hodetlf plugga i bærbar-PC VS plugga i hodetlf-forsterkar med DAC: Ingen høyrbar forskjell

V

VVV

Gjest
Var innom ein butikk og gjorde samanlikningen. Hodetlf-forsterkaren med DAC er av topp kvalitet (både DAC-en og hodetelefonforsterkaren).
Gjorde mange A-B repetisjonar.
Resultatet: Ingen høyrbar forskjell i lydkvaliteten.
 

Steinar.Sv

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2019
Innlegg
1.929
Antall liker
4.475
Torget vurderinger
1
Og hvor mye var filene du testet komprimert ?
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.112
Antall liker
6.487
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Det kan eg, men kva konkret er det du lurer på ?
Du sier du kjørte flere AB-repetisjoner. Selv? Eller var det en blindtest? Hadde du nivåmatchet disse da tro? Hvordan gjorde du det? Hvis ingen av delene er det jo nesten mystisk at du ikke hørte forskjell, selv om det evt ikke var det. I en slik situasjon slår vanligvis placebo inn. :)
 
V

VVV

Gjest
Ja, sjølv. Ikkje blindtest. Eg trur nok at eventuell placebo hadde gått i DAC+forsterker sitt favør og ikkje motsatt. Nivåmatcha etter beste evne, men det betyr naturlegvis ikkje at lydnivået var heilt identisk.
 

Rallar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.08.2019
Innlegg
271
Antall liker
644
Sted
Hadeland
Hva slags pc(lydkort)? Hva slags hodetelefoner? Hva slags dac? Er innlegget kun ment som provokasjon?
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.112
Antall liker
6.487
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Ja, det var det jeg mente, rart du ikke synes det låt bedre med DAC. Hvis du ikke hadde bestemt deg på forhånd at det ikke var forskjell da. Uansett såpass lite vitenskaplig gjennomført at det er litt vanskelig å trekke så mange konklusjoner, utover at du ikke synes du hørte forskjell. Og det er jo greit nok. :) Penger spart!
 
V

VVV

Gjest
Eg veit ikkje kva for eit lydkort som er i datamaskinen (det er ein moderne og kostbar bærbar PC. Kjøpte den i år).
DAC-en er topp moderne (kom på markedet i fjor, meiner eg) med topp målingar. Det same har den sin hodetelefonforsterkar.
Innlegget er sjølvsagt ikkje meint som ein provokasjon. Eg gjekk til butikken i håp om å forbetring av lydkvaliteten og eit ønska om å kjøpa DAC/hodetlf-forsterkaren.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.784
Antall liker
913
elektronikk er ikke så viktig som noen vil ha det til.
 
  • Liker
Reaksjoner: VVV
V

VVV

Gjest
elektronikk er ikke så viktig som noen vil ha det til.
Butikkar har eit klart intensiv for å overdriva forskjellar på elektronikk og anna (og å påsta at det er høyrbare forskjellar som ikkje er der).
Du har nok rett. Eg hadde likevel forventa at sjølve hodetelefonforskaren førte til forbetring. At DAC-en ikkje førte til forbetring er mindre overraskande. Med det eg testa var om DAC+hodetelefonforsterkar ga forbetring, noko det ikkje gjorde i testen.
 
S

svk

Gjest
Jeg har plugget inn hodetelefonene mine i mye.alt låt dårlig. Utenom ipad air 2.
Dragonfly black løftet lyden noen hakk til.
Så om du har en pc med kvalitet på hodetelefonutgangen,så kan du få levelig lyd.
 
V

VVV

Gjest
Moglege forklaringar på at eg fant ingen forskjellar:
a) hodetelefonen er lettdreven.
b) hodetelefonforsterkaren + DAC-en i PC-en er bra.
c) viktigheten av ein bra ekstern DAC+hodetelefonforsterkar er overdriven (i alle fall på lettdrivne hodetelefonar).
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.782
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Det er vel ingenting i veien for at en laptop kan ha en bra hodetelefonutgang. Dell laptopen jeg bruker på jobb har ikke en slik. Jeg bruker derfor telefonen min istedet når jeg hører på musikk på jobben. Og jeg synes det er lett å høre forskjell, selv med Apple øreplugger.
 
S

svk

Gjest
Om en bruker ipad eller noe annet med grei kvalitet på hodetelefonutganen og max 32ohm og lettdrevne klokker/propper så kommer en veldig langt lydmessing. Jeg synes dragonfly løfter lyden noen hakk videre.selv på lav ohm klokker på under 32ohm.
 
V

VVV

Gjest
Hodetelefonane sin impedanse er 40 ohm og deira sensitivitet er 99 dB.
 
S

svk

Gjest
Trenger mer info enn dette for å finne ut om det er ørene dine eller utstyret det er noe galt med. Eller om du har en god lyd pc.
Er det macbook du bruker som kilde?
Så langt så er denne tråden bare vasete og provoserende.
Ingen vits å legge ut en tråd på et diskusjonsforum som ikke lar seg diskutere
 
S

svk

Gjest
Skal du ha bedre lyd.så er nok første steg dyrere klokker. Men veien fra bra hodetelefoner til bedre er kort å dyr. Og lyden blir ikke veldig mye bedre.
Finnes mye bra fra 1500-3000kr
 
S

svk

Gjest
Siden pc’n har bra dac og minijack ut. Så tenker jeg at en eksteren ren hodetelefonforsterker mellom pc og klokker kan løfte lyden noen hakk/gi et mer kontrollert lydbilde.
Ifi/schiit/burston/heed osv
 
V

VVV

Gjest
hodetelefonforsterkaren (og den er av topp klasse) som eg prøvde førte til ingen forbetring.
 
V

VVV

Gjest
gitt spesifikasjonane som eg nemnte på hodetlf, trur du at den er lettdreven?
 
S

svk

Gjest
Er mye som tyder på det.
Men har jo he6 på bare 50ohm som ikke er særlig lettdrevne
 
Topp Bunn