Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.209
    Antall liker
    62.283
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg antar den champagnen ikke var tilfeldig valgt 😄 Hvorfor i all verden får vi ikke se bilde av dette urverket 😡😃
    Forøvrig ønskes et aldeles strålende nytt år til deg og fruen........og kattene som ikke skjønner hvor heldig de har vært 😃
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Nei, den var nok ikke helt tilfeldig valgt. Og, fruen hilser tilbake 😊

    Om du mener uret fra München så er det dette. Remmen fra fantastiske Atelier Petrov som dessverre har flyttet. Han har laget de fineste remmene til klokkene mine. Denne i grønn cordovan.

    Denne klokka er nå på fabrikken, fordi den trenger litt kjærlighet, og fordi det etter sigende kun er to på fabrikken som er kvalifisert til å jobbe med den vil det ta litt tid.
    4493EA45-2AE2-48F4-A9BE-C09C845E9980.jpeg


    23935A66-FEA3-45A4-A371-87205B142066.jpeg


    Ellers består samlingen av enklere mer hverdagslige saker.

    Men de interesserte: Atelier Petrov! Fantastisk fyr.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Klokke-kunst... Rett og slett vakkert. Tror jeg må ta en tlf til vår felles venn Opeth for å få servet et par arvestykker.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Så bra! Jeg har sendt ned annet gammelt skrap også, og litt nyere saker, så får vi se hvordan det går.

    Den musikalske menyen i kveld? Art Blakely. Det ble tre album, hvorav dette ble det siste.

    2B9748AE-2623-4116-9FFD-3297167B3CAC.jpeg


    Og så må jeg få anbefale denne. Særdeles velbalansert. Funker garantert også for målemafiaen.

    C5062E95-B81F-4348-82BA-741766C4153A.jpeg
     
    Sist redigert:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Godt nytt år, Fosse!

    Synes tråden er helt prima med masse herlige bilder og god historiefortelling. Angående urmaker. Jeg har også fått anbefalt Mathisen i Nygaardsgaten av senior, som er Plankebyopprinnelse.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Godt nytt år, Fosse!

    Synes tråden er helt prima med masse herlige bilder og god historiefortelling. Angående urmaker. Jeg har også fått anbefalt Mathisen i Nygaardsgaten av senior, som er Plankebyopprinnelse.
    Takk, det var oppmuntrende ord fra en jeg setter pris på!

    Det kan hende det tidvis blir vel mye digresjoner, eller vel mye i det hele tatt. Men pokker heller, det er jo grenser for hvor mye man kan skrive om hifi om det ikke skal bli helt testbenk. Og det skal det jo ikke, dette er først og fremst et hjem, det indikerer trådtittelen. Og jeg er opptatt av å ha det godt, ikke utelukkende av god lyd, men det også, det håper jeg er opplagt.

    Og så har jeg blitt mer bevisst de seneste årene på at det er vanskelig (for meg) å konkludere entydig på lydkvalitet. Og jeg har blitt mer forsiktig når jeg skriver om lyd fordi jeg møter meg selv i døra tre kvelder senere når jeg bare har hørt litt mer, annen musikk, eller jobbet med optimalisering. Det er kanskje derfor det samler seg opp litt utstyr. Eller kanskje jeg rett og slett bare spiller så mye ny musikk og ukjent musikk at jeg ikke alltid klarer å konkludere der og da og bruker alt for lang tid (til at jeg ville kunne fakturere noen for innsatsen om jeg skulle synse om lyd for penger ...) Jeg er i hvert fall mindre interessert i å lytte etter mindre nyanser nå enn tidligere. Vil heller spille musikk og få en fornemmelse over tid på hvorvidt det låt bra eller dårlig. Tro ikke jeg ikke AB-tester, men det er ikke det jeg helst driver med. Nå er jeg på villspor igjen ... Nei, den vinen avbildet over er god, fruen kan lage mat og jeg finner stadig frem ny musikk. Slik er samlivet, og det fungerer. Der hadde vi hjemme-hos-aspektet igjen.

    Hva gjelder urmaker, som jo var det jeg skulle svare på før jeg skrev meg bort, så forstod jo din mann (som så på uret først) at dette var noe å spare på.

    Men jeg håper kunne skrive litt mer inngående om de ulike hifikomponentene i løpet av vinteren.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    I dag sto rørbytte i strømforsyningen til Allnic H-1500II Plus på blokka før en spasertur i finværet.
    Min utgave er en MKII, plus, men med trafoene 10X, 15X, 20X, og 30X. Altså eldre versjon enn @nlykke sin (Hva satt i din og hva bruker du nå?)

    0D8BD7C5-EB03-40BA-B8E7-463E27408128.jpeg
    B2AFFD60-82E4-476F-9D51-FE82C0487607.jpeg
    25DC1AAE-7FF5-4DCF-9203-90D4C41E55FB.jpeg
    7EFE03C5-6A34-4D8A-BC2F-F5C7EFFA3FA6.jpeg


    Jeg har plukket med meg et Mullard GZ34 fra @Audiomix som har ligget ubrukt et års tid. I manualen står det å lese at det er dette røret som skal brukes. Ble derfor litt lang i maska da jeg åpnet strømforsyningen og fant ut at her sitter det et 5Z3P. Det har ikke en gang samme antall pinner.

    3687208C-9398-4B92-AFCA-D7B4FD7A40C5.png
    B9ABF374-2BFD-4792-8BA5-630D99B81C9C.png


    Er det sannsynlig at det går å teste og vil låte greit med GZ34, eller det trolig at jeg vil ødelegge noe? Det lille jeg leser handler mest om frykten for det omvendte bytte av det jeg planlegger nå.

    @Karmana, du har rett, de er heldige!

    FDE0607F-DB95-41D5-A5FD-BABD686C74A3.jpeg
     
    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.589
    Antall liker
    11.069
    I dag sto rørbytte i strømforsyningen til Allnic H-1500II Plus på blokka før en spasertur i finværet.
    Min utgave er en MKII, plus, men med trafoene 10X, 15X, 20X, og 30X. Altså eldre versjon enn @nlykke sin (Hva satt i din og hva bruker du nå?)

    Vis vedlegget 686500 Vis vedlegget 686501 Vis vedlegget 686502 Vis vedlegget 686503

    Jeg har plukket med meg et Mullard GZ34 fra @Audiomix som har ligget ubrukt et års tid. I manualen står det å lese at det er dette røret som skal brukes. Ble derfor litt lang i maska da jeg åpnet strømforsyningen og fant ut at her sitter det et 5Z3P. Det har ikke en gang samme antall pinner.

    Vis vedlegget 686507 Vis vedlegget 686508

    Er det sannsynlig at det går å teste og vil låte greit med GZ34, eller det trolig at jeg vil ødelegge noe? Det lille jeg leser handler mest om frykten for det omvendte bytte av det jeg planlegger nå.

    @Karmana, du har rett, de er heldige!

    Vis vedlegget 686505
    Da jeg fikk min 1500 ble den levert med 5z3p. Det røret spilte jeg på noen uker for så og teste et GZ34(cv1377) som jeg også kjøpte hos Audiomix. Dette spilte jeg på en ukes tid før jeg endte opp med et RCA 5u4g som jeg kjøpte hos rama. Pussig, jeg tenkte også på og gå tilbake til GZ34 i dag for og sjekke den lydmessige forskjellen. Hos meg skjedde ingen ting teknisk galt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Flott.

    Det du spiller på nå har 5V ved 3A og er direkteglødet. Det sammenfaller med 5Z3P, men ikke med GZ34 som har 5V ved 1,9A og ikke er direkteglødet. Men da har vi egentlig funnet ut av det, for da må riaaen takle begge deler i og med at de leverer med noe annet enn de spesifiserer. Jeg var primært redd jeg hadde en gammel riaa og ny manual slik at det ikke var samsvar.

    Takker for hjelpen, nlykke, du har baller som hiver deg uti dette uten videre.
     
    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.589
    Antall liker
    11.069
    Flott.

    Det du spiller på nå har 5V ved 3A og er direkteglødet. Det sammenfaller med 5Z3P, men ikke med GZ34 som har 5V ved 1,9A og ikke er direkteglødet. Men da har vi egentlig funnet ut av det, for da må riaaen takle begge deler i og med at de leverer med noe annet enn de spesifiserer. Jeg var primært redd jeg hadde en gammel riaa og ny manual slik at det ikke var samsvar.

    Takker for hjelpen, nlykke, du har baller som hiver det uti dette uten videre.
    Jeg stusset også når jeg leste min manual og så hva som kom med riaa´n, men både Hans Martin og rama beroliget meg med at dette ikke var noe og bekymre seg for, og det hadde de rett i . . . Jeg husker at jeg valgte 5u4g da jeg opplevde en mer åpen presentasjon men dette kan godt være at jeg mener noe helt om i dag etter alle endringene i anlegget. Testing vil snart finne sted. Én ting er sikkert; jeg hørte endring i lyden selv om ikke den var av den mest markante.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Men hvordan stod det seg mot originalrøret, husker du det? Spesifikasjonen på det du nå bruker (5U4G) ligger nærmere (lik) det som satt i enn GZ34.

    Jeg har nå Allnic i hvile en liten stund. Men den skal snart til pers igjen. Men usikker om den da går tilbake der den stod (men hvor Luxman nå tjenestegjør). Vi får se.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.589
    Antall liker
    11.069
    Originalrøret tok jeg vare på. Det er et billig men meget godt rør! Det stod seg godt i forhold til begge de dyrere nos-rørene, men strømforsyningen brummet litt med dem(ubetydelig i min verden).
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Da kjører vi på med GZ34 på Allnic og så skal jeg ta for meg Luxman. Må sjekke hva jeg har av rør i skuffen som passer der.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Om vi nå tar for oss denne strømforsyningen til Allnic så leveres den med 5Z3P og er spesifisert for GZ34. Disse to rørene har ulikt strømtrekk ved 5V, videre er det ene direkteglødet, det andre ikke. Litt og gå på tenker jeg da ...

    Er det verdt å undersøke nærmere om CV378 eller CV5745 kan fungere?

    BA311BB6-C059-4569-AB55-032288261B9F.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det er klart, jeg putter ikke inn noe før jeg vet noe mer. Uansett skal GZ34 testes først, men jeg må drøye litt, det er så kort tid siden Ear 324 ble satt inn. Må ha litt tid imellom.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.800
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Her er en skisse av pinout for 5z3p og gz34
    Fordi katoden til gz 34 er koplet til filamentet internt og pinout er lik ellers, går de om hverandre så lenge røret med minst strømkapasitet har tilstrekkelig guffe og så lenge glødespenning er lik og glødestrømskravet ikke er større enn kapasiteten til trafoen

    Både cv 378 og cv 5745 går greit
    B6EE56E9-B1A2-4CAF-A138-8B339C927A75.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Og les, en Herrens engel stod for dem, og hans kunnskap lyste om dem, og de ble meget beroliget.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    BECF263A-8824-493F-94FF-4C9009E48ED3.jpeg


    - midlertidig løsning inntil omterminer av ht-kabler
    - så vi får rett kontakt på inngang på pre og kan kjøre Studer A-80 med balanserte Golden Reference
    - og jumpers

    Det er greit å ha litt på lager.

    Til helgen skal Air Tight testes på Tannoy.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Kjeder deg ikke du skjønner jeg 👍👌
    Jeg har for mye som interesserer meg til at jeg har det kjedelig. Og så har jeg jo alltid mye som burde vært gjort, uten at jeg nødvendigvis gjør noe med det. Og stort sett finner jeg roen, og bedre nå enn da jeg var yngre (fortsatt ung) og bedre om vinteren enn om sommeren. Men nei, jeg kjeder meg ikke. Og finner jeg ikke roen så klarer jeg stort sett å distrahere meg selv tilstrekkelig ... Jeg har det bedre enn fortjent, det har jeg erkjent, men jeg har få andre enn meg seg å skylde på.
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Evnen å sysselsette seg selv å være fornøyd med å være der man er, med det man har er en evne flere burde lært. 👍 vel unt 👌 sitte i ro er ikke min greie heller å da syns jeg det er viktig å fylle hverdagen med ting som gir både glede å energi i hverdagen 😊
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.896
    Jeg har for mye som interesserer meg til at jeg har det kjedelig. Og så har jeg jo alltid mye som burde vært gjort, uten at jeg nødvendigvis gjør noe med det. Og stort sett finner jeg roen, og bedre nå enn da jeg var yngre (fortsatt ung) og bedre om vinteren enn om sommeren. Men nei, jeg kjeder meg ikke. Og finner jeg ikke roen så klarer jeg stort sett å distrahere meg selv tilstrekkelig ... Jeg har det bedre enn fortjent, det har jeg erkjent, men jeg har få andre enn meg seg å skylde på.
    Dette er en riktig god evne som nok delvis kan læres T-1, men jeg tror også det har ørlite med gener, oppvekstmiljøet og alder å gjøre.
    Ikke for å ta glansen fra trådeier, men jeg er selv velsignet med at jeg har alt for mye som interesserer meg til at jeg har tid til å kjede meg.
    Jeg har simpelthen så mange interesser/hobbyer at jeg egentlig ikke har tid til å jobbe ;)
    Så er det som Fosse sier alltid noe som skulle være gjort.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.166
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Dette er en riktig god evne som nok delvis kan læres T-1, men jeg tror også det har ørlite med gener, oppvekstmiljøet og alder å gjøre.
    Ikke for å ta glansen fra trådeier, men jeg er selv velsignet med at jeg har alt for mye som interesserer meg til at jeg har tid til å kjede meg.
    Jeg har simpelthen så mange interesser/hobbyer at jeg egentlig ikke har tid til å jobbe ;)
    Så er det som Fosse sier alltid noe som skulle være gjort.
    den kjenner jeg igjen og...
    prøver 4 dagers uke fom i år..skulle gi litt mere kvalitetstid
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Første arbeidsuke er avsluttet. Jeg lurer på om de som leter etter meningen med livet har forstått konseptet helg. Det har vært en uke preget av kaffe og alkoholfri juleøl. Kaffe er godt, og jammen fant jeg ikke en dobbeltdekker fra Anton Berg der på hjemmekontoret. Fint å kunne by på i Teams-møter uten at at favorittene ryker ...

    Spiller vi kun jazz i hjemmet? Nei, det gjør vi ikke:

    0D807339-9089-4282-B235-743971253BFB.jpeg
    BA9B6FAD-E10F-4986-9818-D581C7875FD5.jpeg


    Har så vidt startet planleggingen av rørbytte i Luxman. Hvilket bringer oss inn på riaatrinn: Ear gjør mye glimrende, men om jeg måtte si opp én riaa og ikke måtte forholde meg til arbeidslivets krav til saklig begrunnelse for oppsigelse, men bare kunne synset og evaluert etter subjektive preferanser og trynefaktor, da tror jeg det måtte vært 324 som fikk oppsigelsesbrev. Men hifi koster ikke å eie, så da er saken grei. Den har ikke den samme kroppen og klangen som de andre. Jeg er glad i kropp, også hva gjelder anleggets gjengivelse av musikk!
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Jøss! Skikkelig musikk jo🤩🤪 jobb er enkelt, det går på autopilot, men det skal en ekte hverdagshelt til for å utnytte helgen maks 🤩🤙 vel unt å god helg 🍻
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.471
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Mest misunnelig siden jeg har blitt lurt med på godtestopp av sønnen 🙈😅
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.896
    Puuuuhh...jeg begynte å bli oppriktig bekymret for det gammelmodige jazz kjøret hjemme hos deg, men så glimter du til med både Pink Floyd og Led Zeppelin II.
    Du må vel nesten ha Led Zeppelin - House of the Holy også. Det var stort å se og oppleve Robert Plant i levende live på scenen ved Fredriksten festning i Halden sommeren 2019.

    Er EAR 324 såpass kald altså? Jeg er litt fysen på å leke med den siden den har balanserte inn og utganger.
    Ha en avbalansert aften sammen med Anton Berg, kaffe og brennevin ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ear er ikke kald, og den er ikke vond. Den er rent ut fantastisk i enkelte sammenhenger. Men, jeg opplever at jeg nok har lavere skuldre, og at det i det hele tatt går lettere og bedre med en del andre riaaer i enkelte kombinasjoner med pickuper og stepuper. Eksempelvis er Hana i Dynavector 507MKII topp i Gryphon om sistnevnte går i Luxman. Jeg er ikke like sikker om sistnevnte går i Ear. Men så presterer den glimrende i andre konstellasjoner. Merk at jeg skrev at dette var et valg jeg trolig ville tatt om det måtte tas og kun skulle begrunnes med ren synsing og ikke argumentasjon.

    Under følger er et mindre utvalg Led Zeppelin utgitt på et selskap som helt Classic Records 😉. De kunne i hvert fall lage cover, og vet du, det låter faktisk ikke helt dritt heller ... Mozart tvang seg på, han må ha gjemt seg bort på platelageret på grunn av den stabile temperaturen.

    2A12C3CB-0977-4D5A-ABDE-0F564D1D7950.jpeg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.896
    Nå ble jeg rent ut sagt imponert Fosse ;)
    Jeg holder "Houses of the Holy" høyt, men jeg skal innrømme at jeg ikke har samme affeksjon til "Physical Graffiti".
    Den blir noe langdryg.

    Jøye meg for gotterier du har liggende rundt forbi, slik at du kommer deg gjennom ørkesløse Teamsmøter.
    Mozart er en luring, men krever fort lange turer i skogen for å bli holdt på avstand.

    Takk for oppdatering på EAR 324, det setter jeg pris på.
    Jeg tviler ei heller på at øvrige RIAAer (Luxman, Allnic, Gryphon etc.) har svært mye og melde.
    Men nå kjører jeg balansert hele veien, så da får jeg prøve å snike inn en arm til med RCA phono kabel + RIAA, og litt kvasikoblinger den dagen lottogevinsten slår inn.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takk for det Power.

    Gryphon som jeg har er forresten ikke en riaa, det er en aktiv headamp (tilsvarende funksjon som stepup trafo). I tre chassis pga separat strømforsyning til hver kanal. Så med denne i kjeden sammen med Allnic så består komplett riaa av fem bokser. Det er derfor jeg har 16 stikk bak anlegget, hvorav 8 skrus av med bryter, fordi Joule Electra og forforsterkeren mangler av-og-på-bryter. Og så napper man jo ikke bare ut stikket på Joule for der er det fire strømkabler fordelt på to monoblokker 😂.

    Luxman, Ear og Accuphase har alle balanserte utganger. Faktisk har Luxman tre sett med utganger. Det er muligens for å kunne kjøre en utgang til AD-konverter eller til ulike preamper. Så er nok Ear enda mer oppløst og stram i bassen enn Luxman, men sistnevnte har det altså aldri vært byttet rør i, så der er det potensiale for lek. Allnic har fått Western Electric i 6 posisjoner, men det er jo et riaatrinn med totalt 13 rør, hvorav 12 er rør du garantert ikke finner andre steder. Det gjør rørrullingen rimelig, men men litt tungvinn. Luxman bruker standard ECC83 og ECC82, som ethvert rørhue har boden full av.

    Jeg har lyttet lenger til rock enn jazz. Pink Floyd er godt representert på tape, her et utvalg bokser, japanpressinger, monoutgivelser, RSD-utgaver etc på LP.

    B4E10F29-4129-451D-912B-2F12BFCE6DCF.jpeg
    7CC72EDE-9D2A-4E9E-BB7D-1C5137AA95B8.jpeg
    F43B69D0-C975-4220-8368-F93143A196AD.jpeg

    3EB225E2-0118-4B80-B0AA-092714AAEF51.jpeg
    803DA555-EC69-4707-A8C2-DC759D0BE11F.jpeg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn