Hodetelefon forsterker byggetråd

jappen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2003
Innlegg
100
Antall liker
25
Torget vurderinger
14
Tenkte jeg skulle prøve meg på en hodetelefon forsterker basert på rør. Jeg ville ha en forsterker som kunne drive det meste av hodetelefoner, samt at kretsen var bygget rundt utgangstrafoer.

Valget falt på denne :



http://www.decware.com/headphone/MLBschematic.pdf

Trafoer ble bestillt i fra Sowther. Bra service og rask leveringstid på mine trafoer.
Trafoene er Type 8665



Resten av delene ble bestillt fra Brynjar Kvanlid. Utmerket service her også.



Metall arbeid til helga hvis det blir tid... bilder følger etterhvert. Tips & tricks mottas med takk.



Obi W. J.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Sikker på at du har gjort et bra valg. Jeg vet det er mange som har planer om å bygge noe slikt, men vanskelig med å bestemme seg. Jeg tror du har gjort dette helt riktig. Og sikkert havnet på en pris langt under den "originale". I følge Decware skal denne kunne drive "alt" uten problemer.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.064
Antall liker
1.055
Sted
'
Trafoer ble bestillt i fra Sowther. Bra service og rask leveringstid på mine trafoer.
Trafoene er Type 8665
Hvis skjemaet som du refererer til er riktig vil 8665 være en direkte mismatch (hint: lavfrekvent resonans). Ut fra et teknisk ståsted burde du enten velge en annen trafo eller modifisere kretsløsningen, det siste er sikkert det rimeligste.

Jan E Veiset
NO-6600
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hei jappen! Jeg kan berolige deg med at den trafoen du har valgt er riktig. Samme type som Decware leverer i byggesettet. Resultatet blir bra!
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.064
Antall liker
1.055
Sted
'
Hei jappen! Jeg kan berolige deg med at den trafoen du har valgt er riktig. Samme type som Decware leverer i byggesettet. Resultatet blir bra!
Da må det være feil på skjemaet det refereres til!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Da må det være feil på skjemaet det refereres til!
Av hensyn til han som skal bygge, kan du være litt mer konkret?
Det kan være kjekt å vite for andre som går med en lignende plan.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.064
Antall liker
1.055
Sted
'
Av hensyn til han som skal bygge, kan du være litt mer konkret?
Det kan være kjekt å vite for andre som går med en lignende plan.
For å være konkret:
Primærinduktansen til trafoen og koblingskondensatoren danner et LC-ledd. En hver konstruktør som er ved sine fulle fem vil forsøke å unngå at LC-leddet danner resonans i audioområdet.
I dette tilfellet, med en primærinduktans på 130-140H og en koblingskondensator på 0.1uF vil kretsen gå i resonans ved ca 45Hz. Det vil si at ved denne frekvensen får frekvensgangen en kraftig peak og en veldig bratt fasevinkel, faseforholdene her vil svinge fra 0 grader til 180 grader over et veldig smalt frekvensbånd. Under resonansfrekvensen (f<~45Hz) vil koblingen virke som et annen ordens høypass filter og undertrykke lavfrekvens.

Den enkleste måten å ordne opp i tingene her, er å øke verdien på kondensatoren med en faktor på minst 100, altså til 10uF eller mer. Da vil resonansfrekvensen bli flyttet til under audio-området.

Jan E Veiset
NO-6600
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Tja. Dine argumenter virker fornuftig. Men er du SÅ sikker?
Er dette som står i spec'n til Decware feil?
Frequency Response +/- 1/5dB
10Hz ~ 30kHz

Frequency Response +/- 3 dB
6Hz ~ 70kHz

Eller er en "kraftig peak" ikke mer enn 1-2 dB?
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.064
Antall liker
1.055
Sted
'
Tja. Dine argumenter virker fornuftig. Men er du SÅ sikker?
JA.
Selv om trafoen var en ren resistiv last på 10k (slik at vi resonansproblematikken er ute av verden) ville nedre grensefrekvens (-3dB) være så høy som 160Hz eller -20dB ved 16Hz. Langt fra hva Decware oppgir.

Jan E Veiset
NO-6600
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Da blir det spennende å se / høre resultatet når den er ferdig.
 

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Innlegg
132
Antall liker
3
Hei, jappen - spennende prosjekt. Hva ble delekostnadene?
Kunne tenke meg å lage en slik en, men jeg tror jeg må prøve meg på noe enklere først. Med mindre du lager en veldig grundig og godt illustrert byggebeskrivelse, da ;)
 

jappen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2003
Innlegg
100
Antall liker
25
Torget vurderinger
14
Hei, ser at det er en liten diskusjon ang. valg av trafo og koblingskondensator. Trafo er nok rett type, den ble brukt i Decware sin forsterker samt disse to :
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=64208&highlight=
http://www.pmillett.com/ecc99_srpp_headphone_amp.htm

Når det gjelder koblingskondensator så har den en høyere verdi i de andre kretsene. Diskusjon på ett annet forum :
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=73455&perpage=10&highlight=&pagenumber=1

Hva jeg kommer til å gjøre er jeg litt usikker på. Blir nok til at jeg prøver meg litt frem på verdien til denne.
Audiomix du har sikkert en ny melding i boksen din...
Delekostnader må jeg komme tilbake til.


Obi W. J.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.064
Antall liker
1.055
Sted
'
http://www.pmillett.com/ecc99_srpp_headphone_amp.htm

Hva jeg kommer til å gjøre er jeg litt usikker på. Blir nok til at jeg prøver meg litt frem på verdien til denne.
I skjeramene du refererer til her er dette gjort:
Den enkleste måten å ordne opp i tingene her, er å øke verdien på kondensatoren med en faktor på minst 100, altså til 10uF eller mer. Da vil resonansfrekvensen bli flyttet til under audio-området.
Og det er en veldig fornuftig ting å gjøre hvis du har tenkt å bruke forsterkeren til audio.

Jan E Veiset
NO-6600
 

jappen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2003
Innlegg
100
Antall liker
25
Torget vurderinger
14
Ble ikke noe metall arbeid i helga. Men fikk begynnt å planlegge litt layout / plassering av det største delene.

Chassiet er av type Hammond



Jeg bruker å dekke chassiet med "maler" tape som vil beskytte de mot riper ol. når jeg arbeider med det. Det er dessuten greit å sette merker med en blyant på tapen.



Planen var at forsterkeren skulle ligne mest mulig på MLB til Decware, men chassiet er lite og delene "store" så vi får se hvordan det går.
For å få plassert utg. trafoer mest mulig mot chassis vegg måtte jeg bøye opp det ene skrufestet på trafoene.


Plassering av trafoer i front :

Tror ikke det gjør noe med bare en skrue til feste. Platen som skal være på undersiden av chassiet vil holde trafoene fast.

Forsettelse følger....


Obi W. J.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Her er svaret fra Steve Deckert @Decware:
Hans,

The value is correct. You can increase it to .47uf if you want a bit more warmth.

Steve


Vi får gjøre noen målinger når forsterkeren er ferdig.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.064
Antall liker
1.055
Sted
'
Her er svaret fra Steve Deckert @Decware:
Hans,
The value is correct. You can increase it to .47uf if you want a bit more warmth.
Steve
Jeg presset ham rimelig hardt på dette, og svaret jeg da fikk var:

You are absolutely correct. I checked into it. There is an error in the schematic. During development I was experimenting with driving the output transformemr from the plate of V3 instead of the cathode of V2. In fact I had a 100K pot there so I could sweep between the two. In the end I had to use the cathode of V2, and yes it takes a 10uf poly 400volt cap. I forgot to change the value on the schematic when I re-did it for the web site.

I also found an error on the specs listed
Frequency Response +/- 1/5dB 10Hz ~ 30kHz
Should read 1.5dB, not 1/5dB.

I'll update the site so others don't waste so much time trying to figure this out.



Så da er vel den saken oppklart.

Jan E Veiset
NO-6600
 

jappen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2003
Innlegg
100
Antall liker
25
Torget vurderinger
14
Da var den saken avklart, og bra var det. Takk for hjelpen. Ellers så er fremgangen noe treg. Men chassis er vel nå klar for en økt i "smia".

Data bilde :

Ekte vare :


Jeg vil ha pot.meter og utg. jack på forsiden av chassis, har plass på oversiden til evt. brytere for impedans omkobling.

Ellers så må jeg vel skaffe meg ett par kondiser på 10uF. Forslag ?


Obi W. J.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.064
Antall liker
1.055
Sted
'
Ellers så må jeg vel skaffe meg ett par kondiser på 10uF. Forslag ?
Jeg har en lignende konstruksjon, bortsett fra at utgangen er en katodefølger basert på 12B4A og ikke SRPP, men i prinsippet fungerer det på samme måten. Jeg brukte en 22uF/160V vanlig elektrolytt avkoblet med en 1uF Auricap polyprop. Jeg tror ikke det blir så mye bedre om du setter inn kostbare saker laget av platina eller utarmet uran for den saks skyld, men du kan jo forsøke å få fatt i russiske PiO kondensatorer, de er relativt rimelige. De kan ha noe lav resistans (lekkasje), men det er ikke noe stort problem i en slik krets.

Jan E Veiset
NO-6600
 

jappen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2003
Innlegg
100
Antall liker
25
Torget vurderinger
14
Da var chassis arbeidet ferdig . ...






Obi W. J.
 

jappen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2003
Innlegg
100
Antall liker
25
Torget vurderinger
14
Har nå begynnt å testmontere diverse komponenter for å se at hullene er korrekte. Hullet for sikringholder var for lite, ellers ser alt til å være ok.


Sett ovenfra, skal også montere koblingsplinter for lodding av motstander etc.


Måtte bare sette i rørene for å se hvordan det tok seg ut.


Ellers så må jeg begynne å planlegge en layout for hvordan motstander, kondensatorer etc. skal loddes. Forsettelse følger .. . .



Obi W. J.
 

jappen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2003
Innlegg
100
Antall liker
25
Torget vurderinger
14
Volumkontroll er av typen ALPS. Typenr. 422G 100KAX2.



Obi W. J.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Har vært stille ei drøy uke her. Ferie, planlegging, eller.............? Vi venter på resultater.
 
E

espenj2005

Gjest
Hei!
Spennende prosjekt men lurte på hvordan man tar ut hull i chassis på en fin måte, slikt som dette?
Mvh Espen
 

jappen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2003
Innlegg
100
Antall liker
25
Torget vurderinger
14
Har dessverre ikke blitt så mye tid til DIY de siste dagene. Har begynnt såvidt med tilkobling av glødespenning og høyspenning. Men satser på at det blir noen ledige timer i løpet av helga...

Når det gjelder hullene til rørsokler har jeg brukt en "hullfres" til denne jobben.



Obi W. J.
 

jappen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2003
Innlegg
100
Antall liker
25
Torget vurderinger
14
Får holde litt liv i denne tråden. Har nå fått lagt opp ledning til gløding av 6n1p rørene, samt laget til filteret for høyspenning.
Målt spenning ut fra likeretter rør til ca. 425 Vdc, glødespenning 6n1p rør ca. 6,4 Vac.
Bilde av reiret . . .

Kommentarer ang. layout mottas med takk.


Obi W. J.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ser mer enn greit ut så langt. Kjenner igjen de fleste komponentene. LCR er en gjenganger hos meg også.
 

jappen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2003
Innlegg
100
Antall liker
25
Torget vurderinger
14
Heisan, min lilla kompis spelar !

Innsyn i reiret . . ..

Kondensatorene inn på Sowther trafoer er levert av Motron, kjører her Elna 20uF el.lytt i parallell med en 0,47uF siemens sak.

Pot.meter ble koblet til i all hast med noe cat.5 kabel jeg hadde liggende. Denne skal erstattes med en skikkelig skjermet levert fra Motron. Spenning var til å føle på når mannen i huset skulle starte mlk for første gang. Men det gikk bra denne gangen også. Konfigurerte utg. trafoene til 30 - 100 ohm, og satt inn en last på hver kanal på 32 ohm. Målte at alt såg greit ut, koblet deretter mitt "referanse" headset Sennheiser Px100 til og lyttet.... Kan høre en veldig svak brum, som holder seg på samme nivå selv om volum blir skrudd opp. Koblet så til cd-spiller og lyttet til noen sanger. Førsteinntrykk er positivt, men både rør og trafoer må nok ha seg noen timer før det "løsner" skikkelig.
Når det gjelder brumstøyen, så får jeg gå over jordings pkt. og sjekke disse. Vet ikke helt hvor stille man skal forvente å få denne konstruksjonen ? Støyen er ikke plagsom, men en kan høre en veldig svak dur i bakgrunnen.
Ang. ledningene til Sowther trafoene, kan jeg bare stripse disse sammen å legge de inntil chassis ? Eller bør jeg kun bruke den lengden som er nødvendig ?
Videre skal det gjøres flere målinger på spenninger rundt på kretsen.
Nye hodetelefoner skal også i hus .. .
Forsettelse følger . . .


Obi W. J.
 

jappen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2003
Innlegg
100
Antall liker
25
Torget vurderinger
14
Bilde fra oversiden

Nærbilde av rør



Obi W. J.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Flott og gratulere med lyd!
Brum kan nok være en enda større utfordring å få lavt nok i en hodetelfonforsterker. Skal ikke mye til når du får den rett i øret. Det ordner seg sikkert :)
Nå får jeg kanskje en mulighet til å teste selv om ikke så lenge?
 

jappen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2003
Innlegg
100
Antall liker
25
Torget vurderinger
14
Flott og gratulere med lyd!
Brum kan nok være en enda større utfordring å få lavt nok i en hodetelfonforsterker. Skal ikke mye til når du får den rett i øret. Det ordner seg sikkert
Nå får jeg kanskje en mulighet til å teste selv om ikke så lenge?
Jepp, sendes så snart kureren er på plass og samtykker at det er greit...
Koblet om trafoer til 250 - 600 ohm i kveld, og koblet inn et Beyerdynamic dt770 headset. Det var andre boller det ! Skikkelig gøy dette !


Obi W. J.
 

jappen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2003
Innlegg
100
Antall liker
25
Torget vurderinger
14
Da har forsterkeren vært innom Audiomix for måling og diverse endringer.
Det er blitt gjort endringer i strømforsyningen, samt å øke potensialet mellom glødetråd og katode. Skal prøve å få lagt ut ett skjema som viser hvilke endringer som er gjort.

Her er målingene av forsterkeren etter endringene :

Max ut før klipping 250 ohm last Venstre (sort) Høyre (rød)

5.5 Vrms 5.5 Vrms
120mW 120mW

Distortion @ 1Vrms/1 kHz 0.5% / -44.5dB 0.8% / -42dB

S/N rel. 1 Vrms 65 dB 65 dB

Frekvensrespons(250 ohm) 0/-1dB 21Hz - 47kHz 21Hz - 46kHz

Frekvensrespons(250 ohm) 0/-3dB 10Hz - 81kHz 10Hz- 78kHz



Obi W. J.
 

jappen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2003
Innlegg
100
Antall liker
25
Torget vurderinger
14
Synes det låter bra jeg. Ingen hørbar brum/støy med mine Beyerdynamic dt770. Masse "power" til å gi en øresus hvis en ønsker det.



Obi W. J.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Da er alt i skjønneste orden. Spiller uten sus eller brum. Høyt nok med god margin. Og et tiltalende klassisk utseende. Nyt musikken!
 

jappen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2003
Innlegg
100
Antall liker
25
Torget vurderinger
14
Planen var å tegne ett nytt skjema, men blir ikke tid til det i år. Så her er en kopi av hva Audiomix tegnet inn på den orginale tegningen.





Obi W. J.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har sett en del slike konstruksjoner. Bare noen har tatt hensyn til at potensialet mellom filament og katode kan bli for høyt. Her er glødetråden "forspent" med 60V slik at alle får det omtrent like "vondt". jane hadde gjort det litt mer avansert på sin og valgt 70V hvis jeg husker rett. Og regulert DC gløding. Hva ble S/N på din jane? I forhold til 1Vrms ut. Her endte det på 65dB.
 
Topp Bunn