Høyttalere hjelp til valg av høytalere

bmwe34

Fersking
Ble medlem
15.11.2016
Innlegg
4
Antall liker
0
er på jakt etter nye høytalere , har i dag b&w dm 603 av første utgaven, har i grunn vert fornøyd med dem men dem har gjort jobben sin å er klar for pansjons alderen.
kunne tenkt meg noen høytalere med litt mer "trøkk" men samtidig noe som spiller pent, tenker å kjøpe brukt og har tenkt max 10.000kr
er litt grønn i hi fi verden så her trenger jeg veiledning på hva jeg skall lete etter.

har en pioneer vsx lx50 forsterker så burde være noe denne klarer å drive.
 

bmwe34

Fersking
Ble medlem
15.11.2016
Innlegg
4
Antall liker
0
må kanskje nevne att jeg mest spille musikk fra spotify, å går mest i liste pop og rock :) og skall stå i en stue på ca 20 cm3
 

stigfjel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2008
Innlegg
192
Antall liker
52
Sted
Oslo
Tror nesten du bør lytte på begge høyttalerne og så gjøre deg opp en mening i den grad det er mulig. Jeg gikk selv fra DM603 (S3) til 804S. Sistnevnte spilte veldig bra, men vi snakker ikke om partyhøyttalere, med massiv punch i bånn. Men jeg hadde også elektronikk som sto i stil, et forsterkersett fra Electrocompaniet. I ditt tilfelle, hvis budsjett er svært viktig ville jeg kanskje forsøkt å få en god deal på 703'ene, med mindre du har tenkt å kaste ut receiveren og gå for en ordentlig forsterker, integrert eller splittet løsning...
 

bmwe34

Fersking
Ble medlem
15.11.2016
Innlegg
4
Antall liker
0
takk for gode inspill, absolutt ikke "party" hytalere jeg er på jakt etter, vill ha noe som spiller pent men samtidig må det kunne dras på og fremdeles spille bra.
harikketenkt å kaste ut receiveren med det første men den blir nok byttet ut på sikt.

603 ene mine syntes jeg basser nok egentlig, når man får plassert dem rett i forhold til hvor man sitter i rommet, 703 vill vell ikke på noen måte spille dåligere?

vill 804s fungere dåligere på forsterkeren jeg har nå enn 703? eller vill jeg bare ikke få full glede av dem?

er å åpen for innspill om andre høytalere som er verdt å se etter, har på ingen måte det travelt med å oppgradere anlegget så har god tid å følge med på finn :)
 

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.625
Antall liker
3.783
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Hvis du spiller mye pop/rock, har lyst til å dra på av og til og tenker å beholde receiveren en stund, kan du også se på brukte JBL. Det ligger både JBL Studio 590, LS40 og LS80 ute på bruktavdelingen og på Finn for rundt 10.000,- eller mindre. Jeg synes dette er lavt priset i forhold til hva du får......

Har selv LS80 og de har trøkk og slam og de kan spille vanvittig høyt uten at det blir hardt. De kan også spille pent og fyldig og de gjør det også på medium/dårlige innspillinger, som det er masse av. De er ikke de mest detaljerte høyttalere i verden, men du slipper å få "grillet ørene", som på så utrolig mange andre høyttalere. De er også tilgivende i forhold til forsterkeri og tror det vil fungere helt fint med det du har. Fungerer også glimrende til tv/film/Youtube per tv.

LS-serien var bl.a. testet her: Test av JBL LS-serien | Lyd & Bilde.

Studio 580 bl.a. her; JBL Studio 580 review | What Hi-Fi?

og 590 her http://i.nextmedia.com.au/avhub/aus...013-08_jbl-studio-590-loudspeakers-review.pdf

Som du kan lese er fellesnevneren at de er moro og engasjerende å lytte til. Og så er det bare å "dra på", uten at det blir hardt eller slitsomt.

Mulig de blir litt store i forhold til stua men er nå et tips, så kan du selv avgjøre.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.729
Antall liker
2.341
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
må kanskje nevne att jeg mest spille musikk fra spotify, å går mest i liste pop og rock :) og skall stå i en stue på ca 20 cm3
Du får ikke en gang kjøpt en forsterker som bare er 20 cm3.;)
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
992
Antall liker
752
Torget vurderinger
8
Om du bor i Bergensområde ville jeg prøvd å prute litt på de Diatone HT som ligger på Finn, da får du noe som "ingen" andre har. De vil sannsynligvis stige i verdi om du tar vare på dem.
 

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.937
Antall liker
4.491
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
Om du bor i Bergensområde ville jeg prøvd å prute litt på de Diatone HT som ligger på Finn, da får du noe som "ingen" andre har. De vil sannsynligvis stige i verdi om du tar vare på dem.
hadde ikke lurt om jeg hadde hatt kroner nå ;)
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Enig med Einstein. Har selv hatt ls80 og det er en skikkelig rocke høyttaler, men spiller også bra på akustisk musikk. Jazz og klassisk er de ikke gode på..... bw 703 blir ganske lik, men litt mykere i toppen...... 703 ville vært et godt steg videre fra 602 :)
men det er jo du som skal like de !
 
Topp Bunn