Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.264
    Torget vurderinger
    27
    Ble plutselig fristende å flytte noen km syd-østover 😀
    Velkommen skal du være! Det er ikke inntaksstopp i nabolagslauget 👍. Men seriøst: Det å være fire audiofile i tøffelavstand fra hverandre, det gir fantastiske muligheter, ikke minst på kakefronten 😂😁

Jeg har trivdes her fra dag én, men det har skjedd noe her de seneste par årene som har gjort at vi har gått fra godt til suverent.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.264
    Torget vurderinger
    27
    Ettersom jeg har hørt disse høyttalerne en del ganger nå kom jeg i dag fram til at disse er de beste av denne type konstruksjon jeg har vært i nærkontakt av! Meget imponerende.

Vis vedlegget 1104375
    Takk for hyggelig tilbakemelding Nlykke. Dette vet du: Det er vel ingens tilbakemelding jeg vektlegger mer enn din. Det skyldes selvsagt at du er god på å ta «karakter», styrker og svakheter ved anlegg, men kanskje aller viktigst at jeg opplever at vi har sammenfallende «smak».

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Bare et spørsmål om RIAAene hvis det går? :)

Hvilken RIAAer bruker du, og hvordan synes du de låter?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.264
    Torget vurderinger
    27
    Bare et spørsmål om RIAAene hvis det går? :)

Hvilken RIAAer bruker du, og hvordan synes du de låter?
    Sorry, har vært mye opptatt på kveldstid i det siste, jobb og garasje. Oppdaget ikke spørsmålet før nå.

Angående riaa så bruker jeg litt ulikt:
    - Luxman EQ-500, primært med eksterne step-uper.
    - Accuphase C-27.
    - Zikra Audio modifisert Allnic H-7000
    - Wavac LCR-X2.

I spisestua AD-50 i Accuphase E-800.
    I TV-stua EMT-riaa i 938. Der har jeg også riaa i McIntosh C-48, men dette trinnet brukes altså ikke.

Trafoer i bruk er DV SUP-200, Music First Classic, EMT STX 5/10, Fidelity Research, Jensen DIY og Gryphon The Head (ikke trafo, men aktiv).

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.264
    Torget vurderinger
    27
    Ha en strålende helg Fosse :) Kjempe tråd å følge, du skulle bare skrevet mer ;)

mvh
    Takk for hyggelige ord motoren. Godt du ser slik på det 😊. Selv tenker jeg nok at jeg skriver i overkant mye (om lite), gjentar meg selv til stadighet, og går i ring. Noe av problemet er nok at jeg opplevde at det var enklere å være tydelig, snakkesalig, eller kanskje først og fremst kategorisk om lyd og utstyr for tyve år siden. Nå har jeg i større grad en tendens til å beskrive en gitt kombinasjon heller enn å konkludere om et produkt ... Jeg har altså blitt mindre bastant (på lyd). Det gjør det vanskeligere å skrive om denne lyden. Jeg er dessuten stadig mer usikker på om oppfatningen min har universell gyldighet, eller om den utelukkende er basert på synsing om et produkt satt i én av mange mulige kombinasjoner. Tror dette kan være medvirkende til at jeg skriver mindre om forskjeller enn før.

Jeg har i vinter forsøkt å holde tråden mer i retning av hi-fi og musikk, med færre avsporinger om alt annet jeg interesserer meg for. Men, det krever jo at det skjer litt på hi-fi-fronten. Og det krever tid og overskudd til hi-fi. Uansett, det har jo skjedd litt her det seneste året, og hi-fi-interessen har nok ikke vært større på evigheter. Jeg tipper det henger sammen med to forhold:

- Fyne kom inn
    - Det ble i overkant mye bil i fjor, det gav lite tid til hi-fi rett og slett, det har vært godt med en pause.

Så betyr ikke dette at det er slutt på biler og avsporinger. Forleden startet jeg på Land Roveren (denne gangen alene).

36E2BA78-316D-4FB9-AB8A-576642626626.jpeg

Lekk radiator.

22E6BE62-0B2B-44F8-AAA0-D6C286A3DD1C.jpeg

Ny radiator.

85D635EB-7377-428B-B08C-2C37EE4ED87D.jpeg

Radiator ute.

C17385E9-CEAC-477E-AE63-D1E6A5BB5793.jpeg

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.264
    Torget vurderinger
    27
    Flott helg!

Dire Wolf og den kjære nabo troppet opp lørdag ettermiddag. Etter en del flasker vin bar det av gårde på konsert med Kamasi Washington. Glimrende musikere. Skulle nok ønsket at DJ-en hadde holdt seg hjemme så vi fikk hørt de ulike musikerne litt bedre. Jeg er gammel, jeg vet.

B75D8C87-24FC-4199-A1A1-992677E9764E.jpeg

Idag, frokost, spasertur, besøk hos naboen, før en real lytteøkt hos nlykke.
    Latterlig god lyd av den dac-en nlykke. Gratulerer. Jeg er fristet. Dette er noe av det mest spennende jeg har hørt på lenge.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.264
    Torget vurderinger
    27
    EMT 938 har innebygget riaa med XLR ut. Jeg trenger noen meters lengde for å plassere spilleren hensiktsmessig.
    Siden dette er proffutstyr antar jeg at det å drive noen meter, ca. 4 meter kabel er uproblematisk.

Jeg kommer til å kjøpe en relativt rimelig proffkabel. Hva bør jeg se etter da mht skjerming, kapasitanse etc. Er mic-kablene som selges egentlig en ordinær signalkabel?

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.091
    Sted
    Sørlandet
    EMT 938 har innebygget riaa med XLR ut. Jeg trenger noen meters lengde for å plassere spilleren hensiktsmessig.
    Siden dette er proffutstyr antar jeg at det å drive noen meter, ca. 4 meter kabel er uproblematisk.

Jeg kommer til å kjøpe en relativt rimelig proffkabel. Hva bør jeg se etter da mht skjerming, kapasitanse etc. Er mic-kablene som selges egentlig en ordinær signalkabel?
    Jeg anbefaler kablene fra BlueJeans Cable. Dem fører utelukkende proff kabler fra Belden eller Canare og opplyser om skjerming og kapitanse. Har kun gode erfaringer med alle kabler derfra. Veldig rask levering.

NB: husk at du må bestille 2 stk for å få ett par.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.863
    Sted
    oslo
    Mikrofonkabel med XLR er vanlig signalkabel ja.
    XLR er skjermet av natur, og kapasitansen burde ikke ha noe å si etter RIAA.

Personlig har jeg ofte kjøpt XLR-kabler hos prolyd eller lydrommet, da de gjerne har litt mer fancy varianter med neutrik plugger, og så er det kjekt å kjøpe over disk og få samme dag ;)

eventuelt så kan du jo stikke innom en musikksjappe ala 4sound.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.932
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Mikrofonkabler er svært godt skjermede differensielle kabler. Mikrofonsignaler er på pickupnivå, så linjenivå er en bris og priser på proffe mikrofonkabler likeså.

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

Bruker sånne imellom min RIAA og forsterker. Fungerer fint det!

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

Hvis du skaffer deg en rød teip i samme slengen, så kan du merke den xlr kabelen du skal bruke til R (right) i begge ender, så slipper du å rote når du skal koble opp, da begge kablene ellers er like….

Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.495
    Torget vurderinger
    0

Hvis du skaffer deg en rød teip i samme slengen, så kan du merke den xlr kabelen du skal bruke til R (right) i begge ender, så slipper du å rote når du skal koble opp, da begge kablene ellers er like….
    Vil det ikke være enklere å merke den andre kabelen(L) med den sorte tapen som vi alle har liggende i skuffen fra før? 👔

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.238
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Speakon.no
    Leverer ila en dag eller to
    Xlr-xlr
    Kapasitans er uinteressant i denne sammenheng

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.264
    Torget vurderinger
    27
    Takker for hjelpen gutter.
    Jeg er nok ingen somlepave Jorwed_, så jeg la inn en bestilling i går, lenge før du kom på banen :)
    Men av ren nysgjerrighet, hvor lange kabler er dette?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.264
    Torget vurderinger
    27
    Dire Wolf med samboer på besøk i helgen. Vi droppet messa men rakk til gjengjeld: Salg på Bjerke, Nasjonalmuseet, Ekebergparken, andebryst, store mengder Champagne og Moltalcino, musikk i alle anlegg, smørbrød på Bristol, tur i skog og mark etter lang frokost.

Fint å kunne henge med medpasienter. Strengt tatt er vel begge damen relativt friske, men det kompenserer gutta for.
    Unnet meg en øl i sola før jeg nå fyrer opp anlegget og lar Charles Mingus underholde.

4934B8B3-4FC6-4176-BAEA-1E3F56AA897E.jpeg

Tror @Dire Wolf ble litt overrasket over lyden fra en superbillig Shure-pickup på EMT 938 😎
    Mikrofonkablene funker som bare det forresten. 5 meter for ingen penger.

Sist redigert:

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    10.287
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Helgen i hovedstaden var helt fantastisk. Samarbeidet mellom pleiepersonell i de to kommunene gjør slikt pasientsamvær mulig. Strengt regulert selvsagt.
    Når en ser tilbake på alt det fantastiske vi opplevde denne solfylte helgen i slutten av mars, og sletter fra minnet det ukloke (, men elegante) valget, høyhalset genser på trikken, med folket, i solen, så er slutningen den at det er deilig å være til.
    "Maktdemonstrasjon" er det beste ordet undertegnede kan komme på når det gjelder lyden i Casa Fosse. En glemmer forsterkere og kilder, HIFI og nerding. Det er troverdighet over hele linja. Nydelig. Og den Sure greia og EMT spilleren er rå! TV anlegget er gøyalt og tight. Savner ikke noe der før en har hørt oppe.
    Tusen takk!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.264
    Torget vurderinger
    27
    Hei igjen Espen L.

Ja, det er noen år siden jeg har vært på messa nå. Og jeg burde sikket ha tatt meg en tur igjen.

Eneste utfordringen min på dette med München er at jeg går så opp i hi-fi som hobby på vinteren, og så kommer våren, og bildene skal frem og det skjer så mye annet. Ofte kommer også messa midt oppi langhelger i mai måned. I år 17. mai.

Jeg skal nok få surret meg til å komme av gårde igjen, men det blir nok ikke i år.

Uansett så håper jeg vi sees snart et eller annet sted. Og etter hvert også i München.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.228
    Hei igjen Espen L.

Ja, det er noen år siden jeg har vært på messa nå. Og jeg burde sikket ha tatt meg en tur igjen.

Eneste utfordringen min på dette med München er at jeg går så opp i hi-fi som hobby på vinteren, og så kommer våren, og bildene skal frem og det skjer så mye annet. Ofte kommer også messa midt oppi langhelger i mai måned. I år 17. mai.

Jeg skal nok få surret meg til å komme av gårde igjen, men det blir nok ikke i år.

Uansett så håper jeg vi sees snart et eller annet sted. Og etter hvert også i München.
    Siste "Munchen-toget" går av stabelen i år Fosse.
    Fra 2026 flyttes "High-End" messa til Wien.
    Jeg tar derfor turen ned til gamle kjære tufter med "Biergarten" tvers over gate i år etter 6 års opphold.
    Rom med frokost er bestilt og betalt på vanlig sted i Domagsstrasse 10 ;) torsdag til mandag (15-19 mai).

Bildet Espen L har dratt frem er fra 2010, altså 15 år siden i år :eek:
    Hjelpe og trøste som tiden går :confused:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.264
    Torget vurderinger
    27
    Da må jeg nok vente til Wien Powerpoint. Neste hi-fi-tur blir Bergen kommende helg. Det er på tide å hente Meadowlark Etter at de ble kjøpt for 3 mnd siden. Håper de får plass i en BMW IX3 😂🤣.

Ellers skjer det ble relativt lite nytt her om dagen. Har kjøpt noen 3 meters balanserte kabler fra Black Magic. Primært for å ha et lengre strekk kabler slik at friheten er større når det kommer til plassering av ulike komponenter. Benken er lang, og standard meterssett går kun mellom de riaaene som står nærmest forforsterkeren.

Akkurat nå ligger fokus på å finne ny lyttestol. Tror jeg har landet etter mye om og men.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.228
    Da må jeg nok vente til Wien Powerpoint. Neste hi-fi-tur blir Bergen kommende helg. Det er på tide å hente Meadowlark Etter at de ble kjøpt for 3 mnd siden. Håper de får plass i en BMW IX3 😂🤣.
    Det mer enn ante meg unge mann at det ville bli slik.
    Meadowlarkene burde da komme inn i BMW IX3 sleden din!?
    Lasterommet i X5en min er 2,05 m dypt og 0,9 m høyt når tverrbommen med rullegardin er fjernet og baksetene lagt ned.
    Men så var det bredden da :unsure:
    Jeg hentet et par Quad ESL-2905 i Trondheim for 6 år siden sammen med daværende frue, og det gikk helt fint.
    Men disse høyttalerne er mest en utfordring i bredden, men ved å stille dem på høykant og polstre godt med halv myk og myk demping holdt det helt hjem.
    Det viktige er å ha med tilstrekkelig med puter, og gjerne et par dyner du kan legge mellom, over og under høyttalerne.
    Og det er ikke plass til mer enn en passasjer i bilen på returen fra Bergen.
    God tur, og kos deg over fjellet begge veier i fornuftig fart.

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.264
    Torget vurderinger
    27
    Av og til har man lyst til å høre litt musikk, uten helt å være klar for en ordinær konsert. Gustav, jazzklubben på Amerikalinjen, er et hyggelig sted for musikalske innslag og drinker etter en bedre middag.

D5D51EFB-8CD8-4B07-B8C9-FEA9C3244F4A.jpeg

Søndag kveld hjemme:

AAC30F29-0FC1-445F-9040-F6964ED6B73D.jpeg

Har stått uspilt i hylla - lenge. Denne likte jeg umiddelbart!

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn