Hjelp til min første DIY effektforsterker.

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Har fått en defekt FLH surround receiver, hvor en eller fler transistorer er brent, samt en del motstander. Så isteden for å forsøke å redde denne forsterkeren tenkte jeg å lage en ren effektforsterker med ebay komponenter. Har sett på disse modulene som effekttrinn: L25D 250W+250W 8ohm IRS2092 IRFB4020PBF Class D LJM | eBay ,og denne PSUen: Good PSU for L15D L20D L25D | eBay

I FLH-forsterkeren er det to strøm transformatorer av denne typen:
IMAG0620.jpg


Og forsterkeren ser forøvrig slik ut inni:
IMAG0658.jpg


Så det jeg trenger å vite/lurer på er om det vil gå å bruke strømforsyningene i som er i forsterkeren fra før på L25D-modulene? Vil jeg ha behov for softstart? Er det andre lure ting som er viktig å huske på? :p
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Har fått en defekt FLH surround receiver, hvor en eller fler transistorer er brent, samt en del motstander. Så isteden for å forsøke å redde denne forsterkeren tenkte jeg å lage en ren effektforsterker med ebay komponenter. Har sett på disse modulene som effekttrinn: L25D 250W+250W 8ohm IRS2092 IRFB4020PBF Class D LJM | eBay ,og denne PSUen: Good PSU for L15D L20D L25D | eBay

I FLH-forsterkeren er det to strøm transformatorer av denne typen:
Vis vedlegget 215746

Og forsterkeren ser forøvrig slik ut inni:
Vis vedlegget 215748

Så det jeg trenger å vite/lurer på er om det vil gå å bruke strømforsyningene i som er i forsterkeren fra før på L25D-modulene? Vil jeg ha behov for softstart? Er det andre lure ting som er viktig å huske på? :p
Det er en ting til du må spørre deg: Kan du dette?
Hvis ikke, start med å lese deg opp og begynn med noe helt enkelt.
R
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Trafoene dine er på 30 vac
du får bare ut omtrent 40vdc, det passer jo greit med strømforsyningen du har valgt siden den har 63v kondiser.

Når en ser på forsterkeren du har valgt så er den oppgitt til 250W antagelig ved den anbefalte spenningen 70vdc

de annbefaler mellom 60-80 volt

Da sliter du med kun 40volt.

Ønsker du å gjenbruke trafoene så bør du se etter en annen (mindre) forsterker,
regn ikke med å nå 250w da
Kan ikke få både i pose og sekk:p
 

setfro

Medlem
Ble medlem
05.03.2013
Innlegg
35
Antall liker
1
Med eksisterende transformatorer 0-30V-30V, vil det være for liten spenning til L-25D, du må da velge L-15D eller L-15D-Pro.
Disse er forøvrig bedre med 4-ohms høytalere.
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Det er en ting til du må spørre deg: Kan du dette?
Hvis ikke, start med å lese deg opp og begynn med noe helt enkelt.
R
Hei, takker så mye for din bekymring for mitt ve og vel. :)

Dette er riktig nok mitt første DIY forsterker prosjekt, men har tenisk fagskole som fyller ut det jeg trenger å vite om spenning, strøm, transistorer, motstander, kondesatorer osv. Dvs, jeg tar mine forholds regler og gjør ikke ting som vil være farlig for meg selv og mine omgivelser. :)

Har lest en del om emnet her på forumet. Selve byggingen/loddingen er ikke det som er utfordringen, men heller det å få satt sammen komponenter som virker godt sammen. For det er litt av en jungel med muligheter av kompnenter som kan kjøpes. Derfor ønsker jeg tips, aller helst en komplett handleliste over hva jeg kan bruke, basert på andres erfaringer. Slik at dette første prosjektet går mer ut på å sette sammen komponenter til en fungerende forsterker. Ikke et prosjekt hvor jeg skal lære meg selve konstruksjonen og utvilke egne PCBer osv.

Så stor takk til pellesmil og setfro for konkrete og konstruktive tilbakemeldinger. :)
 
A

audiosan

Gjest
hadde heller bygget noe som ikke er sammensatt/kit fra kina. hvor kraftige er de trafoene?
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
hadde heller bygget noe som ikke er sammensatt/kit fra kina. hvor kraftige er de trafoene?
Hva er det du tenker på da? Gi gjerne konkrete tips.
Har ikke andre data på trafoene en det som står på dem(se bilde lengre opp). pellesmil sier det er 30VAC. Men jeg synes dem er nokså tunge, og vekt og effekt har jo en viss sammenheng her vil jeg tro. Det ser også utfor at det godt med viklinger på dem.

Vist det ikke kom frem i de andre postene: det jeg ønsker å realiser med dette lille prosjektet er å få litt bygge erfaring med ett par kriterier som jeg har satt meg for prosjektet.: - Være relativt enkelt -Ikke noen større kostnader -Gøy, interessant og lærerikt å holde på med.

Eller sagt på en annen måtte, et prosjekt for å se om disse DIY greiene er noen for meg. Da blir det å legge en hel masse tid, penger og andre ressurser i det bortkastet vist jeg halvveis finner ut at dette ikke er noe som jeg vil holde på med. :)
 
A

audiosan

Gjest
ja vekt og effekt går hånd i hånd:) om de er 3Kg+ så er du i alle fall over 300VA
jeg tenker konkret på å bygge noe som ikke består av falske komponenter(spesielt transistorer og kondensatorer). og ellers billig komponenter.
vis det er for bygge erfaring til en billig penge, så er chipamp gode, enkle og billige forsterkere å bygge.
og med et vellykket førsteforsøk som du er fornøyd med, så kommer gløden etter å bygge mere:)
dog er +/-41V litt vel høyt for de fleste chipamp'er. men noen går det fint på. du kan også bruke en regulert strømforsyning for å dra ned spenningen litt. men dette går litt utover kostnaden.
på den annen side, så har du jo mye av det mest kostbare i et forsterkerbygg. frister meg å anbefale deg DIY honey badger. den kan fint brukes med såpass lav spenning.
 

HeadMan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2012
Innlegg
432
Antall liker
75
Sted
På tur til Brødløst
Torget vurderinger
4
hadde heller bygget noe som ikke er sammensatt/kit fra kina. hvor kraftige er de trafoene?
Hva er det du tenker på da? Gi gjerne konkrete tips.
Har ikke andre data på trafoene en det som står på dem(se bilde lengre opp). pellesmil sier det er 30VAC. Men jeg synes dem er nokså tunge, og vekt og effekt har jo en viss sammenheng her vil jeg tro. Det ser også utfor at det godt med viklinger på dem.

Vist det ikke kom frem i de andre postene: det jeg ønsker å realiser med dette lille prosjektet er å få litt bygge erfaring med ett par kriterier som jeg har satt meg for prosjektet.: - Være relativt enkelt -Ikke noen større kostnader -Gøy, interessant og lærerikt å holde på med.

Eller sagt på en annen måtte, et prosjekt for å se om disse DIY greiene er noen for meg. Da blir det å legge en hel masse tid, penger og andre ressurser i det bortkastet vist jeg halvveis finner ut at dette ikke er noe som jeg vil holde på med. :)
Hei, jeg tenker du missforstår, hvor store er trafoene: i VA volt ampere eller rå effekt om du strekker begrepet en smule. Det du oppgir er Vac som er vekselspenningen, men størrelsen avhenger av strøm oxo.
 

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
2.316
Antall liker
1.880
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
eaby kitene er jo kjempe greier,bilige og kjøpe og trenger ikke være redd hvist ting går til granskauen.
ikke alle kittene er dårlige heller selv om de er kopi og billige.
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Missforsto nok pellesmil litt der, tenkte hans forkortelse var "volt amper current", som jeg har sett blitt brukt i noen tråde rundt om. Det er jo litt tullete i grunn da både amper og current er terminologier for strøm styrke.
Men etter min viten så går det ikke å gjøre en utregning av VA uten å ha I(strøm). Derfor postet jeg bilde i håp om at noen kanskje dro kjensel på, det jeg tror, er delenr.: 910TA, og hadde noe info rundt dem. Har brukt en del tid på google uten hell.
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Dan har et poeng:
dessuten er det greit å starte med noe billig,
Jobb deg opover om du liker DIY
Får du det til og syns det er ok bygger du killer forsterkere om noen år
 
A

audiosan

Gjest
dan. mye av dem billige e-bay kittene(spesielt med 5200/1943 transistorene bruker fake transistorer. det er jo de mest utbredte fake transistorene i hele kina.

cb600. VA = spenning*ampere. du vet spenningen.... men resten er avgjørende. men vil tro de er kraftig nok ettersom de har forsynt flere kanaler i den orginale forsterkeren?

pelle. ikke bra å starte med noe billig om det ender i fiasko pågrunn av kvalitet/dårlig beskrivelse/vankelig sammensetting.
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Missforsto nok pellesmil litt der, tenkte hans forkortelse var "volt amper current", som jeg har sett blitt brukt i noen tråde rundt om. Det er jo litt tullete i grunn da både amper og current er terminologier for strøm styrke.
Men etter min viten så går det ikke å gjøre en utregning av VA uten å ha I(strøm). Derfor postet jeg bilde i håp om at noen kanskje dro kjensel på, det jeg tror, er delenr.: 910TA, og hadde noe info rundt dem. Har brukt en del tid på google uten hell.
Okidoki,
ta ut trafoene og vei de,
sjekk vekta mot tilsvarende trafoer som eks Elfa selger (dvs 30 volts trafoer)
da har du en ide om størelsen på de.
Men egentlig er det relativt uintresant hvor stor trafoene er,
dette er uansett din første forsterker.
Går alt bra bruker du erfaringen til å designe og bygge en enda bedre forsterker.
 
A

audiosan

Gjest
vil vel si det er veldig av interesse hvor store/tunge de er.
om de du sammenligner med er 30V 10V eller 80V spiller liten rolle. VA er jo spenning + strøm. dvs. en 300VA trafo har ca like mye kopper(i vekt) om det er 10V eller 100V sec. kjerne størrelsen sier også sitt om dette.
 
A

audiosan

Gjest
BTW: en annen mulighet er jo firstwatt F5:) veldig enkel. og 1000 måter å bygge den på. alt etter va du ønsker. men blir ikke så billig. med tanke på at det er klasse A og trenger mengder med kjøling:)
den kan også bygges som en klasse A/B forsterker med begrenset bias såklart:)
min F5 går med 1.7A bias og +/-23V spenning. ligger på 20-23grader over rom temp med vanvittig kjøleribber:)
trafoene(2*18V 225VA pr kanal) ligger på 12grader over rom temperatur:)
kostnad på denne var underkant av 5000,-
med lavere bias(satt opp som en klasse A/B forsterker) så vil jo kostnaden gå ned:)
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Da har jeg fått veid trafoene, dem har en vekt på 1,75kg pr. stk., noe som tilsvarer denne trafoen: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=56-128-36&toc=18841 hos elfa med 30VAC og 160VA. Da burde jeg ha rundt 320VA til rådighet.

Det å investere flere tusen på dette nå er ikke så interessant, da frister det mer å droppe hele DIY prosjektet.

Det jeg ønsker/håper på er en komplett handle liste fra ebay eller tilsvarende steder som har rimelig komponenter som ikke krever allverden med tid for å få i gang. Gjerne som er satt sammen og prøvd av noen her på forumet tidligere. :)
Er småbarnspappa til to med relativt lite fritid, så det å få en fungerende forsterker sammen rask, kjapt og billig er viktigere en god hifi kvalitet.
Tanken er at den skal drive noe billig og lettdrevne høyttalere på 30års laget til kona i desember. Altså spille opp til fest sånn passe høyt :p

Kom forøvrig over denne siden: https://github.com/epsil/p3a var svært interessant lesning. Har bare skumlest, men må nok se igjennom dette stoffet grundigere ved en senere anledning.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.079
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Hiver meg på å anbefale first watt f5. Billig, lett å bygge og spiller veldig bra. Hvorfor gjøre ting vanskelig når det kan gjøres lett?
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Greit nok, men hva er billig? Hvor kjøper man komplett klart til å bygge kit? Finner bare denne siden i farten: FS : complete First Watt F5 clone kit - diyAudio Ser ut som at det er forferdelig mye greier som må bestilles, virker fremdeles enklere å bestille enkle kina moduler fra ebay.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.079
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Jeg ga vel ca 3000kr for komplett f5 med kjøleribber i delekost.
Det som du må passe på er å få fatt i jfet'er før du bestiller da disse kan være vriene å få fatt i.
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Tror nok at f5 ville være et godt prosjekt vist jeg skulle få blod på tann etter å ha satt i sammen noe enklere og billigere. Har satt meg et budsjett til ca.1000,-. Prosjekter over det er ikke interessante pr. nå. Da gjør heller som jeg hadde tenkt før jeg kom over denne defekte FLHen, å kjøp et PA-trinn og noen billige høyttalere, ferdig.

Har jo i grunn fått noen konkrete tips av pellesmil tidligere, som jeg tror jeg går for. Så da er spørsmålet, har noen her inne erfaring med å bygge l15d kit?
 

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
2.316
Antall liker
1.880
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
stemmer jo det med det du sier 5200/1943 transistorene,men har vel vært heldige eg med ebay kitene spesielt tda7294/7293/lm3886 kitene og dx kopiene.
men er jo litt kipt at det ofte er tegninger som er stjelt fra andre.men er jo bedre og ødegge kjipt l10 kit en et rådyrt holton kit.
 
A

audiosan

Gjest
stemmer jo det med det du sier 5200/1943 transistorene,men har vel vært heldige eg med ebay kitene spesielt tda7294/7293/lm3886 kitene og dx kopiene.
men er jo litt kipt at det ofte er tegninger som er stjelt fra andre.men er jo bedre og ødegge kjipt l10 kit en et rådyrt holton kit.
ja litt kjipere å ødelegge kostbart utstyr. enig i det:) men skal man ødelegge det da?:D
 

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
2.316
Antall liker
1.880
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
Tror nok at f5 ville være et godt prosjekt vist jeg skulle få blod på tann etter å ha satt i sammen noe enklere og billigere. Har satt meg et budsjett til ca.1000,-. Prosjekter over det er ikke interessante pr. nå. Da gjør heller som jeg hadde tenkt før jeg kom over denne defekte FLHen, å kjøp et PA-trinn og noen billige høyttalere, ferdig.

Har jo i grunn fått noen konkrete tips av pellesmil tidligere, som jeg tror jeg går for. Så da er spørsmålet, har noen her inne erfaring med å bygge l15d kit?

l15 kitene synes eg har en utrolig kjip og tørr/kornete lyd,lav ohm liker de heller ikke men de gir jo lyd i de minste..
 

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
2.316
Antall liker
1.880
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
stemmer jo det med det du sier 5200/1943 transistorene,men har vel vært heldige eg med ebay kitene spesielt tda7294/7293/lm3886 kitene og dx kopiene.
men er jo litt kipt at det ofte er tegninger som er stjelt fra andre.men er jo bedre og ødegge kjipt l10 kit en et rådyrt holton kit.
ja litt kjipere å ødelegge kostbart utstyr. enig i det:) men skal man ødelegge det da?:D

nei skal jo helst ikke det:) men vett jo aldri... må jo begynne en plass,så da mener jeg at ebay er en fine plass og begynne..
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
l15 kitene synes eg har en utrolig kjip og tørr/kornete lyd,lav ohm liker de heller ikke men de gir jo lyd i de minste..
Det virker som du har endel erfaring med å bygge div ebay-kit. Hva anbefaler du å prøve med først? Kom gjerne med en komplett handleliste. :)
 

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Innlegg
142
Antall liker
40
Har to L15D hvor jeg bruker en trafo på 2x30V, og synes det fungerer greit. Grei lyd til en grei penge.
Har også prøvd L25D på 2x30V trafo, men det var bare for å sjekke at ting virket.
 

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
2.316
Antall liker
1.880
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
A

audiosan

Gjest
ville vært LITT forsiktig med å kjøpe DX forsterker kit fra kina. dette er u-autoriserte kit, og dermed er det absolutt ingen support å få om det dukker opp noe problemer.
ville vel heller da forhørt meg på DIYaudio om noen har autoriserte kretskort. designeren av disse forsterkerene finner du også der.
 

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
2.316
Antall liker
1.880
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
stemmer det,er vel best å støtte designeren .
mener det er en kjempelang dx tråd på diyaudio.
når en kjøper noe på ebay så er det ikke så veldig lett å få hjelp hvist det skulle være noe..

Greg's Web Site
 
A

audiosan

Gjest
ja det er mange lange tråder der om de forskjellige DX forsterkerene:)
meget sant. e-bay er som regel ripoff av et eller annet. i alle fall om det har opphav i kina:D
greg har jo nå gitt ut kretskjema for SKA 150. og det er vel et groupbuy på DIYaudio nå om jeg ikke husker feil. AUTORISERT kretskort:)
 

Knut Runar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2011
Innlegg
209
Antall liker
186
Dette er interessant.
Holder på å slakte min "gamle" HK avr 7000.
Der finner jeg 2SA1943 og 2SC5200 i paralell på alle 5 utgangene.

Mon tro om det er en strømsterk 2-kanaler på gang.

Noen forbehold om å koble flere transistorer i paralell, for å oppnå større strømkapasitet?

Ringkjærna fra AVR700 er på 700W ( litt forenklet) Noen beteknligheter mot å benytte den som strømkilde?

Runar
 
A

audiosan

Gjest
det lar seg gjøre. spørsmålet er vel heller, er det noe gevinst i det? så lenge du ikke skal drive lave laster eller øke drift spenningen så er svaret nei.
 

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
2.316
Antall liker
1.880
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
er det mye å hente ved paralell kobling transistorer ved høyere spenning og lavere last?
 
A

audiosan

Gjest
ja. ved høyere spenning kommer et høyere strømtrekk. høyere strømtrekk kommer også med lavere last.
spenning / motstand = strøm.
 

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
2.316
Antall liker
1.880
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
det vil da si at ,høytt som har en litt slitsom impedanse kurve vil bli litt lettere for forsterkeren og dra,eller er det mikroskopiske forskjeller?
er det noen ulemper?
 
A

audiosan

Gjest
det er korrekt det. ulempen er økt kapasistans i utgangs transistorene. og utgangstrinnet blir mere tungt å drive.
 
Topp Bunn