Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Dersom dere leser hva jeg skriver rundt Joule Electra og variac så forstår dere at dette ikke er en aktuell problemstilling.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hva om VARIAC ikke ble dratt ned ved shutdown? alt om den streiker i full?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Men den blir alltid dratt ned ved shut down. Og streiker den når variacen er på full driftsspenning så er det vilkårlig om det er bryter eller ei. Det blir å konstruere en problemstilling som ikke finnes.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Om jeg ikke leste feil: Spennende med mange bokser. Til sammen 5 til pre og effekt? Jeg har fire, men ved aktiv drift (Naim) så er det mulig å øke antallet til minst 8. Et sted i livet må man jo la galskapen få fritt spillerom. Jeg har stor tro på at det kan være bra å ha dedikert kurs til anlegget. Kanskje hører man en forskjell, eller så tror man muligens at man hører en forskjell, og forhåpentligvis sover man bedre om natten av det. Det blir interessant å følge med på dette!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    i mitt system var det stor forskjell med egen 25A kurs med skjermet 3x10kvcm armert "grøftekabel"
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Ryddet litt i papirer her om dagen - fant igjen den originale kjøpekontrakten på min 911 Turbo, fra Autozentrum Sport... snufs...:'( savnet....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Helt enig, Baldersnäs er vakkert.

    Nydelig mat og super service. For ordens skyld var det ingen av oss som klarte å spise opp, vi ble alle for mette. Og, de var så rause med vinen i den vinpakka at jeg måtte takke nei til slutt.

    Et par bilder, uten at dette skal bli noen reiseblogg.

    DSCF3523.jpg


    Utrolig flott kulturlandskap med kyr, mengder av hester, vakre bondegårder og åpen furuskog. Løvet er fortsatt på trærne og det spenner fra grønt til rødt.
    Man blir glad av å se så mange dyr på beite rundt om. Uten å ha filla peiling på kyr så merker jeg meg at kyrene i Sverige virker være kraftigere bygget enn NRF.

    Baldersnäs herregård, ser eksklusivt ut, men en natt her med full 5-retters middag og vinpakke samt frokost koster omtrent halvparten av en (litt fuktig) kveld på Hanami. Anbefales.

    DSCF3526.jpg


    Hovedgaten i Grythyttan. Utsøkt mat også her, og stedet skal ha en av de bedre vinkjellerne i Sverige. Vi skulle innom nok en stor middag, med vinpakke, og antok at det ville være tilstrekkelig før nok en dag med aktiv kjøring.

    DSCF3611.jpg


    Det var en utrolig fin tur. Mat, selskap og veier var akkurat slik man ønsker det. Bilen går bedre enn noen gang - det er noe eget med å kjøre gamle mekaniske brumlebasser hvor du kjenner du må jobbe aktivt.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.355
    Antall liker
    63.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det kan da ikke være mulig å bli for raus med vinen. Her snakker vi helt klart om en gjesteutfordring med klart forbedringspotensiale! :D
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.523
    Sted
    Sørlandet
    Det kan da ikke være mulig å bli for raus med vinen. Her snakker vi helt klart om en gjesteutfordring med klart forbedringspotensiale! :D
    Du kan umulig ha forsøkt kombinasjonen litt for mye vin - 6 sylindret boxer motor - sportslig understell - svingete vei. Absolutt ikke anbefalt. :)

    -BB-
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.355
    Antall liker
    63.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det kan da ikke være mulig å bli for raus med vinen. Her snakker vi helt klart om en gjesteutfordring med klart forbedringspotensiale! :D
    Du kan umulig ha forsøkt kombinasjonen litt for mye vin - 6 sylindret boxer motor - sportslig understell - svingete vei. Absolutt ikke anbefalt. :)

    -BB-
    Nei, men jeg har forsøkt kombinasjonen av litt for mye vin i mange ekstremt krevende situasjoner ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Det kan da ikke være mulig å bli for raus med vinen. Her snakker vi helt klart om en gjesteutfordring med klart forbedringspotensiale! :D
    Den vinpakka må ha vært en 20 ft. container :rolleyes:
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Porschen din er på et vis brutalt vakker Fosse, jeg kan titte i timesvis :rolleyes:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Nå skal mannen med ti tommeltotter forsøke å reparere Joule ved telefonhjelp fra Audiomix. Jeg har min tvil, men av erfaring er det gjerne noen som kan sette sammen det jeg har plukket fra hverandre. Den ene variacen må justeres, det gnistrer når spenningen økes, typisk i det bias passerer 80. I går luktet det svidd. Ingen holdbar løsning. Går ikke dette blir det ny tur til Kongsberg, tredje runden dette, nå er jeg klar for å komme i havn.

    1B620B7E-0FCE-4D6D-B9E6-C4C4A9BBC2A5.jpg


    Tenker i samme slengen teste ulike inngangsrør på Joule. Sitter nå 5157 Jan fra GE, av erfaring er alle disse Jan-rørene, i hvert fall de jeg har forsøkt, litt kjølige i klangen. I manualen står det 5157 (12AX7). Jeg får rote i godteposen og se hvilke rør jeg har av typen 5157, hvis ikke har jeg mengder av 12AX7, men mer gain er noe jeg egentlig ikke ønsker meg.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Nå skal mannen med ti tommeltotter forsøke å reparere Joule ved telefonhjelp fra Audiomix. Jeg har min tvil, men av erfaring er det gjerne noen som kan sette sammen det jeg har plukket fra hverandre. Den ene variacen må justeres, det gnistrer når spenningen økes, typisk i det bias passerer 80. I går luktet det svidd. Ingen holdbar løsning. Går ikke dette blir det ny tur til Kongsberg, tredje runden dette, nå er jeg klar for å komme i havn.

    Vis vedlegget 512406

    Tenker i samme slengen teste ulike inngangsrør på Joule. Sitter nå 5157 Jan fra GE, av erfaring er alle disse Jan-rørene, i hvert fall de jeg har forsøkt, litt kjølige i klangen. I manualen står det 5157 (12AX7). Jeg får rote i godteposen og se hvilke rør jeg har av typen 5157, hvis ikke har jeg mengder av 12AX7, men mer gain er noe jeg egentlig ikke ønsker meg.
    Forstår jeg det slik at det gnistrer fra variac? Eller er det fra forsterker. Det vet du sikkert, men rørsoklene til 6c33c er kilne greier med liten kontaktflate. Disse kan bli varme og føre til lukt om de ikke følges opp.

    mvh
    lassemann
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Audiomix som mente det var variac som måtte «strammes», men jeg tar drøftingen med ham. Det er vanskelig å se/si om det er variac som forårsaker det eller rørsokkel, men det skjer hver gang variacen kommer i en gitt posisjon, så jeg synes det virker mest sannsynlig at det er relatert til denne. Kjenner jeg er lite klar for mer kluss nå ...
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.323
    Antall liker
    13.404
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Grattis med frisk förstärkare och ny liten hjälpreda. Var, i förbindelse med ett köp av en Dr. Feickert-protractor, hemma hos han som tagit fram Little Fwend och fick då se en prototyp av det som idag är det färdiga produktet. Hygglig kar och spännande besök. Stod en gammal Thorens TD 124 med Shick-arm och SPU i stuen om jag minns rätt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Nydelig arbeid McLaren! Og, du har koblet riktig. Dette blir stas :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Du kunne jo bare åpne fronten og skli ut A80 og skru av bena og sette kaasen på plass og skli inn A80 igjen
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Du kunne jo bare åpne fronten og skli ut A80 og skru av bena og sette kaasen på plass og skli inn A80 igjen
    Det ville vært for enkelt. Jeg ofrer gjerne ryggen om jeg sparer en operasjon, får så heller være at jeg taper tid!

    39AE62F7-D36A-4C7B-8322-1AC430539EC3.jpg


    Joulene skal ikke stå oppe i racket, men mangler to topplater som kommer i løpet av et par uker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn