Hjelp til valg av nye rør

davalex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
124
Antall liker
0
Hei,

Jeg kjøpte meg for en tid tilbake en rørforsterker av type MA XD845, altså en forsterker med utgangsrør av typen 845. Den har også fire små "lydrør"(riktig betegnelse?) av typen 6SL7GT.

Jeg spillt med disse en stund nå, og da er det vel snart på tide å prøve noen nye rør. I første omgang har jeg tenkt til å bytte ut 6SL7GT-rørene, da ettersom jeg har forstått disse har mest å si for lyden.

Så valgest kval: Jeg har null peiling på åssen type rør jeg bør velge? De som står der i dag er av typen Gold Dragon.
Jeg synes at lyden er litt innesteng og tiltider uklar. Jeg kunne derfor tenkt meg noen rør som gjør noe med dette.

Er det noen som kjenner til denne typen rør og har noe å anbefale? Veldig greit å vite hvor jeg eventuellt får tak i disse også. Norsk importør er absolutt en preferanse, men kan også bruke sider som ebay.

Håper noen kan hjelpe meg litt videre i dette rør-universet!
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.466
Antall liker
480
Torget vurderinger
2

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
Ja, snakk med Kvanlid (motron). Sist jeg snakket med ham hadde han noen 6SL7 han skrøt veldig av.
 

davalex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
124
Antall liker
0
takk for svar til alle sammen! Er virkelig litt å ta tak i og sette seg inn i her!

Takker igjen - skal holde dere oppdatert på hvor valget faller!:)
 

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
1.197
Antall liker
318
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
RCA 50 talls nos rør av denne typen er min favoritt :)
Motron har disse :)
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.292
Antall liker
1.292
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Har gode opplevelser med RCA -50talls, KenRad -47 silver plates og National Union fra 40-50 tallet. Men må si meg enig med Miles her. Generelt er RCA -50's et sikkert og godt valg. Andre rør er gjerne mer avhenging av hva du matcher de med. På din MA er det vel 6sl7 og 6sn7 som står i signalveien. Det er det samme som i min Almarro. Har her en kjempe match med RCA VT231 -43 og KenRad 6SL7GT -47 "round silver plates" Med Raytheon -50's og RCA -52 "gray glass" som en god nr to.
 

davalex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
124
Antall liker
0
Da skal jeg få sjekket du disse RCA-rørene fra 50-tallet. Er det slik at det står to forskjellige typer rør i denne? Mente jeg leste 6SL7 på alle, men det er mulig jeg må ta en eksta titt slik at jeg får verifisert om det er bare 6SL7 eller om det også står to 6SN7 der.

Hva er egentlig forskjellen på disse to rør-typene?
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.292
Antall liker
1.292
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Kikket raskt på specs'en på nettet og det står sl og sn rør, og på bildene på high-end.on9mart.com
står det sn og sl på forsterkeren...

Forskjellen er gain nivået. Det ene har høyere gain en det andre... Kan skade forsterkeren å sette de feil.

Fordelen er at da kan du bruke to forskjellige merker rør og kan få frem den matchen du mener er best. Å bruke begge fra samme kan bli litt mye av det gode av og til synes jeg. Men har en tid brukt RCA VT231 og RCA 6SL7GT-52 "Grey glass" og synes det er en skikkelig "koselyd" får frem litt mer detaljer og holografi med KenRad. Men parret med f.eks Raytheon gir RCA 6SL7 rikelig med dette.
 

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
1.197
Antall liker
318
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
[ Men har en tid brukt RCA VT231 og RCA 6SL7GT-52 "Grey glass" og synes det er en skikkelig "koselyd" får frem litt mer detaljer og holografi med KenRad. Men parret med f.eks Raytheon gir RCA 6SL7 rikelig med dette.
[/quote]

Hei

Bruker du det i Almarro`en din ?
Kan du forklare litt om din erfaring med med de forskjellige type rør opp sett
Hvordan du opplever f.eks RCA VT231 ? :)
 

davalex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
124
Antall liker
0
Thumper skrev:
Kikket raskt på specs'en på nettet og det står sl og sn rør.

Forskjellen er gain nivået. Det ene har høyere gain en det andre... Kan skade forsterkeren å sette de feil.

Fordelen er at da kan du bruke to forskjellige merker rør og kan få frem den matchen du mener er best. Å bruke begge fra samme kan bli litt mye av det gode av og til synes jeg. Men har en tid brukt RCA VT231 og RCA 6SL7GT-52 "Grey glass" og synes det er en skikkelig "koselyd" får frem litt mer detaljer og holografi med KenRad. Men parret med f.eks Raytheon gir RCA 6SL7 rikelig med dette.
aha! Da regner jeg med at de to rørene i midten er 6SN7, siden de på siden tydelig er merket med 6SL7. Detaljer og holografi er noe jeg savner, så en slik kombinasjon kunne vært greit å teste! :) Hvordan ligger disse rørene i pris? snakker vi flere tusen per. rør?
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.292
Antall liker
1.292
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Miles skrev:
Thumper skrev:
Men har en tid brukt RCA VT231 og RCA 6SL7GT-52 "Grey glass" og synes det er en skikkelig "koselyd" får frem litt mer detaljer og holografi med KenRad. Men parret med f.eks Raytheon gir RCA 6SL7 rikelig med dette.
Hei

Bruker du det i Almarro`en  din ?
Kan du forklare litt om din erfaring med  med de forskjellige type rør opp sett
Hvordan du opplever f.eks RCA VT231 ? :)
Hei!
Jepp! De brukes i Almarro A318B
Nå sitter jeg på endel rør til denne, og har prøvd mange komboer samt at jeg har brukt den på flere sett med ht. Personlig så er dynamikk noe jeg vektlegger i stor grad og matcher derfor altid ampen med forskjellige rør til forskjellige ht.
De aller fleste komboene har jeg dog prøvd ut på et sett med ht så jeg har kunnet danne meg et bilde av deres egenskaper.
RCA VT231 er favoritt SN røret mitt. Det har en klangrikdom og oppløsning som er knall bra. Det gir en dyp, definert bass. Oppover gir det bra med informasjon, og uansett hva jeg matcher det med blir det aldri skarpt i toppen. Matcher dette med KenRad 6SL7GT når jeg bruker Cornwall III som ht. Får en enorm dynamikk da. Ken rad er et rør som gir veldig fin klang fra mellomtone og opp og som lar den kraftfulle bassen komme igjennom.
Jeg bruker også VT231 sammen med et National Union 6SL7GT "black glass" med stort hell. får da en klang som er veldig lik det med KenRad, men kanskje bittelitt avrundet i toppen, og med litt mer bass. Mellomtonen blir da veldig "organisk" og tilstedeværende.
Et annet godt alternativ er Raytheon 6SN7GT og RCA 6SL7GT -52. Det gir en litt annen signatur. Raytheon gir en veldig detaljering og oppløsning, men mangler litt av "kroppsligheten" i mellomtonen som VT231 gir i Almarro.  Selvom RCA røret "redder" situasjonen litt... Jeg har nok en svakhet for gamle RCA rør i denne forsterkeren.  :)

edit: typo...
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.292
Antall liker
1.292
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
davalex skrev:
Thumper skrev:
Kikket raskt på specs'en på nettet og det står sl og sn rør.

Forskjellen er gain nivået. Det ene har høyere gain en det andre... Kan skade forsterkeren å sette de feil.

Fordelen er at da kan du bruke to forskjellige merker rør og kan få frem den matchen du mener er best. Å bruke begge fra samme kan bli litt mye av det gode av og til synes jeg. Men har en tid brukt RCA VT231 og RCA 6SL7GT-52 "Grey glass" og synes det er en skikkelig "koselyd" får frem litt mer detaljer og holografi med KenRad. Men parret med f.eks Raytheon gir RCA 6SL7 rikelig med dette.
aha! Da regner jeg med at de to rørene i midten er 6SN7, siden de på siden tydelig er merket med 6SL7. Detaljer og holografi er noe jeg savner, så en slik kombinasjon kunne vært greit å teste! :) Hvordan ligger disse rørene i pris? snakker vi flere tusen per. rør?
Ut fra bildene på high-end.on9mart.com ser jeg at på forsterkeren er det etset inn 6SL7 foran sokkelen til de i midten, og 6SN7 foran de to ytterste. Du må sjekke din egen hva det står, da Music Angel stadig forandrer litt på innmaten i sine forsterkere.

Skal du handle i Norge, så er Motron stedet å kontakte for disse rørene, men de koster nok litt... VT231 har jeg handlet utelnands, og de lå på rundt 5-600,- pluss frakt. De er dog vanskelig å få tak i. Mitt favoritt rør er fra -43...
Noen har jeg kjøpt av snille ærlige sjeler her på HFS. Alle er nok ikke NOS av disse, men det har gjenspeilet seg i prisen...
 

davalex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
124
Antall liker
0
Da har jeg snakket med Motron og bestillt meg fire NOS-rør. To 6SL7 og to 6SN7. De ble anbefalt av ham, så da tenkte jeg at jeg bare kan prøve. Prisen var heller ikke avskrekkende. Jeg mener han kalte de Racion eller noe i den duren, og han mente de burde passe fint til min forsterker. Pakken blir sendt i dag, så da mottar jeg nok den på fredag eller lørdag.

Fikk spesialpris på de to 6SL7-rørene siden jeg var ny kunde:)

Skal bli spennende å høre disse. Det var visstnok inntil 100 timers innbrenning på dem, så tar vel litt tid før rørene er optimale! :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.148
Antall liker
5.055
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Lykke til :)
Har du skjema til forsterkeren din?
Tenker bare på at det kan være kjekt å få dette riktig. Jeg er ikke så bekymret for at en ombytting mellom 6SN7 og 6SL7 vil ødelegge forsterkeren, men det vil utvilsomt ødelegge lyden.
 

davalex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
124
Antall liker
0
Hei!

Har ikke noe skjema for hånden, men jeg er sikker på at på min så står 6SL7 ytterst og 6SN7 i midten. Kan dobbeltsjekke når jeg kommer meg hjem fra jobb!:)

EDIT: Fant et håndtegnet skjema av en som gjør "oppdateringer" på disse forsterkerne
http://www.lampizator.eu/AMPLIFIERS/CHINA/schematics 004.jpg
Får du noe ut av dette kanskje?
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.292
Antall liker
1.292
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
davalex skrev:
Da har jeg snakket med Motron og bestillt meg fire NOS-rør. To 6SL7 og to 6SN7. De ble anbefalt av ham, så da tenkte jeg at jeg bare kan prøve. Prisen var heller ikke avskrekkende. Jeg mener han kalte de Racion eller noe i den duren, og han mente de burde passe fint til min forsterker. Pakken blir sendt i dag, så da mottar jeg nok den på fredag eller lørdag.

Fikk spesialpris på de to 6SL7-rørene siden jeg var ny kunde:)

Skal bli spennende å høre disse. Det var visstnok inntil 100 timers innbrenning på dem, så tar vel litt tid før rørene er optimale! :)
Blir spennede å lese om dine erfaringer også :)

Kjøpte du begge typene av samme merke?
 

davalex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
124
Antall liker
0
Thumper skrev:
Blir spennede å lese om dine erfaringer også :)

Kjøpte du begge typene av samme merke?
Det gjorde jeg! Så kan jeg heller bytte ut to av dem ved en senere anledning for å se om det blir bedre. Kan nok være som du sier at det kanskje blir for mye av det gode med fire fra samme produsent! Det gjennstår å se! :)

Skal poste lytteinntrykk når de har fått spillt noen timer!:)
 

davalex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
124
Antall liker
0
Da har jeg fått navnene på rørene jeg bestillte -
2x Raytheon 6SN7WGT
2x Taytheon SL7WT229

Er det noen som har hørt disse og som kan si noe om dem? :)
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.292
Antall liker
1.292
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
davalex skrev:
Da har jeg fått navnene på rørene jeg bestillte -
2x Raytheon 6SN7WGT
2x Taytheon SL7WT229

Er det noen som har hørt disse og som kan si noe om dem? :)
Raytheon 6SN7WGT er det røret jeg har nevnt et par ganger i denne tråden som et av de bedre. Har bra oppløsning og gir et åpent fint lydbilde. Det har en flott oppløst diskant og en god, dyp og definert bass i mitt oppsett. Dvs i Almarro A318B!

Det kommer inn på en tredje plass hos meg, etter to RCA utgaver... VT231 og et JAN 6SL7GT. Må vel kanskje tillegge at jeg liker lyden av gamle RCA rør...

Rayethon VT229 har jeg ikke hørt....
 

davalex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
124
Antall liker
0
Da blir jo dette spennende. Rørene har med andre ord de egenskapene jeg savner ved forsterkeren i dag!

Hvordan hørtes de ut de første timene du spilte med dem? Hvor mange timer brukte du på å spille inn rørene?
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.292
Antall liker
1.292
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Vanskelig å si noe om innspillingstid... Du vil nok merke mer til det enn meg, da du bytter alle rørene på likt. (Jeg har jo byttet på begge posisjonene i "utakt" for å unngå dette...) Litt avhengig av hvor følsom MA'n din er på linjetrinnet... Min Almarro reagerer veldig bra på de forskjellige rørtypene. Min MA KT88 er ikke så responsiv der selvom jeg bruker gamle NOS rør der også...RCA Cleartop og Siemens Miniwatt -47.
Nye var de litt mer lukket og ullent i lyden. Nå "løste" jeg det problemet i begynnelsen med å bruke et Sylvania 6SL7WGT som partner. De er veldig markante og definerte i lyden. Mye energi i toppen på disse...
Etter hvert som Raytheon har åpnet seg har jeg brukt andre rør som match.
 

davalex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
124
Antall liker
0
Takk så mye for utfyllende informasjon, Thumper!

Hva er sansyneligheten for at jeg må stille BIAS etter å ha satt inn nye rør. Har null peiling på hvordan dette gjøres og hvilke verdier det skal stille etter!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.148
Antall liker
5.055
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Bias justeres kun for utgangsrørene 845. Ingen andre. Hvis du bytter 845 rørene må du i det minste sjekke.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.320
Antall liker
1.182
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jeg har samme forsterker og bruker VT229 og VT231 fra RCA. KJEMPEFORSKJELL i forhold til de medfølgende rør.
 
Topp Bunn