Hjelp til ripping....

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Hei folks, er helt ny på dette med ripping. En kompis har hjulpet meg med å innstalere EAC for ripping i flac filer. ( takk håkon ) Men skal sant sies så syns jeg det virker tungvint. Ser dere bruker en del forskjellige programmer her inne. Ikke det at jeg vet hvorfor ;).

Men har tittet litt på windows media player 7. Der kan jeg bla velge mellom Windows Media Audio ( uten datatap ) og Wav ( uten datatap ). Er ikke dette like godt som flac? Hvis ikke, hva er ulempen?

Mvh Torsen

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Jeg bruker selv iTunes. Meget enkelt og man har god kontroll med biblioteket. Ripper til AIFF (uten datatap) som visstnok er samme format som wav, men med mulighet for tagging med albumbilder osv. Dette går ikke med wav. iTunes settes til å rippe med feilkorreksjon. Har rippet over 8000 spor og i løpet av et års lytting har jeg hørt 2 sanger med feil (slitt CD). Det synes jeg er meget bra! Og jeg er så naiv at jeg da tror rippingen stort sett foregår feilfritt. ;)

Jeg vil tro at Windows Mediaplayer har de samme instillinger så det blir sikkert smak og behag. Forsøkte EAC en gang, men det var alt for vanskelig synes jeg.

Har tenkt å gjennomføre en test etterhvert for å sjekke om det er noe forskjell mellom AIFF og Apple Lossless som jo også i teorien skal være uten datatap. Hadde jo spart ca 40% diskplass på det. Men har man store nok disker har det jo egentelig ikke noe betydning. Lykke til!

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Er det noen som vet hvor mye plass jeg sparer i wav kontra flac? Kan flac på noen måte gi bedre lyd/kvalitet?

T

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.524
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Med wav sparer du ingenting i det hele tatt; det er 1 til 1 kopiering. Bruker du lossless wma blir de omtrent på samme størrelse som flac. Eneste fordelen(e) med flac:
- Det er et åpent format, ikke eid av Microsoft
- Du kan bruke EAC, men hvorvidt fordelene oppveier ulempene (treg, komplisert interface) får du avgjøre selv.

Fordel med wma: Du ripper med WMP, og den er kjapp i forhold til de fleste andre.

Har du forresten lest stickyen; rippe og komprimeringsguiden øverst på denne sida?

Bernt K

K

knutinh

Gjest
Torsen skrev:
Er det noen som vet hvor mye plass jeg sparer i wav kontra flac? Kan flac på noen måte gi bedre lyd/kvalitet?

T
Hvis du titter litt øverst på denne seksjonen så er det en såkalt "sticky". Disse er til for at ofte stilte spørsmål skal kunne besvares en gang for alle. Det avhenger dog av at folk faktisk observerer at de eksisterer :)

Rippe, komprimere, brenne og kopiere-guiden

-k

Reima

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
0
Hvor lang til tar det å rippe en cd i EAC til .flac

Hei,

Hvor lang tid pleier det å ta og rippe en cd i EAC til .flac?
Jeg har brukt recomended settings fra hydrogenaudio.com, og ligger an til å bruke 1,5 time på en cd....

Er det så treigt, eller er det noe som er feil her??

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3

Reima skrev:
Hei,

Jeg har brukt recomended settings fra hydrogenaudio.com, og ligger an til å bruke 1,5 time på en cd....

Det er alt for lang tid. Jeg hadde problemer tidligere med at det tok ca. 15-20minutter og byttet da ut CD-drevet med et nytt til kr. 250 og nå tar det under 5 minutter når jeg tar Copy Selected Tracks i EAC. Jeg bruker ikke Test and Copy Selected Tracks.

Jeg har også rippet anske mye med iTunes til Apple Lossless (filene får etternavn "m4a") og jeg synes taggingen er bedre der, spesielt på samlealbum med flere artister. Jeg har forsøkt å kjøre a/b lytting mellom flac rippet med EAC og m4a rippet med iTunes og hører ikke forskjell og det skal en jo ikke gjøre heller da begge er lossless. Noen hevder EAC er bedre da den ripper mere nøyaktig mens iTunes retter feil uten å si fra. Dette er en avveining du må vurdere men personlig tror jeg ikke dette har mye å si.

mvh,
OS

Reima

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
0

OS skrev:
Reima skrev:
Hei,

Det er alt for lang tid. Jeg hadde problemer tidligere med at det tok ca. 15-20minutter og byttet da ut CD-drevet med et nytt til kr. 250 og nå tar det under 5 minutter når jeg tar Copy Selected Tracks i EAC. Jeg bruker ikke Test and Copy Selected Tracks.

mvh,
OS
Hei,

Takk for svar.
Det var sannsynligvis cd-en som var feil med. En annen cd tok 6 min...

Men. Alle cd-ene jeg ripper blir kalt "ukjent artist" og "ukjent spor". Hva er feilen her?

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3

Reima skrev:
OS skrev:
Reima skrev:
Hei,

mvh,
OS
Hei,

Takk for svar.
Det var sannsynligvis cd-en som var feil med. En annen cd tok 6 min...

Men. Alle cd-ene jeg ripper blir kalt "ukjent artist" og "ukjent spor". Hva er feilen her?
Da kan det være du ikke har kontakt med musikkdatabasen. Jeg har hatt problemer med dette i det siste. Prøv å sette inn en CD og trykk Alt+G og se om du får kontakt med databasen.

mvh,
OS

Reima

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
0
Problem solved. Var en feil i oppsettet mot databasen.

Reima

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
0
Reima skrev:
Ved ripping i EAC, er det slik at alle sangene legges i en stor mappe? Og ikke med undermapper for artist - album - sang, slik som i iTunes f.eks?

N

nb

Gjest
Reima skrev:
Reima skrev:
Ved ripping i EAC, er det slik at alle sangene legges i en stor mappe? Og ikke med undermapper for artist - album - sang, slik som i iTunes f.eks?
Mappestrukturen eller mangel på sådan kan du sette opp selv i EAC

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.876
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
ripping skal gå på mellom 5 og 30 ganger hastighet avhengig av drev
mvh

Reima

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
0
nb skrev:
Reima skrev:
Reima skrev:
Ok. Si at jeg vil ha en struktur som den i iTunes da, hvordan gjør jeg det?

N

nb

Gjest
Reima skrev:
nb skrev:
Reima skrev:
Reima skrev:
Husker ikke nøyaktig hvor det var, men ett eller annet sted under "options" kan man sette hvor ouputen skal lagres, da kan man velge feks ..\<artistnavn>\<albumnavn>\

K

knutinh

Gjest
Reima skrev:
I post nr 5 henviste jeg til en tråd her inne hvor spørsmålet ditt blir besvart.

-k

Reima

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
0
knutinh skrev:
Reima skrev:
I post nr 5 henviste jeg til en tråd her inne hvor spørsmålet ditt blir besvart.

-k
Tja, jeg klarer ikke å danne mappestruktur selv om jeg har satt det slik jeg tror er riktig.

Dette er slik jeg har gjort det:

Men dette er muligens feil?

Slik det er nå, så havner alle sangene i en stor mappe..

Vedlegg

N

nb

Gjest
prøv med %A\%C osv, tegnet "\" indikerer mapper i Windows-filsystem.

Feks %A\%C\%N - %T burde funke

Reima

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
0
nb skrev:
prøv med %A\%C osv, tegnet "\" indikerer mapper i Windows-filsystem.

Feks %A\%C\%N - %T burde funke
Det fungerte helt utmerket! Takk for hjelpen.

Reima

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
0
Mer EAC-spørsmål..

Hei igjen,

Jeg syntes fortsatt EAC går for tregt her.. Blir fort 17-18 min pr cd.
Dette i forhold til Apple lossless som ligger på 3-4 minutt.

Instillingene er i.flg. hydrogenaudio, og skal være korrekte. De fleste innstillingene er logiske, utenom den man legger som Additional Command Line Options. Der har jeg nå:
-6 -V -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" -T comment="%e" -T "comment=EAC (Secure Mode)" %s

Og det sier meg ikke så mye.. Er det noe her som gjør at ting går så tregt?

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Hører du noe forskjell mellom flac og Apple Lossless?

Edit: Slått på målstreken av Parelius... ;)

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
341
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Hva har du innstillt hastighetsvalget i offset på da?

Reima

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
0
Det spørsmålet har jeg begynt og stille meg selv også..
Det jeg (ubegrunnet?)frykter, er at Apple skal skape kluss på noe vis med hvor filene kan spilles av, i motsetning til FLAC som åpent format.

Men når det er sagt, det er vel flere produkter p.t. som støtter Apple Lossless enn FLAC...

I tillegg er jeg redd for å miste kredibilitet i de audiofile kretser ;)

Reima

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
0
prnesse skrev:
Usikker på hva du mener?
Denne, Allow speed reduction during extraction, er valgt.

P

Parelius

Gjest
Reima skrev:
Det jeg (ubegrunnet?)frykter, er at Apple skal skape kluss på noe vis med hvor filene kan spilles av, i motsetning til FLAC som åpent format.

Men når det er sagt, det er vel flere produkter p.t. som støtter Apple Lossless enn FLAC...

Ripp som AIFF da!

(Treg i dag, Greven?) ;)

Reima

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
0
Additional Command Line Options. -6 -V -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" -T comment="%e" -T "comment=EAC (Secure Mode)" %s

Den i fet skrift over, har det noe med hvor mye man komprimerer, eller komprimerer flac like mye uansett.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Parelius skrev:
Reima skrev:

Ripp som AIFF da!
Dette høres ut som et bra forslag. Har selv hele samlingen i AIFF, men tenkte å teste med Apple Lossless etterhvert. Slik jeg forstår kan losless konverteres tilbake til AIFF om man senere skulle ha behov for det.
(Treg i dag, Greven?) ;)
Har alltid vært litt treg i starten, men kommer sterkere tilbake etterhvert. :)

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
341
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Reima skrev:
prnesse skrev:
Usikker på hva du mener?
Denne, Allow speed reduction during extraction, er valgt.

Jeg har den på aktuell hastighet, med "allow speed reduction". 6 tallet står for komprimeringsgraden, og den er normal.

Vedlegg

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Reima skrev:

Hihi :) Ja, i dette forumet kan en fort forledes til å tro at det å være audiofil er forbundet med å plages med de utroligste ting!

Kjør iTunes, ripp til AIFF, dropp den der EAC-greia og kos deg i stedet med musikken som oss genuint audiofile ;)

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Prøver meg litt frem her... rippet en plate i "Wave audio-fil" og en i "wma" i Windows media player.
Får ett aldri så lite inntrykk av at "wave audio-fil" spiller en del "tynnere" med mindre nivå i bunn... Kan dette være reélt?

Torsen

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.524
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det tviler jeg på kan være rett: http://en.wikipedia.org/wiki/WAV .wav er i utgangspunktet den rå audiofilen, kun strippet fra noen "wrappere".
Direkte lånt fra Wikipedia:
Though a WAV file can hold compressed audio, the most common WAV format contains uncompressed audio in the pulse-code modulation (PCM) format. PCM audio is the standard audio file format for CDs, containing two channels of 44,100 samples per second, 16 bits per sample. Since PCM uses an uncompressed, lossless storage method, which keeps all the samples of an audio track, professional users or audio experts may use the WAV format for maximum audio quality. WAV audio can also be edited and manipulated with relative ease using software.

Bernt K

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Jo, men er ikke både Wave Audio-fil og Wma ukomprimert da? Da burde det vel låte likt?
Prøvde å lese litt i tråden din knutinh, men den inneholdt myyyyye informasjon for en nybegynner ;)

Torsen

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Sorry knutinh, men tror jeg roter litt med hvilket format jeg ripper i. Blir helt ør i hodet av alle disse 3-stavelses ordene som ligner på hverandre.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
.WMA er ikke ukomprimert. WMP lagrer dessuten ikke en helt 100% ren .WAV fil, headeren er forskjellig bl.a. EAC klarer å lagre en 100% ren .WAV. Fikk problemer med dette ved avspilling gjennom en annen mediaplayer tidlig i høst.

K

knutinh

Gjest
Torsen skrev:
Jo, men er ikke både Wave Audio-fil og Wma ukomprimert da? Da burde det vel låte likt?
Prøvde å lese litt i tråden din knutinh, men den inneholdt myyyyye informasjon for en nybegynner ;)
Men hvis vi fortsetter denne diskusjonen så kommer du til å spørre om alt jeg skriver i den tråden, og jeg vil gulpe opp alt som jeg har sagt før.

Da er det bedre at du leser første avsnitt nå, andre avsnitt til kvelds, og tilslutt forstår du bedre hva problemstillingen handler om.

-k

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
knutinh skrev:
Torsen skrev:
Men hvis vi fortsetter denne diskusjonen så kommer du til å spørre om alt jeg skriver i den tråden, og jeg vil gulpe opp alt som jeg har sagt før.

Da er det bedre at du leser første avsnitt nå, andre avsnitt til kvelds, og tilslutt forstår du bedre hva problemstillingen handler om.

-k
He he, greit det. Men nå rippet jeg da platen til WMA og da ble lyden mye varmere og fyldigere ;) På begge står det "ukomprimert" i parantes.

Men skal ikke mase jeg ;D

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
michell skrev:
Reima skrev:

Hihi :) Ja, i dette forumet kan en fort forledes til å tro at det å være audiofil er forbundet med å plages med de utroligste ting!

Kjør iTunes, ripp til AIFF, dropp den der EAC-greia og kos deg i stedet med musikken som oss genuint audiofile ;)
Ikke mye veileding i iTunes syns jeg. Har lest litt under hjelp, men blir ikke helt klok. Menes importere som å rippe?
Må jeg legge musikken i biblioteket først? Vil helst ikke blande dette med ipod´en.
Får jeg lagt musikken direkte i musikk mappa mi?

Sorry for alle spørsmål, men er rimelig grønn på dette ;)

Torsen

Topp Bunn