Hjelp til montering av pick-up.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg har en Rega RP6 som jeg skulle ha byttet pick-up på. Det står en Ortofon Rondo Red påmontert armen,denne skal av og en Audio Technica AT33PTG/II skal monteres.

    Jeg har aldri forut montert pick-up`(er) så dette er ukjent farvann i så måte. Har handlet inn stiftvekt,protraktor o.l så jeg har det mest nødvendige til slikt arbeid.

    Har lest mye om emnet og sett en del videoer på YouTube for å tilegne meg ny kunnskap,men da jeg skulle begynne isted så ble det full stopp i framdriftsplanen da disse tynne ledningene bak på pick-up`en ikke lar seg rikke. Jeg prøvde først med pinsett,deretter med en liten tang. I alle videoene jeg har sett,så ser det så fryktelig enkelt ut å nappe disse ledningene av. Skal de sitte så inni hampen fast? Er det noe vesentlig jeg ikke har fått med meg?

    mvh Thomas
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Nei, det skal dei ikkje. Desse klipsa skal kunne dragast av ganske lett, iallfall med ei tang. Prøv ei nebbtang der du grip over den flata bak som loddinga er fast på. Kanskje du greier å opne dei ved å stikke eit tynt skrujern inn i spalta under dei? Ein skal vere forsiktig med bruk av rå makt på såpass små greier, så her har du ei stygg utfordring.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Nei.

    Pinsett burde funke glittrende:confused:
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    Jeg byttet min første pickup idag på en RP3.

    Jeg fikk samme utfordring, og endte opp med å bruke en liten nebbtang helt innerst mot pickupen, slik at jeg skubbet mot enden på kontakten, det funket iallefall fint for meg.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Jeg bruker ei flat elektronikktang, tar tak i den flate delen ved loddingen og trekker de forsiktig av. Har fungert så langt.
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ok. Da gjør jeg hvertfall ikke noe gæli virker det som. Skal prøve igjen etter Barne-Tv.

    mvh Thomas
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Problemet kan være at når du kniper rundt det myke kontaktleddet så strammer du den enda mer inn på pinnen. Har gjort det sjøl en gang. Jo mer jeg dro og klemte jo mer satt den fast:)

    Prøv forsiktig å utvide de, så skal de lett gå av;)

    Edit: dersom du må se barne-tv først så er det kanskje greit at du spør pappa'n din om hjelp:):) kødda
     
    Sist redigert:

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Problemet kan være at når du kniper rundt det myke kontaktleddet så strammer du den enda mer inn på pinnen. Har gjort det sjøl en gang. Jo mer jeg dro og klemte jo mer satt den fast:)

    Prøv forsiktig å utvide de, så skal de lett gå av;)

    Edit: dersom du må se barne-tv først så er det kanskje greit at du spør pappa'n din om hjelp:):) kødda
    Det viste seg at jeg strammet for mye til når jeg skulle nappe ledningene av. Fant frem til min mer feministiske side så gikk dette som en lek. :)
    DSC_0256.jpg


    Takk for tips. Gruer meg til resten,men det får stå sin prøve.

    mvh Thomas
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Suverent! Man kan ikke bare dele gode opplevelser. Noen ganger kan det hjelpe andre å dele tabber en gjør også:)
    Flott at det ordnet seg:)

    Montering av AT33PTG/ii:
    Ikke ta av beskyttelsesdeksel for nålefane før pu er montert.
    Sett på kablene før du skrur den fast i armen.
    Monter skruene opp/ned.
    Frem med forstørrelsesglass og protraktor (anti skate på null!)
    Så er det bare å måle stiftstrykk.
    Ikke gjør det for fort, ikke kompliser det mer enn du må OG ikke skru fast pickup for hardt. Kun sånn passe tilskrudd.
    Vær nøye! Det er ingen som spør hvor lang tid du har brukt når du skal demonstrere herligheten til venner og bekjente:)
     
    Sist redigert:

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    hi-res_lupe_1.jpg
    Slike kan være greie. Helst m. Zeiss optikk.


    mvh
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Driver nå på og sikter,men jeg har ett ørlite problem med at jeg ikke har smått nok verktøy.Jeg får ikke skrudd fast pick-up`en skikkelig. De miniskrujernene blir for store når man monterer skruene opp ned. Blir skruene for lange hvis jeg snur de? (les: tar nedi plata).
    DSC_0259.jpg


    mvh Thomas
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Snudde skruene og det ble bedre vilkår for skruing. Ser først nå når jeg anser meg som ferdig at skruene kommer til å komme borti platene. Ergo jeg må ha spesialverktøy og hvor finner man slikt?
    DSC_0260.jpg
    DSC_0262.jpg


    Edit; protraktoren er lagt der bare for å illustrere eksempelet.

    mvh Thomas
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Hadde en AT liggende, men manglet de "korrekte" skruene (trengte 19mm). Sendte så en mail til Audio-Technica i UK og fikk tilsendt:
    1 non magnetic screw driver; 2 washers; 2 Nuts; 2 x 13 mm mounting screws; 2 x 19 mm mounting screws; 1 set of PCOCC Lead Wires(AT6101).
    FOC(!) siden de hadde alt liggende å "flyte" i hylla.

    Ble bra...

    JAN_8467.JPG
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg snudde skruene igjen idag. Brukte enden av en tapetkniv for å "holde" igjen skruen mens jeg skrudde mutteren for hånd. Det sitter,men sitter det godt nok mon tro?

    Nå gjenstår justering av riaa-trinnet så håper jeg det blir lyd idag.

    mvh Thomas
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Mutterene ligger vel i ett spor slik at du skal slippe å holde de igjen, med andre ord MÅ du dra til på selve skruen sålenge du har mutteren oppe. Hvis du har baufil så kan du jo kappe av skruene noen mm.
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Skru på en mutter eller to før du kapper. Da blir gradene på gjengene ved kuttflaten rettet ut igjen når du skrur den/de av igjen. Ellers kan det bli problematisk å få på mutterene ved monteringen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg snudde skruene igjen idag. Brukte enden av en tapetkniv for å "holde" igjen skruen mens jeg skrudde mutteren for hånd. Det sitter,men sitter det godt nok mon tro?
    Kanskje, men det er ikke rare momentet du klarer å stramme de muttrene med ved bruk av fingrene. Klarer du å vri PU i headshellet ved litt håndkraft, så sitter den ikke godt nok.
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg endelig fått lyd. Hjemmelaget verktøy måtte til. Klarer ikke å vrikke pick-up`en med håndmakt så da antar jeg den sitter godt nok. Stiftvekten viser 2.023 gram (anbefalt 1.8 - 2.2g) og lasten i riaatrinnet ble satt på 220ohm.

    DSC_0265.jpg


    Beklager for dårlig bilde.

    mvh Thomas
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn