Hei,
Beklager store bilder i denne linken, men de laster fra en annen side som jeg ikke kotrollerer....
Hornet på bildet (mellomtonen) ser ut som en tidlig utgave fra Paul W Klipsch. Jeg kan ikke si jeg kjenner de direkte fordeler og ulemper. Samtidig må det være en grunn til at denne utgaven av mellomtonehornet ble endret.
De mellomtonehorn-løsningene av tractrixial-type som som regnes blandt de beste er Altec sine modeller som har betegnelsenB-511 og B-811.
Senere har Al Klappenberger konstruert Trachornet.
Det blir produsert av Martinelli Sound på lisens fra Alkeng(
www.alkeng.com). I min søken etter trehorn som passet til frekvensområdet 400hz-6khz fikk jeg forståelsen av at Trachornet er det beste. (kanskje andre her kjenner til, eller mener noe annet?)Originalen betår av flere lag finèr, med et dempemateriale i mellom.
På Alkeng sine sider, finner du tegninger med bøyningsgrad etc av Trachornet. Jeg skrev dem ut i scala, og forsøkte å dampe - bøye platene etter en form som jeg laget. Hornet har noen ganske ekstreme kurver.... Hver gang jeg var nesten i mål, sprakk platen. Etter tre forsøk, resignerte jeg, og bestilte et sett fra Al. De kommer ferdig med adapter for 1 1/2" mellomtonedriver, type JBL eller Klipsch, - eller mer ekstremt - GOTO (som etterhvert kommer i mine horn).
Jeg syslet også med tanken om å lime sammen en blokk av finèrplater, for deretter å få dreid ut et massivt trehorn. En interessant tanke, dersom man har utstyr som f. eks Scalars.
Uansett....
Det jeg klarte å lese meg fram til i min søken etter kunnskap ifb byggingen av mine horn, er at tre faktorer må være på plass for at et horn (uansett størrelse/type) skal spille godt;
Frekvensområdet til delefilteret, driver og hornets form, må passe til hverandre.
Benytter man en driver som sender ut frekvenser som ikke hornet er designet for, vil man få uheldige refleksjoner i selve hornet. Derfor er det med hornkonstruksjoner veldig viktig med synergi mellom delene i konstruksjonen (men synergi er jo viktig uansett hva man bygger...)