Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Youtubet i går med tema Midge Ure og Ultravox. Dette er også rekkefølgen jeg ble kjent med bandet.

    Men til saken, hørte Ultravox sitt Brilliant album fra 2012 for første gang. Jeg kunne sverget på at trommespillet til Warren Cann på denne Ultravoksplaten er som snytt ut av spillestilen til Larry Mullen fra U2, — eller omvent :)
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Husk å ta u2 platen ut av coveret før du slipper løs rovdyrene😎
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Husk å ta u2 platen ut av coveret før du slipper løs rovdyrene😎
    Genmodifisert Sabeltantiger er underveis til deg VegardW ;)
    Du trenger ikke å ta noen av sjæssplatene dine ut av coveret sitt, det fikser kattedyret selv.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Den observante leser ser at det er spiller påmontert en kattedo opp-ned, ofte referert til som støvdeksel.

    U2-skiven er tatt fra «ut-av-huset-bunken». Det er noen plater i den bunken som det er verdt å ha i ha i hylla (den skal ut fordi jeg har den allerede).

    Jeg er klar over at U2 er hatobjekt for mange. Jeg syntes nok de var vel hauset da jeg gikk på gymnaset (90-93), men må innrømme at Achtung Baby er ei skive som sittet den dag i dag. Ikke det bandet jeg elsker høyest, men når folk påstår at gutta er talentløse så blir det bare for dumt.
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    6.654
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Fikk samme musikkpoliti på nakken for et par uker siden Fosse. Spilte Pop fordi fargene matchet flaskene. Nærmeste vi som satt fast i Follo kunne komme discothecue også.
    Har både Achtung Baby og Joshua Three i hyllene også. War har jeg ikke hatt siden forrige gang jeg hadde plater som ble gitt bort da cd overtok. Den kom i min russetid og ble mye spilt, så det er sikkert like greit at den ble borte, men burde nok skaffe en ny snart.
    01F1CE78-AD72-4975-80DA-64AFE6523AFF.jpeg
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Genmodifisert Sabeltantiger er underveis til deg VegardW
    hunn tiger håper jeg husk å modifisere de rette genene
    Den slippes rett inn på soverommet😎
    Har flere u2 plater og mye annet som jeg ikke spiller med like stor interesse som før...
    Et anstendig bibliotek bør romme mye mer enn «dagens favoritter»
    Har lett for å glemme å se utenfor den mest opplagte stien...
    C2D820A0-692F-4E53-9631-3C0085247DAD.jpeg
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Flott Jon.

    War er din. Og jeg har flere plater, må bare finne en koronasikker måte å få gitt de aktuelle platene til de som er interessert. Men det finner vi nok en løsning på med tid og stunder.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Fikk samme musikkpoliti på nakken for et par uker siden Fosse. Spilte Pop fordi fargene matchet flaskene. Nærmeste vi som satt fast i Follo kunne komme discothecue også.
    Har både Achtung Baby og Joshua Three i hyllene også. War har jeg ikke hatt siden forrige gang jeg hadde plater som ble gitt bort da cd overtok. Den kom i min russetid og ble mye spilt, så det er sikkert like greit at den ble borte, men burde nok skaffe en ny snart.
    Vis vedlegget 698595
    Her i stua får U2 ganske ofte spilletid :love:

    U2.jpg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    "All That You Can´t Leave Behind" er også et veldigt, dejligt album musikkmæssigt, som jeg personligt synes,
    man hører alt for lidt nevnt :)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Her i stua får U2 ganske ofte spilletid :love:

    Vis vedlegget 698814
    9 av de fremvist albumene forefinnes også i min samling (hovedsaklig vinyl).
    Jeg debuterte med WAR som sammen med Boy, The Joshua Tree og Achtung Baby er mine favoritter.
    Jeg gav litt opp rundt POP og Zooropa må jeg innrømme.
    Etter Achtung Baby har jeg forbigått dem i stillhet.
    Noe jeg kanskje bør revurdere!?
    Men konserten i Gøteborg i 1987 med Joshua Tree var aldeles berusende :cool:
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    9 av de fremvist albumene forefinnes også i min samling (hovedsaklig vinyl).
    Jeg debuterte med WAR som sammen med Boy, The Joshua Tree og Achtung Baby er mine favoritter.
    Jeg gav litt opp rundt POP og Zooropa må jeg innrømme.
    Etter Achtung Baby har jeg forbigått dem i stillhet.
    Noe jeg kanskje bør revurdere!?
    Men konserten i Gøteborg i 1987 med Joshua Tree var aldeles berusende :cool:
    Artig, jeg har riktignok det meste de har gitt ut på CD, men ellers er progresjon med avspilling av album og fallende interesse for bandet identisk til din :)
    Har egentlig aldri fundert på om det var bandet som gjorde endringer på denne tiden eller jeg som gikk lei?
     

    ksr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    96
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    1
    Fikk samme musikkpoliti på nakken for et par uker siden Fosse. Spilte Pop fordi fargene matchet flaskene. Nærmeste vi som satt fast i Follo kunne komme discothecue også.
    Har både Achtung Baby og Joshua Three i hyllene også. War har jeg ikke hatt siden forrige gang jeg hadde plater som ble gitt bort da cd overtok. Den kom i min russetid og ble mye spilt, så det er sikkert like greit at den ble borte, men burde nok skaffe en ny snart.
    Vis vedlegget 698595
    Farvekoordineret afspilning er så god en grund som nogen. Jeg synes også at Pop er et godt album, og det er netop fundet frem. Fruen har serveret champagne fra Augustin. Etiketten er hvid med typografi i sølv. Det går helt fint sammen med Pop.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    9 av de fremvist albumene forefinnes også i min samling (hovedsaklig vinyl).
    Jeg debuterte med WAR som sammen med Boy, The Joshua Tree og Achtung Baby er mine favoritter.
    Jeg gav litt opp rundt POP og Zooropa må jeg innrømme.
    Etter Achtung Baby har jeg forbigått dem i stillhet.
    Noe jeg kanskje bør revurdere!?
    Men konserten i Gøteborg i 1987 med Joshua Tree var aldeles berusende :cool:
    Jeg mener det. Jeg hadde samme opplevelse. Achtung Baby var stor favoritt, og ble ganske skuffet av POP og Zooropa. Men fra All that you can’t leave behind er det veldig mye bra, som jeg tro du ville like.
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    6.654
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Har litt dårlig samvittighet for å ha bidratt til at tråden din har blitt en U2 tråd Fosse😉 Jeg kan jo »nesten» se huset ditt herfra og denne kan anbefales i et litt annet segment. Min er fra Khiov, men ser den snart slippes på Tone Poet serien til Bluenote. Det jeg har derfra har også god kvalitet. Fortsatt god helg.
    9C500E32-385E-4570-8B4B-398DFAC00E1D.jpeg
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Det er min feil Karmana, jeg skulle fulgt med og byttet tema. U2, oljefyrte varmeovner og andre digresjoner, det er det som skal til for å sette folk igang 🤭 Jo mindre vesentlig noe er, desto større er entusiasmen og interessen for å snakke om det.

    Vi vender tilbake til jazzen og vinen.

    23341913-AE15-455D-9A38-EDC9462F9B0E.jpeg


    41B1578C-55A6-4760-833C-4CCAF6EE7F82.jpeg


    Allnic er demontert og klar for tur til Kongsberg.

    Går faktisk og tenker på litt nytt utstyr - hvorfor skal ikke jeg også kunne kose meg litt?
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    4.125
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Fikk samme musikkpoliti på nakken for et par uker siden Fosse. Spilte Pop fordi fargene matchet flaskene. Nærmeste vi som satt fast i Follo kunne komme discothecue også.
    Har både Achtung Baby og Joshua Three i hyllene også. War har jeg ikke hatt siden forrige gang jeg hadde plater som ble gitt bort da cd overtok. Den kom i min russetid og ble mye spilt, så det er sikkert like greit at den ble borte, men burde nok skaffe en ny snart.
    Vis vedlegget 698595
    Ahh..
    Den Redbreast'en i midten kunne jeg drept for å få smakt 😁👍🥃

    M
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Man godt drepe en transistormann med hang til streaming for rødvinen til venstre, om anledningen byr seg. Jeg er i utgangspunktet glad i tunge viner, denne er lett, og nydelig. Lett fungerer takket være ypperlig balanse og fravær av «fnidder i toppen». Litt usikker på om det er nok trøkk i bunnen til reinsdyr, i tilfelle ikke har vi den i midten som er litt mer Air Tight Og KT88. Uansett veldig godt fornøyd.

    Ett av de første jazz-albumene jeg kjøpte. Kan ha vært medvirkende til det hele. Lurer på om ikke dette var tilbudsskive fra Acoustic Sounds. Fløyte er bra for å teste diskant. Og så er dette melodisk, veldig.

    662CA196-3927-47A9-8386-E9BF7751720C.jpeg


    Bassen har fart. Og da snakker jeg ikke om bass, men om Lucas, som ofte kalles «bassen».

    13E28360-172E-4615-B9FF-3A2ADC399E52.jpeg


    Fortvil ikke folkens, til tross for korona får vi kjøpt vin, ved, kaffe, stereo og plater. Hva mer trenger man egentlig?

    edit: helt korrekt Vintage Silver Pioneer, norske skogkatter. Det er som katt med 20 prosent hund, utrolig sosiale og kjærlige. Og robuste. 6,7 kilo på en 9 mnd gammel kattunge som er ferdigvokst ved 3-5 årsalderen er en god start.
     
    Sist redigert:

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Man godt drepe en transistormann med hang til streaming for rødvinen til venstre, om anledningen byr seg. Jeg er i utgangspunktet glad i tunge viner, denne er lett, og nydelig. Lett fungerer takket være ypperlig balanse og fravær av «fnidder i toppen». Litt usikker på om det er nok trøkk i bunnen til reinsdyr, i tilfelle ikke har vi den i midten som er litt mer Air Tight Og KT88. Uansett veldig godt fornøyd.

    Ett av de første jazz-albumene jeg kjøpte. Kan ha vært medvirkende til det hele. Lurer på om ikke dette var tilbudsskive fra Acoustic Sounds. Fløyte er bra for å teste diskant. Og så er dette melodisk, veldig.

    Vis vedlegget 699004

    Bassen har fart.

    Vis vedlegget 699010

    Fortvil ikke folkens, til tross for korona får vi kjøpt vin, ved, kaffe, stereo og plater. Hva mer trenger man egentlig?

    edit: helt korrekt Vintage Silver Pioneer, norske skogkatter. Det er som katt med 20 prosent hund, utrolig sosiale og kjærlige. Og robuste. 6,7 kilo på en 9 mnd gammel kattunge som er ferdigvokst ved 3-5 årsalderen er en god start.
    Kattemat! 🐱
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    En siste U2 kommentar fra meg! lyttet gjennom fra Boy til Joshua T, Boy plata syns jeg holder sig veldig bra lite mer tidløs rockemusikk over den, og lyden veldig bra👍 dette var vel før Steve Lillywhite kom inn som produsent😛
    Og konserten på Underground (Stockholm)-81 var magisk😎 til tross for dårlig husk🙄
    Edit/ Feil av meg! S.L var også på Boy plata konstigt nok mht til lydresultatet?
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    En siste U2 kommentar fra meg! lyttet gjennom fra Boy til Joshua T, Boy plata syns jeg holder sig veldig bra lite mer tidløs rockemusikk over den, og lyden veldig bra👍 dette var vel før Steve Lillywhite kom inn som produsent😛
    Og konserten på Underground (Stockholm)-81 var magisk😎 til tross for dårlig husk🙄
    Edit/ Feil av meg! S.L var også på Boy plata konstigt nok mht til lydresultatet?
    Tyst på dig nu. Annars åker du på en tjottablängare mellan lysmaskarna och får åka pling-plong-taxi till plåsterhuset.
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    6.654
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Har stor tro på at Pinot Noiren fra Volnay fungerte bra til reinsdyret😊
    Her var valget enklere. Barbera eller Barbera. Denne er helt super. Har en kompis som importerer den direkte fra produsenten
    68CE5CA8-23D9-467E-AB66-D40B233A3F50.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg antar rollene er snudd når fruen leter i skuffen etter den perfekte nyansen av lepperødt ? 😮
    Jeg er kanskje ikke mest oppdatert på sminke, men helt ærlig så har jeg entusiasme og engasjement for klær og sko, og kjøper hun dobbelt, og jeg får påfyll, så er det klart jeg smiler.

    Engasjement i hverandre er viktig!

    7FC88902-6265-4D41-A81C-6CEECCE8216A.jpeg


    Avsporinger, i morgen skal vi tilbake til rørbytte Luxman EQ-500.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Dette var jeg mye flinkere til før, å holde testmusikken konstant. Men etterhvert så har jeg mindre fokus på utstyr (faktisk, eller i hvert fall et mer avslappet forhold til det hele) og mer fokus på å spille musikk. Det er selvsagt ikke smart i forhold til å kunne konkludere presist på kort tid, men så får jeg heller ikke betalt for innsatsen, så hele poenget er å ha det moro underveis. Men, jeg forsøker å gå igjennom ulike sjangre, at det fungerer på Kind of Blue betyr ikke at det fungerer på Aqualung. Det er lett å høre at Air Tight med KT88 gjør noe på rytmisk musikk som de Manley ikke klarer, og trolig heller ikke Audio Valve, men så har de andre knep.

    Jeg må komme tilbake til den listen tror jeg.
    Ja, jeg har allerede nevnt at jeg tidligere var flinkere til å kjøre samme testmusikk, det gjorde det enklere å konkludere presist på forskjeller. Men gjør det det enklere å konkludere på hva man liker over tid?

    Det viktigste for meg når jeg sammenligner er den tonale balansen. Det hjelper ikke med stram bass om jeg synes det er for mye diskant og lite mellomtone. For å treffe på dette så opplever jeg at det må lyttes på et gjennomsnitt av plater, fordi forskjellene er så store fra album til album. Noen album er så langt fra gjennomsnittet at det ikke nytter å få dem til å låte normalt.

    Tester jeg forsterkere så lyttes det til en miks av vinyl og tape. Digitalt spilles det så lite av i hovedanlegget at det knapt kan regnes med.

    Tester jeg vinylrelatert så vil bunken avhenge litt av hva jeg er ute etter å finne ut av. Eksempelvis har jeg noen plater jeg bruker mer enn andre når jeg tester pickuper og justering. Eksempelvis spilles Telegraph Road med Dire Straits mye (god låt som tåler å høres om, og om igjen). Den avslører detaljering og sporing i åpningen, og den har noen partier med basstromme som indikerer om kombinasjonen har tilstrekkelig med slam. Albumet lagt ut i går, Shade of Dring, er ypperlig til å teste renhet i toppen. Vdh Colibri + SME V + Garrard + Accuphase var bra, men blir på dette albumet fullstendig parkert av Jan Allaerts MC2 Finish + Galder + Odin + Accuphase.

    Og så har jeg noen plater jeg vet er krevende å spore, det er alltid interessant når pickup-arm skal testes. Nytter ikke om det låter pent om det går ut i første sving.

    Videre må jeg innom en del rytmisk musikk for å sjekke at forsterkerne har «beina med seg.». Making Movies er et album som fort blir meningsløst om ikke forsterkerne driver høyttalerne godt.

    Tina Brooks. Anlegget låter fort litt pågående på dette albumet. Låter dette fint er alt vel, låter det slitsomt så er det ut.

    Et litt tilfeldig utvalg, men uansett en del representanter for album som nok snurrer en del når nytt utstyr skal i hus. Bluesskivene mer før enn nå, har nok trøtner litt på sjangeren.

    C11D678D-1FBD-4DC3-8F2B-72605F76CE06.jpeg
    6DFD2F89-2B94-4046-84A5-8DABCDFA274A.jpeg
    AC0FFAF0-92D6-4FC9-8367-45D07D4A728A.jpeg
    5825A057-D8A6-46A7-ABF3-D96D41A3BDB1.jpeg
    A29A29C9-BF79-4662-9C98-0C932D450706.jpeg
    3E17AC46-A6DB-4F98-8EFA-4EA263B956D2.jpeg
    9086A394-CE76-48A5-9F39-5CE3F41BCF58.jpeg
    DD34CEED-D74B-4C9C-BE1B-0899E81AA3C5.jpeg
    75DE6FF2-8661-4EE6-ADA3-830AA415296B.jpeg
    704AD236-632E-44BF-A0A9-9E240BF516F5.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jonlyd

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2020
    Innlegg
    15
    Antall liker
    7
    Sted
    Moss
    Blir bare iPad-bilder, må spille litt musikk.

    Vis vedlegget 562938

    Vis vedlegget 562939
    Ser du har Manley Neo Classic SE/PP 300B der som jeg er litt nysgjerrig på. Jeg har 300b pre ampen fra Manley fra før og veldig fornøy, så tenker å prøve disse 300b monoblokkene nå. Er de vert å satse på og er de vanskelige med tanke høyttalere. De skal erstatte Bob Carver 305 monoblokker med KT120 rør og masse effekt. Så jeg er litt usikker på om de vil svare til den søte 300b lyden med luft i toppen. Ser mange sverger til Tannoy HT til Manley men sikkert også mye som fungerer godt til disse.
    Har du prøvd med DOXA 8,2 HT på disse ?

    Tips motas gjerne :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Manley-blokkene har jeg kun testet én kveld på Harbeth 40.2 før jeg fikk Tannoy GRF 90 dagen etterpå. Synes Manleyene virker å ha greit med krefter, men det er klart at de har fordeler og ulemper knyttet til 300B og lav effekt Sammenlignet med andre konstruksjoner. Mellomtonen og toppen er nydelig, men de har ikke kontrollen til Accuphase A-60. På den annen side så opplever jeg de, når jeg ikke sammenlignet direkte, å ikke ha problemer nedover heller.

    Jeg har et stort rom, hvor de akustiske utfordringene på mange måter er omvendt av hva mange sliter med. Det betyr nok også at jeg trenger litt krefter for å fylle rommet med lyd.

    Aldri testet Doxa på disse. Når koronaen gir seg så kan du høre de om det er interessant. Fantastisk mellomtone.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Seriøst, har du tenkt å kvitte deg med alle de skivene her?

    22218544-F5DD-48A7-B3D6-90B990EE1DA9.jpeg


    Kattunge, men jeg tror vi må si han nå er i stand til å bite fra seg.

    54C32AB1-6AFB-45B0-B39E-EB0073FD2F54.jpeg
    0E2FCD8A-3704-4969-A959-F8546658ED45.jpeg


    I mens testes Philips SQ ECC83 i Baldur 70. Det finnes andre rør med mer oppløsning og gjennomsiktighet, men himmel og hav hvilken mellomtone. Disse rørene elsker jeg. Nesten synd jeg har så få ... Disse fant jeg i Air Tight, neppe tilfeldig at de hadde havnet der. Fløyel kom jeg til å tenke på.

    Har brukt vibratorbørsten fra Audio Technica på alle pickupene. Funker fint.

    2F235B3F-49EC-4430-A725-8C269AFB84F7.jpeg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn