Hjelp til trådløst nettverk.

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Jeg trenger hjelp til valg av trådløs router. Jeg har en stk. stasjonær pc, en laptop og en stykk WD 500Gb hd med ethernet tilkobling hvor jeg vil lagre musikksamlingen, med mulighet til å distribuere den trådløst til laptop og via kabel til stasjonær. Vil også ha muligheten til å dele skriver og eventuelt scanner på nettverket. Med tiden kommer jeg til å innvestere i en nettverksspiller, hadde på sikt på Sonos, men vurderer en Squeezebox på ett av rommene i nærmeste framtid. Jeg har for øyeblikket ikke ADSL hvor jeg nå bor, men skal tegne abbonnement med Telenor, kan jeg da klare meg med det trådløse acsess punktet de tilbur i sine pakker, eller bør jeg da bestille en pakke uten trådløst nettverk og kjøpe en trådløs router utenom? Hvilke krav stiller det til routeren dersom jeg skal oppfylle krava over? Setter veldig stor pris på hjelp med dette, ettersom jeg selv er ganske grønn når det kommer til nettverks oppsett.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Det du skisserer vil fungere med "alle" billige routere. Enester er printer deling, om du skal kjøre denne rett i nettverket trenger du en router med feks. usb printserver port. Slik at du kan koble printeren rett i routeren. Du kan også kjøre printeren som en delt ressurs i nettverket feks. via den stasjonære pcn. Men det fordrer at den pcn er på om du skal skrive ut fra laptopen.

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Det ville vert en stor fordel å hatt muligheten til å kunne bruke printeren uten å måtte ha den stasjonære stående på, men kan du bruke printporten til en kombinert printer og scanner? Bruker for det meste scanner funksjonen, bruker den til å scanne albumcover. Har du noen annbefalinger å komme med av en router med "bra rekkevidde" og overføringshastighet, som også har printer tilkobling? Takk for tipset så langt.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Scanning tror jeg vil fungere dårlig via en trådløs printserver. Softwaren til scanneren er som regel kun laget for direkte USB tilkobling til den aktuelle maskinen. En ren skriver derimot er normalt plankekjøring.

Skal du scanne må scanneren tilkobles PCen direkte via USB.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.669
LydMekk skrev:
Scanning tror jeg vil fungere dårlig via en trådløs printserver. Softwaren til scanneren er som regel kun laget for direkte USB tilkobling til den aktuelle maskinen. En ren skriver derimot er normalt plankekjøring.

Skal du scanne må scanneren tilkobles PCen direkte via USB.
Tja...

Vi har en Canon ett-eller-annet med trådløs forbindelse. Den scanner helt utmerket. Om den går via den trådløse routeren vet jeg dog ikke.

Topp Bunn