd!
Det samme sier øra mine dersom du har Xindakamper på.
Auditor sier: En Bowers skal ha britiske, nordiske eller canadiske kraftverk.Hvilke Bowerser har du, Arnfinn?
Hei, beklager uvanlig sent svar fra min side, har sittet med maraton lesing av Lagga's tråd her inne, så det har gått meg hus forbi at noen har kommentert! Beklager dette!

Vel, ståa er som følger. Har jo mine gode gamle dm603 (første serien selvsagt) Disse krever mer enn min ennå eldre Denon makter å levere! Har tittet litt rundt, har vel ikke trukket noen annen konklusjon ennå, enn at jeg skal lytte til en Advance acustics map407, som ligger tilsalgs her inne! Ser nå også at det har kommet ut en EC-1 på Torget her også... Har vel egentlig ikke tatt noeendelig valg, men gleder meg til å høre 603'erne med litt mer kraft bak seg, synes de spiller vel "blaffrete" i bassen, selv til 2,5 veis system å være!

Fortsett gjerne med tips. Har dere noe å selge, og ikke bor mer enn toppen 2 timer fra sentrale østlandet, og samtidig godtar at jeg kommer drassende med et sett høytalere, så er det ikke umulig at jeg bytter oljedollar mot amp! :)

Mvh

Arnfinn T
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Eldre Denon 860? Nåvel, da er jo ECI 1 fortsatt ei oppgradering . Da disse første, blågråfargede Bowersene nettopp hadde ankommet Norge, lytta jeg på dem med en ECI2. Svært bra, men på de var den litt liten. Kjøpte denne femtiwatteren seinere, og satte den på Snell M- bombematch! Elsker fortsatt den ECen, jeg. ECI 1 var- og er- et ultraklassisk norsk bud på en god integrert amp- den har litt av den samme varme som Classé = bra for Bowers. Nye Audiolabs på sin side låter mer klassisk engelsk- utrolig mellomtone og masse power i dem. Kan også daisychaines for å bruke to effekter på en pre out. Men koster mer enn 5000. Du får kanskje kjøpt en 8200P for fem- og da får du en effektforsterker som kan drive det meste på en mer raffinert og åpen måte enn det ECI 1 klarer. Ville dog satt på en ECI1 ELLER Bladelius Tyr før en hvilken som helst kineser- nordiske og engelske forsterkere viser fortsatt verden hvor kraftskapet skal stå! Kontakter du Morten på NAT- Ullevålsv 13- vil han kunne hjelpe. Der finner du både Cayin og Bladelius. Detaljer får du om du sender meg en PM--Ligger forresten en AW100DMB sammen med den ECI 1en på Torget. Sett disse to sammen i biamp , og det kan bli SVÆRT bra--Da bruker du ECI i toppen og AW100 i bass, via ECIs preout. Bowerser elsker varme, strøm og effekt!
 
Sist redigert:

ArnfinnT

Medlem
Ble medlem
15.05.2013
Innlegg
47
Antall liker
14
Sted
Slåstad
Tusen takk for alle svar og anbefalinger! Kan høyt forkynne at letingen er over (for denne gang) :)

Pakket høyttalere og lyttemateriell og tok ferden til Hønefoss, der ventet en hyggelig herremann, og en oppvarmet Advance Acoustic MAP407. Må si jeg fikk en åpenbaring da endelig 603'erne mestret litt dypere toner, Hadde stram og anstendig bass selv ved lavt volum! Ikke rart forsterkeren ble med meg hjem!

Lykkelig!

Mvh

Arnfinn T.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Gratulerer! Ett sted skal man jo starte, og de der er ikke akkurat dårlige...hehe..Kos deg med plater utover sommeren!
 
Topp Bunn