Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Deilig å følge med på reisen, Mr. A 😃 Jeg har ikke like mye hifi som deg, men jeg kompenserer med å ha mer støv. Katta er død, men kona lever, og som din, er hun i motsetning til det meste, ikke noe som skal byttes ut. Drikker bedre øl enn deg, og om jeg ikke har Margaux i skapet fikk jeg i hvert fall hanket inn et par ålreite burgunder i går fra en bra vinmaker. På bilfronten er det atskillig dårligere fatt i Drotningsvik, men driftsutgiftene er nok lavere, spesielt siden jeg nå har bestemt meg for å slutte å fylle diesel på bensinmotoren. Summa summarum må jeg nok fortsette å følge med i tråden din for å gi litt ekstra krydder til hverdagen på den rette siden av fjellene 😄

    Kjøpte akkurat 18 jazzplater som skal hentes i morgen. Bør kunne gi søndagen et ekstra løft. Ellers kommer jeg denne helgen ikke særlig videre musikalsk etter et tips fra, Bluesbreaker. Du skal ikke se bort fra at den også kan fungere i øvre Bækkelaget 😃

    Vis vedlegget 697170
    Jeg er egentlig ikke veldig interessert i bil, og jeg har ikke bruk for mye hifi, men jeg reflekterer faktisk omtrent hver dag over at livet uten fruen nok ikke ville vært noe særlig. Og det er fakta.

    Godt nok anlegg er det enkleste som finnes. Alt ut over det er bare et resultat av tid og mulighet. Det samme med bil. Fint å komme fra A til B, ut over det handler det om særinteresse og hobby, det betyr ingenting i den store sammenheng.

    Faktisk gleder jeg meg mer til å ta en øl med deg enn å hente ut bilene til våren, og det mener jeg 🥰
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    da tar du øl med karmana, så tar jeg bilen (en av dem)

    sanne ord, andré!
    Jævla materialist ;)
    Jeg for min del tar heller en øl, deler en flaske vin eller 7og/ eller tar en dram med Dr.Dong, Fosse, Fruen, Karmana og fru ZZ sammen eller hver for seg "any day!".
    Livet blir stadig kortere, og plutselig er vi borte!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det er viktig at ikke alt går på skinner: Allnic + Colibri har ubalanse mellom kanalene.

    - Er nytt rør, Mullard GZ34, ikke friskt? Det er eneste rør som er byttet siden sist riaa ble brukt (stått ubrukt en tid).
    - Har jeg fått lastmotstanden inne i Allnic på plass for begge kanaler? Dvs, er det slik at ene siden lastes mer enn den andre?
    - Defekte signalrør.

    Håper på 2, antar det er 1.

    Fullføre denne koppen, et par kubber til i oven å så er vi i gang. Må finne ut av dette før frokost.

    32601218-8FB4-4790-BF5B-405073EA94CE.jpeg
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jævla materialist ;)
    Jeg for min del tar heller en øl, deler en flaske vin eller 7og/ eller tar en dram med Dr.Dong, Fosse, Fruen, Karmana og fru ZZ sammen eller hver for seg "any day!".
    Livet blir stadig kortere, og plutselig er vi borte!
    Ikke tull engang den siste setningen der. Jeg har ikke enda nådd 40 og kvepper stadig over ting som var for "5 år siden" som føles som det ikke kan være mer enn max 2 år siden. Her er det bare å skynde seg sakte!

    Utover det - behagelig tråd, Fosse - må innom stadig vekk og se hvordan det står til. Flott hus også!
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.938
    Antall liker
    32.868
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Beste feelgood tråden dette ! Og jeg er så enig i prioriteringene. Helt greit å leke seg med ting , men de må ikke få overtaket. Nå det er sagt hadde jeg nok ikke klart å beholde roen på samme måte hver gang et problem oppstår med rørutstyr osv. Jeg bør derfor fortsatt holde meg til solidstate :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takk gutter! Det er hyggelig å høre at dere finner interesse i å lese om alt jeg finner på.

    Det fine med at noe ikke går helt etter planen er at man får ræva i gir og må forsøke noe annet. Skrudde opp Allnic for å sjekke at begge kanaler hadde lastmotstanden godt på plass. Alt på plass. Da er det strømforsyningen neste. Det kloke nå ville selvsagt vært å sette inn det røret man hadde før problemet oppstod. Men Gud så kjedelig. Vi kjører derfor heller på med noe nytt. CV378 mente VegardW var trygt å forsøke. Ja, jeg har ikke brukt Allnic etter at Audio Valve kom i hus, men våger meg likevel på å påstå at dette var langt strammere og tightere nedover enn det originale røret som stod i. Om det skyldes utbrukt/nytt eller rørtypen skal jeg ikke mene så mye om.

    F39B0BF4-BCF3-4D3A-867F-85331E942F2C.jpeg


    Problem løst? Nei. Bytte kabler, inngang på riaa. Fortsatt samme problem.

    Ok, dobbeltsjekke vdh Colibri på Accuphase, alt vel.

    Det tyder på at det har skjedd noe med signalrørene i Allnic ved bytte til GZ34. Her er dritten med Allnic, det sitter 12 rør i signalveien, alle rør sånne du garantert ikke har andre steder, og knapt nok får kjøpt.

    6 av rørene har jeg dobbelt av, resten ikke. Kanskje bytte de 6 jeg har eller ta en tur til @Audiomix, eventuelt bare bestille et sett til med de resterende 6 rørene så jeg er sikker på å ha dobbelt opp.

    Litt klokere før frokost, men får neppe løst problemet.

    Steike, vdh Colibri XCP i Accuphase C-27 er heller ikke dumt. Greit å ha nok utstyr, så man ikke sitter uten musikk om noe går føyken.

    I dag blir det tur og trening, kan ikke drive med denne stereoen hele tiden. For fint vær til å sitte inne.


    53E542AB-F677-4A2D-B8EC-E0E81A322EEF.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Må ta en tur til deg da Audiomix, her er det mange rør jeg ikke kan teste på min maskin.

    Egentlig for dumt å ikke ha dobbelt opp av alt.


    05E68471-5241-4084-A7E6-B16CD4915363.png
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Må grave dypt etter de der.
    Solgte en haug til en greker i fjor høst.
    Godt over 200 stk.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    5842-røret har jeg ekstra av, kjøpte ekvivalenter fra deg (Western Electric). Om du har så kjøper jeg helst lokalt.

    Ta gjerne en runde i lageret å se hva du har til meg 😊. Og har du noe gromt så er det viktig at jeg får det før nlykke slår kloa i det 😎😂.

    Ser du Soundscape, dette er hvorfor jeg ikke bekymrer meg.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Se på TV? Se dokumentaren om Clive Davis på Netflix - The Soundtrack of Our Lives. Imponerende fyr.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det tar kortere tid å suse opp til Hans og få dette sjekket enn å swappe mellom kanalene og kanskje finne det syke røret ?
    Og hva om det er noe annet enn et rør ?
    Glatt som fy idag, Lierbakken var spekket med polske semitrailere som ikke kom opp.
    Kanskje best å legge rælet ut på torget .... :cool:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ikke tull med rørene. Test dem :)
    Har byttet om på høyre - venstre, og for 417A så byttet jeg foran, bak, høyre venstre. Same shit. Lyden drar mot høyre.

    Da lurer jeg:

    Det er noen potmetre inni riaaen. Kan det ha vært justert for en ubalanse i røret i strømforsyningen? Ja, det høres dumt ut, enig.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    tror jeg ikke
    et likeretter rør i psuet da har du nok samme spenning i h og v kanal. Det står vel i manualen hva du justerer med potmetrene ?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Nope, og da er det sikkert for at jeg skal holde de feite fingrene mine unna.

    Får ta turen Audiomix.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Hva bør man ha av avstand fra høyttalerelementer til bånd?

    Jeg angrer litt på at jeg har satt Studeren i senter (av engstelse antydet over), skulle heller stått et knepp til høyre, ville løst en del logistikk. Ville dessuten sett bedre ut å få Studeren litt ut av veien, men det er underordnet.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Säkert en dålig idé att komma för nära stora alnico-magneter, men många maskiner har ju inbygd monitor. I min 810 sitter det en högtalare rätt under topplocket ovan head blocket. Närmre bandet kommer det ju nästan inte.

    Spänt på vad expertisen svarar. ☺
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    har du ikke en magnetisme måler.....da ville du kunne se hvor langt du må unna for å safe.....målte hos meg nå og ca 50cm unna rett bak JBL 15 tommerne og samme fra TAD driverne så er det ubetydelig svakt...rundt TAD er det likt alle retninger
    ved JBL er det bare rett bak...de er forøvrig Alnico
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Har ikke måler og har ikke målt, men kan jo ta en måling i tilfelle det skulle bli aktuelt. Godt tips, takk.
    Ser jo at sidestilt plassering av spiller naturlig nok medfører at man roter rundt med bånd nærmere høyttaler og må passe mer på.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg har måler for å sjekke om det bygger seg opp noe magnetisme i A810 eller A812 så de må avmagnetiseres.......på A80 er problemet nærmest ubefintlig
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    det finnes mange apper du kan laste ned på telefonen din for å måle magnetisme.
    jeg har en som heter magneto.
    en mobil-app er sikkert ikke like presis som et skikkelig instrument, men gir en ok pekepinn.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.231
    Antall liker
    6.333
    Hmm..kanskje jeg må be Stefano lage en sånn til spilleren min og...dog ikke 301.....

    Ser lekkert ut!
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Fett eller oljelager?
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Hva musikk gjør med en. Her får teknologi og mekanikk fra den spanske arvefølgekrig noe å bryne seg på. Rock on.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    grattis
    Det nye lageret er 40mm lenger...
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Säkert en dålig idé att komma för nära stora alnico-magneter, men många maskiner har ju inbygd monitor. I min 810 sitter det en högtalare rätt under topplocket ovan head blocket. Närmre bandet kommer det ju nästan inte.

    Spänt på vad expertisen svarar. ☺
    Ingen ekspert som svarer......
    Feltet avtar veldig raskt med økende avstand. Med kvadratet av avdtandsøkningen vil jeg tippe.
    Ingen grunn til bekymring.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ingen ekspert som svarer......
    Feltet avtar veldig raskt med økende avstand. Med kvadratet av avdtandsøkningen vil jeg tippe.
    Ingen grunn til bekymring.
    Tilbake i Cambrosilurtiden, da jeg hadde fysikk på gymnaset, mener jeg å ha lært at det ikke var kvadratet av avstandsøkningen, men kubikken!( N*3). Men dette er som sagt uendelig lenge siden, så jeg kan huske feil. :)

    mvh
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Tilbake i Cambrosilurtiden, da jeg hadde fysikk på gymnaset, mener jeg å ha lært at det ikke var kvadratet av avstandsøkningen, men kubikken!( N*3). Men dette er som sagt uendelig lenge siden, så jeg kan huske feil. :)

    mvh
    Da er det enda mindre å bekymre seg for:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Den leveransen ødela neppe middagen
    Ferdig med monteringen?
     
    • Haha
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    pga av lengden på lagerhuset, må kanskje spilleren hans løftes noe...vet ikke engang om det er hull gjennom i bunnen
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Spilleren må nok løftes noe, men det er lite og uproblematisk. Har også mulighet for å sette lenger føtter på spilleren.

    Det er mulig jeg skulle fått laget plattform til begge spillere, for bedre avdemping.
    Kommer ikke til å montere tallerken nå, litt mye nytt i hus og vel mange omkalfatringer i racket. Har behov for å bli litt bedre kjent med det hele slik det nå står.

    Takk for gode innspill om avstand bånd-høyttaler. Kanskje få Studio M3 til å gjøre en ombygging en gang.
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Spilleren må nok løftes noe, men det er lite og uproblematisk. Har også mulighet for å sette lenger føtter på spilleren.

    Det er mulig jeg skulle fått laget plattform til begge spillere, for bedre avdemping.
    Kommer ikke til å montere tallerken nå, litt mye nytt i hus og vel mange omkalfatringer i racket. Har behov for å bli litt bedre kjent med det hele slik det nå står.

    Takk for gode innspill om avstand bånd-høyttaler. Kanskje få Studio M3 til å gjøre en ombygging en gang.
    Det er mye lagringsplass her om du trenger det 😜 luxman f.eks ser jeg står veldig i veien...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn