Hjelp til valg av første platespiller

2mmy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.02.2011
Innlegg
55
Antall liker
8
Torget vurderinger
10
Hei, jeg har nå endelig bestemt meg for å kjøpe min første platespiller, men sliter litt med å bestemme meg for hvilken.

Håper noen av dere her på forumet kan hjelpe meg med noen innspill.

Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for clearaudio concept, da denne er ok prismessig og den er ferdig innstilt fra fabrikk.

Men føler samtidig at det hele da mister en del av sjarmen og hva med fremtidige oppgraderinger? Kanskje litt stusselig å kun kunne oppgradere pickup og riaa på sikt.

Så da har magefølelsen dratt meg mer og mer over til Linn Sondek LP12, som riktig satt opp antagelig vil gi meg mye lytteglede og godt med oppgraderingsmuligheter. Har lett en stund etter en brukt som er til salgs, men ingen lykke der så langt. Mulig at det da er like greit å kjøpe en ny fra kontrapunkt?

Ser også at det ligger ute en spiller fra Avid og en well tempered classic til salgs her på hifisentralen. Er disse kanskje noe jeg seriøst burde vurdere?
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Til informasjon:

Har på PM anbefalt Sota, og linket til Audioroyal sitt sommertilbud her på sentralen. Hadde jeg ikke hatt SME fra før, så hadde jeg kjøpt NOVAen selv :).
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.858
Antall liker
8.172
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er så mange gode platespelarar på marknaden at det er nesten uråd å gje fornuftige råd....
Det kan vere lurt å ha ein fyrstegongsspelar som er ferdigrigga, og det er ikkje noko stort problem - dei fleste leverandørar har slike alternativ.

Prismessig er det slik at det finnest fornuftige ting som er levelege for ein audiofil i frå ein Rega (gjerne med god Dynavector-pickup på) oppover til prisklassen der du treng byggjelån. Av ferdige spelarar er det alt nemnt fire-fem gode alternativ. Så har vi sjølvsagt mange andre med lydleg eigenart og designmessige skilnadar, så vel som bruksmessige pluss og minus det kan vere lurt å ha i bakhovudet når ein skal kjøpe.

Det kan ofte vere lurt å sjå spelaren i prismessig balanse med resten av anlegget (om du ikkje planlegg oppgraderingar - då aukar du sjølvsagt innsatsen også på vinylriggen....). Så må du velje ein strategi for å finne det beste alternativet. Har du riaa, bør du starte med å finne ein pickup som er lett å tilpasse denne. Så må du ha ein arm som ikkje er mismatch med pickupen. Og så er det drivverket då.

Oppgraderinga av Linn Sondek er legendarisk, men det er også andre produsentar som har oppmodding som ein del av konsepta sine. Her kan både Clearaudio og VPI vere av interesse.

Lukke til!
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.825
Antall liker
428
Torget vurderinger
3
2mmy skrev:
Så da har magefølelsen dratt meg mer og mer over til Linn Sondek LP12, som riktig satt opp antagelig vil gi meg mye lytteglede og godt med oppgraderingsmuligheter. Har lett en stund etter en brukt som er til salgs, men ingen lykke der så langt. Mulig at det da er like greit å kjøpe en ny fra kontrapunkt?
Det lå en en LP12 med Ittok på bruktbørsen for et par dager siden, men borte nå. Hender det dukker opp noen.
En LP12 kan du oppgradere til du får en spiller i verdensklasse, men da begynner det å koste. Får du tak i et pent brukt eksemplar som har Cirkus subchassis og helst Lingo2 eller Armageddon PSU er det en begynnelse til en kjempespiller. Putt på en Akito2, Ittok eller Ekos i god stand og en passende PU.
Hvor mye har du tenkt å legge i spilleren....?
 

2mmy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.02.2011
Innlegg
55
Antall liker
8
Torget vurderinger
10
Birdman skrev:
Til informasjon:

Har på PM anbefalt Sota, og linket til Audioroyal sitt sommertilbud her på sentralen. Hadde jeg ikke hatt SME fra før, så hadde jeg kjøpt NOVAen selv :).
Takk for tipset :)

NOVA og SAPPHIRE er begge veldig spennende spillere. Skummet gjennom en omtale av SAPPHIRE på stereophile.com, å det så veldig lovende ut. Jeg får sjekke pris på spiller med arm, å se om den havner på rett side av budsjettet.
 

2mmy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.02.2011
Innlegg
55
Antall liker
8
Torget vurderinger
10
FZ skrev:
Det lå en en LP12 med Ittok på bruktbørsen for et par dager siden, men borte nå. Hender det dukker opp noen.
En LP12 kan du oppgradere til du får en spiller i verdensklasse, men da begynner det å koste. Får du tak i et pent brukt eksemplar som har Cirkus subchassis og helst Lingo2 eller Armageddon PSU er det en begynnelse til en kjempespiller. Putt på en Akito2, Ittok eller Ekos i god stand og en passende PU.
Hvor mye har du tenkt å legge i spilleren....?
Jeg har vel sett for meg å ikke bruke mer en 25000,- totalt for drivverk, pu og arm i første omgang. Men da strekker jeg budsjettet (noe som jeg desverre gjør alt for lett når det kommer til hifi ::) ). Riaa er også noe jeg må vurdere, men har mer eller mindre bestemt meg for å starte med en billig riaa som jeg kan oppgradere senere og heller bruke hele budsjettet i denne omgang på en skikkelig platespiller.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.825
Antall liker
428
Torget vurderinger
3
Satser du på Linn får du en ny entry-level Majik LP12 eller en brukt Sondek LP12 med Lingo2 og en Ekos2 om du er flink til å prute.
Jeg ville satset på sistnevnte hvis den er i god stand. Den bør sjekkes og spesielt lagerne i armen er viktig at er i orden..........
Majik LP12 synes jeg er litt kvasi med en veldig enkel strømforsyning og Project arm. Dessuten leveres den uten støvdeksek, noe jeg synes er temmelig dustete...
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
I og med at din erfaring med vinyl er veldig begrenset syns nå jeg at en Clear Audio Concept som du hadde tenkt på i første omgang må være et utmerket valg både som brukermessig og lydmessig.
Vis dine kunnskaper angående oppsett av en spiller er begrenset vil nå jeg mene at en Linn kanskje ikke er det lureste å hoppe på sånn umiddelbart da disse krever litt kunnskap.
Hovedpoenget med vinylspiller er jo ikke at du skal bruke en masse tid på justeringer og usikkerhet men nyte vinylens magi :)
 

2mmy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.02.2011
Innlegg
55
Antall liker
8
Torget vurderinger
10
Du har noen gode poeng der. Har vært litt redd for at jeg fort vil ønske meg en litt mere avansert spiller, som med litt hardt arbeid vil gi meg de virkelige store opplevelsene. Men kan jo være at i en startfase med en spiller som krever kunnskap og tålmodighet for å settes opp, at en Concept er gull verd å ha både som en referanse på lyd, samt en spiller som alltid er oppe å fungerer ;D
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Det enkle er som regel det beste.Jeg mener at Clear Audioen kan bestilles med forskjellige pickuper.Ellers så er der jo en Luxman PD 310 i topp stand til salgs her på bruktbørsen.Meget enkel spiller å bruke og lydmessig helt fantastisk.Den er uten arm så der er der jo mange oppgraderingsmuligheter hvor en kan eksperimentere med litt forskjellige armer.Starte med en Rega RB300 f.eks.som er en meget god arm og billig å kjøpe brukt. 8)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
13.245
Antall liker
15.401
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Gratulerer med valget om å stige inn i vinyentusiastenes rekker.

Noen spørsmål hvis det er ok.

Hvorfor starter du med vinyl? Har du falt for lyden fra LP-platene og bare må ha det?
Hva er det platespilleren skal konkurrere med på digitalsiden? Etter min mening er det greit å ha litt kildebalanse hvis du skal bruke begge kildene om hverandre.

Mvh
Rolf
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig med dette om kildebalanse, meget viktig og høyt undervurdert i miljøet vårt. Mitt råd er å høre på noen spillere og finne ut hva man liker, fordi ting som Clearaudio og LP12 låter veldig forskjellig. Man kan like den ene og mislike den andre uten problem.

Jeg ville forresten kjøpt en ny spiller fra en god forhandler jeg, især i din situasjon kanskje. Og da kan det være lurt å kjøpe en fleksibel spiller som gir rom for endringer og oppgraderinger senere.
 

2mmy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.02.2011
Innlegg
55
Antall liker
8
Torget vurderinger
10
Jeg starter med vinyl da jeg savner det forholdet til musikk jeg hadde som liten. Da benyttet jeg fars vinylspiller og kassettspiller. Kvaliteten var så som så, men gleden var desto større og jeg fikk virkelig lyttet til musikken.

Jeg gikk til innkjøp av mitt første skikkelige hifi anlegg for rundt tre år siden og hoppet da over cd-mediet og benytter nå en streaming løsning der jeg benytter flac når jeg ønsker å lytte, samt wimp for bakgrunnstøy og oppdagelse av ny musikk. Jeg benytter en squeezebox touch med en hegel hd20, så det er ikke kvaliteten som er problemet, heller det at jeg ikke får helt roen selv ved lytting av gode flac filer.

Men dette med å ikke finne roen kan også være på grunn av problemet med overkomprimering av musikk ( the loudness war) som jeg i det siste har satt meg inn med stor interesse ( og fortvilelse).
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.864
Antall liker
1.466
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Clear audio concept fikk hvertfall en knakende god test av Ken Kessler i Hifi News.
personlig har jeg meget lyst på en Avid diva ll, etter å ha lest mye positivt på nettet.
Samtidig liker jeg utseendet på Sota og de litt mer "gammeldagse" i stilen som Linn, gamle Thorens og Luxman osv.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
23.450
Antall liker
63.463
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Litt farlig å gi råd om platespillere, men disse er i allefall velmente.

Jeg er enig m de som skriver om balanse i anlegget. Det kommer litt an på hva vinylspilleren skal settes sammen med.

Som FØRSTE platespiller synes ikke jeg at Linn LP12 er noe smart valg. Helt klart kan dette være topp-klasse, men har inntrykk av at mange eiere av disse tweaker og justerer mer enn de spiller musikk(!?)

Synes at du har tenkt riktig mht Clearaudio Concept. Pen og grei spiller som har fått gode omtaler. (Har ikke hørt den selv).

Tross alt har pick up veldig mye å si for lyden fra en platespiller. Det er vanskelig å anbefale pick up til andre da det er store forskjeller mht hva den skal matches med og hva slags lyd man liker. Musikksmak er også av betydning for valg av p.u. Du kan jo oppgradere pick up etterhvert.

Skulle du ta sjansjen på brukt-kjøp så hadde jeg sett nærmere på Avid Diva som er på børsen.
Den blir anbefalt av andre tidligere her.
Hvis det er riktig at den har gått 30 timer, er den som ny. Rega RB 301 er en grei og anerkjent arm som er lett å finne passende pick up til.
Ikke alle liker "boreplattform" utseende men det er en smaks-sak. (Har boreplattform sjøl!)
Mange vil ha spiller med lokk. Har Michell Unicover støvdeksel på min. 595kr er listepris på Oslo HFC. Dette tror jeg passer Avid Diva også.

Går du for ny Clearadio Concept eller nesten ny Avid Diva bør det bli bra. SOTA er sikkert ikke dumt, men Linn LP12 er neppe for nybegynnere.

Det er viktig å få satt opp og justert spilleren av en kyndig uansett merke. Lykke til!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
bluesbreaker skrev:
Som FØRSTE platespiller synes ikke jeg at Linn LP12 er noe smart valg. Helt klart kan dette være topp-klasse, men har inntrykk av at mange eiere av disse tweaker og justerer mer enn de spiller musikk(!?)
Det er jeg enig i, dette er det lett å få inntrykk av. Jeg skjønner imidlertid ikke hvorfor det skal være nødvendig, og synes det er betimelig å advare mot det inntrykket. En ny LP12 er like mye plug&play som hva som helst annet det synes jeg, og veldig lett å bruke. Ser overhodet ikke noe behov for å tweake og skru, selv om det er noen som gir inntrykk av det. Lite følsom på underlag også, især med Trampolin.

God forhandler midt i Oslo, som hjelper til med det meste som skulle dukke opp. Et kjent produkt med solid annenhåndsverdi, utvilsomt bl.a pga godt oppfulgt med deler/ettermarked og service, og muligheter for fremtidige oppgraderinger. Rikholdig utvalg av nettressurser etc om man skulle ønske å la spilleren bli mer av hobbyen. Synes det er en ypperlig nybegynnerspiller for entusiasten med høye ambisjoner i tyvetusenkronersklassen jeg, ja kan faktisk knapt tenke meg noen tryggere og bedre nybegynnerspiller jeg.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
23.450
Antall liker
63.463
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Oi det siste bildet ble lite, men det er altså et hefte som selges på E-bay.

"Linn Sondek-Tips,Tweaks,Set Up and fags. Manual".
 

2mmy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.02.2011
Innlegg
55
Antall liker
8
Torget vurderinger
10
Jeg vil takke alle for gode råd og innspill. Det har vært til meget stor hjelp :D Nå ble sota dessverre litt i overkant for dyr med arm, da riaa og kabler også skulle med i regnskapet. Kjenner jeg fortsatt har veldig lyst på en LP12 eller noe tilsvarende, men etter mye tenking og innspill fra dere her på forumet, så har jeg innsett min begrensning i kunnskap om platespillere, både teknisk og lydmessigst.

Så jeg gikk til soundgarden i Bergen og bestille meg en clearaudio concept med primare R32 riaa. Håper å tror jeg blir meget fornøyd med dette som et utgangspunkt i vinylens verden. Så får jeg se litt oppover når lysten for oppgradering melder seg etterhvert ;D
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.524
Antall liker
2.980
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
2mmy skrev:
Jeg vil takke alle for gode råd og innspill. Det har vært til meget stor hjelp :D Nå ble sota dessverre litt i overkant for dyr med arm, da riaa og kabler også skulle med i regnskapet. Kjenner jeg fortsatt har veldig lyst på en LP12 eller noe tilsvarende, men etter mye tenking og innspill fra dere her på forumet, så har jeg innsett min begrensning i kunnskap om platespillere, både teknisk og lydmessigst.

Så jeg gikk til soundgarden i Bergen og bestille meg en clearaudio concept med primare R32 riaa. Håper å tror jeg blir meget fornøyd med dette som et utgangspunkt i vinylens verden. Så får jeg se litt oppover når lysten for oppgradering melder seg etterhvert ;D
Gratulerer med fin platespiller.
Jeg har hørt på denne noen ganger sammen med pu som leveres med. Er kanskje den du også har bestillt?
Jeg har også hatt forgjengeren til den riian du har bestillt.
Må bare gjøre deg oppmerksom på- (som jeg har gjort til alle som nevner denne spilleren her inne) den MÅ ha noe under seg som plukker opp vibrasjoner fra underlag. Selve spilleren plukker nemlig opp det meste av det som finnes....

Vi må få tilbakemelding når du har fått spillt litt.
Vinyl er for det meste skikkelig moro og en nytelse når det meste med komponenters samspill klaffer. :)
Lykke til.
 

2mmy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.02.2011
Innlegg
55
Antall liker
8
Torget vurderinger
10
emotikon skrev:
Gratulerer med fin platespiller.
Jeg har hørt på denne noen ganger sammen med pu som leveres med. Er kanskje den du også har bestillt?
Jeg har også hatt forgjengeren til den riian du har bestillt.
Må bare gjøre deg oppmerksom på- (som jeg har gjort til alle som nevner denne spilleren her inne) den MÅ ha noe under seg som plukker opp vibrasjoner fra underlag. Selve spilleren plukker nemlig opp det meste av det som finnes....
Takk :) Ja, bestilte med orginal PU som er MM, får se om jeg går for en MC etterhvert. Hva underlag til spilleren angår, noen tips til hva jeg kan bruke? Forstått det slik at enkelte materialer er bedre en andre? Har ønske om å gå til anskaffelse av stereobenk løsningen til Naim etterhvert, men inntil jeg får plass (og lov....) må jeg bare gjøre det så enkelt som mulig.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.864
Antall liker
1.466
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
2mmy skrev:
Jeg vil takke alle for gode råd og innspill. Det har vært til meget stor hjelp :D Nå ble sota dessverre litt i overkant for dyr med arm, da riaa og kabler også skulle med i regnskapet. Kjenner jeg fortsatt har veldig lyst på en LP12 eller noe tilsvarende, men etter mye tenking og innspill fra dere her på forumet, så har jeg innsett min begrensning i kunnskap om platespillere, både teknisk og lydmessigst.

Så jeg gikk til soundgarden i Bergen og bestille meg en clearaudio concept med primare R32 riaa. Håper å tror jeg blir meget fornøyd med dette som et utgangspunkt i vinylens verden. Så får jeg se litt oppover når lysten for oppgradering melder seg etterhvert ;D
Gratulerer, er nok et meget bra kjøp. Satte meg ned å leste testen i Hifi news igjen i natt etter å ha sett denne tråden, var ikke mye negativt å lese der :)
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
23.450
Antall liker
63.463
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
bluesbreaker skrev:
OK. ;)
Da har trådstarter mulighet til å se det fra ulike sider.
Måtte man frese hull til armen selv? ;)
Om man måtte gjøre hullet sjøl det kom vel an på hvor spilleren ble levert fra, men det var nok ikke helt uvanlig på den tida.
Med ulike armer følger det som regel med mal for å måle ut og frese/borre/sage sjøl.
Jeg har gjort dette og montert både SME serie 2 og 3 på spillere i "gamle dager"= 80tallet. Mange som gjør det nå også det.
 

Vedlegg

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
23.450
Antall liker
63.463
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Gratulerer m kjøp av Clearaudio. Tror du blir fornøyd :)
Når det gjelder underlag så må det være stabilt, men temaet er diskutert grundig på forumet før.Alt fra gravstener til gummihjul og Lackhyller fra Ikea blir brukt! Les litt gamle tråder.
Moro om vi får høre hvordan kjøpet låter.
 

2mmy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.02.2011
Innlegg
55
Antall liker
8
Torget vurderinger
10
bluesbreaker skrev:
Gratulerer m kjøp av Clearaudio. Tror du blir fornøyd :)
Når det gjelder underlag så må det være stabilt, men temaet er diskutert grundig på forumet før.Alt fra gravstener til gummihjul og Lackhyller fra Ikea blir brukt! Les litt gamle tråder.
Moro om vi får høre hvordan kjøpet låter.
Takk for det :) Ja, har fått skummet gjennom en del gamle tråder og er nå på leting etter noe lavmasse jeg kan bruke. Har et gammelt ikea skrivebord som jeg nå er glad jeg ikke har fått tid til å kaste (platen er massiv, med en pappstruktur på insiden). Så jeg får finne frem verktøyet etterhvert, å se hva jeg kan på ut av den.

Skal sørge for å gi en rapport på hvordan det hele låter, sammen med noen bilder etterhvert ja. Håper bare alt kommer i hus til helga ;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
bluesbreaker skrev:
Dazed skrev:
bluesbreaker skrev:
OK. ;)
Da har trådstarter mulighet til å se det fra ulike sider.
Måtte man frese hull til armen selv? ;)
Om man måtte gjøre hullet sjøl det kom vel an på hvor spilleren ble levert fra, men det var nok ikke helt uvanlig på den tida.
Med ulike armer følger det som regel med mal for å måle ut og frese/borre/sage sjøl.
Jeg har gjort dette og montert både SME serie 2 og 3 på spillere i "gamle dager"= 80tallet. Mange som gjør det nå også det.
Hvis det er LP12 dere snakker om; Linn leverer ferdige armbord til alle vanlige kutt, inkl Linn, Rega, SME og flere mindre vanlige inkl Naim etc. Dette armbordet koster lommerusk, og leveres jo som standard på spilleren. Man må ikke kutte selv. De leverer også blanke armbord, dvs ukuttede, for de som vil bruke armer uten standard kutt. De koster vel rundt 300 spenn eller så om jeg ikke husker feil.

Med andre ord kan man i teorien bruke hvilken som helst arm som fysisk får plass. Fleksibelt, men det åpner jo for mekkerne. Noen som sa propritært eller låst? Neppe.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
23.450
Antall liker
63.463
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
2mmy skrev:
bluesbreaker skrev:
Gratulerer m kjøp av Clearaudio. Tror du blir fornøyd :)
Når det gjelder underlag så må det være stabilt, men temaet er diskutert grundig på forumet før.Alt fra gravstener til gummihjul og Lackhyller fra Ikea blir brukt! Les litt gamle tråder.
Moro om vi får høre hvordan kjøpet låter.
Takk for det :) Ja, har fått skummet gjennom en del gamle tråder og er nå på leting etter noe lavmasse jeg kan bruke. Har et gammelt ikea skrivebord som jeg nå er glad jeg ikke har fått tid til å kaste (platen er massiv, med en pappstruktur på insiden). Så jeg får finne frem verktøyet etterhvert, å se hva jeg kan på ut av den.

Skal sørge for å gi en rapport på hvordan det hele låter, sammen med noen bilder etterhvert ja. Håper bare alt kommer i hus til helga ;D

Vet det er mange som bruker LACK fra IKEA til å sette platespiller på. De kan brukes som materiale til DIY underlag også.
Disse koster nesten ingenting og finnes i flere farger. Bruker ikke dette sjøl, men som sagt er det mange som får dette til å fungere.

Når det gjelder armboards er jo løsningen til Linn veldig fin. På mange spillere sitter armen i plinthet og da er det litt trasig om du vil bytte merke. Jeg vil understreke at jeg ikke sier noe galt om LP12. ;)
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Vurderer å skaffe meg en Rega P3-24, hørt masse bra om denne. Men er det slik at alle rimelige spillere kommer med fastmonterte signalkabler?!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.552
Antall liker
7.270
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
spurv skrev:
Vurderer å skaffe meg en Rega P3-24, hørt masse bra om denne. Men er det slik at alle rimelige spillere kommer med fastmonterte signalkabler?!
Mange ganske dyre også.

Egentlig et ikke-problem, helt til det oppstår brudd i kabelen, da.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.856
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
2mmy skrev:
Så jeg gikk til soundgarden i Bergen og bestille meg en clearaudio concept med primare R32 riaa. Håper å tror jeg blir meget fornøyd med dette som et utgangspunkt i vinylens verden. Så får jeg se litt oppover når lysten for oppgradering melder seg etterhvert ;D
Jeg vurderte også frem og tilbake og kom også til den sluttningen at jeg aldri kommer til å modde på spilleren selv. Bestilte også en Clearaudio Concept med Clearaudio Basic RIAA. Flott sak som spiller vinyl så 70-tallet formelig kommer susende i retur.

Jeg kan skrive under på at denne må settes opp vibrasjonsfritt, den plukker opp den minste bevegelse. Jeg har hengt den på veggen så nå står den trygt.
 

Vegard0

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
230
Antall liker
383
Sted
KarmIsland
Torget vurderinger
1
Jeg har også en Clearaudio Concept, er fin den. Men hvis jeg puster når jeg hører på en plate begynner vibrasjonene å spre seg.. Jeg er nok litt uheldig med både vegg og gulv i leiligheten i forhold til denne spilleren. En kamerat har en kliss lik spiller, samt han bor i en litt "bedre" leilighet, og opplever ingen problemer med vibrasjoner. Liker spilleren veldig godt,men tror jeg blir nødt til å prøve noe som passer litt bedre hos meg.

Sååå, noen som har noen ideer til en mer stabil spiller rundt 10-12 tusen? Har tenkt litt på en rega p5, hvordan er den? Hadde engang en Rega p1, den kunne jeg utsette for den verste tortur og den kunne fortsette å spille som om ingenting hadde hendt.

Hvis det er noen som bor i et bomberom eller har mulighet å sette denne Concepten på en bedre plass enn meg kan vi sikkert bli enige om en god pris(Bergen)

Hilsen V
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.856
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Ja, den er sikkelig følsom for vibrasjoner og har man ikke gulv eller vegg som løser dette er det ingen vei utenom. Min er boltet fast i en 20 cm lecavegg av lydskilleblokker og blir det vibrasjoner der så har jeg et større problem enn at stiften hopper..
 

2mmy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.02.2011
Innlegg
55
Antall liker
8
Torget vurderinger
10
Vil en kunne gjøre den litt mindre følsom ved å endre til en MC pickup istedenfor MM?
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Gratulerer med flott vinylspiller!

Jeg vurderte lenge Clearaudio sine spillere, og var sååå nært å bestille en Performance "Black Pearl" hos soundgarden i Trondheim. Men så dukka en pent brukt Vpi Scout opp her på "Børsen". Ferdig oppsett, med brukanes riaa, mini TNT føtter, støvlokk og ca. 100 flotte vinylskiver. Så da slo jeg til - og har ikke angra et sekund! Jeg har ikke rørt en skru på den siden jeg fikk dn i hus. D.v.s. jeg måtte bare prøve forskjellen på standardføttene og på de originale mini TNT feet's. Og den er påtakelig. Så har jeg bytta ic'en mellom vinylspiller og riaa'en til NO Frey - faktisk etter anbefalinger fra en hyggelig fyr her på forumet. Det ga også merkbar forbedring av lydbildet.

Tror ikke mc er noe mindre følsom for vibrasjoner enn mm, heller tvert om. Mc'er har vel i de fleste tilfeller enda mindre anbefalt stifttrykk enn mm? Hvis du sliter med vibrasjoner, bør du kanskje vurdere å prøve ei vegghylle, eller et godt avisolert underlag for spilleren. Noen har god erfaring med et underlag som består av slakteblokk på spikes. Hva med Vibrapod's og -cones? Jeg har god erfaring med disse under cdspiller og forsterker.

Uansett, håper du finner ut av dette slik at du kan kose deg med vinylspilleren din.
 

2mmy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.02.2011
Innlegg
55
Antall liker
8
Torget vurderinger
10
Da var endelig spiller i hus ;D



På grunn av mangel på plass, ble jeg nødt til å plassere spilleren oppå riaa. Ikke ideelt, men får duge til vi finner en større leilighet der jeg har litt bedre muligheter for plassering. Fikk øyeblikkelig merke hvor sensitiv spilleren er med tanke på vibrasjoner. Bare jeg snudde meg for hardt i sofaen påvirket det lyden. Så fant frem noen dempeputer http://www.audiotech.no/subdet16.htm og la en del av en gammel ikea skrivepult under riaa og spiller:



Dette funket over all forventning. Nå kan jeg regelrett hoppe med hælene i gulvet rett foran benken og ikke antyding til at det påvirker lyden. Såfremt jeg kan høre i hvertfall ;D Førsteinntrykket av lyden er en utrolig oppstramming i bassen, men kommer tilbake med noen skikkelige lytteinntrykk etter å ha fått lyttet iherdig i et par-tre dager,
 

Vedlegg

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.864
Antall liker
1.466
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Gleder meg til å lese mer om lytteinntrykk når du har fått spilt mer :)
 
Topp Bunn