Hjelp til psu

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Antall liker
36
Torget vurderinger
7
Jeg driver og bygger et phono-trinn med ekstern strømforsyning. Siden jeg er relativ ferks som diy-er, så renger jeg litt hjelp i forbindelse med for høy B+. Uten belastning måler jeg denne til ca. 540 volt. Jeg har konstruert dette psu i PSU-designer, og jeg har brukt deler jeg hadde liggende. Power-transformatoren kommer fra en WE 91B og er nok grunnen. Det jeg trenger av spenning inn til kretsen er 400 volt til riaa-kretsen og 350 volt til linjedelen. Kan jeg senke B+ med motstander? Og hvordan regner jeg ut dette?

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
9
Sted
Bergen
Om du vil droppe spenningen over en motstand: Ønsket spenningsfall(V)/strømtrekk (mA)= motstand (kOhm).
Kan du vise skjema for RIAA og PSU? Kanskje det er andre og bedre løsninger.....

mvh

R

Ronny_D

Gjest
L - C i stedet for CLC...
Psu designer finnes en link ? er det Ben Duncan ?

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
[ftp]http://www.duncanamps.com/[/ftp]

Det er vel ikke alle choker som kan brukes i et L-C filter? Dette må du sjekke med produsenten.  I tilfelle du bruker SS likeretter kan vel overgang til rør-likeretter også senke B+ endel, i tillegg til å gi en mykere oppstart.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.229
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Kom medskjemaet du har som grunnlag for høyspentkretsen din og gjerne for RIAA trinnet. Dette er ikkevanskelig å tilpasse.

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Antall liker
36
Torget vurderinger
7
Tusen takk for at dere har tid og lyst til å hjelpe meg med dette. Her er skjemaet for høyspenningskretsen. Dette prosjektet er nok litt snodig. Det begynte med at jeg kjøpte en ferdigbygget diy-riaa fra Tyskland. Når jeg koblet den til så brummet det kraftig og den lille eksterne strømforsyningen var ikke spesielt imponerende. Dessuten er dette en 2-rørs riaa med begrenset gain, så jeg bestemte meg for å bygge ny strømforsyning og legge til et linjetrinn. Jeg fikk aldri med noe skjema for riaa-kretsen, men målte spenningen på medfølgende psu. Inn på ecc83-rørene var det 400 volt. Det ser ut som om denne spenningen tas ned av en motstand til hver side av rørene. Linjedelen tok jeg fra Nardi som publiserte en riaa i SP nr.14 (hvis jeg husker riktig), med et enkelt linjetrinn. Denne skal ha 350 volt men går dog gjennom en 1k motstand før platen i røret. Nardi brukte 6sn7, mens jeg har valgt 12sn7 siden ecc83-rørene også skal ha 12.6 volt glød. Jeg hadde endel vintage komponeneter liggende og bestemte meg for i høy grad å benytte disse. Og, ja det er Duncan sin psu-designer jeg har benyttet. Hvis det kan gjøre ting enklere kan jeg laste opp prosjektfilen.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.229
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg sitter ikke slik til at jeg kan gjøre den simmuleringen, men stemmer spenningen med det Duncan gir som svar? 30mA load? Er dette reell belastning (RIAA)?
Dette vil sikkert bli litt cut & try før du kommer i mål. Hvis du ikke vil benytte RIAA trinnet som load, kan du sette en motstand som belastning over høyspenningen. Du kan ta bort C1, øke R1 til du får redusert spenningen nok og gjerne øke C3 til samme verdi som C2. Det kan sikkert ende med at R1 må opp i noen kohm. Du kan kanskje simmulere det også? Men sjekk først strømtrekket til RIAA trinnet. Jeg skal forsøke å følge med her, men tilgangen til Internett er litt laber:-(

Topp Bunn