Hjelp til Notch filter

E

espenj2005

Gjest
Hei ;)
Har målt lytterommet og funnet ut at jeg trenger litt eq av lave frekvenser. Har prøvd å regne ut et notch filter for å se om det hjelper men plages med utregningen(merkelige verdier)

Målingen med Rives testplate og RS lydtrykkmåler viste en peak på 18db mellom 80 og 160hz hvor 160 hz er peak.
Ser det opereres med forskjellige utregningsmetoder så her her elementenes parameter om det skulle benyttes for kalkuleringen:

Re 5,7 Ohm
Fs 22 Hz
Qms 2,4
Qes 0,2
Qts 0,18
Bl 18.72 N/A
Cms 0.58 mm/N
Mms 90g
Sd 770 sq. cm
Vas 483 L
Rms 5.1 Mech Ohm
Sensitivity (2.83V/1m) 94.3 dB

Glad for hjelp :)
Mvh Espen

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Så lavt i frekvens bør du bruke et aktivt filter. Enten av vanlig analog type eller noe digitalt som for eksempel Behringers digitale bokser. Alternativt går det an å lage en bassfelle, men på det området har jeg ingen erfaring.

Høyttalerparametrene er uvesentlige i denne sammenhengen :)

Hvordan har du prøvd å regne deg frem til verdiene?

E

espenj2005

Gjest
Hei
Prøvde 2 forskjellige kalkulatorer + manuell utregning. Den ene kalkulatoren skulle ha verdier fra elementet(virket merkelig?)
Skal bære opp et par bassfeller jeg har i kjelleren og prøve.
Takker
Espen

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
De notchfiltrene du har regnet på er sannsynligvis beregnet på å dempe impedanstoppen man får ved resonansfrekvensen i en lukket kasse. Du måtte sannsynligvis også oppgi volumet på kassa elementet satt i. Et slikt notchfilter påvirker kun elementets impedans, den akustiske responsen blir i liten grad påvirket (forutsatt at filteret er riktig konstruert).

Hvis bassfellene er laget for å dempe det frekvensområdet du har problemer med så er jo saken så å si i boks. Putt dem i hjørnene og test videre :)

E

espenj2005

Gjest
Hei,
gikk rundt med lydmåler og oppdaget en massiv oppsamlig i hjørnet rett ved siden av den ene høyttaleren. 160hz testtone og merket at buksa begynte å vibrere mot leggen. La meg meg på kne og merket at lufta var "tykk" der. Bar opp en diy tubetrap og merket at det ble bedre men fikk ikke tid til å ta nye målinger. Bassfellen er ikke helt ferdig og mangler plastfolie som skal dekke halve omkretsen så jeg vet ikke hvor effektiv den er.
Må nok alikevel lage/kjøpe nye feller som ikke tar så mye plass. Vel, så mye å lære seg og altfor lite tid:)
Kanskje en eq er det man skulle hatt. Har hørt flotte ting om modifisert Behringer men er skeptisk siden jeg spiller mye vinyl og er redd den skal miste litt av sjarmen
Siden problemet er lave frekvenser trenger det ikke være så avanserte saker. Har du noen eq/romkorreksjon merker du kan anbefale?
Mvh

De notchfiltrene du har regnet på er sannsynligvis beregnet på å dempe impedanstoppen man får ved resonansfrekvensen i en lukket kasse. Du måtte sannsynligvis også oppgi volumet på kassa elementet satt i. Et slikt notchfilter påvirker kun elementets impedans, den akustiske responsen blir i liten grad påvirket (forutsatt at filteret er riktig konstruert).

Hvis bassfellene er laget for å dempe det frekvensområdet du har problemer med så er jo saken så å si i boks. Putt dem i hjørnene og test videre :)

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Jeg har ingen erfaring med bruk av romkorreksjonssystemer, men det er det sikkert mange andre her på forumet som har.

E

espenj2005

Gjest
Ok,
takker for hjelp. Tror jeg skal bevege meg inn til akustikkavdelingen for mere hjelp.
Mvh

Topp Bunn