Hjelp til valg av materialtype i tak

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.526
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Hei.
Holder på med å prøve å finne ut hva jeg bør bruke av materialer i taket på et rom som er tenkt å inneholde anlegget.
Tenkte å plassere høyttalere der det er merket rødt på tegning, eventuelt blå merking hvis det er en bedre løsning. Utgangsplanen var gips på vegger og tak, men lurer på om spiletak hadde hatt noe for seg i taket der det bli mønt himling. Høyden på på taket i den øverste delen av tegning merket media blir 2,6m, og 2,8 til 4m i mønt himling.
Det er brukt 250mm rockwool A isolasjon i tak. Kan jeg bruke en sort duk under dampsperre og montere spilene rett under, eller bør jeg lekte ned og montere rockfon plater, så stoff og til slutt spiler? Dette vil vel bare hjelpe mot bedre akustikk og ikke noe særlig mot lyd?
Innspill mottas med en stor takk.:)


tilbygg.jpg
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.793
Antall liker
1.640
Sted
Sjælland. Danmark.
Krydsfiner er bedre end gips. Dæmper bedre jo flere lag.
Vigtigt er det med ens afstand til sidevæggene. Bedst er længderetningen af rummet. Symetri er vigtig. Ingen gulvtæppe. Så få vinduer som muligt og helst bag dig.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.526
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Kryssfiner har jeg ikke lyst å bruke, da det vel ikke er mulig å få det til å se særlig pent ut.
Avstand til sidevegger bør gå bra å få til. Har også vurdert himling med plater, men det synes jeg blir for kontor aktig.
Synes at spile tak nevnt tidligere ser mye bedre ut, men er litt i tvil om at merkostnaden er verdt det lydmessig.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.793
Antall liker
1.640
Sted
Sjælland. Danmark.
MDF plader kan blive glatte og pæne. Er bedre valg til loftet.
Vægge i krydsfiner.
Du kan jo afprøve min påstand ved at tage ud i en tømmerhandel, og så tage en gibsplade, krydsfin'er og MDF ned, og snakke til dem på en 30-40 cm i afstsnd og så lytte til klangen af din stemme.
 
Topp Bunn