HJELP

svinwe

Medlem
Ble medlem
10.10.2007
Innlegg
13
Antall liker
2
Har en skurre/sprake lyd i høytalerene ved spessielle frekvenser på enkelte cd plater.
Bruker en billig cd spiller fra Denon,kan den være problemet eller er det mere sansynelig at det er innspillingen som er fordårlig?
Dette oppstår uavhengig av om jeg spiller høyt eller lavt.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.907
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Skurringen kan naturligvis skyldes at de aktuelle CDene er spesielt mishandlet slik at de har mer riper og skitt på seg enn godt er. Men hvis CDene er OK - det er det vanlige - er det litt for mye av et sammentreff at det skal skurre på FLERE CDer. For min egen del har jeg knapt opplevd at en CD skurrer - jo, én, nå jeg tenker meg om - men flere høres som litt for mye av det gode.

Da kan det virke som om CDspilleren din er synderen. Hvis den sliter med å lese CDen, kan det oppstå en feil i datastrømmen som kan gi seg utslag i skurring.

Du har ikke en annen spiller tilgjengelig - hjemme hos deg eller i familie- eller vennekretsen - slik at du kan teste? Hvis det skurrer der også, er det CDene som er problemet - hvis ikke, er det CDspilleren din som er synderen.
 

svinwe

Medlem
Ble medlem
10.10.2007
Innlegg
13
Antall liker
2
Spilte akkuratt en plate med Carola (blott en dag) Ganske krevende vokal med mye hamond og kirke orgel,da er lydene der på
flere spor. Mens nå går en plate som er spilt inn lokalt også med samme type musikk og da er det neste helt borte.
Er slik musikk mere krevende for cd spilleren?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.907
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg vet ikke noe om hva som kan være mest krevende for en CDspiller - jeg vet bare at "nesten ikke skurring" ikke er godt nok. Det skal ikke skurre i det hele tatt når man spiller CDer - skurring er slikt som vi som vokste opp med platespillere, er vant med - men dette gjelder ikke CDer. Skurrer det, er det noe feil ett eller annet sted.

Anbefaler deg å ta med et utvalg av de CDene som skurrer hjemme hos deg, til noen andre som har en CDspiller du kan spille dem på - hvis du ikke har en annen CDspiller eller DVDspiller eller noe slikt selv - og så får du bare ta det derfra.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
svinwe skrev:
Spilte akkuratt en plate med Carola (blott en dag) Ganske krevende vokal med mye hamond og kirke orgel,da er lydene der på
flere spor. Mens nå går en plate som er spilt inn lokalt også med samme type musikk og da er det neste helt borte.
Er slik musikk mere krevende for cd spilleren?
Kan virke som det er HT som er problemet, har du sjekket med en annen kilde?
 

svinwe

Medlem
Ble medlem
10.10.2007
Innlegg
13
Antall liker
2
Jeg får prøve og få testet med en bedre cd spiller først. Hadde samme problemet med de forrige høytalerene jeg hadde også.
Noen tips til cd spiller som er brukbar til en ok pris???
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.907
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Rolig nå! Først gjelder å finne ut hvor feilen ligger. Hvis det ikke er CDspilleren som er synderen, er det dumt å kjøpe en ny bare på mistanken. Du har ikke mulighet til å få lånt en CDspiller - eller en DVdspiller eller nesten hva som helst som kan spille av en CD - slik at du kan få testet ut dette før du går videre?
 
C

Cyber

Gjest
svinwe skrev:
Spilte akkuratt en plate med Carola (blott en dag) Ganske krevende vokal med mye hamond og kirke orgel,da er lydene der på
flere spor. Mens nå går en plate som er spilt inn lokalt også med samme type musikk og da er det neste helt borte.
Er slik musikk mere krevende for cd spilleren?
Den CDen er det skurring i sporet på. Utrolig irriterende. 016 600-2
 

svinwe

Medlem
Ble medlem
10.10.2007
Innlegg
13
Antall liker
2
Ok så da er det cd'n som er problemet ved det tillfellet.Men det dukker opp men i mye mye mindre grad på enkelte andre plater
med samme musikk på som sagt. Så skal prøve og få lånt meg en annen spiller og prøve før jeg går til innkjøp!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.907
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Har du et par hodetelefoner, kan du prøve å spille gjennom hodetelefonene. Hvis det skurrer da også, er det i hvert fall ikke høyttalerne dine som er problemet.
 

svinwe

Medlem
Ble medlem
10.10.2007
Innlegg
13
Antall liker
2
Prøvde med PS3 og da var det bare ulyder på den platen med Carola,andre låter helt bra.Så bør nok se etter en bedre cd spiller tenker jeg.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.831
Antall liker
584
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
svinwe skrev:
Prøvde med PS3 og da var det bare ulyder på den platen med Carola,andre låter helt bra.Så bør nok se etter en bedre cd spiller tenker jeg.
Carola skaper skurring i mitt hode ihvertfall............ (sorry, kunne ikke dy meg) ;D
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
451
Antall liker
164
Sted
Nes Romerike
Nei, det var ikke ulyder jeg mente ;D, men jeg tror ikke jeg skal utdype det i dette forumet ;D ;D
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.018
Antall liker
4.139
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Stram alle skruene i elementene dine samt koblingene bakpå høyttalerene dine. Ville ikke blitt overrasket hvis du har jumperskinner bakpå høyttalerene dine som kan vibrere på enkelte frekvenser hvis de ikke er strammet opp på en stund.

Thomas
 
Topp Bunn