Hjelp til knekt foliespole

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Sjekk bildet. Brudd på foliespole. Kan man fikse det enkelt? Regner med at plasten i spolen smelte rimelig kjapt hvis man prøve å lodde på den lille stumpen som er igjen? Noen gode tips?

Vedlegg

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Mbare skrev:
Sjekk bildet. Brudd på foliespole. Kan man fikse det enkelt? Regner med at plasten i spolen smelte rimelig kjapt hvis man prøve å lodde på den lille stumpen som er igjen? Noen gode tips?
Spikk bort litt av senterpluggen slik at du får loddet.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Det er vel også mulig å ta denne treknotten helt ut...ikke at jeg ville gjort det i fare for å få løse viklinger.

Vidar

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Burde ikke være noget videre problem. Men lod kun en tynd ledning på og lod så raskt som muligt.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Rhesus skrev:
Mbare skrev:
Spikk bort litt av senterpluggen slik at du får loddet.
Du får si i fra om du vil ha hjelp. Har en slik liten dremel som kanskje kan brukes om kniv blir for grovt.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Claes Olsson har rimelige hardmetall-skjær for Dremel (og Dremel-lignende maskiner)

(fjernet enkelt låsen på en docking-stasjon etter at nøkkelen var borte)

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
275
Uten å kjenne denne typen spole drister jeg meg likevel til å komme med et forslag:
Ta ut trepluggen, vikl av etpar turn ( tilstrekkelig til å nå loddepunktet uten skjøting), monter pluggen,
og lodd på folien påny. Vil anta at denne reduksjonen i antall viklinger ikke har noen hørbar effekt; helt sikker kan man dog ikke være... 8)
Til slutt: Fest spolen bedre så ikke historien gjentar seg. Lykke til.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.667
Delle skrev:
Uten å kjenne denne typen spole drister jeg meg likevel til å komme med et forslag:
Ta ut trepluggen, vikl av etpar turn ( tilstrekkelig til å nå loddepunktet uten skjøting), monter pluggen,
og lodd på folien påny. Vil anta at denne reduksjonen i antall viklinger ikke har noen hørbar effekt; helt sikker kan man dog ikke være... 8)
Det skal store endringer i spoleinduktans til for å endre høyttalerens karakterisikk vesentlig. Og det skal nok et svært følsomt apparat til for å måle redusert induktans som følge av at man vikler av en omdreining eller to på den spolen der. :)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Bx skrev:
Delle skrev:
Det skal store endringer i spoleinduktans til for å endre høyttalerens karakterisikk vesentlig. Og det skal nok et svært følsomt apparat til for å måle redusert induktans som følge av at man vikler av en omdreining eller to på den spolen der. :)
Stor endring i induktans er nok kritisk, men induktansen endres ikke stort av å ta bort et par viklinger på denne spolen. Jeg har selv opplevet å få totalt ødelagt lydbilde f.eks ved å legge en liten sjernkrue inni hullet på en luftspole... Luftspoler kan endres nokså mye, men også fintunes bare ved å skru på skruen ut eller inn.

Mvh.

Vidar

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Trur han som hadde problemet fikk det ordna på et vis. Nokka med en nål for å lede strøm og sånt. Han hadde prøvd å spikke vekk noe av treet, men fikk ikke det til. Og spolen var viklet innmari godt, så han fikk ikke løst noe heller. Men det gikk seg, som sagt til. Og jeg trur han fant ut at en ny spole kosta 270 spenn og det er jo ikke allverden.

Takk for hjelpa!

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.667
Hvis han har løst problemet med å stikke en nål gjennom folien, så bør den merkes med holdbarhetsdato. Det skal ikke mye korrosjon til før det begynner å fuske.

Topp Bunn