Holdbarhet til vinylrensemiddel?

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
465
Torget vurderinger
14
Hei folkens.

Skal til å vaske noke vinyl etter gammelt og har stående ein 0,7 liter ferdig blandet væske fra forrige gang det blei vasket vinyl her på berget(ca 12 mnd siden).
Er den brukende enda?

Det er VPI sin egen væske og den har blitt oppbevart i normal romtemperatur.

Mvh
TAF

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Du bør oppbevare den i kjøleskapet, har brukt flere år gammel VPI væske med bra resultat.

Hvordan den eldes i romtemperatur har jeg ingen erfaring med dessverre.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
T A F skrev:
Hei folkens.

Skal til å vaske noke vinyl etter gammelt og har stående ein 0,7 liter ferdig blandet væske fra forrige gang det blei vasket vinyl her på berget(ca 12 mnd siden).
Er den brukende enda?

Det er VPI sin egen væske og den har blitt oppbevart i normal romtemperatur.

Mvh
TAF
... tja ... si det ... har ikke produsenten (VPI) noen opplysninger om dette? Det kan også evt. avhenge av lagringsforhold (mørkt, tørt og kaldt vs varmt, vått og lyst).

Dersom den er alkoholbasert så vil jeg anta at den kan ha ganske lang holdbarhet forutsatt at den ar oppbevart lufttett og mørkt. Dersom det er en annen form for organisk oppløsning så kan den antagelig elde ganske raskt. Dersom det er en mere syntetisk oppløsning bør den kunne ha lang holdbarhet under «riktige» lagringsforhold.

mvh
KJ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har da visserlig væsker fra VPI, Nitty Gritty oa som må ha stått i nærmere 10 år, har ingen problem med de. Tipper holdbarhet er tilnærmet ubegrenset så lenge de er lagret i tett flaske. Litt slik som rumpesprit :)

Ang dette med vask; jeg har i det senere hatt all anledning å faktisk sammenlikne rensevæsker. Jeg tør komme med en anbefaling til vaskerutine;

1) Vidar P's rensevæske* brukes til lett forvask; væter, legger egen børste til denne væska forsiktig på en runde, venter litt (alt fra noen titalls sekunder til noen minutter, og suger opp

2) Hovedvask med Vidar P's rensevæske; lar børsta gå noen runder. Stopper tallerkenen og børster retrograd etpar runder frem og tilbake underveis. Suger opp.

3) Gjentar punkt 2) Skyller gjerne etter med enda en kjapp runde av samme væske. Sug etpar-tre runder.

4) Skyll med en eller annen fabrikkvæske** eller annet som ikke har residuer; bruk en annen børste til denne væska!

5) Gjenta punkt 4)

* = 1 del blåsprit (isopropanol) til 5-7 deler springvann, 1 drp Zalo i en flaske. Uhyre effektiv, mye mer så enn "ferdigproduserte" som jeg har prøvd; samt sikker over tid. Uhyre skånsom pga lav overflatespennning (pga Zalo'en) som gir helt våt vinyl og en smooth følelse ved børsting.

** = VPI, Nitty Gritty (fungerer bra) etc etc eller rett og slett destillert vann om du vil. Poenget er å skylle unna den første rensevæska, som er uhyre effektiv og skånsom men inneholder litt som kan gi residualer.

----

En vask er på langt nær nok i mine vitenskapelige ( :) ) eksperimenter med saken; flere vasker i en som jeg har beskrevet gir mye renere vinyl (som vist i mitt eget mikroskop såvel som makroskopisk og ved lyttetester).

EDIT; jeg tror jeg også legger dette ut som en egen tråd for at det skal bli lett å finne igjen.

Mvh Vidar P

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Takker Vidar P. Mener du har skrevet noe om det tidligere, men kunne ikke finne det :)
Dette skal testes ut. Isopropanol? Noen spesiell type? Og er dette noe som kjøpes på apoteket?
Når det kommer til springvann.... er det like bra som f.eks. destillert vann fra apoteket?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For ikke å kuppe TAF's tråd, se min egen tråd; på forsiden nå.

Mvh Vidar P

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
465
Torget vurderinger
14
Takker og bukker for svar.

Da er det bare for meg og gå i vaskekjelleren. ;D

So long. ;)

TAF

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
T A F skrev:
Takker og bukker for svar.

Da er det bare for meg og gå i vaskekjelleren. ;D

So long. ;)

TAF
Du får holde deg kun til å vaske vinyl så ikke sjefen får hjerteinfarkt nå da.! ;D

Topp Bunn