Hjelp til oppgradering av Pro-Ject P6.1 platespiller

J

Jazzy

Gjest
Kjøpte en gammel Pro-Ject P6.1 platespiller av naboen, men drivremmen hadde røket i flere deler. Hvor kan jeg lettest få tak i ny drivrem til denne gamle platespilleren.

Noen som erfaring med Pro-Ject P6.1?
Er den god nok til å utnytte en god MC pickup, eller er den for dårlig til annet enn en billig MM variant.

Hva med en ny Pro-Ject "Debut". Vil den være bedre?

Spilleren er lite brukt, og er ganske strøken. Tror den er rundt 15-20 år gammel, men har ikke vært brukt de siste 14 årene.

Vedlegg

J

Jazzy

Gjest
Takk for raskt svar! Spørsmålet er sendt videre til Importør. :)

Noen som har eller har hatt erfaring med denne modellen, og hvordan den evt. står seg mot nyere utgaver. Takker for all respons. :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Pro-Ject P6.1 platespiller uten drivrem, kontra ny Pro-Ject Debut.

Du bør bestille silikondemping til platespilleren samtidig som du bestiller ny reim, det karet med silikon har en tendens til å tørke ut.

J

Jazzy

Gjest
Ok, takk. Det var en god ide.

Spørsmålet er om den er verdt å bruke penger på!

Bruker nå en silketråd til drivrem, og det funker utmerket, og ønsker ikke å bruke for mye penger, hvis det lønner seg å heller kjøpe en ny Pro-Ject Debut.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.210
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Pro-Ject P6.1 platespiller uten drivrem, kontra ny Pro-Ject Debut.

Jazzy skrev:
Ok, takk. Det var en god ide.

Spørsmålet er om den er verdt å bruke penger på!

Bruker nå en silketråd til drivrem, og det funker utmerket, og ønsker ikke å bruke for mye penger, hvis det lønner seg å heller kjøpe en ny Pro-Ject Debut.
Jeg har hatt denne spilleren, og det er ikke noen dårlig spiller.
Jeg brukte benz pick up, og det funket ikke. Armen er kanskje ikke den beste, men du vil alltids finne en pick up som synger med den. Nypris da den kom var 4500. Jeg kjøpte min på Oslo Hifi Center, og jeg husker at anmeldelsene av denne spilleren var ganske gode. Jamt over gode tilbakemeldinger.

Den trenger en dedikert hylle.
Det flytende opphenget er var på bevegelser.

Håvard

J

Jazzy

Gjest
Vil et bytte til Rega RB300 arm være en fornuftig oppgradering?

Tar imot alle tips om forbedringer. :)

Ny drivrem, og silikonolje til dempekar er bestilt!!

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Jazzy skrev:
Vil et bytte til Rega RB300 arm være en fornuftig oppgradering?

Tar imot alle tips om forbedringer. :)

Ny drivrem, og silikonolje til dempekar er bestilt!!
Å bytte til ein Rega arm ville sikkert vere ei betydleg oppgradering, men mykje arbeid. Armbordet må byttast/ombyggast fordi Rega ikkje har same gemotri som Pro-Ject. Armar med Linn- gemotri skal vere "rett på"! Det er berre det at gode Linn-armar ikkje er billige. Ville først ha prøvd med ein god MM-pick som Grando, Goldring eller Ortofon mf og heller vore litt forsiktig med armdempinga.

Har opplevd at bytte av drivreim er den største oppgradering du kan gjere på ein platespelar.
Lykke til!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
Forutsatt at det mekaniske er i orden (opphenget, motor, senterleiet/lager, arm m.v., evt med noen dråper olje hist og her) så er det en ganske habil vinylsnurrer, og jeg hadde ikke tatt meg bryet med å bytte den ut med en Debut. Jeg tipper den kan fungere helt utmerket med en Audio-Technica AT-OC9ML/II PU, evt med en passe phonoforsterker f.eks. Cambridge 640P. Dersom armen er «vaklete» så kan den enkelt skiftes med en ny arm fra ProJect, jeg tipper en 9CC arm (dersom du «skal» legge litt penger i det) passer rett inn med riktig geometri (jeg husker ikke om det er en 9" eller en 8.X" arm på den jeg tror den er 9" men ...).

mvh
KJ

J

Jazzy

Gjest
Det var hyggelig å høre KJ. Spilleren er svært lite brukt og tallerkenen spinner rundt i all evighet, og har ingen slark. Armen virker også å være i god stand. Kunne ikke kjenne noe slark.

Audio Tecnica AT OC9 kjenner jeg godt fra før, og hadde faktisk denne i tankene ved investering i ny PickUp. Har hatt AT OC9, og 10, men av den første serien.
Likte godt klangen i Audio Tecnica sine PickUper.

Tenkte også på Cambridge riia. Ser ut til å være mye for pengene. :)

Kan jeg bruke vanlig symaskinolje til smøring av lager?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
Jazzy skrev:
...
Kan jeg bruke vanlig symaskinolje til smøring av lager?
Det er mange og tildels sterke meninger om lagerolje, noen mer velfunderte enn andre. Thorens anbefalere ulike oljer avhengig av om bronsen i lageret er «sintered» eller ikke. Jeg husker ikke om Project har noen konkrete anbefalinger her, sjekk evt. hjemmesidene til Project. Gearolje anbefales villig vekk, symaskinolje funker sikert den og ...

mvh
KJ

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Jeg har brukt Pro-ject 6.9, som er etterfølgeren til denne i flere år og har bestandig vært kjempefornøyd. Bruker Dynavector 10x4 pick-up og de passer veldig bra sammen.

J

Jazzy

Gjest
Hvilken arm har du på din Pro-ject 6.9. Er det den samme som på min?

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Jeg bruker originalarmen og regner med at det er den samme som sitter på din. Tror forskjellen mellom disse spillerne stort sett er at 6.9 har en annen tallerken enn 6.1, og kanskje noe annet småplukk. 6.1 ble i sin tid omtalt som en "nedskalert Oracle Delphi" av Hifi News, og det er et bra kompliment!

Siden den er fjæret har du gode mulighetr for å prøve forskjellige innstillinger o.l. ifht. fjæringen.

Flaggstangen

Medlem
Ble medlem
14.04.2008
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg bruker også en Pro- Ject 6.9 som jeg er veldig fornøyd med, bruker foreløpig en clearaudio aurum classic pickup. Noen som har et forslag til andre pickuper som er en god match til disse armene fra pro- ject?

I følge denne linken: home.c2i.net .

Her står det at 6.9 er en 6.1 med 9" arm og acrylic talerken.
Skulle da være mulig å oppgradere spilleren med en ny 9cc arm dersom det er ønskelig.

Her er en annen link med info om spillerene: www.vinylengine.com

Mvh
Flaggstangen

J

Jazzy

Gjest
Flaggstangen skrev:
I følge denne linken: home.c2i.net .
Denne linken fungerer dårlig. ;)

Spilleren står i esken enda, men skal etterhvert kjøpe en god pickUp. Tror jeg satser på en AT-OC9.

Bytte av arm kan være en mulighet. Burde vel gi et lydmessig løft. Ser det som det neste, etter PickUp bytte!

Kunne tenkt meg å oppgradert tallerkenen også, men tror det fort koster mer enn hva det gir i lydforbedringer.

Topp Bunn