Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Det mangler ikke på tips og skjemaer der ute, men trafoer som kan kjøpes løst er det ikke så mange av

    Anaviewen er en switchmode-forsterker.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ok, det var jeg ikke kjent med.

    Jeg følger deg bare ikke helt når du sier du hadde håpet det var noe eksotisk fra Tango eller Hasimoto. Dersom poenget er å bygge selv så må du jo uansett skaffe LCR-ene. Og det å bygge en LCR-basert riaa basert på Tango eller Hasimoto står og faller jo ikke på om Wavac har gjort det før? Kretsløsningen er ikke problemet, delene er. Om Wavac benytter vanskelig tilgjengelige deler så blir det jo ikke enklere for DIY-ere å fremskaffe disse?

    Men i følge vår danske venn så skal det være mulig å få deler fra Allnic (i hvert fall har han).
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Det er symptomatisk for denne sympatiske tråden at mine springende og sikkert inkonsekvente uttalelser møtes med hjelpsomhet og oppfølgingsspørsmål.

    Jeg tror jeg kan oppsummere med at jeg betrakter innmaten i Wavacen med ambivalens.

    På den ene siden er det inspirerende at kretsen ser enkel og oversiktlig ut.

    På den andre hadde jeg kanskje et perverst ønske om å finne håndviklede trafoer fra en nedlagt enmannsbedrift. Noe som i eksentrisitet matchet den massive aluminiumsbiten det hele er montert i.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.798
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Wavac er mer «moderne» med kretskort etc og har helt klart ikke dette «DIY-genet» med hardwireing slik som f.eks Air Tight. Jeg har på en måte en fot i begge leire. På den ene siden elsker jeg håndlaget, små serier, sært og dyrt. Men så ønsker jeg heller ikke å falle for fristelsen om å la denne forelskelsen blinde meg helt. Er det lydkvalitet alene som gjør at jeg bare spiller analogt? Nei, det et ikke det, det handler om interesse, fascinasjon, og en masse annet like mye som lydkvalitet. Audio Valve er interessant i så måte. Merket har aldri interessert meg, og jeg leste en test, det gjorde det enda mindre interessant, helt til jeg fikk det i hus. Jeg var forberedt på tynn, pistrete lyd fra billig skrammel. Ikke at det skulle prestere like godt eller bedre enn noe av det andre jeg har.

    Innlegget er ment som en generell betrakting rundt teknologi, hva som tenner en, hvorfor man kjøper noe og liker noe. Tilfeldig at det knyttes til ditt innlegg superhkm.

    Jeg tror ikke alt kan måles, men jeg tror heller ikke at trioder og LCR er alt annet overlegent. Og så tror jeg kanskje min styrke ligger i at jeg driter i om folk er uenig, jeg lar meg ikke provosere at noen ikke liker det jeg eier, og jeg tar feil hele tiden og jeg vet det, men det spiller ingen rolle så lenge jeg har forstand til å lære. For egen del så forsøker jeg å være ærlig med meg selv på hva jeg liker av lyd. Og ikke minst registrere at mine preferanser endres, og forstå hvorfor jeg tenner på noe og ikke annet. Jeg vil oppleve det som et tap om jeg fikk en liten boks med perfekt lyd for alltid, hvor ikke noe kunne gjøres. Altså har jeg andre drivere enn god lyd alene.

    Men nå tar jeg et hvileskjær.

    Litt må ordnes i hagen.

    66320A93-2084-4855-8260-EE1A98FE0A38.jpeg


    Vårrusten fot og RS-clutch.

    BF209E91-C664-4088-9CA1-60689B20D41D.jpeg


    Resten av dagen er reprise, men skitt la gå. Denne var god forresten.

    C40B0147-2EFC-4078-9FD4-32AA45DF3D12.jpeg
    12CE632C-29DC-49E9-8BCE-D9E21181E232.jpeg
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    hehe Fosse jeg vil ikke tage glæden fra dig tillykke med den det er ikke alt der er gult der er guld men der er vel løsning ger for alt med alt det gode mad du laver skulle jeg måske komme en smut forbi med en riaa du kan høre hygge
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Ja, riaaene dine er et av få produkter jeg er nysgjerrig på, det skal du ha!
    Så når koronaen er over så er du hjertelig velkommen.

    Og tingene du lager vekker nettopp denne vil-ha-følelsen.
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Ja, riaaene dine er et av få produkter jeg er nysgjerrig på, det skal du ha!
    Så når koronaen er over så er du hjertelig velkommen.

    Og tingene du lager vekker nettopp denne vil-ha-følelsen.
    Jeg har en meget god ven der hedder Rasmus som bor i norge jeg har lavet en modificeret Allnic 7000 riaa om med 8010 rør den lyder også virkelig godt han bor ca 100km fra lufthavnen At høre sådan en er det samme som at tilbudt sin første streg gratis meget farligt haha
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg håper virketiden på riaa er lenger enn stripa som vel begynner å avta tidlig på side 2 av et typisk jazzalbum.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg var et steinkast unna i går LMC, og hadde tenkt meg en tur ned for å rydde på stranda, men det var blåsent. Jeg tenkte derfor det kunne være greit å kombinere med en tur en annen dag. Men helt klart på tide å åpne. Og du er velkommen inn neste gang du seiler forbi.

    I dag har det vært kaffe og musikk, en liten kjøretur, hagearbeid og nå et glass hvitvin.

    90B21288-B3B5-4A45-82CE-1959316AADFF.jpeg
    425C9C4D-4DCD-44D2-AE6F-56921905D83F.jpeg


    En et par gode hvite smakte vi på i dag også.

    1B81C402-31AA-47E3-A70A-8D033CCAF979.jpeg
    DCE271B0-72F6-473F-BC7C-275C941D9C65.jpeg


    Det er jo pent i Oslo også på dager som dette.

    A4CD1EB9-985D-4ED6-95C5-BD05184470FA.jpeg


    Jeg sitter ikke inne og lytter dagen lang i dette været, men tar meg gjerne et par timer på morgenen før brunch og to-tre timer før middag.

    Spiller nå utelukkende på Garrard, SME V-D, Vdh Colibri XCP, Wavac.

    Jeg kan med hånden på hjertet si at uansett hva andre riaatrinn kan levere av oppvisning på enkeltparametre så er det lite som får meg til å senke skuldrene så mye, og konsentrere meg om musikk og ikke lyd. Forbannet tåkeprat og føleri, jeg pleier ikke å strø rundt meg med den slages, jeg vet, men det er påtakelig, mindre fokus på feil og mangler.

    Jeg er faktisk veldig godt fornøy med Wavac. Jeg likte overhode ikke forforsterkeren (undres jo over om noe var galt, for det er noe av det verste jeg har hatt i anlegget). Jeg var faktisk forberedt på at Wavac skulle skuffe: Tre chassis, én inngang og relativt stiv pris, men nei, lyden er topp.

    Så derfor sitter jeg her da, skjenker et glass til av vin nr to, som forresten er en smaksbombe av de sjeldne - helt topp, og har tenkt å dra igjennom denne bunken før middag. Første ut er dobbeltalbum så ingen grunn til bekymring:

    1AF0CFF5-6166-4BC6-8286-8A5395AB1EF4.jpeg
     
    Sist redigert:

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Ok, det var jeg ikke kjent med.

    Jeg følger deg bare ikke helt når du sier du hadde håpet det var noe eksotisk fra Tango eller Hasimoto. Dersom poenget er å bygge selv så må du jo uansett skaffe LCR-ene. Og det å bygge en LCR-basert riaa basert på Tango eller Hasimoto står og faller jo ikke på om Wavac har gjort det før? Kretsløsningen er ikke problemet, delene er. Om Wavac benytter vanskelig tilgjengelige deler så blir det jo ikke enklere for DIY-ere å fremskaffe disse?

    Men i følge vår danske venn så skal det være mulig å få deler fra Allnic (i hvert fall har han).
    jeg kan levere hvis ønskes meen jeg tror ikke den passer ind hvis jeg var dig ville jeg skyde den af og få en rigtig lcr riaa som er transformerkoblet meget meget bedre og med passiv chok forsyning med rør der er for mange kompromiser for at det kan blive rigtigt godt
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg tror kanskje vi snakker litt forbi hverandre. Jeg har aldri hatt til hensikt å modifisere Wavac (jeg har hatt den fire dager med pent vær), jeg har en Allnic H-1500MKII Plus som jeg kommer til å selge, og så har jeg vurdert å kjøpe en Allnic H-7000V, men det vil jeg i hvert fall vente med. Jeg selger aldri noe før det som kommer inn presterer bedre enn det som eventuelt drar.

    Men, jeg har tenkt at på sikt kan jeg være interessert i å finne ut hva en DIY-riaa dratt helt ut kan levere. Jeg er ikke fremmed for å sende noe av det jeg eier på dør, men det blir, av ulike grunner, ikke på denne siden av sommeren. Jeg er i ferd med å interessere meg mer for kjøling av e-type og rydding av strand enn nok en ny riaa 😊. Så er jeg absolutt svært interessert i å finne ut hva som bor i disse konstruksjonene, på sikt. For meg er det så enkelt som at leverer det overlegent på lyd, og opplevd kvalitetsfølelse, ja da må det bli 😊.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takk, og du skal ha takk for super oppfølging også. Det var ditt tips om koblingene som løste kontaktproblemet.

    Kjøper du gammel Jaguar, Tannoy eller japansk high-end så er mitt inntrykk at du treffer skikkelige folk.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.160
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    btw, visste du at dommeren i Jagaur klubben er en gammel hifi freaker , som jeg pleide å treffe sammen med Svein Erik Børja, Per Abahamsen m.fl nede hos Elektrokompaniet i Tøyengata på 70-tallet.....
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Takk, og du skal ha takk for super oppfølging også. Det var ditt tips om koblingene som løste kontaktproblemet.

    Kjøper du gammel Jaguar, Tannoy eller japansk high-end så er mitt inntrykk at du treffer skikkelige folk.
    Men porsche folk? Det er vel siste skuff 🤪
     

    knuhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Innlegg
    150
    Antall liker
    151
    Classic Records (45 Series), varmer hjertet å se disse. Mye bra de ga ut - imponerende utvalg. Må bare legge ved et bilde av denne Heifetz boksen (33 Lp'er med riller kun på den ene siden). Morro :)
    DSC_0071[1].JPG
    DSC_0072[1].JPG
     

    knuhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Innlegg
    150
    Antall liker
    151
    Skal ikke kuppe tråden til Fosse her - men kjøpte den hos Elusive Disc for mange år siden den gang NOK var sterk og frakt var billig.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Nydelig boks knuhe.

    Jeg tror ikke jeg har mer enn de to albumene jeg viste bilde av, muligens et tredje.
    Helt ærlig må jeg innrømme at jeg kanskje ikke helt ser poenget med fire plater med riller bare på én side. Men artig nok, og jeg har ikke sammenlignet med tilsvarende 2X45 så om det gir noe ekstra vet jeg faktisk ikke. Men det er helt klart litt ekstra stas.
     

    knuhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Innlegg
    150
    Antall liker
    151
    Ja - boksen er fin, veldig bra kvalitet på alt der.

    Men må innrømme at jeg oftest velger 33 rpm utgavene selv. Det er noe med at de gir en annen ro, føler at jeg dras inn i musikken på en annen måte. Så - har en del av disse 45 platene med riller bare på en side men spiller de veldig sjelden.

    Hva grunnen til at de har riller bare på den ene siden kan være? Kanskje det er fordelaktig på vakumsug spillere, eller .... ???
    Ser at fone records delvis bruker det samme på 45 rpm utgaver.

    Så vi er nok ganske enige mht disse 45 utgavene. Litt ekstra stas er det men ........
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Vedrørende vakum så har jeg vært vitne til at det tidvis kan være litt vanskelig å få Techdas til å suge fast plata (jeg har ikke erfaring med Techdas, men la merke til at det krevde litt fikling på en demo jeg var på). Med Bergmann har jeg aldri opplevd at dette har været et problem noen gang. Og alt blir flatt, det er herlig.

    Uansett låter de strålende og det er spektakulært med disse utgivelsene.

    Akkurat det med å spille uavbrutt er fint også med tape (Og 12-tommers spoler) du trer en rull, og så hører du et helt album uforstyrret.

    En del eldre jazz-skiver synes jeg kan bli for mye snuing med 2X45, plutselig et det 9-10 minutter på ei side.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Mener jeg engang for lenge sidne leste om en fyr som hadde to ex av alle sine LPer, fordi han limte platene til tallerkenen med dobbeltsidig tape..
    Kan det være noe sånt de har tenkt på ?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg tror vel heller at tanken skal være at man beholder mest mulig masse i LP-en, og at det er helt gods ut over det som er nødvendig å gravere for å avspille. Rent teoretisk kan man muligens også mene at den pregende rillen må motsatt side gjør at det vil kunne dannes ulik tykkelse i veggene for den siden man spiller og at dette i teorien kan gi et slags ekko til motsatt side (ikke helt ulikt preekko).

    Men så må man stoppe et sted, eller i hvert fall jeg. Jeg spiller nesten bare vinyl, og noe tape, så godt som aldri digitalt (ikke at jeg misliker det, det bare er slik). Da må jeg ha et litt enkelt forhold til det hele.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har brukt den seneste uken til å leke litt med andre pickuper gjennom Wavac, da med interne step uper. Den har tre settinger for impedance på MC:

    - MC-1(high):40 ohm(20-80ohm)
    - MC-2(mid):10 ohm(5-20ohm)
    - MC-3(low):2.5 ohm(1.25-5ohm)

    Kort fortalt:

    - Vdh spiller som ei kule.
    - XV-1S spiller som ei kule. Jeg var engstelig dette skulle bli i overkant fyldig, behagelig, men det ble bare bra. Rett og slett. Men denne pickupen er ikke vanskelig å få til å låte godt.
    - EMT gjennom Wavac var ingen stor suksess, jeg brukte ikke mye tid på det, gikk bare videre. Bruker ikke denne riaaen på en kombo som ikke forløser potensialet.
    - SPU Royal. Må jobbe mer med denne etter nedkobling. Den er langt unna å nå opp til de andre komboene om dagen.

    Da blir dette primært en riaa for de to førstnevnte.

    Skal jobbe litt mer med SPU-en i Schick. Øvrige kombinasjoner har dratt i fra, litt mer enn jeg så for meg.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også en SPU-royal, har du skrevet noe om hvordan den oppfører seg i tangentialarm ?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    For å være helt ærlig så har jeg lekt litt lite med ulike pickuper i ulike armer de seneste årene. Odin er eneste tangensialarm jeg har hatt har eid og i den har jeg kun testet Jan Allaerts.

    SPU har jeg vel egentlig kun testet i DV507MKII og Schick, men ikke jobbet tilstrekkelige til at jeg har lyst til å konkludere.

    Jeg må jobbe litt mer med denne nå for å få den til å spore godt nok.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Jeg hadde en spu Royal for en evighet siden, og likte den godt. Over 20 år siden. Brukte den i alt for lette armer siden jeg ikke visste bedre den gangen. Wilson benesch act 2 og Royal var kjipa kjøret, men den låt faktisk ganske fint i alphason hr-100mcs. Hørte den så i en FR64s, og da ble det andre boller! Jeg har også en Schick arm som jeg har brukt til andre spu, men må vel innrømme at den aldri har imponert noe særlig med tunge, stive pickuper. Liker den best med Lyra og ortofon i mer "normal" klasse. Har du en fidelity research eller ikeda eller noe i samme gate?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Nei, ingen av de du nevner. Min er naken så jeg kan teste den i DV med tung headshell. Men ikke sikkert det er nok masse i vertikalplanet.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg er tilbake på vdh Colibri i Wavac - og det er ikke verst.

    God dag på jobben, og ellers har jeg rukket å åpne og smake på disse tre (slapp av, jeg sa åpne, ikke tømt). Ser jeg går i ring, må utvide horisonten.

    9BAC638C-B50F-4A64-80FF-DF5FECD9FA21.jpeg


    Hva har vi på spilleren i det solen nærmer seg solnedgang? Husker du Gluppö sommeren 2008 @Dr Dong?

    53CC3A03-5F83-4AAA-A9F0-5A9A1E31733A.jpeg


    Det går igjen, jeg går i ring.

    ED78DE1F-4446-48C0-A0CC-634BA1BA61FE.jpeg


    Lundahl ble testet i 2007, jeg tenkte teste http://www.lundahl.se/wp-content/uploads/datasheets/9206.pdf i 1:5 konfigurasjon, for å se om Music First tidvis kan tjenestegjøre med Dynavector XV-1s og ikke være forbeholdt EMT. Altså 1:5 for TSD15 med 1,05 mV utgangssignal.

    Det går bedre nå, med humøret, snart klar for vår, snart klar for lukten av bensin og kribling i magen. Hifi er behagelig og moro, men det er ikke spennende, selv ikke når det lyser blått og lukter svidd. Det er noe eget med motoren bak og ingen airbag i det det slipper.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    er @Fosse og @Cash 63 helt stø på herrens år. jeg er jo ofte forut for min tid, men tenker 2009

    den gang vi fikk oppleve svenskenes gjestfrihet
    2009-07-13 at 17-09-13.jpg


    det var kvinner alle vegne
    2009-07-13 at 18-52-18 - Version 2.jpg


    og gluppö og fosse med ånden full av pink
    2009-07-15 at 21-40-20.jpg


    horisonten fra gluppö med alle muligheter

    2009-07-15 at 19-22-01.jpg


    det var henimot den religiøse ekstase med meddle der i sommernatten, helt uten rør og høy troverdighet på lyden. av og til trenger en nesten ikke et anlegg…

    corrigendum:
    gluppö skal være flath
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg tror Flath med Meddle var 2008, og dine bilder fra 2009. Det var uansett to flotte somre, og nå har du gått på land.
    Når jeg ser på bildene så tenker jeg at rent teoretisk burde jeg ha tatt innpå aldersmessig, likevel ser det ikke slik ut. Mon tro om jeg eldes som er NOS-rør?

    Kaptein, kjøp deg båt igjen!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn