Høyttalere Hjelp til valg av stativhøyttaler KEF R3 meta vs Neumann KH150

Audiore

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.12.2015
Innlegg
65
Antall liker
9
Hei, godtfolk

I markedet for å få inn nye høyttalere til nyoppusset «lyd-/hjemmekinorom». Tidligere hatt en tråd på bla matching av høyttaler til rommet og direktivitet. Ut fra råd der tenker jeg et oppsett som skal kunne fungere både nærfelt og mid-field. Rommet er ca 26 kvm (lengde 6.67 m, bredde 4 m og høyde 2.40).

Lest en del tester bla på asr og kommet fram til KEF R3 meta og Neumann kh 150. Evt Revel performa 3 m106 som»joker». Noen som har noen erfaring med alternativene? Evt fordeler/ulemper?

Ut fra direktivitet og reflektert lyd har jeg tenkt at KEF R3 er litt foran andre alternativer i forhold til behov for akustikktiltak og er litt friere mtp vertikal spredning.

Har en MiniDsp flex som skal stå for aktiv deling mellom høyttalere og 2x arendal. NAD C268 (klasse D 2x80 watt) tilgjengelig for evt KEF R3. Denne kan mulig bli litt puslete for KEF R3 Meta?
 

nygafre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.05.2019
Innlegg
56
Antall liker
61
Hei, godtfolk

I markedet for å få inn nye høyttalere til nyoppusset «lyd-/hjemmekinorom». Tidligere hatt en tråd på bla matching av høyttaler til rommet og direktivitet. Ut fra råd der tenker jeg et oppsett som skal kunne fungere både nærfelt og mid-field. Rommet er ca 26 kvm (lengde 6.67 m, bredde 4 m og høyde 2.40).

Lest en del tester bla på asr og kommet fram til KEF R3 meta og Neumann kh 150. Evt Revel performa 3 m106 som»joker». Noen som har noen erfaring med alternativene? Evt fordeler/ulemper?

Ut fra direktivitet og reflektert lyd har jeg tenkt at KEF R3 er litt foran andre alternativer i forhold til behov for akustikktiltak og er litt friere mtp vertikal spredning.

Har en MiniDsp flex som skal stå for aktiv deling mellom høyttalere og 2x arendal. NAD C268 (klasse D 2x80 watt) tilgjengelig for evt KEF R3. Denne kan mulig bli litt puslete for KEF R3 Meta?
Jeg har KEF R3 Meta, og de er fantastiske. Spesielt til hjemmekino/film!

NAD C268 har bra målinger (ASR), og er plenty til KEF R3 Meta. Jeg bruker de selv med en Powernode, og det fungerer utmerket. Tror det er samme Hypex UcD modul i begge forsterkerne.

De andre høyttalerne du nevner er i samme klasse, men har ikke noe noen erfaring med de annet enn det du sikkert allerede har lest på ASR. Jeg gikk hvertfall for R3 Meta, og etterpå har jeg ikke tenkt på andre høyttalere ett sekund.

Sub(ber) er nok et naturlig tilvalg uavhengig av hvilken høyttaler du velger. Foreløpig bruker jeg de selv i et 2.0 oppsett, og er rimelig fornøyd med responsen (ser ca 50% film, 50% musikk). Tenker en SVS, Arendal eller Rytmik etterhvert. Med 2 Arendaler får du et knall oppsett 👍.
 
Sist redigert:

nygafre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.05.2019
Innlegg
56
Antall liker
61
Jeg kan også attestere til poenget du nevner angående direktiviteten til R3/R3 Meta. Spesielt den vertikale direktiviteten har vært en positiv opplevelse. Spiller liten rolle om man sitter, ligger eller står.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.067
Antall liker
4.116
Sted
Tårnåsen
Hvis mulig er hjemlån smart uansett målinger :) Alternativt kjøp med returgaranti på et par uker.
 

nygafre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.05.2019
Innlegg
56
Antall liker
61
Hvis mulig er hjemlån smart uansett målinger :) Alternativt kjøp med returgaranti på et par uker.
Skjønner hva du mener. I mitt tilfelle var det målinger som til slutt fikk meg ut av ‘villfarelsen’. Men en demo er lurt uansett :)!
 
Topp Bunn