Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    609
    Fantastisk nydelig bil! Velkommen til et liv med træler i hendene og olje under fingrene. ;)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Gratulerer med en fantastisk bil! Dere får herved en stående invitasjon til å komme kjørende til Hovden i sommer. Flott kjøretur som byr på vakker natur, bra veier, Dalen hotell og te-seremoni, Suleskard og videre til Rogaland. Setesdal og eldgamle mattradisjoner.

    Mvh
    BB
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Selv jeg som har et avslappet forhold til biler må frem med siklesmekken :) Gratulerer!!!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer. En fryd å kjøre og å ha.
    Er delene du viser til reservelager eller skal du til å skru og montere?
    Bilen dere står og beundrer ser da hel og pen ut.

    Pro-tip om du skal til å skru og montere. Når denne bilen jekkes opp i front skal jekken plasseres korrekt.
    Det er det enkelte som ikke gjør, for eksempel tullingen som skulle flytte den jeg eide da den stod vinterparkert i en garasje.
    Da dyttet han radiatoren opp i panseret.

    Her er fremgangsmåten:

    To lift the front, do the following. Identify the ‘‘picture frame’’ -
    the large rectangular part of the frame to which the side rails
    attach. It is directly in front of the engine and behind the
    radiator support. You’ll see that the bottom forms an upside-down
    U channel. Make a piece of hard wood that fits inside and
    protrudes by 1/4’’ or more. Tie it on with wire ties and leave it
    there forever - this is now how you’ll raise the front of the car
    with your floor jack.

    Warning - make sure you don’t raise the car using the radiator
    support. The radiator will come up and damage the bonnet.


    Once you have the front raised, position the jack stands under the
    lower A-arm front pivot points.

    The rear can be raised using a suitable block of wood under the IRS
    tie plate. A 4’’ wide block should fit between the exhaust pipes.
    I usually use the trailing arm attach points for the jack stands.
    Don’t remove the floor jack without directly supporting the IRS
    assembly on jack stands. The metallastic IRS mounts aren’t strong
    enough to suspend the IRS, especially if they are old.
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.000
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer, Fosse! Dette så jeg ikke komme, storveis. Håper du svinger innom en tur
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.159
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    dommeren for restaureringer og oppussing av gamle jag er en gammel kompis og dessuten vintage stereo fyr...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med en av de vakreste bilene som noensinne er produsert.
    Er det et objekt som krever en del jobb for å få på veien?

    I såfall må du svinge deg - om du skal få brukt den litt. Det er jo slik at vårt "kjære" byråds mål og ambisjoner blåser i den retning at det om få år blir svært begrensede muligheter for å ferdes med slike doninger innenfor Oslos bygrenser:cry:.
    Hva slags "dispensasjoner" man kan havne ut med er jo pr. i dag ikke godt å si, men det legges jo opp til at fossilfritt blir kravet for ordinær ferdsel. At en del mennesker (også i Oslo) har motorkjøretøy som hobby har de neppe utpreget sympati for.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Bilen er en 1.5-1.7 eller deromkring. 4,2 liter, sekssylindret, lukkede lykter og ikke vippebrytere. Amerikansk utgave.

    Bilen er totalrestaurert og ingenting gjenstår å montere. Eskene inneholder ekstradeler (originallykter, ekstra gearkasse (med overdrive), ekstra topp, ekstra sett lister, ekstra sett slanger i kevlar (alt av slanger og ledninger er allerede byttet). Og masse småelektronikk som bokser og dingser fra Lucas med mer. Tre eller fire nye viftemotorer. En masse deler jeg ikke aner hva er men må gå igjennom. Fikk med olje, lærhammer, jakker, saueskinn, bøker og innbundet elektrisk koblingsskjema. Ekstra sett matter. Var delene vanskelige å skaffe så kjøpte han det han kom over.
    B168AA38-1E7A-420D-9D41-2E8307A23EB4.jpeg
    60F841E5-DE89-45F8-9FD4-9BF90B0DFF82.jpeg
    B7523269-51B1-455E-A7A4-82468507CFF9.jpeg

    Dere overlever et par bilder til.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har jo for vane å dra dere med på feil, tabber og innlemme alle i egen idioti. Så også denne gang.

    Jeg trodde jeg hadde flatt batteri da bilen ikke ville starte i går der jeg stod og sperret hele gata akkurat i det alle naboene skulle hjem fra jobb. Hoppet inn i 911, oppdaget at den hadde fått et mindre skap på bakfanger under EU-kontroll dagen i forveien og kjørte ut i gata. Jeg har jobbet mye med meg selv for å klare å se det positive i slike situasjoner. Uansett, for korte startkabler. Vel, jeg har en batterilader et sted og fant den frem. Koblet til, ingen endring. OK, frem med multimeter for å måle. Sikring som hadde gått. Oppdaget at jeg ikke hadde gjort slik det står på det gule vaselskiltet - polariteten er snudd. Faen. Kan det være derfor lysene ikle ville slukke etterpå?
    0FA639E8-27E5-4F8E-A5E9-F8769D2A79D3.jpeg


    Man må våge å feile. Og jeg står på mitt, alt kan repareres og det meste ordner seg.

    Ellers går bilen som ei klokke og faktisk bedre dag for dag. Hadde en lang og flott tur i dag. Og skal man først sperre gata og fremstå som en idiot så kan hjelper det i det minste at bilene er pene 😂

    9A365B25-464C-4F3C-9E77-D8C0B9D0846B.jpeg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Bilen er en 1.5-1.7 eller deromkring. 4,2 liter, sekssylindret, lukkede lykter og ikke vippebrytere. Amerikansk utgave.

    Bilen er totalrestaurert og ingenting gjenstår å montere. Eskene inneholder ekstradeler (originallykter, ekstra gearkasse (med overdrive), ekstra topp, ekstra sett lister, ekstra sett slanger i kevlar (alt av slanger og ledninger er allerede byttet). Og masse småelektronikk som bokser og dingser fra Lucas med mer. Tre eller fire nye viftemotorer. En masse deler jeg ikke aner hva er men må gå igjennom. Fikk med olje, lærhammer, jakker, saueskinn, bøker og innbundet elektrisk koblingsskjema. Ekstra sett matter. Var delene vanskelige å skaffe så kjøpte han det han kom over. Vis vedlegget 640044 Vis vedlegget 640045
    Dere overlever et par bilder til.
    Den der kledde du Fosse :cool:
    Men blir ikke dette en hobby for mye?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Helt nydelig bil Fosse.

    Spennende med el-system basert på mannen som oppfant mørket :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Aha! Husk at du ble advart, da du spurte om folks erfaringer med E-type her inne. :cool:
    Ja, jeg er klar over det, derfor har jeg mentalt innstilt meg på at det vil dukke opp litt etterhvert som må ordnes. Og sikkert mer i starten enn etterhvert. Uansett, det er mange entusiaster der ute og jeg har godt med ekstra deler så jeg regner med at dette skal gå fint.

    Jeg vurderte "nyere" bil men var mer skeptisk til biler som har nyere elektronikk men samtidig begynner å dra på åra. Om 20 år er jeg sikker på at det er enklere å reparere en E-type fra 60-tallet enn en Aston Martin Vantage fra 2000-tallet. Men hvem vet, og så er det jo ikke sikkert at dette blir den siste bursdagsgaven jeg bevilger meg heller.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    For en nydelig bil Fosse. Gratulerer :) Jaguar naila designen med den der altså.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Aha! Husk at du ble advart, da du spurte om folks erfaringer med E-type her inne. :cool:

    Vis vedlegget 640075
    Har funnet ut av det nå. Feil sikring plassert feil sted (ja faktisk begge deler). Skal være 50A på startmotoren. Funker stort sett med 35, men må det «kinnes» litt så kan 35A ryke. Lyset som ikke ville slukke skyldes at sikringen var satt i feil rett og slett. En hodelykt, et speil på teleskop og litt lektyre var det som skulle til.

    7A01DDAD-EB38-40E7-90C2-EB9BEF806073.jpeg


    Jeg skal ikke gjøre dette til en biltråd, men noen utflukter må vi kunne unne oss.

    3F4FC0DE-60AC-48F2-994B-7060C3FD7263.jpeg


    Det er lov å overnatte på hytta nå. Men det er best å la være, så sikrer man kjøreturen frem og tilbake hver dag.

    3D5FE8BC-B4E2-4171-A1D2-5F7565488CB5.jpeg


    Hjerneaktiviteten er ikke helt nede på stereofronten. Det planlegges litt der også.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    Kjært gjensyn. Er dette en USA-modell som aldri ble sendt til USA, som kom til Norge uten den omveien? Ser den har Zenith-Stromberg forgassere i tråd med amerikansk lovgivning på den tiden.

    3F4FC0DE-60AC-48F2-994B-7060C3FD7263.jpg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Den bilen er et smykke fosse - engelske biler er kanskje ikke de mest pålitelige, men deletilgangen er god, verkstedsmanualene mange, og man finner alltid en støvete gammel guru på et forlatt forum som kan hjelpe med de mest obskure problemene ;)
    Nesten så jeg får lyst å skaffe meg enda en bil... (men bare nesten)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det er helt korrekt at det er en bil produsert for det amerikanske markedet (Forlot fabrikken desember 1967).

    7AFFC2BB-EF03-42A1-AC51-8E03C090A137.jpeg


    Jeg hentet forresten ekstradelene fredag. Det ble en full varebil og mange hundre kilo.

    CDD6947C-9218-4C1E-8B03-43558F82AC42.jpeg
    761A8D30-7F0C-414B-8F5A-B420219414E7.jpeg
    B9EF6B71-CD91-496C-A0AD-A07E693F378C.jpeg
    5DA481DE-43F7-4C44-810F-6C40C5E8460E.jpeg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    For en kul anskaffelse.

    Ellers så synes jeg det er bare å pøse på med bilder. Herlig blog å følge med på i en ellers stille og rolig hyttepinse 😊
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med en av verdens peneste biler og velkommen i klubben av Jaaag eiere :giggle:. Etter å ha skrudd endel tysk må jeg innrømme at engelsk kan være noe sært. Prince of Darkness vil nok og kunne belyse din vei... Miljøet er stort og mange kan mye. Og hver 1 mai er det oppmøte på Holmen Fjordhotell. Gratulerer igjen, to fantastiske du besitter nå.

    Tviler på at personbeskrivelsene passer helt, men fornøyelig..
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Det er litt myteomspunnet det med driftssikkerhet og engelske biler. Særlig de eldre med forgasser motorer. Alle biler fra den tida måtte nitidig fikses på, også Volvo, BMW, Mercedes osv. Det er jo særlig tenning med stifter og kondensator som var problematisk. I dag finnes gode, mer moderne løsninger. Har selv montert elektronisk tenning i Triumph TR6 og det var som natt og dag både ift drift og drivstofforbruk.. Vil vel si at TR6 er mer driftsikker i det daglige enn min Mercedes S211 som varsler om feil både sent og tidlig.. 😉

    Mvh lassemann ☺
    IMG_20200530_224326_01.jpg
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    En av verdens vakreste biler,og i absolutt rett farge,fargekoden RAL 6005 som æ faktisk skal male døra på hytta i,får nok aldri en Jaguar E så hyttedøra får duge for mæ. Gratulere med et smykke av en bil
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer med en ekstremt fin bil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn