Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.893
    Herlig knippe med Pink Floyd :)
    Samme knippe foreligger her nede på vinyl med unntak av "Division Bell".
    Kjøpte den siste remix/repressen av DSOTM skiva for et par år siden.
    Den gruser min gamle Mobile Fidelity pressing som jeg aldri helt har fått taket på, kontra originalen.

    Det jeg finner snodig med RIAAer er hvorfor ikke det foreligger flere av sorten med balansert inn-, og utganger.
    EAR 324 kjenner jeg jo til har balansert ut, men at Luxman og Accuphase har det også viste jeg ikke (har ikke sjekket i dybden heller).
    Når jeg sjekker etter på min aldrende og rudimentære teflondisk, så har vel Avid et RIAA trinn som tar det meste - Pulsare II.
    Jeg har for meg at EAR 324/DP 2.2R ikke ligger så langt fra hverandre klangmessig, dog gjenstår det og verifisere "in situ".

    Åtte boks løsningen for å få lyd via kverna i Tanoyene står det respekt av.
    Jeg tror vi snakker 1 ordens NERD med tonegaffel og eikeløv ;)

    Hehehehe...du har et meget spennende "hot rodda" oppsett unge mann.
    Tror ikke jeg hadde turt å leve med det der mtp at jeg ville glemt meg en sen aften etter å ha slumret foran dumboksen med litt armagnac i nepa.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Åtte bokser? Glemte du monoblokkene nå?

    Jeg har kun hørt Pulsare I, vurderte den i sin tid men forkastet den til fordel for Rogue Ares. Om II er mye endret vet jeg ikke. Det er en fleksibel riaa. Jeg opplevde den som litt lite livlig. Men det kan hende jeg hadde konkludert annerledes i dag. Jeg tror muligens mine preferanser har endret seg noe.

    Ja, den er fin den 30-årsutgaven av Dark Side. Med unntak av i går så har nok Pink Floyd stort sett vært avspilt fra bånd de siste årene. Det låter ikke vondt det heller.

    F97A95A3-AF8E-4C3D-833F-A6DC32846787.jpeg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.893
    Neida, jeg glemte ikke monoblokkene, men tenkte kun på RIAA oppsettet som skal være fem-5-bokser, og ikke åtte som jeg feilaktig skrev.
    Med monoblokker og pre snakker vi vel 10 bokser + platespiller med 2-3 armer/pick-uper og høyttalerne :D

    Å du og du som jeg gleder meg for ikke å si lengter etter å høre Pink Floyd på tape hjemme hos deg :geek:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    61361CFB-99ED-4143-AF7C-E68A70A5BE43.jpeg
    F4494263-49EE-4530-AB98-4F8C69FDF4F2.jpeg


    Koronaro i hjemmet: Vi tester ulike ulike sweetspots og hvitvin. Amerikaneren er fyldig som bare det, og kremet. Muligens bedre alene enn til sushi. Franskmannen friskere.

    35ED8884-75F0-468E-B16D-708F377506F5.jpeg


    Viktig å lufte potene når man har fri.

    CE2E549B-79A0-48AB-A7D3-26E2BFF01F60.jpeg


    Denne isolasjonen gir noe savn, men Gud bedre, den gir også ro og fred. Det er et par karer her inne jeg gjerne skulle delt ei flaske vin og ei platebunke med, men samtidig må jeg si at det å tusle rundt i hagen med katter, rådyr og kaffe er bedre enn å kjøre ring1 og passe på at ingen sniker forbi deg i køen. Kjedelig? Mulig. Men så bruk tiden til andre ting! Pris deg lykkelig for at du ikke kjøpte vingård i Italia, rydd i verktøy, rydd boden, fiks bilen, test riaatrinn og pickuper. Har pokker meg ikke slappet så godt av og samtidig fått gjort så mye på evigheter. Og så planlegger man selvfølgelig at koronaen skal gi seg, derfor var alle gaver som ble gitt julen 2020 ferieturer.

    Men jeg ser frem til besøk i sweetspot og lyttestua. Snurr tape og vinyl!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det er Beatles-aften i dag. Og vi spiller mono-utgivelser på EMT TMD-25 via Ear med innebygde trafoer. Det låter bra, men jeg foretrekker Music First-trafo og Luxman. sistnevnte har en anelse mer varme, og det kler nok Beatles-utgivelsene relativt godt.

    813AC72D-67B6-43AE-BB6D-C392E0DE0B07.jpeg


    Dagen i dag har blitt tilbrakt ute, det var for pent til å sitte foran anlegget og fikle hele dagen. En tur i hagen med frøken Sandy som ikke er så liten lenger.

    88A63836-060E-43F2-81E0-5D8142EF0B7E.jpeg


    Etter dagens tur til øyene er det tillatt med et glass av verdens beste lager.

    989F38CA-394B-415B-83D1-AA4D38209393.jpeg
    C65A0F10-8529-4AD3-98B5-ACAC0E985DAB.jpeg


    De nye viftene til E-typen har kommet. Radiatoren er sannsynligvis rett rundt hjørnet. På tiden å vise hvor lite greie man har på bil, jeg har overhode ikke peiling: Jeg vet jeg har ekstra topp, jeg har blitt fortalt at en overhaling hos Østlandske Motorverksted kan være klokt for å få ned oljeforbruket. Samtidig er det mulig å ordne det slik at man kan kjøre blyfritt (uten erstatning). Jeg har skjønt at man setter inn noen teflonhetter. Og jeg har fått opplyst at stemplelfjærene er målt/justert så det er ikke grunnen.

    Siden reservedelene holder til en halv bil, minst, så kommer tidenes dummeste spørsmål. Er det kun de to avlange stripete dekslene jeg skal sende avgårde? Det som har oljeblokk og det på motsatt side? Det så så enkelt ut da jeg tok det opp? Jeg har ekstra liggende, det er de jeg snakker om. Eller er det noe mer som da skal med? Jeg forsøker å fordele kunnskapsløshet litt utover slik at ikke én og samme person må håndtere det hele ...

    F335595C-2DE9-4F4A-87CD-33964EB8397A.jpeg
     
    Sist redigert:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    de stripete lokkene er deksler for kamakslene for å hindre at oljen spruter over alt - selve toppen er den delen under hvor alt er montert, som kamaksler, ventiler inkludert eksos og luftinntak ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^ Du må nok ett hakk lenger ned;).
    Topplokket er den delen under, der eksos (og innsug) manifoldene går ut av. I den enheten sitter innsugs- og eksosventilene. Det er styringene til disse, og ventilsetene, som originalt «krever» bly som «smøring».

    ohc engine diagram
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.236
    Antall liker
    2.416
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det er Beatles-aften i dag. Og vi spiller mono-utgivelser på EMT TMD-25 via Ear med innebygde trafoer. Det låter bra, men jeg foretrekker Music First-trafo og Luxman. sistnevnte har en anelse mer varme, og det kler nok Beatles-utgivelsene relativt godt.

    Vis vedlegget 688543

    Dagen i dag har blitt tilbrakt ute, det var for pent til å sitte foran anlegget og fikle hele dagen. En tur i hagen med frøken Sandy som ikke er så liten lenger.

    Vis vedlegget 688544

    Etter dagens tur til øyene er det tillatt med et glass av verdens beste lager.

    Vis vedlegget 688548 Vis vedlegget 688549

    De nye viftene til E-typen har kommet. Radiatoren er sannsynligvis rett rundt hjørnet. På tiden å vise hvor lite greie man har på bil, jeg har overhode ikke peiling: Jeg vet jeg har ekstra topp, jeg har blitt fortalt at en overhaling hos Østlandske Motorverksted kan være klokt for å få ned oljeforbruket. Samtidig er det mulig å ordne det slik at man kan kjøre blyfritt (uten erstatning). Jeg har skjønt at man setter inn noen teflonhetter. Og jeg har fått opplyst at stemplelfjærene er målt/justert så det er ikke grunnen.

    Siden reservedelene holder til en halv bil, minst, så kommer tidenes dummeste spørsmål. Er det kun de to avlange stripete dekslene jeg skal sende avgårde? Det som har oljeblokk og det på motsatt side? Det så så enkelt ut da jeg tok det opp? Jeg har ekstra liggende, det er de jeg snakker om. Eller er det noe mer som da skal med? Jeg forsøker å fordele kunnskapsløshet litt utover slik at ikke én og samme person må håndtere det hele ...

    Vis vedlegget 688552
    Ehh, nei. Det er det som er under toppdekslene (selve toppen) som skal tas av. Men du sier du har en løs topp, da er det vel enklest å sende den. Sikker på at det ikke allerede er stålseter i den (?) For å kjøre blyfritt, så tipper jeg de setter inn stålseter til ventilene. Ihvertfall eksosventilene.
    Og ja, ventilene må ut, så da bytter en samtidig ventiltettingene (feks teflon).
    Ikke for å være uhøflig, men du er sikker på at du er komfortabel med å ta av toppen osv (?) Jeg ville ha tatt en titt på youtube, feks "jaguar 4.2 top end overhaul" eller jaguar engine rebuild, og konsentrert meg på det som går på cylinder head. En ting er å få den av, men du skal ha den på igjen også..
    Just my 0.02...
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.588
    Antall liker
    11.060
    Åh, er ikke det stupetårnet på Ulvøya bad? Nå fikk jeg plutselig noen barndomsminner . . . :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Enig med duc916 her. Det er en forholdsvis omfattende jobb å avmontere og montere topper. Litt verktøy utover det de fleste har i verkdøykassen har man også behov for :)
     
    Sist redigert:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    og bare for å gjøre det helt tydelig når du skal lete gjennom reservedelene - toppen ser slik ut ;)


    ikke nødvendigvis den vanskeligste tingen å bytte - men definitivt ikke den første jobben du burde prøve på som en hobbymekaniker, siden ting kan gå VELDIG galt om du gjør en ørliten feil.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    6.686
    Tror den katten der er en riktig luring, ser ikke helt trygg ut 😉
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Tusen takk for hjelp folkens. Jeg skal ikke gjøre en dritt jeg, bortsett fra å sende den ekstra toppen til overhalingen. Jeg vil bare sende riktig(e) del(er). Og jeg forstod ikke helt hva som skulle gjøres med dekslene da jeg løftet dem opp. Jeg skjønner i det minste at jeg skjønner lite🤣 Jeg har ekstra topp, den som er på skal ikke avgårde. Han som skal hjelpe meg med å sette dette sammen er flymekaniker og har bygget bilen, så jeg følger bare hans råd. Og så inngikk vi en deal, han fikk en Vespa til barnebarnet, jeg får vinterlagring og hjelp. (Og så får han fortsatt se bilen han har brukt 10 år på bygge). Bilen har vært restaurert tilbake til original stand, jeg er ute etter å utbedre de tingene som kan gjøre den mer anvendelig. Det inkluderer bedre lading av batteri (utført), bytte av vifter, styring av vifter og aluminiumsradiator (igangsatt) og redusere oljeforbruket (som vi her snakker om) ved å overhale toppen.

    Nei er dere gale 🤣😱😎 tror dere jeg slipper til idioten Fosse på dette mesterverket?

    Igjen, tusen takk for hjelp!

    7BC0B402-AC86-4987-A632-EA045E2C2BF3.jpeg


    Digger sentralen. Så utrolig mange folk som har greie på så mye. Smarteste forumet i landet, garantert!
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.236
    Antall liker
    2.416
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Tusen takk for hjelp folkens. Jeg skal ikke gjøre en dritt jeg, bortsett fra å sende den ekstra toppen til overhalingen. Jeg vil bare sende riktig(e) del(er). Og jeg forstod ikke helt hva som skulle gjøres med dekslene da jeg løftet dem opp. Jeg skjønner i det minste at jeg skjønner lite🤣 Jeg har ekstra topp, den som er på skal ikke avgårde. Han som skal hjelpe meg med å sette dette sammen er flymekaniker og har bygget bilen, så jeg følger bare hans råd. Og så inngikk vi en deal, han fikk en Vespa til barnebarnet, jeg får vinterlagring og hjelp. (Og så får han fortsatt se bilen han har brukt 10 år på bygge). Bilen har vært restaurert tilbake til original stand, jeg er ute etter å utbedre de tingene som kan gjøre den mer anvendelig. Det inkluderer bedre lading av batteri (utført), bytte av vifter, styring av vifter og aluminiumsradiator (igangsatt) og redusere oljeforbruket (som vi her snakker om) ved å overhale toppen.

    Nei er dere gale 🤣😱😎 tror dere jeg slipper til idioten Fosse på dette mesterverket?

    Igjen, tusen takk for hjelp!

    Vis vedlegget 688566

    Digger sentralen. Så utrolig mange folk som har greie på så mye. Smarteste forumet i landet, garantert!
    Ok, det høres ut som En God Ordning...
    HVIS det er slik at det på jaguar er matching numbers på blokk og topp, så ville jeg beholdt orginaltoppen som den er, og sendt den ekstra toppen til overhaling. Da kan en senere bytte tilbake til orginaltoppen, og få motoren tilbake til orginalstand...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ok, det høres ut som En God Ordning...
    HVIS det er slik at det på jaguar er matching numbers på blokk og topp, så ville jeg beholdt orginaltoppen som den er, og sendt den ekstra toppen til overhaling. Da kan en senere bytte tilbake til orginaltoppen, og få motoren tilbake til orginalstand...
    Tusen takk for gode råd. Han jeg har kjøpt av er veldig nøye på at jeg tar vare på alt originalt, så når jeg nå har byttet dynamo, så har jeg to originale Lucas liggende, og ny i bilen. Og jeg tipper at det er den originale toppen som står i nå, slik at det er den ekstra som går til overhaling. Jeg kommer til å ta vare på vifter og radiator, men jeg hadde i sommer utfordring med for ustabile vifter (styring). Det å kjøre en e-type i Oslo sentrum med vifter som har stoppet er ikke greit. Originalt blir derfor tatt vare på, og så blir det satt inn noe som gjør bilen mer brukervennlig. Motormessig og kjøremessig er bilen aldeles strålende. Tok meg et par turer å lære giringen men ut over det er bilen en drøm å kjøre med fabelaktig moment og en lyd til å dø for. Der kom savnet gitt ...
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Tusen takk for hjelp folkens. Jeg skal ikke gjøre en dritt jeg, bortsett fra å sende den ekstra toppen til overhalingen. Jeg vil bare sende riktig(e) del(er). Og jeg forstod ikke helt hva som skulle gjøres med dekslene da jeg løftet dem opp. Jeg skjønner i det minste at jeg skjønner lite🤣 Jeg har ekstra topp, den som er på skal ikke avgårde. Han som skal hjelpe meg med å sette dette sammen er flymekaniker og har bygget bilen, så jeg følger bare hans råd. Og så inngikk vi en deal, han fikk en Vespa til barnebarnet, jeg får vinterlagring og hjelp. (Og så får han fortsatt se bilen han har brukt 10 år på bygge). Bilen har vært restaurert tilbake til original stand, jeg er ute etter å utbedre de tingene som kan gjøre den mer anvendelig. Det inkluderer bedre lading av batteri (utført), bytte av vifter, styring av vifter og aluminiumsradiator (igangsatt) og redusere oljeforbruket (som vi her snakker om) ved å overhale toppen.

    Nei er dere gale 🤣😱😎 tror dere jeg slipper til idioten Fosse på dette mesterverket?

    Igjen, tusen takk for hjelp!

    Vis vedlegget 688566

    Digger sentralen. Så utrolig mange folk som har greie på så mye. Smarteste forumet i landet, garantert!
    Linjene på den bilen ... Blir litt à la dette:

    1610306638227.png
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg hadde avskrevet de innebygde trafoene i Luxman. Om det er den klanglige balansen med Dynavector + Hana + Bergmann Galder med Luxman og interne trafoer vites ikke. Men dette låt da riktig så fint? Et fjernere perspektiv enn Gryphon + Ear, men jeg tror jeg tar Luxman likevel. Det er presist og konsist, bare litt lenger unna, og med en roligere topp.

    Godt opptak av solo piano, da kan denne anbefales:

    1BB9D4E7-7F33-42D7-B08F-F351C6F08352.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det er fredag og det er godvær! Deilig med ti kalde og sol. Man har da pels!
    CE2114F0-CFF6-4B8E-B7D4-B87DDC597D1A.jpeg
    B2D7A4F3-B6D3-4A6C-A7A1-33C62127CA8C.jpeg


    Sitter her og spiller igjennom den ene Miles-skiva etter den andre og har en meningsutveksling med fruen om verdien av å investere i rør for fremtiden. Den gode samtalen akkompagneres av noen gode hvite.

    Vi trenger flere rør, for det kan være gildt å ha, mengder av rør. Og så fant man ut at man ikke hadde særlig til utvalg av nyere Miles. Fy! Streaming ble vurdert, men det blir liksom feil en fredag kveld. Man har jobbet en uke, trent tre ganger, og så skal man forfalle til det digitale? Nei, da går vi heller baklengs.

    50EB8F51-5933-4A20-855E-E5E277150D59.jpeg
    6FA6B1C5-C85E-4119-90AA-E6CC739BE592.jpeg


    Jeg har kost meg stort med å teste Luxman EQ-500 i ulike konstellasjoner den seneste uken og må si at den vokser på meg, selv etter et år i mitt eie.

    Jeg må tydeligvis utvide samlingen hva angår Miles Davis, og jeg tror tiden er inne for å utvide med Mike Stern. Jeg så ham i Arendal for mange år siden. Og husker det som en fantastisk konsert med en stor artist som spilte musikk jeg egentlig ikke likte men som jeg likte likevel, denne kvelden. Det vil si jeg tenkte det satt som ei kule, men at det var musikk som jeg normalt ikke ville spilt hjemme. De seneste årene har jeg kanskje revurdert en del sjangre og jeg tror tiden er inne for å spørre seg om man er mottakelig for jazz-rock?

    Digresjon, nå spør fruen om jeg har Bitches Brew og jeg må svare «nei». Folkens, jeg må ta grep.

    Med seneste levering fra Cardas ligger alt til rette for å teste Air Tight på GRF90. Jeg foretrekker klart Manley fremfor Accuphase, så sistnevnte blir stående i et bi-anlegg, på boden eller vil fungere som sommerforsterker.

    Jeg håper koronaen holder stand lenge nok til at jeg får orden på sakene. Orden? Jeg har da igangsatt ytterligere tiltak i stereolagringsreolene, nå er det nemlig plass til mer rør. Og jeg har tatt verkstedet også.

    4CDE3997-E6DC-4474-A20F-DA63C63F83BE.jpeg
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.196
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Alltid like hyggelig og interessant å lese tråden din Fosse. Flotte katter har dere også :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Fine katter de ser fornøyde ut, du steller godt med de.
    Ja, det er fine katter og de stelles nok så godt med som det er mulig (vi har ikke barn her i huset). Vi, og min samboer før vi ble sammen, har hatt mange katter fra dyrebeskyttelsen. Det var vel planen denne gangen også, men så ble det kattunger likevel denne gangen. Vi har brukt noen år på dyr som har vært bortimot ødelagt, og du kan komme langt, men herregud hvilken tillit og kjærlighet du kan få om du starter riktig. Det er et lynne på disse to, og kanskje særlig på gutten (med hvit stripe på nesa) som er helt ulikt alt annet jeg har opplevd av katter. Det er moro. Og igjen har koronaen gjort det lettere. Nå skal ikke jeg promotere den, men siden ulempene brettes ut over alt så får jeg ta på meg å poengtere de positive effektene.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Hva regner du som nyere Miles, fra han gikk elektrisk eller 80 talls? Du hadde ikke Bitches Brew, har du In a Silent Way og Jack Johnson?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Sitter her og spiller igjennom den ene Miles-skiva etter den andre og har en meningsutveksling med fruen om verdien av å investere i rør for fremtiden.
    Hvis frua di er oppriktig engasjert i den samtalen, må jeg bare få gratulere. (y) Enhver samtale hos oss som så smått penser innpå noe teknisk, gjør at min frue nærmest dupper av der og da eller skifter tema så snart som råd er. En sjelden gang prøver ho, bare for å være hyggelig, men det skinner så i gjennom. Ho setter pris på grei lyd og musikk i heimen, da. Det er tross alt viktigere.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Hva regner du som nyere Miles, fra han gikk elektrisk eller 80 talls? Du hadde ikke Bitches Brew, har du In a Silent Way og Jack Johnson?
    Jeg er født i 1973. Alt som er yngre enn det er nytt.

    Edit:

    men helt blankt er det ikke ...

    0D767B4F-1B0C-40A4-AE72-29E2F4F847AB.jpeg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    OK, de jeg nevne er fra 69,70 og 71 og så og si alle Miles Davis album fra 65-71 er meget bra (imo). Vil du ha med Mike Stern, så kanskje hoppe til 82 og We want Miles?
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Bitches Brew er bankers,tåler dere den er Live Evil neste.Blir ikke tøffere en det.Har begge på Quad SACD,og de er enorme opplevelser.
    Liker Tutu også,men det er en annen type opplevelse.
     

    Jasså

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    193
    Torget vurderinger
    7
    Jepp! "Man with the horn" er et must!!
    Jeg vedder på at den også er approbert!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Hvis frua di er oppriktig engasjert i den samtalen, må jeg bare få gratulere. (y) Enhver samtale hos oss som så smått penser innpå noe teknisk, gjør at min frue nærmest dupper av der og da eller skifter tema så snart som råd er. En sjelden gang prøver ho, bare for å være hyggelig, men det skinner så i gjennom. Ho setter pris på grei lyd og musikk i heimen, da. Det er tross alt viktigere.
    Jeg er heldig der som kan få luftet behovet for å snakke om hobbyer. Men å kunne dele interessen for musikk er langt viktigere. Å kunne lytte til musikk sammen med noen opplever jeg som verdifullt, venner eller en man lever med. Ikke all musikk vi liker like godt her hjemme, men vi har nok en overlapp på 85%. For meg gir det et litt mer avslappet forhold til det hele.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.588
    Antall liker
    11.060
    Det varmer mitt hjerte og lese at du begynner og snuse på jazz-rock sjangeren! Der finnes en skog av herlige artister.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg er heldig der som kan få luftet behovet for å snakke om hobbyer. Men å kunne dele interessen for musikk er langt viktigere. Å kunne lytte til musikk sammen med noen opplever jeg som verdifullt, venner eller en man lever med. Ikke all musikk vi liker like godt her hjemme, men vi har nok en overlapp på 85%. For meg gir det et litt mer avslappet forhold til det hele.
    Jeg har et mer intenst og variert forhold til musikk enn kona, og hun synes nok det kan bli litt smalt noen ganger, men noe av det beste jeg vet, er å spille musikk sammen med ungene våre, to gutter på sju og åtte. Bare det er litt livat, så sluker de alt rått.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    008E98F7-696F-4237-A4D4-044E1241D259.jpeg
    CF88E6E3-0CA8-4DD3-932C-1F7B70E8B920.jpeg


    Joule Electra og Air Tight har samme problem, høyttalerterminaler uten mulighet for kabler med plugger. Kan selvsagt lodde om kablene, men for å kunne sjekke først er disse Cardas-overgangene fine. Så ivrig var jeg at jeg bestilte dobbelt så mange som jeg trenger. Det er greit siden de neppe går i stykker.

    Dette er en forsterker jeg helst flytter minst mulig på. De trafoene veier helt vilt mye. Den ser liten ut denne effektforsterkeren, men ...

    Hvilke andre produsenter sier at de har sluttet med modellen fordi de ikke klarer å skaffe deler, og at de derfor må foreta en oppdatering? http://www.airtight-anm.com/components/atm2.html

    Og tror dere man nødvendigvis foretrekker samme trafotapning på utgangen av preampen for de to ulike effektforsterkerne? Og at VegardWs løsning blir satt mindre pris på nå enn tidligere?
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tillitsvekkende angående årsak til ny modell 👏👏
    Parogtredve kilo med sidetung klump er litt vrien å bære rundt, ja.
    Passelig overrasket av 2x80w på 4 stk KT-88, når min har samme effekt med 8 stk.
    Er det en egen måte å utnytte rørene på?

    God lørdag


    mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Air Tight kjører muligens rørene litt hardt. Jeg kjører bias noe lavere enn anbefalt. Vanlig har vel vært 50W fra 4 stk. Kan virke sin din kjører rørene pent om man tar ut 100w av åtte. Men dette er sikkert andre bedre kvalifisert til å svare på.

    Har knapt spilt på Air Tight etter at den var hos Audiomix på service og en liten reparasjon for et års tid siden. Og den har aldri vært testet på Tannoy før nå.

    Så langt kan jeg si at Air Tight og Manley oppleves å være best på hvert sitt. Accuphase A-30 er anvendelig, men etter min smak så når ikke den opp (men det kan være preferanser, smak og ikke minst sjangeravhengig).
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Det er Beatles-aften i dag. Og vi spiller mono-utgivelser på EMT TMD-25 via Ear med innebygde trafoer. Det låter bra, men jeg foretrekker Music First-trafo og Luxman. sistnevnte har en anelse mer varme, og det kler nok Beatles-utgivelsene relativt godt.

    Vis vedlegget 688543

    Dagen i dag har blitt tilbrakt ute, det var for pent til å sitte foran anlegget og fikle hele dagen. En tur i hagen med frøken Sandy som ikke er så liten lenger.

    Vis vedlegget 688544

    Etter dagens tur til øyene er det tillatt med et glass av verdens beste lager.

    Vis vedlegget 688548 Vis vedlegget 688549

    De nye viftene til E-typen har kommet. Radiatoren er sannsynligvis rett rundt hjørnet. På tiden å vise hvor lite greie man har på bil, jeg har overhode ikke peiling: Jeg vet jeg har ekstra topp, jeg har blitt fortalt at en overhaling hos Østlandske Motorverksted kan være klokt for å få ned oljeforbruket. Samtidig er det mulig å ordne det slik at man kan kjøre blyfritt (uten erstatning). Jeg har skjønt at man setter inn noen teflonhetter. Og jeg har fått opplyst at stemplelfjærene er målt/justert så det er ikke grunnen.

    Siden reservedelene holder til en halv bil, minst, så kommer tidenes dummeste spørsmål. Er det kun de to avlange stripete dekslene jeg skal sende avgårde? Det som har oljeblokk og det på motsatt side? Det så så enkelt ut da jeg tok det opp? Jeg har ekstra liggende, det er de jeg snakker om. Eller er det noe mer som da skal med? Jeg forsøker å fordele kunnskapsløshet litt utover slik at ikke én og samme person må håndtere det hele ...

    Vis vedlegget 688552
    Main Coone denne pitbullpusen? Var det ikke blanke vintildeksler på de gamle Jaguarene? De det er bilde av her kom vel på slutten av 60 tallet :unsure:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Kattene er norsk skogskatt, en god del likhetstrekk med Maine Coone i utseende og oppførsel.

    Vedrørende deksler så har du helt rett, men min bil er fra desember -67 så det er en 1.5. I følge han som har restaurert den så er dette en overgangsperiode mellom serie 1 og 2, og etter hva jeg har forstått så var det slik i overgangen at de brukte litt deler herifra og derifra, serie 1 og 2 om hverandre, slik at det ikke alltid er så enkelt å finne ut hva man skal ha. Eksempelvis sitter det serie 2 radiator i min.

    02B7721E-AFBE-4A3C-9EC8-904CF3B20A38.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Så hvordan skrur man lyden i dette anlegget med Air Tight? Lavere bias gir noe varmere lyd, liker best første trafotapning på preen (minste vinkling) og så tror jeg 4 ohm på Air Tight gir noe fyldigere lyd enn 8 ohm. Forstår ikke hvorfor jeg så langt har foretrukket 12-20 Ohm på Manley og 4 ohm på Air Tight. Må tilbake til Manley og sjekke at jeg foretrekker samme også etter ny preamp.

    Air Tight gir nok mer nivå i bunnen. Definitivt strammere og tightere bunn. Men jeg får umiddelbart ikke den samme åpenheten i mellomtonen, og det er nok noe mindre fløte i sausen. Det tenderer mot mer dempet, kontrollert, men mer «trekantet» signatur ved at diskanten blir slankere og spisser og samtidig mindre. Her velges da de justeringer og muligheter som drar mellomtonen i retning Manley. Ja, hva gjelder bass og kontroll er Air Tight overlegen, men blir det mer likandes?

    Jeg velger nok klang, utklingning og innsyn i mellomtonen fremfor kontroll og presisjon om jeg ikke kan få alt - sånn helt prinsipielt.

    Nei, nå ble det så saklig mye lydprat at vi må følge opp med noe annet - og ikke dårligere.

    45DF0553-224A-4826-B46B-64CF353BB4D8.jpeg


    Også i dag har man vært på tur, helt på fremsiden av huset.

    5B0CE5E8-D206-43D8-9FDB-E8779C3D1051.jpeg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn