Hjelp til kjøp av ny platespiller

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sosjojuror

Medlem
    Ble medlem
    03.10.2017
    Antall liker
    26
    Sted
    Orkdal
    Hei.

Jeg skal med stor sannsynlighet kjøpe meg en ny platespiller for å erstatte en DJ-Tech Vinyl USB 5 jeg fikk i gave av mine foreldre for 9 år siden (det hele kommer an på om jeg får fikset problemene jeg har med den ved bytte av stift eller ei).

Jeg har et budsjett på maks 3.000 kroner, og ser gjerne etter noe med innebygget RIAA.
    Automatisk skifte mellom 33 og 45 RPM er en bonus, men jeg kan alltids gjøre det manuelt, også. Samme med arma. Både automatisk og manuell fungerer greit.

Platene jeg spiller mest, er gamle og slitte fra min fars ungdomstid, og er vel for det meste The Beatles, tungrock, progrock, og folkrock, selv om jeg også har nyere saker som Susanne Sundfør, Ida Maria, Daft Punk, og Don Martin som jeg liker å spille. Jeg er generelt altetende, så lenge det ikke surrer og går på A-lista til P3.

Spilleren vil være tilkoblet en Harman Kardon HK3490 (denne har en egen PHONO-inngang), og høyttalerne er Klipsch B2 Synergy (ev. BeyerDynamic DT 770 Pro 80ohm). Med andre ord, et enkelt nybegynneranlegg som har vært med meg like lenge som den nåværende spilleren.

Så. Hva anbefaler dere til en nybegynner med begrenset budsjett?

Sst

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Antall liker
    471
    Audio-technica AT-LP3 er en meget bra og rimelig spiller som oppfyller alle kravene dine. Den er helautomatisk og har innebygget riaa. Nypris rundt 2500,-.
    https://www.whathifi.com/audio-technica/lp3/review
    Men hvis det er phonoinngang på forsterkeren din, så trenger du vel strengt tatt ikke spiller med innebygget riaa. Da har du jo riaa i forsterkeren.
    Trenger du ikke riaa vil jeg påstå at Rega planar 1 er markedets beste spiller under kr 3000,-. Forgjengeren heter rega rp1 (og er veldig lik), og fås ofte til meget rimelig pris på finn.no (ca 1500).

Sosjojuror

Medlem
    Ble medlem
    03.10.2017
    Antall liker
    26
    Sted
    Orkdal
    Hva er egentlig hovedforskjellen på Rega Planar 1 og RP1, sånn bortsett fra karakterene til Lyd og bilde?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.546
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Støtter opp under @Jorwed´s forslag om en brukt spiller kontra å gå for en RP1 eller Planar 1.

På Finn (og sikkert FB) finnes det temmelig mange fine brukte spillere fra 80 og 90-tallet i "din" prisklasse - og ofte vesentlig rimeligere.
    Men - det kan være smart å respondere på en som annonseres i "nærmiljøet", slik at den kan inspiseres/funksjonstestes før kjøp og trygt fraktes hjem i egen regi.
    Er det en reimdrevet spiller, så kan den være (over)moden for skifting, men ny reim finnes til en drøy hundrelapp.
    Om stift er slitt/ødelagt, så finnes det også nye stifter å få tak i til de aller fleste PU´r.

Sosjojuror

Medlem
    Ble medlem
    03.10.2017
    Antall liker
    26
    Sted
    Orkdal
    Vel, i nærmiljøet finner jeg ikke så veldig mange som ser fristende ut etter litt googling om dem, i alle fall, men takk for tips. Skal sjekke litt rundt i bruktmiljøet og på bruktsjapper.

I hvilken prisklasse må jeg egentlig opp i for å få noe brukbart nytt for en nybegynner som har vært fornøyd i 9 år med det han har nå, men som ikke nødvendigvis trenger noe billigvare med USB?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.340
    Sted
    Smurfeland
    Den her låter fint. Var en sånn som gjenopplivet vinylinteressen min, og fikk meg til satse på dette mediet igjen. Kommer med en meget musikalsk AT95 pickup som får omtrent alt til å låte behagelig, og kan selvsagt oppgraderes med bedre pu, men anbefaler da å se etter erstatter som er omtrent like høy siden det ikke er justering for VTA på denne spilleren. For en som bare skal spille plater med minst mulig problemer er den et veldig greit kjøp. Kjip plastfølelse på knapper, men armen virker solid og bra.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.546
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    I hvilken prisklasse må jeg egentlig opp i for å få noe brukbart nytt for en nybegynner som har vært fornøyd i 9 år med det han har nå, men som ikke nødvendigvis trenger noe billigvare med USB?
    Med pris fra ca 5K og oppover er om ikke annet de rimeligste innstegs-spillerne "luket" vekk.
    Pro-Ject´s RPM 3 høster positiv omtale. Det samme gjelder Onkyo CP-1050. Rega´s Planar 2 kan også være et alternativ. Understreker at jeg ikke har erfaring med noen av disse selv, utover visuell betraktning i butikk.

Mht "lokalt" utvalg på Finn pr dato:
    DUAL 510 til 1000,- i Trondheim
    Mikro Seiki MB14 til 1900,- i Ranheim
    Pro-Ject 6.9 til 3400,- i Levanger.

Men - det går jo an å legge ut en ø-kj annonse på både Finn og her på HFS.

Sosjojuror

Medlem
    Ble medlem
    03.10.2017
    Antall liker
    26
    Sted
    Orkdal
    Har sett på de. Ut av dem er vel kanskje DUAL-en mest aktuell. Jeg har en kompis som snakker varmt om flere av de modellene. Mikro Seiki har jeg ikke hørt noe om.

Tviler på at jeg har råd til noe nytt fra 5k og oppover med det første, men det kan jo være greit å ha i bakhodet om jeg skulle vinne på flaxlodd.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.546
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Både Dual´n og MS´n var av deres rimeligere spillere på slutten av -70, begynnelsen av 80-tallet.
    Begge vil kunne ha behov for ny reim, stift, ny olje i lageret og litt generell TLC for å fungere problemfritt.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Sosjojuror: Hvis du absolutt vil ha innebygget RIAA: Denon DP300F eller Teac TN300 til spesialpris hos feks CDON.
    Hvis du vil ha ekte godlyd: Rega Planar 1. Toppes med en pent brukt Fono MM eller ny Fono Mini. Følg med hos Platekompaniet, så kommer du innom budsjettet også. Og Regaen holder en helt annen klasse enn både Denon, Teac og AT. Tåler å følge med på seinere oppgradering av pickup der alle de andre- pluss Pro-Ject- må kaste inn diamanten----

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Her er jeg enig med Auditor. For 3000 kr ny fra butikk er det egentlig bare Rega jeg kommer på som ser ut og føles som god kvalitet og skikkelig skrudd sammen.

Innebygget RIAA i HK er sikkert like bra som noen platespiller med innebygget RIAA har, så bruk den i første omgang.

Hadde det vært meg hadde jeg vurdert mulighetene for å øke budsjettet noe, da. Fint å få noe som er skikkelig bra med det samme. I alle fall hvis du er disponert for oppgraderingsbasillen. ;)

Evt. vurdere bruktmarkedet, men da må man selvsagt vite hva man skal se etter.

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Jeg hadde gått for brukt om ditt budsjett er på 3K.Da er sjansen større at du kan få deg en spiller som har en bedre pickup enn hva "billigmodellene" er utrustet med.
    Av erfaring så er disse billige pickuper nærmest ubrukelige om du skal ha noenlunde ok lyd.
    Om du kjøper en ny spiller og siden tenker oppgradere den med bedre pickup så er det som oftest tonearmen som ikke holder mål.Om jeg skal gi deg mitt beste tips er at
    du sparer til en spiller som ligger i 15K sjiktet.Da er sjansene gode at du vil beholde spilleren og spille LP på den.Jeg har sett så mange ganger at vinyl blir forkastet nettopp
    pga. alt for dårlige pickuper og spillere.Men dette er selvfølgelig en avgjørelse som du selv må ta.Lykke til.
    Mvh Kenneth

Sosjojuror

Medlem
    Ble medlem
    03.10.2017
    Antall liker
    26
    Sted
    Orkdal
    Og jeg som allerede har strukket meg fra 2000 til 3000 … Tror det blir lenge til jeg bruker 15k på en del av stereoen min, særlig siden jeg da må spare noen år (og ikke helt føler at resten av anlegget holder mål, men hva vet jeg), men takk for tips likevel. Og blåser jeg 15 laken på en platespiller, føler jeg også insentivet for å kjøpe platevasker, platehyller, samt fikse på anlegget generelt også kreves, og det er litt overkill mtp. rommet dette er plassert inne på.

forsell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    594
    Og jeg som allerede har strukket meg fra 2000 til 3000 … Tror det blir lenge til jeg bruker 15k på en del av stereoen min, særlig siden jeg da må spare noen år (og ikke helt føler at resten av anlegget holder mål, men hva vet jeg), men takk for tips likevel. Og blåser jeg 15 laken på en platespiller, føler jeg også insentivet for å kjøpe platevasker, platehyller, samt fikse på anlegget generelt også kreves, og det er litt overkill mtp. rommet dette er plassert inne på.
    Det er ikke noe must å bruke 15 k eller mer for å få en god platespiller, men det er stor forskjell på de billigste og de som koster litt mer så å kikke på noen brukte spillere som ala Pro-ject RPM1 og Rega planar 2 er ikke så dumt , event så ligger det en Pro-ject debut carbon esprit på finn til kr 2500,-

X

X186841

Gjest
    RPM Serien til Pro-ject er nok det beste og sikreste kjøpet i den lavere prisklasse.

Sosjojuror

Medlem
    Ble medlem
    03.10.2017
    Antall liker
    26
    Sted
    Orkdal
    Det er ikke noe must å bruke 15 k eller mer for å få en god platespiller, men det er stor forskjell på de billigste og de som koster litt mer så å kikke på noen brukte spillere som ala Pro-ject RPM1 og Rega planar 2 er ikke så dumt , event så ligger det en Pro-ject debut carbon esprit på finn til kr 2500,-
    Greit å vite.

Er støvcover et must, egentlig? Min nåværende kom uten (og det var greit, fordi jeg aldri har hatt den et sted hvor det har vært plass til å åpne et deksel, før jeg flytta på den i går for å få plass til å se hva jeg holdt på med), og den går fort fra sort til grå, uansett hvor ofte jeg tar en mikrofiberklut eller Swiffer over, eller hvor mange bokser med luft jeg bruker opp på støvfjerning.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.546
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Nei - et støvcover er langt fra noe must, men som du selv er inne på så slipper du å få spilleren full av støv. Om man ikke har støvdeksel, så er den største konsekvensen at platematta blir full av støv, hvilket igjen kan/vil føre til at dette støvet overføres til plata. Dette kan forhindres ved (rimeligste måte) å ha ei gammel "utslitt/ødelagt" plate liggende på spilleren når den ikke er i bruk.

Sosjojuror

Medlem
    Ble medlem
    03.10.2017
    Antall liker
    26
    Sted
    Orkdal
    Ah. Jeg har brukt en slik klesrulle-sak til å fjerne lo fra klærne på filtmatta mi, men det er kanskje ikke anbefalt?

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.879
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

Med et budgett på 3.000 kroner syntes jeg nykjøp blir uaktuelt. De fleste nye spillerne som er noe tess
    - koster fort mer enn det. Spillere med innebygger RIAA er heller ikke noe å satse på.

Derfor er det bruktkjøp som gjelder, og da ville jeg gått for en type spiller som alltid har utgjort et godt
    kjøp; en japansk spiller fra "gullalderen" på 1970-tallet. Disse er lett identifiserbare ved at de har en
    S-formet tonearm og veier vesentlig mer enn sine etterfølgere fra 1980-tallet. Ikke bry deg så mye om
    det er snakk om direktedrift eller remdrift.

Det finnes mange produsenter som lagde gode platespillere i denne perioden. Merker som JVC, Sony, Akai,
    Aiwa, Technics, CEC, Toshiba, Hitachi, Pioneer, Yamaha, Kenwood - og mange mange fler...

Søk etter platespiller på finn.no og sorter med "pris - lav til høy". Den rimeligste jeg fant ligger til 350 kroner!

Vurder å bytte pickup, men vær klar over at mange av disse spillerne kom med gode pickuper (ofte laget av
    Audio Technica og Nagaoka), så et stiftbytte kan være nok. Om ny pickup blir aktuelt, vurder Audio Technica
    eller NOS pickuper som Shure, Pickering og Glanz.

Andre spillere fra forna dar, som bør vurderes er Rega Planar 3, Thorens med spiralfjærer, Systemdec og B&O
    tangensialarmspillere (all den tid du får dem billig nok).

mvh
    Gunnar Brekke

forsell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    594
    Hei.

Med et budgett på 3.000 kroner syntes jeg nykjøp blir uaktuelt. De fleste nye spillerne som er noe tess
    - koster fort mer enn det. Spillere med innebygger RIAA er heller ikke noe å satse på.

Derfor er det bruktkjøp som gjelder, og da ville jeg gått for en type spiller som alltid har utgjort et godt
    kjøp; en japansk spiller fra "gullalderen" på 1970-tallet. Disse er lett identifiserbare ved at de har en
    S-formet tonearm og veier vesentlig mer enn sine etterfølgere fra 1980-tallet. Ikke bry deg så mye om
    det er snakk om direktedrift eller remdrift.

Det finnes mange produsenter som lagde gode platespillere i denne perioden. Merker som JVC, Sony, Akai,
    Aiwa, Technics, CEC, Toshiba, Hitachi, Pioneer, Yamaha, Kenwood - og mange mange fler...

Søk etter platespiller på finn.no og sorter med "pris - lav til høy". Den rimeligste jeg fant ligger til 350 kroner!

Vurder å bytte pickup, men vær klar over at mange av disse spillerne kom med gode pickuper (ofte laget av
    Audio Technica og Nagaoka), så et stiftbytte kan være nok. Om ny pickup blir aktuelt, vurder Audio Technica
    eller NOS pickuper som Shure, Pickering og Glanz.

Andre spillere fra forna dar, som bør vurderes er Rega Planar 3, Thorens med spiralfjærer, Systemdec og B&O
    tangensialarmspillere (all den tid du får dem billig nok).

mvh
    Gunnar Brekke
    Det er også mye gammelt å dårlig der ute også, og i veldig forskjellig forfatning og ikke på langt nær alt som spiller så godt heller, så jeg tror ikke jeg hadde anbefalt en nybegynner å gå den veien. Mye enklere å få tak i noe brukbart som er nesten nytt som blir plugg and play.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.546
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Mht de rimeligste innstegsspillerne, så er det egentlig helt utrolig at det går an å selge en platespiller som i sin helhet er produsert i et vest-europeisk land (med Rega Planar 1 som eksempel) til en pris av 3490,- veil. inkl.mva. Da er PU inkludert!

Trekker vi fra mva og en antatt margin på salgs- og importørledd på samlet 40% (antatt - kan være noe mer, men lite trolig at det er mindre) koster en slik spiller ut fra fabrikk ca NOK 1650,-.

Produksjon av Planar 3:

Som det fremgår i videoen, så produseres det aller meste in-house.
    Det skal mao produseres et plinth (som skal lakkeres og påføres logo), et støvdeksel m/hengsler, tallerken, innertallerken m/spindel, lager, drivreim, motor (ekstern produsent?) m/pulley, inngående deler til tonearm m/armkabler, pick-up, føtter, emballasje + litt annet småtteri.

Videoen viser alle steg av den arbeidende innsats som går med i den manuelle monteringen, så andelen av produksjonskostnaden som utgjør lønn må være relativt stor.
    Når det i kalkylen i tillegg er lagt inn noen % til fortjeneste og andre kostnader, så er det ikke rare beløpet igjen til den rene materialkost.

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Hvorfor ikke fikse den du har? Neppe store oppgraderingen å skifte til en annen budsjettspiller.

E.H.

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Antall liker
    311
    Hva er problemet med stiftbytte da? det ser jo ut til å være helt standard greier som er montert.

Sosjojuror

Medlem
    Ble medlem
    03.10.2017
    Antall liker
    26
    Sted
    Orkdal
    Audio-Technica AT3600L eller noe?

Jeg aner ikke om det er noe problem med stiftbytte. Jeg har aldri bytta stift før. Vet at fatter bytta stift en gang på deres gamle JVC fra 80-tallet, men der stopper også kunnskapen min. Jeg antar det er enkelt, men jeg har aldri tenkt over saken, engang.

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Du finner video på YouTube som viser bytte av stift på denne.

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Jeg syns at innlegget #22 til forsell er fornuftig.Jeg hadde heller ikke gått for noe gammelt brukt.Å finne en 2-3 år gammel platespiller som selges for under halv nypris
    og helst 1/3 nypris er nok det riktige å gå for om budsjett er såpass lavt som 3K.Jeg skal tippe på at noen slike spillere dukker opp og at de kanskje blir knallgode kjøp.
    De er dessuten aldri spillet så mye at det blir snakk om noen reparasjoner.Det er alltid en vurdering om hvor mange kroner man skal legge ned i et stereoanlegg men skal man få de store gleder av Vinyl bør det legges litt kroner på platespiller og pickup.
    Mvh Kenneth

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Hitachi Ht-353.jpg

Dette er et eksempel på gamle platespillere en kan kjøpe på finn.no
    Jeg kjøpte en slik for kr 150 + porto uten pickup.
    Hitachi HT-353 fra 70 tallet med avansert direkterdrift, Hitachi Uni-torque:
    hitachi unitorque.jpg

Armen kjennes og ser grei ut.

Har montert på en Shure SC35C/N70BX på denne.
    Bra lyd med bra trøkk! Dønn stabil med null tendenser til svai i lyden.

I tillegg har denne autoretur av arm. Fy Fy for den audiofile, men fint når en setter på en plate for bakgrunnsmusikk.

Det hadde vært artig å sammenlignet denne med en nyere billigrega???

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Pekaill...Det er nok Regisk walkover, men mot en Pro-Ject eller AT kan bildet være helt annerledes. I topp stand er ikke den kombinasjonen der å forakte..

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Pekaill...Det er nok Regisk walkover, men mot en Pro-Ject eller AT kan....

Fanboy på sin hals. ;)

Jeg setter en glasscola på at hvis man setter opp f.eks. en Planar 2 og en Debut Carbon DC Esprit med samme pickup, ville ikke en kjeft klare å plukke hvem som var hvem i en ABX-test.

...og jeg tror også at denne spilleren med samme pickup ville stått seg helt fint i konkurranse mot begge.

M

MarkusH

Gjest
    Jeg låner denne tråden litt da jeg lurer på omtrent det samme.

Kjøpte en ny Pro-Ject Debut Carbon Espirit for 2-3 år siden, men den blir brukt minimalt grunnet .... vel dårlig lyd, har brukt et Cambridge phono-trinn før jeg gikk over til Classe Audio 4 der jeg bruker RIAAen som er innebygd i denne, bruker ordinær pickup (Ortofon 2M Red).
    Personlig liker jeg lyden fra platespillere, men synes ikke denne Pro-Jecten har "sjarmen" som ofte følger med platespillere og ikke spiller den noe "vannvittig" bra heller, FLAC-filer fra PC låter vesentlig bedre samme hvilke plater jeg spiller på spilleren (nye/brukte/gamle/gode eller dårlige mastre). Det "naturlige" er vel pu-oppgradering, men da vil jeg heller ha en bedre spiller i grunnen enn å legge ned 3-4000 for ny pickup da man får brukte spillere til 6-7000 som er "bedre" enn den jeg har med dyrere/bedre pickup.

Spørsmålet mitt er, hvilke platespiller vil være en oppgradering over den jeg har i dag i det prisleiet? Jeg liker også vintage-utstyr, så det er absolutt aktuelt, men jeg er ikke teknisk/praktisk nok innstilt til bytte av armer, interne deler osv.
    -Den må ha mulighet for 33/45 rpm med bryter (e.l), ikke slik det er på Pro-Jecten (at man må av med skåla og bytte spor til reima)
    -Trenger ikke være ny (kan være 70tallet til nåtid)
    -Ønsker ikke plast i hovedsak, helst noe form for treverk og metall
    -Er vel samme om det sitter DIN-kontakter eller RCA da det bare er å bytte eller bruke overganger for å ordne dette(?)
    -6-7000,- brukt med pickup, noe mindre uten pickup.
    -Varm klang

Ønsker anbefalinger av spesifikke merker og modeller da jeg ikke har snøring på hva som er bra og dårlig av brukte spillere og helst i hvilke prisleier det er aktuelt å betale for noe slikt. Vil helst kjøpe med pu, eller tilsvarende fradrag i pris uten pu.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    MarkusH: Lite sjarm? OK, da går du en annen vei:

Rega Planar 2/3, mod 2016 m/ Elys 2 pickup, Fono MM RIAA og Whitebelt
    Onkyo CP1050/Nagaoka MP- feks 150..
    Denon DP (større type) m/ feks DL103 i en eller annen iterasjon

Om jeg får være så fri, er det der en klassisk feilmatch. Det er det med disse Pro-Jectene at de absolutt IKKE låter varmt, men fort kan bli lyse i klangen sin...Det går an å løse, men koster en del i pickup og rematch. Enkelte av dem har jordingsproblemer også. Trengs det såpass mye jobb med dem har du begynt i feil ende. Det høres ut som om du er av dem som hadde kommet lenger med å ha inn en Rega fra første stund. Som 60% av alle verdens vinylister. De er spretne, dynamiske, åpne OG varme på samme tid. Det klarer dessverre ikke Pro-Ject helt. Rega-armene tåler pickupmessig oppgradering- og det utfra et langt større pickuputvalg enn det som passer til østerrikerne. Fordi de sentraleuropeiske armene er korte og noe for lette. Ortofon funker gull på Rega også, de..spesielt de dyrere 2Mene, Rondo og Cadenza..Men for sistnevnte Cadenza-klasse er Planar 3 noe liten. Planar 6, derimot...

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.644
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg låner denne tråden litt da jeg lurer på omtrent det samme.

Kjøpte en ny Pro-Ject Debut Carbon Espirit for 2-3 år siden, men den blir brukt minimalt grunnet .... vel dårlig lyd, har brukt et Cambridge phono-trinn før jeg gikk over til Classe Audio 4 der jeg bruker RIAAen som er innebygd i denne, bruker ordinær pickup (Ortofon 2M Red).
    Personlig liker jeg lyden fra platespillere, men synes ikke denne Pro-Jecten har "sjarmen" som ofte følger med platespillere og ikke spiller den noe "vannvittig" bra heller, FLAC-filer fra PC låter vesentlig bedre samme hvilke plater jeg spiller på spilleren (nye/brukte/gamle/gode eller dårlige mastre). Det "naturlige" er vel pu-oppgradering, men da vil jeg heller ha en bedre spiller i grunnen enn å legge ned 3-4000 for ny pickup da man får brukte spillere til 6-7000 som er "bedre" enn den jeg har med dyrere/bedre pickup.

Spørsmålet mitt er, hvilke platespiller vil være en oppgradering over den jeg har i dag i det prisleiet? Jeg liker også vintage-utstyr, så det er absolutt aktuelt, men jeg er ikke teknisk/praktisk nok innstilt til bytte av armer, interne deler osv.
    -Den må ha mulighet for 33/45 rpm med bryter (e.l), ikke slik det er på Pro-Jecten (at man må av med skåla og bytte spor til reima)
    -Trenger ikke være ny (kan være 70tallet til nåtid)
    -Ønsker ikke plast i hovedsak, helst noe form for treverk og metall
    -Er vel samme om det sitter DIN-kontakter eller RCA da det bare er å bytte eller bruke overganger for å ordne dette(?)
    -6-7000,- brukt med pickup, noe mindre uten pickup.
    -Varm klang

Ønsker anbefalinger av spesifikke merker og modeller da jeg ikke har snøring på hva som er bra og dårlig av brukte spillere og helst i hvilke prisleier det er aktuelt å betale for noe slikt. Vil helst kjøpe med pu, eller tilsvarende fradrag i pris uten pu.
    Kan godt hende jeg er fryktelig ute å sykler her nå, da min erfaring med platespillere er svært liten. Men både Pioneer plx 1000 og Technics 1210mk2 ( som jeg bruker selv) er spillere jeg har likt svært godt. 1210 kan jo tenkes idet uendelige. Ikke sikkert dette er riktig valg for deg, men jeg uten noen ærlig storkoser meg med vinyl fra denne spilleren, og drar frem vinyl når jeg virkelig skal sette meg ned å kose meg med musikk.

forsell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    594
    Det att Pro-Ject låter lyst er ikke på generell basis, mange av Pro-ject sine dyrere spillere har nesten litt mørkere klang og fylde enn Rega sine bedre utgaver.
    Du kan kikke på brukte Pro-Ject som ligger på Finn nå, mellom 6-8 tusen får du fine spillere med bra pickup på, Ortofon Bronze eller Black. RPM5 og 1xpression, event 2xperience.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Forsell: Jeg har lyttet til det aller meste av Pro-Jects utbud, samt eid to selv, og det er ikke en eneste en av dem som IKKE har forekommet meg noe lys.. Unntaket må være Signature 12- i en helt annen prisklasse..med varmtklingende PU..

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.546
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Auditor: Alle Pro-Ject´s noe lyse? Mismatch? Har selv eid 2 stk - og i mitt oppsett var de ikke lyse i klangen.

Anbefaling av Rega Planar 2 el 3 samsvarer ikke med: Den må ha mulighet for 33/45 rpm med bryter (e.l), ikke slik det er på Pro-Jecten (at man må av med skåla og bytte spor til reima)

forsell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    594
    Forsell: Jeg har lyttet til det aller meste av Pro-Jects utbud, samt eid to selv, og det er ikke en eneste en av dem som IKKE har forekommet meg noe lys.. Unntaket må være Signature 12- i en helt annen prisklasse..med varmtklingende PU..
    Da vet jeg ikke hvordan du vil beskrive lyden av Rega RP8 som jeg har hatt eller RP10 som jeg også har hatt riktig nok kun test hjemme. Da min Xtension 10 ikke låter så lyst som de nevnte Rega, spesielt RP10.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn