Hjelp til valg av riaa

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
0
Hei.
Jeg startet en tråd for nesten et år siden der jeg fikk hjelp og forklaring i forhold til en gammel platespiller jeg har fått tak i:
Dette er en eldre rega p3 med en rb200 arm. Det sto en stanton 680EL pickup på som jeg da fikk tak i en ny nål til for en 30$ ca. Det ble da anbefalt at jeg etterhvert kunne bytte ut denne med for eksempel en pickup av typen Denon DL-160, det rådet har jeg nå etterhvert tatt og pickupen er bestillt. Betalte forøvrig i underkant av 1000 kroner fra ebay (ny), ser at denne koster 1500 på hifi klubben, så var litt å spare på å sjekke pris.

Kjøpte meg også hylle fra rega som derimot var litt billigere på mono enn jeg kunne finne på ebay (!), denne er nå montert og må si meg meget fornøyd med deg..

Etterhvert som jeg nå har syslet med platespilleren snart et års tid har jeg nå fått meg litt flere plater og en mye større interesse, jeg har derfor nå lyst til å kjøpe et riaa av noe slag. I utgangspunktet tenkte jeg et par tusen kroner.

I den første tråden jeg laget ble jeg anbefalt dette: Cambridge 640P
Jeg har også lest at Clearaudio Nano Phono er bra - Ser at prisen er oppe i 2000kr nå, er det fremdeles verdt pengene?
Så diskuterte folk et som heter Revolver, og så ble det diskutert om dette trinnet http://www.phonopreamps.com/TC-760LCpp.html er nøyaktig det samme til 1/3 av prisen, er det tilfelle? Så at revolver trinnet skulle koste ca 2000 kroner, så dersom jeg kan få dette for 75$ er det virkelig like godt?

Usikker på hva jeg skal skaffe meg, jeg er mer interessert i at jeg blir fornøyd her enn hva dette koster, men kaster ikke bort pengene feks dersom det egentlig er det samme trinnet med annen logo på?

Noen som kan hjelpe?

En ting til... På ebay ser jeg støtt og stadig eldre rega planar 3 gå for et par tusen kroner. Søker jeg på rb300 armen koster den minst det samme som hele spilleren med en rb300 påmontert koster (har litt lyst på den armen etterhvert)!
Er det veldig fornuftig å kjøpe disse brukt? Har ei venninne som vil ha en spiller til en par tre tusen kroner, skal jeg anbefale en ny rimelig spiller fra forhandler eller er disse spillerene så gode kjøp som det ser ut som for meg?? -Er klar over at det er eldre motor i p3 før 2000 men ser jo at en kan kjøpe motorupgrade dersom en føler for det senere...

Takk for alle innspill!

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Hei Kark
hvis du ikke er redd for å kjøpe brukt,så har jeg sett en del Pro-ject tube boxer gått for 2-2500,- i det siste.
Til denne prisen er de meget bra
Mvh Jan I

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
0
Hei. Har absolutt ingen problemer med å kjøpe brukt! Har egentlig et inntrykk av at folk behandler hifi utstyr endel penere enn mye annet som kan kjøpes brukt, så ser den at jeg kan gjøre gode bruktkjøp.

Hva er disse verdt?
Kan se etter på bruktbørsen på forumet her da eller?
Gi meg gjerne en headsup dersom du vet om noe til salgs...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Problemet med brukte Rega-armer er ødelagte lager. Det er så hyppig at det er skremmende, og da låter de ikke på langt nær så godt som de skal. Arm er ikke alltid lurt å kjøpe brukt/usett av noen man ikke vet om man kan stole på. imo.

Det er forresten ikke noe særlig balansert økonomi å gå noe høyere opp på riaa enn en Cambridge 640 til din spiller/pu; riaa'en er så god at den forsvarer å brukes med enda bedre spillere uten at den er et svakt ledd. Også imo.

Mvh Vidar P

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
0
Med andre ord, dersom jeg vil bytte min rb200 arm etterhvert kan jeg like godt gå på mono.no og betale 2600 enn å prøve å spare penger på ebay? (de koster forøvrig ofte 350$ der også) da ofte ubrukt for den prisen... Hvordan finner jeg ut om min rb200 har defekte lager? Jeg syns det låter fint, men jeg har jo ikke noe spesielt greie på det heller...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis du "lugger" bittelitt og kjempesvakt i armen (foran på løftepinnen) og kjenner det minste slark, så er det lagrene.

Istedet for å kjøpe en ny RB300, så vil du få svært mye for pengene ved å kjøpe en P3/24 med RB301. Det nye drivverket vil jo da nesten betale seg selv ved salg av Planar. Det er oppgradering det. Vegghylla har du jo allerede, og dersom du kjøper den rimelige Cambridge'en, lar være å kjøpe noen løs arm, og attpåtil får noen kroner igjen for din komplette Planar, så er jo regnestykket veldig lystig. Lyden også.

Sparer inn en tusenlapp på å kjøpe en Cambridge riaa, får etpar tusen for Planar, sparer 2500,- til RB300... vips har du 5.500,- frigjort til P3/24 flunkende ny.

Det lemner deg oppgraderingsmulighet senere til den suverene TT-PSU. La det ikke være tvil; en frisk og ny P3/24/R301 er en stor oppgradering på en gammel og velbrukt Planar/RB200.

Du får unnskylde om det er OT, det er bare mine løse tanker.

Mvh Vidar P

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
0
Hmm, det skal jeg prøve (ikke hjemme før i morgen), takker for tipset!
Hehe, det er ikke OT, har tenkt mye på det selv..
For armen blir jo fort nærmere 3000 (2600 i norge og 350$ ebay ny, fast pris) og legger en til motor oppgraderingskit koster det også 1500, som du sier får jeg et par tusen for spilleren jeg har er det kanskje mer fornftig å gjøre det slik?

Eneste er at jeg har hørt at folk (spesielt på ebay, de som selger rb300 armer da gjerne) sier at 301 er en dårligere arm enn 300: eks: "Sadly the RB300 is now out of production, replaced by the RB301 with lighter, cheaper 3-point stamped metal mounting base". Hva synest du om denne påstanden? Er dette hold i?

Så er det sikkert artig å bytte motor og arm også, men du mener bestemt at jeg kommer bedre ut med salg og nykjøp når den tid kommer?

Er det slik at jeg med god samvittighet kan kjøpe cambridge 640 og forvente at denne er mer enn god nok også dersom jeg etterhvert får en splitter ny p3?

Ellers må jeg bare si at det er utrolig mye morro med vinyl og at jeg nå offisielt har fått en hobby ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
RB301 er ikke noen dårligere arm enn RB300, det der er bare tull, om jeg skal få mene noe.

Som du sier; istedet for å kaste penger på en gammel Planar, som selv med alskens armer og motorkit aldri vil bli på langt nær som en ny P3/24, så må jeg si at det er det eneste fornuftige å kjøpe en ny en om du allikevel skal oppgradere. I mitt syn iallefall.

Å kaste penger på oppgraderinger på en planar 3 vil bare såvidt øke dens verdi, og slik sett må det nesten sees på som forbruk. Investering i P3/24 vil beholde mye av sin verdi i forhold, med tanke på evt gjensalg og senere oppgradering.

Som sagt, bare mine løse tanker; jeg hadde ikke vært i tvil overhodet, for å si det mildt; bedre lyd, bedre økonomi, mindre feilmuligheter, mindre bekymringer, full garanti, flunkende nytt... oh yeah.

Som sagt så er oppgraderinger på P3/24 veldig lett senere; en TT-PSU og en bedre pu, og voila så har du jumpet opp et godt steg igjen. Så kan du begynne å tenke på dyrere/bedre riaa'er etter det. Om du føler behov. Om ikke, så er det bare å kjøpe plater, spille og være glad :)

Mvh Vidar P

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
kark skrev:
...
Er det slik at jeg med god samvittighet kan kjøpe cambridge 640 og forvente at denne er mer enn god nok også dersom jeg etterhvert får en splitter ny p3?
...
Jeg slutter meg 99.9% til VidarP sine anbefalinger ;) Ang. Cambridgen så holder den garantert fint følge med en ny P3 og tildels ganske «dyre» MC-PUer - den fungerer f.eks fint sammen med Ortfon sine MC-PUer opp mot ca 5K kr. Den dagen du finner ut at du har «oppgradert» resten av vinylriggen forbi Cambridgens potensial så kan den fortsatt gjøre «nytte» som reserve RIAA - den er så billig at det ikke er verdt bryderiet å selge den brukt.

mvh
KJ

iSaint

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
61
Sted
Belgia
Er helt enig med Vidar P. Har nettopp gått til anskaffelse av en Rega P3/24 og Cambridge 640P selv. Jeg kan ikke forstå annet enn at dette er en god match. Regaen i spann med Cambridgen rundspiller min tidligere primære kilde - MacBook og Benchmark DAC1 (Stort sett lossless format). Jeg er også klar over de enkle grepene for videre oppgradering av spilleren som Vidar P nevner - Ny PU, TT-PSU etc.

Både spilleren og Riiaen kjøpte jeg uhørt. Jeg pløyde gjennom mange meter med forumsider i forkant - og dermet falt valget på dette oppsettet.

Selv om oppgraderingsmulighetene er der føler jeg ikke noe akkutt behov for å gjøre noe nå - nå koser jeg meg med musikk samt utvidelse av min beskjedne platesamlig.

Var innom BigDipper i Oslo og kjøpte Kari Bremnes' "Reise" samt Terje Rypdals "The Singles Collection" i dag - rene julekvelden her i huset nå :)

Lykke til med valget.

Mvh
Arne Kr

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
0
Vel: Da er det avgjort. Cambrige 640 blir det.
Når jeg så føler at jeg har vært snill og grei en stund blir det vel ny p3/24 og salg av min egen gamle planar 3. Antar imidlertid at det er litt opp og frem. Blir sikkert veldig fornøyd med ny pickup og riaa slik at jeg greier å tenke på noe annet en liten stund!

Takk for hjelpen!

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
Bare sånn til opplysning. Vincent har en liten sak som jeg knapt har sett omtalt her på forumet. Tar mm og mc og koster ca.tusenlappen. Svenske tester roste den op i skyene og kalte den The litle wonder. Jeg kjøpte en av ren nyskjerrighet og fikk nesten hakaslepp. Fylde,varme og en slags rørkjensle som hverken Cambridge eller ProJeckt er i nærheten av.Den er meget værd å sjekke ut. Mvh Government.

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
0
Nå har det plutselig blitt litt interessant å gå på p3/24 eller brukt p5, ser det er en til salgs på forumet... for 6000, den er ca 3 år og det er jo prisen av ny p3/24... Har jo selvsagt ingen garanti da men hoppet til p5 er ganskje verdt å miste garantien for?

Er det i så tilfelle dumt å kjøpe cambridge i dag dersom jeg innen kort tid spiller på p5, hva bør jeg heller gå for da?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Slik jeg kan se det er ikke forskjellen mellom P3/24 og P5 så veldig stor på papiret. Med 24-oppraderingen kom flere av delene fra P5 som lav-vibrasjonsmotoren og platetallerkenen. RB301-armen nærmer seg jo også de dyrere modellene, med bla. det samme armfestet. Forskjellen blir jo at P5 har et litt mer voksent utseende og kommer med RB700. Men for prisforskjellen man kjøpe en TT-PSU til P3. Selv synes jeg P3 i lakkfinish med farger er ganske tøff (men jeg eier en P5).

kark

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
0
Hmm... Da ble jeg mer usikker :D For egentlig så er jeg veldig glad i det enkle utseende til P3 og synest det er MINST like pent som P5.. Regner likevel med at det ligger litt i armen.. Da får vi se :) Selgeren av p5 har en kjøper for hånd frem til neste helg så vi får se hvordan det går og ta det som det kommer.. Han selger forøvrig også en TT-PSU for 1500 brukt samtidig.. så kanskje det blir både det ene og det andre.. Takker for inspill!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
government skrev:
Bare sånn til opplysning. Vincent har en liten sak som jeg knapt har sett omtalt her på forumet. Tar mm og mc og koster ca.tusenlappen. Svenske tester roste den op i skyene og kalte den The litle wonder. Jeg kjøpte en av ren nyskjerrighet og fikk nesten hakaslepp. Fylde,varme og en slags rørkjensle som hverken Cambridge eller ProJeckt er i nærheten av.Den er meget værd å sjekke ut. Mvh Government.
Testa ein Vincent her: http://www.audiophile.no/?did=9075981
Men dette er kanskje ei eldre utgåve? Kjenner du att frå foto?

Topp Bunn