Hjelp til kjøp av nye høyttalere

foffe

Medlem
Ble medlem
09.06.2004
Innlegg
5
Antall liker
0
Har hatt Patos lyric 402 (ikke mk2)men ble for mye bass (slapp)når volumet blir skrudd opp. Lytterommet mitt er på 20m2.
Er det noen som har erfaring med følgende høyttalere.

XTZ 99.36 god test på stativ versjonen men får ikke selv lyttet på dem da det ikke er forhandler i Stavanger

Xavian Duetto , BW683, Patos lyric 302 mk2
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.362
Antall liker
38.416
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hva med prisen, hva skal du drive dem med osv.
 
O

OldBoy

Gjest
Foffe: Det er ikke nødvendigvis høyttalerne det er noe problem med hvis du opplever bassen som slapp.

At Patos Lyric 402 ikke fungerte hos deg, kan skyldes akustikk og plassering. Patos Lyric 302 er noe mer lettplassert enn 402, og tåler å brukes i litt mindre rom enn 402, men også 302 bør ha godt med luft bak seg. Jeg skjønner at det kan være vanskelig i et rom på 20m2. Patos Lyric 302 trenger, i likhet med 402, en kraftig forsterker for ikke å virke buldrete. Patos trives, etter min erfaring, best med en kraftig, stram og litt lys forsterker. Du bør unngå forsterkere med en laid-back og fyldig klang.

Den nye B&W683 er muligens også litt stor for et såpass lite rom, men har, etter det jeg kan høre, et litt strammere klangbilde enn Patos, så det KAN gå bra. Heller ikke med denne høyttaleren slipper du unna krav om å ha en forsterker som har rikelig med krefter. Jeg har hørt B&W683 med Lyndorfs integrerte SDAI2175, og noe i den klassen bør du nok ha hvis du satser på de største B&W'ene i den nye 600-serien. Lillebror DM684 er kanskje mer egnet i ditt rom.

Til slutt et lite tips om at demping i lytterommet ditt kan være en utvei som du bør vurdere. Kombinert med riktig høyttalerplassering og godt matchet elektronikk, kan du risikere å få veldig bra lyd.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.183
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
de Patos'ene er jo gankse bløte og utflytende i bassen syntes nå jeg.. har bare hørt de på Rotel og Harman/Kardon da men.. tror ikke det blir noe bedre med 302.. :)

B&W 683 låter litt livløst IMHO..

hva er du god for da? ???

sjekket ut Dynaudio på Hi-Fi Center Kjeden? de har jo en butikk i stavanger.
 
U

utgatt60135

Gjest
OldBoy skrev:
Foffe: Det er ikke nødvendigvis høyttalerne det er noe problem med hvis du opplever bassen som slapp.
De to gangene jeg hørte dem (vet ikke om det var mkII eller ikke) var det netopp det jeg la merke til i tillegg til vel avslappet stil. Ganske mye bass som var i slappeste laget. Klart det kan kompenseres endel med forsterker men er det rette veien å gå? Mye bass i 683 også? Hørte den bare på messa i Horten, men ville vært skeptisk.

Hva bruker du av elektronikk?
 

foffe

Medlem
Ble medlem
09.06.2004
Innlegg
5
Antall liker
0
Jeg bruker en Vincent sv 236 som er på 2*100 watt. Bruker en Squeezebox men skal kjøpe en bedre dac til denne. Brukte for et par uker Original A8s cd spiller og hadde samme opplevelse med bassen. Det er fliser på gulvet mitt.

Jeg så at det var tilbud på Dynaudio 72 se til 13000,-.
 
O

OldBoy

Gjest
Jeg tror at alle kjennere av de rimeligste gulvstående Patosene kjenner seg igjen i de karakteristikkene av bass og spillestil som er kommet frem så langt i tråden.

Et såpass lite rom som foffe har, gjør ikke saken bedre. Til og med fliser på gulvet. Jeg formelig ser bassbølgene rulle rundt i rommet.

Dynaudio 72se er en helt annen type høyttaler enn Patos, og vil helt sikkert være lettere å få til å spille strammere. Men jeg er nå fortsatt bekymret for akustikken i rommet. Det kan hende at du blir kvitt et stort problem, men at du bruker 13.000 på å skaffe deg et nytt.

Skal jeg prøve meg på et råd, ville jeg tenkt mer i retning av stativhøyttalere pluss en sub. Jeg vet at sub ikke er stuerent i enkelte hi-fi-kretser, men hvis akustikken er vanskelig, er bassen fra en sub lettere å justere nivået på, og en sub kan også lettere plasseres der den gjør minst skade. Jeg har veldig god erfaring med dette i rom av tilsvarende størrelse.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg har ikke hørt de nye Focal V høyttalerne men bassen pleier å være veldig stram fra det merket. De har fått bra anmeldelser. Hva tror gjengen?
Eller Triangle Altea? Den har også stram bass.

Eller en Dynaudio Focus 140? Litt annen klang igjen (bedre imo).
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.141
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Jeg har ikke hørt de nye Focal V høyttalerne men bassen pleier å være veldig stram fra det merket. De har fått bra anmeldelser. Hva tror gjengen?
Les seneste nummer av Stereophile. Anmeldelse av Focal V der.

Mvh. Bjørn
 
O

omholt

Gjest
Kjøp deg fire sånne (Tri Trap bassfeller) og gjerne et par DIY rockwool plater på 10cm i førsterefleksjonene. Bassfellene er ikke billige, men jeg synes alle bør ha noe sånt.
 

Vedlegg

K

kbwh

Gjest
God ide å fikse rommet.

Jeg leste testen av nevnte Focalhøyttaler i Stereophile. Partykul og ekstra "luft", huff. Men den ser jo bra ut.
 
Topp Bunn