Holdbarhet på Blu ray plater?

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.161
Antall liker
2.097
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Selv om jeg har fått alle CDene mine over til FLAC-filer, så hører jeg fortsatt på komplette album. Roon gir faktisk en bedre opplevelse enn å bla i papirene som følger med en CD. Info om artist, link med info til alle involverte, info om album, sang-tekster og masse bilder. Ikke minst, masse anbefalinger på album or artister jeg aldri hadde kommet til å høre på uten å få tips om det :)
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Jeg også spiller digital musikk likt som jeg gjør med fysiske discer - album for album. Når jeg får i gang et noenlunde oppegående vinylsnurreri så blir det nok en del digitalisering av det også.

Men foreløpig går det på hdder i pc - 20TB og det samme i ekstern backup.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Forresten, noe som kan få en til å fullstendig slutte med streaming og kun holde seg til fysisk media er jo Apple 4k tv fjernkontrollen, tror det må være den dårligst designede dings jeg noen gang har benyttet meg av. Jeg tror jeg faktisk hater den :ROFLMAO: :mad:

Noen som har funnet en annen fjernkontroll som funker bra til Apple 4k streameren?
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Forresten, noe som kan få en til å fullstendig slutte med streaming og kun holde seg til fysisk media er jo Apple 4k tv fjernkontrollen, tror det må være den dårligst designede dings jeg noen gang har benyttet meg av. Jeg tror jeg faktisk hater den :ROFLMAO: :mad:

Noen som har funnet en annen fjernkontroll som funker bra til Apple 4k streameren?
Mistet min etter noen måneder og bruker kun fjernkontrollen til min LG TV, som fungerer bra på ATV.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.161
Antall liker
2.097
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg bruker Harmony Elite (via bluetooth), fungerer også veldig bra.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Fant faktisk en remote code for Apple TV til min Yamaha Prossessor remote (y)

Den har lys og greier, funker greit - en million ganger bedre enn Apple remoten.

Antall banneord i heimen kommer å synke betraktelig fremover 😁

Masse takk til Minutten som fikk meg til å sjekke ut alternativer :)
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.161
Antall liker
2.097
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg streamer fan ikke noe som helst! :LOL:
Jeg bruker streaming til å finne ut hva som er verdt å kjøpe, både når det gjelder musikk, film og serier. Kjøper også mye mer digitalt nå enn før når det gjelder musikk. Både Qobuz og Tidal har en ekstremt omfattende butikk, hvor man kan kjøpe alt i CD kvalitet (eller høyere) på ønsket format - langt enklere enn å løpe til en fysisk butikk (spesielt nå med COVID-19).
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Som nevnt før, overfør dem digitalt til NAS med Raid6. Legger man til 2 kopier så er man trygg. Kan selvsagt også lagres på cloud, problemet med den løsningen er bare at det tar evigheter å laste ned om noe går galt (samme med å laste opp).

Har selv et arkiv på 400TB+, bytter ut diskene når de ryker - og de blir regenerert i RAID6 sett (flere).
Hviket programer er anbefalt om jeg skulle prlve å rippe noen DVD/BR? Har bare et enklet Sonos system for TV lyd og codec supporten er begrenset og på noen filmer blir lyden litt "rar" om jeg konverert til PCM 2.0. F.eks en med kun PCM 5.1 som det virker som om jeg mister senterkanal info den konveneter til PCM 2.0.
Har Beam + 2xOne men det er kun støtte for PCM 2.0.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.161
Antall liker
2.097
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
For å rippe fungerer AnyDVD HD best (søk på google). Koster litt penger, men ikke en formue. Så må man ha ha andre programvarer for å pakke dem i mkv-container. Igjen søk på google, det aller meste som kreves utenom AnyDVD HD er gratis.

Uansett hvilken løsning du går for, sørg for at inneholdet ikke blir enkodet på nytt - du vil ha original stream for video og lyd fra plata :) Finnes sikkert erstatning for AnyDVD HD også, men har ikke orket å lete siden jeg har noe som fungerer veldig greit.

UHD blu-ray plater har en litt annen ordning for å kunne rippes, krever spesifikk hardware.

Edit:
Produsent av AnyDVD HD gikk under grunnen etter noen skremmende brev fra filmbransjen. Softwaren deres gjør ingenting galt, den gir deg mulighet å lage kopi av filmer du selv har kjøpt - som er fullstendig i henhold til Norsk lovverk. Selv om man begynner å bevege seg ut på en del av Internet uten sporing av bakmenn; så har det ikke være noe useriøst med tanke på betaling og bruk av kort. Alt har vært ekstremt seriøst. For de litt skeptiske, opprett engangskort på Revolut eller lignende.
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Hvis det høres ut som du mister senterkanalen - virker det som du ikke har noen korrekt downmix - du hører kun frontene i surroundsporet. Velger du downmix i blu ray spiller?

Selv bruker jeg makemkv til ripping blu ray/dvd - funker bra.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: TGB

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Og om man bruker Mac eller Linux, noen som kan anbefale noe?
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Hvis det høres ut som du mister senterkanalen - virker det som du ikke har noen korrekt downmix - du hører kun frontene i surroundsporet. Velger du downmix i blu ray spiller?

Selv bruker jeg makmkv til ripping blu ray/dvd - funker bra.
Mener jeg prøvde downmix både i TV og BR. Noen ganger blir downmiksen bedre en 2.0 som er på disken, her var det ikke 2.0 med som normalt så jeg har ikke noe å sammenligne med.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.976
Antall liker
20.028
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
For å rippe fungerer AnyDVD HD best (søk på google). Koster litt penger, men ikke en formue. Så må man ha ha andre programvarer for å pakke dem i mkv-container. Igjen søk på google, det aller meste som kreves utenom AnyDVD HD er gratis.

Uansett hvilken løsning du går for, sørg for at inneholdet ikke blir enkodet på nytt - du vil ha original stream for video og lyd fra plata :) Finnes sikkert erstatning for AnyDVD HD også, men har ikke orket å lete siden jeg har noe som fungerer veldig greit.

UHD blu-ray plater har en litt annen ordning for å kunne rippes, krever spesifikk hardware.

Edit:
Produsent av AnyDVD HD gikk under grunnen etter noen skremmende brev fra filmbransjen. Softwaren deres gjør ingenting galt, den gir deg mulighet å lage kopi av filmer du selv har kjøpt - som er fullstendig i henhold til Norsk lovverk. Selv om man begynner å bevege seg ut på en del av Internet uten sporing av bakmenn; så har det ikke være noe useriøst med tanke på betaling og bruk av kort. Alt har vært ekstremt seriøst. For de litt skeptiske, opprett engangskort på Revolut eller lignende.
AnyDVD-HD har en funktion om at koble til internet som kan fravelges i "settings".
Har en "key" som gælder op til version 7.6.9.0., om nogen skulle **************** PB :)
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Hviket programer er anbefalt om jeg skulle prlve å rippe noen DVD/BR? Har bare et enklet Sonos system for TV lyd og codec supporten er begrenset og på noen filmer blir lyden litt "rar" om jeg konverert til PCM 2.0. F.eks en med kun PCM 5.1 som det virker som om jeg mister senterkanal info den konveneter til PCM 2.0.
Har Beam + 2xOne men det er kun støtte for PCM 2.0.
Bare en liten kommentar om stereo vs surround lydspor på konsert dvd/blu ray - jeg har sjekket alle mine, mellom 300-400 stk - og stereosporet i nesten bestandig veldig komprimert i forhold til surroundlydsporet. Typisk som Roger Waters siste - Us+Them - Stereo = DR7 - Surround = DR13.

Jeg har ikke sjekket for film, så vet ikke hvordan det er der.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.047
Antall liker
2.503
Jeg bruker streaming til å finne ut hva som er verdt å kjøpe, både når det gjelder musikk, film og serier. Kjøper også mye mer digitalt nå enn før når det gjelder musikk. Både Qobuz og Tidal har en ekstremt omfattende butikk, hvor man kan kjøpe alt i CD kvalitet (eller høyere) på ønsket format - langt enklere enn å løpe til en fysisk butikk (spesielt nå med COVID-19).
Når man kjøper filer på Tidal, vet man hvilken master man får da? Den som er tilrettelagt for å konkurere med annen innhold på Tidal, — eller den originale CD versjonen?
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Siden tråden allerede er langt ute i periferien av hva den startet som:
Kan dere anbefale en NAS som har mulighet for sikker backup ved diskhavari (er det RAID6 som gjelder da?) som ikke koster skjorta?

Jeg trenger ikke mer enn en terra lagring, men en slik vil en jo kunne bytte disker på uansett.

Jeg vil ha den til hovedsaklig musikk og fotobackup, men kanskje også film på sikt.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Jeg bruker streaming til å finne ut hva som er verdt å kjøpe, både når det gjelder musikk, film og serier. Kjøper også mye mer digitalt nå enn før når det gjelder musikk. Både Qobuz og Tidal har en ekstremt omfattende butikk, hvor man kan kjøpe alt i CD kvalitet (eller høyere) på ønsket format - langt enklere enn å løpe til en fysisk butikk (spesielt nå med COVID-19).
Er vel ikke så mange som kan løpe til en fysisk butikk lenger.:unsure:Jeg kjøper på nett,ofte fra utlandet da de norske nettbutikkene ofte ikke har det jeg søker etter.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Litt tibake til topic.
Kom i dag over en anmeldelse av en Blu ray jeg har på DVD og en kommentar etter anmeldelsen var at den var kjøpt i 2009 men da den ble prøvd avspilt i 2018 så var det ikke mulig avspille den (på 3 forskjellige spillere) så dette er jo tydeligvis et problem på musikk BR?
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Originale CD'er holder seg bra (har masse fra slutten av 80-tallet og oppover). Brente CD'er har relativt kort levetid, de kan vanligvis spilles fint - men det kan bli problematisk å lese dem digitalt (f.eks når man skal generere FLAC filer av gamle brente CD'er). Så holdbarhet fra best til verst:

1. CD
2. SACD
3. DVD
4. Blu-ray
5. UHD blu-ray
Har du erfaring med at det allerede er problemer med UHDBR disker?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.161
Antall liker
2.097
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har du erfaring med at det allerede er problemer med UHDBR disker?
Nei, men de er ekstremt tett med data på disse disc'ene. Så ren logikk vil jo tilsi at sannsynligheten for feil når materiale begynner å degraderes fysisk er mye større.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Til info. Én remux (1:1 kopi uten alt dilldallet) av UHD versjonen av "The Lord of the Rings - The Return of the King" tar nesten 130 GB. Det er bare å begynne å kjøpe harddisker dersom 4K UHD står på menyen 😄
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Minutten: Sånne bobler skyldes enten

- Feilproduksjon (Feilpress)
-For dårlig kvalitet på råstock-skivene..det er svært vanlig etter at That´s la ned avdelingen for digitalmedia og solgte til Taiwan. That´s sine egne er svært stabile.
-For høy temperatur under lagring
-Riper i skivene

Jeg kjøpte en "Princess Mononoke" BD ifjor - den holdt på å ødelegge maskinen min. SÅ: Jo eldre en BD er, desto mer holdbar og stabil er den. Regn med at de holder i 5-10 år. DVDer har samme holdbarhet som en CD- tar du vare på dem holder de nok i 50 år. Minst..Uten å få det kvalitetstapet en VHS kunne ha etter 30 år i skapet. De eldste DVDene mine er fra 1997.. Fremdeles fullt brukbare også..
 
Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Til info. Én remux (1:1 kopi uten alt dilldallet) av UHD versjonen av "The Lord of the Rings - The Return of the King" tar nesten 130 GB. Det er bare å begynne å kjøpe harddisker dersom 4K UHD står på menyen 😄
Når det kommer til LOTHR så syns jeg "dilldallet" er bedre en filmene :)
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.161
Antall liker
2.097
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Til info. Én remux (1:1 kopi uten alt dilldallet) av UHD versjonen av "The Lord of the Rings - The Return of the King" tar nesten 130 GB. Det er bare å begynne å kjøpe harddisker dersom 4K UHD står på menyen 😄
Jeg har Lord of the Rings triologien + Hobbit triologien (begge i UHD) på disk.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Nah, har ikke backup på akkurat filmene etter at amazon kutta ut unlimited abbonnementet sitt. Ordinære backuptjenester har gjerne alt for lav båndbredde til at det er hensiktsmessig tidsmessig å kunne dytte terabyte på terabyte med data opp og ned (i tillegg til at de blir sure fordi de ikke liker at noen tar "unlimited" bokstavelig - ja jeg ser på dere, Jottacloud). Det skal imidlertid en god del til før jeg mister dataene. I praksis at serveren brenner opp. Årsaken er at jeg kjører ZFS med dobbelredundante disker (ZFS ekvivalenten av RAID6) med et read only snapshot hvert kvarter. Så dersom jeg sletter filene ved et uhell, eller jeg får noe kryptohelvete som krypterer alle dataene mine, så er en snapshot revert bare sekunder unna, og jeg må miste 3 disker før dataene står på spill. I tillegg har ZFS alltid full cheksum validering, så bitråte oppstår ikke i det stille. En kul finesse med ZFS snapshots er at man med litt samba config kan integrere dette med previous versions i Windows, så alle som browser sharet kan enkelt hente frem gamle versjoner dersom man sletter en fil ved et uhell, jobber med et dokument eller tilsvarende:

Screenshot 2021-01-26 011054.png
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg har for ordens skyld backup på én intern lokasjon, samt ekstern lokasjon med ekstra replikering til et sekundært datacenter håndtert via borgbackup og rsync.net, av alle data som faktisk betyr noe og er uerstattelige. Alt i alt er det bare snakk om godt under 1 TB som er i den kategorien, dvs dokumenter, bilder av unga osv.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Regner med du sikring mot lynnedslag? Mistet to dacer for noen år siden p.g.a. lyn, men NASen overlevde.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg har online UPS foran serverracket, dvs full regenerering fra batteristrøm, så jeg har vel omtrent så mye isolasjon man kan ha utover det vanlige sikringsvernet i huset. Nå skal det sies at på de 8 årene jeg har bodd her, så har jeg enda ikke opplevd en lynrelatert skade på utstyr, og jeg bor ikke utsatt til heller. Jeg har jo fiber også, og alt av eksterne tilkoblinger til huset går i bakken. Uansett er det noe man absolutt må være obs på.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
Jeg har også det men en ekstern dac og dackortet i forforsterkeren røk som sagt hos meg. Hos min far var det et stort problem før han fikk fiber, tror det gikk med 5 routere på 3-4 år selv om han pleide å trekke ut alt utstyr når det tordnet. Heldigvis så røk bare nettkortet i imacen og rj45 boksen den ene gangen mer en routeren gikk, med litt uflaks så hadde alle bildene hans gått tapt (brukte PCen stort sett til det) + backup disken som var koblet til med usb.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Hadde du virkelig en online server UPS på hifianlegget? Online UPSer vanligvis vesentlig mer kostbare og bråker gjerne en del grunnet kjølebehov med flere vifter. De fleste til desktopbruk er av varianten hvor utstyret trekker strøm rett fra nettet, og skjer det noe så switcher UPSen over til batteridrift. Dersom den ikke reagerer raskt nok går strømmen rett gjennom. I en online UPS blir strømmen likerettet og går alltid rett i batteriene, mens ny sinus genereres rett fra "ren" batteristrøm. Med mindre jeg får et direkte lynnedslag rett i kontakta vil jeg tro at det kun er UPSen som dør hos meg skulle det skje noe ille.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.091
Torget vurderinger
4
He,He, nei tenkte mer på fiber og tilkobling i bakken, men har jo vurdert ett eller annet når man drar inn dyrere og dyrere komponenter. Fikk igjen endel på forsikringen, men det tok over 5 år!
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg bruker bare disse i hifianlegget:


De fremstår bra byggekvalitetsmessig, har innebygget overspenningsvern og tar 16A. Til den prisen hadde jeg ikke vedda mange kroner på at de stopper et lynnedslag, men det gir da hakket bedre nattesøvn enn ingenting. USB greiene bruker jeg ikke.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.476
Antall liker
895
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Jeg bruker pengene mine på mest mulig musikk og film.En del av reutgivelsene med multikanal mikser er blit veldig dyre.Skal inneholde CD'er og allslags driitt.Så musikken og filmene står trygt i hylla uberørt av datakrøll og torden.Så mye som jeg betalt for herligihetene så skal de sees. :cool: Har holdt på med dette siden Laserdisc og kun vært ute for en BD film som har sluttet å virke.
 
Topp Bunn