Horten 2009. Beste lyd??

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
751
Antall liker
489
Torget vurderinger
14
Beste lyd på messa.

Ikke alle utstillere har de samme betingelsene for å presentere sine produkter optimalt, så en slik kåring er kanskje ikke særlig rettferdig. Så kommer selvfølgelig personlige prefersanser inn i bildet og ikke minst hva slags musikk man lytter mest til.

Etter min smak var det to utstillere utmerket seg: Excoticaudio og Audiofil.
Begge hadde fordelen av å få presentert sine produkter i store rom. Excoticaudio hadde dessuten gjort mye selv for å dempe rommet.Thiel-elementene i AUDIAZ fikk vist fram sitt potensiale. Men matchingen til øvrig utstyr (både digitale og analoge kilder) spilte musikk slik at jeg ble sittende lenge. Musikkeksemplene de benyttet seg av var variete og gode.
Pass Lab og de største Respons virket også overbevisende for meg og ble en fin opplevelse.

Et lite sidesprang: Nelson Pass har en spennende side på DIYaudio. Her presenteres meget spennende elektronikk til oss selvbyggere. På vår selvbyggerside her på HiFiserntralen er disse selbyggermuligheten så og si ikke omtalt.Selv har jeg gleden av å ha stående en sluttforsterkeren F4 stående i mitt oppsett(tar seg av området
60-600 HZ). Forforsterkeren B1 benytter jeg også i mitt kinooppsett(bakkanalene). Spennende produkter som gir oss muligheten å nyte kvalitetsting fra Nelson Pass til en rimelig penge.

Messa igjen: Morsomt å høre Lauvland fortelle om DOXA, men hvorfor benyttet han ikke muligheten til å demontrere lyden og fortelle med eksempler hva vi burde lytte spesielt på? Gjerne fortelle hva han som konstruktør hadde gjort for å få fram denne egenskapen/kvaliteten spesielt.
Dessverre måtte jeg gå fra messa uten å ha fått hørt på DOXA. Var innom flere ganger, men hver gang var det like "tyst" der inne.Mulig det var egen skyld at jeg ikke fikk noen "lytt" på DOXA.

Mvh

E. Stillingen
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.362
Antall liker
2.627
Torget vurderinger
1
Vi snakker messelyd, kort tid til vurdering og folk som ikke er stille når det spilles

Martin med sub spilte bra, men fikk ikke noe tid i ss der så det blir litt vanskelig å kåre de som vinner….

Usher D2 spilte bedre enn sist, men tror de har mer å gå på

Roald med et forholdsvis billig oppsett, og hadde kablene blitt byttet med… så hadde pris ytelse blitt enda bedre. Mulig han var flink til å plukke musikk som kledde oppsettet og hadde flaks med de som nøt medbrakt, men med tanke på at han hadde god lyd i fjor også så har han nok litt peil

Så det blir en tredelt 1plass da ingen gjorde det best på alle parametre
 

Mor10

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2005
Innlegg
60
Antall liker
0
For min del så var det Midgard med Adam aktive høyttalere som stilte med messas beste lyd.
Utrolig åpenhet, detaljrikt med en meget god opptegning av scenen foran deg. Her får du servert det som er på cd'en - verken mer eller mindre. Stram, deilig bass godt nedover i frekvens og full kontroll.

Exotic Audio kunne spilt bra, hadde det ikke vært for fasefeilen de hadde. Alt hørtes meget magisk og bra ut, helt til man havnet i sweetspot og Sara K. plutselig sang nede i venstre hjørnet og musikken snurret rundt i taket over deg. Kanskje derfor Exotic Audio ikke hadde satt noen stoler i midten?

Martin Logan med sub klappet helt sammen da jeg forsøkte å spille litt klassisk musikk med meget god pinpointing. Fløytene spilte helt ut på sidene og bassistene kom mest fra venstre side, ikke høyre hvor de vanligvis spiller. Dette skyldes ikke høyttalerne, men en særs dårlig plassering.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Da regner jeg med at du var såpass real at du gjorde utstilleren oppmerksom på dette?
Det er jo rett og slett for dumt, at så gode høyttalere ikke kommer til sin rett. ;-)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Roald og Audinote syntes jeg var best. NAT Morten fikk jeg dessverre ikke lyttet til :(
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Martin Logan. Selv om heller ikke det var noen ståpelsopplevelse.
 

Mor10

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2005
Innlegg
60
Antall liker
0
Scrooge skrev:
Da regner jeg med at du var såpass real at du gjorde utstilleren oppmerksom på dette?
Det er jo rett og slett for dumt, at så gode høyttalere ikke kommer til sin rett. ;-)
Som du ser, så er det flere som synes det låt veldig bra, så jeg vet ikke helt hva jeg burde sagt til utstilleren?
Du har mye mer fokus hjemme hos deg og mye bedre kontroll på det meste, bare for å ha sagt det :D
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.223
Antall liker
813
Sted
Oslo
Torget vurderinger
124
NAT var best

;D

trent reznor spilt hos dansken med line array høyttalerne var beintøft
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Beste lyd:

1. Gallo og Bladelius.
2. Usher mini dancer 2 og elcomp
3. Usher mini dancer 1 og Kora
4. Wilson Benesch og Octave
5. Neat og WLM rørforsterker.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg skjønar godt at meiningane sprikar. Her var fokusert på mange ting, og veldig mange stadar var det (logisk nok) fokusert på dei faktorane der produkta gjorde det godt.
Ros til iallfall dei aller fleste - her var gjort mykje godt arbeid jamnt over.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.309
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Noen som vet hva Gallo Ref 5LS koster her i Norge??
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.437
Antall liker
1.603
Gallo koster 180 000 kr inkl bassforsterker
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.108
Antall liker
8.072
Torget vurderinger
12
Jeg synes Exotic Audio med Audiaz høyttalere, CAT forsterkere og Verdier platespiller / Audioplan CD-spiller låt best på messen. Den omtalte fasefeilen forstår jeg ikke for det var ikke noe slik de 2-3 gangene jeg lyttet. Imidlertid virket de for meg noe retningsbestemte så det kan hende det var en skallet mann foran som reflekterte lyden i feil retning når mor10 lyttet?

Jeg synes Renaissance Audio sitt oppsett med Sony SACD-spiller, Kora integrert og Usher Mini Dancer (?) låt kjempefint. Spesielt med tanke på at hele oppsettet var billigere enn signalkablene som junior gikk med rundt halsen når vi var der . . .

Gallo og Bladelius låt også veldig bra i mine ører.

Martin Logan-oppsettet låt ok og oppløst og luftig, men kanskje litt lyst for meg ?

Audiofreaks låt som haggel og høggorm i mine ører. Ole Paus blir rene sølvgutten i forhold.

Jeg ser Midgard får mye skryt. De 2 gangene vi var innom virket / spilte det ikke så det fikk vi ikke hørt på det. Synd hvis det var bra.
 

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Innlegg
798
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Jeg likte lyden hos Excoticaudio, AudioArt (Nottingham, Luxman) og i vinkjelleren (furuhelvete fra Montanta, EMM...)

Største overraskelsen var Swans/Doxa. Det spilte virkelig bra i 2-kanals stereo!
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.279
Antall liker
914
Trondmeg skrev:
Jeg synes Exotic Audio med Audiaz høyttalere, CAT forsterkere og Verdier platespiller / Audioplan CD-spiller låt best på messen. Den omtalte fasefeilen forstår jeg ikke for det var ikke noe slik de 2-3 gangene jeg lyttet. Imidlertid virket de for meg noe retningsbestemte så det kan hende det var en skallet mann foran som reflekterte lyden i feil retning når mor10 lyttet?

Jeg synes Renaissance Audio sitt oppsett med Sony SACD-spiller, Kora integrert og Usher Mini Dancer (?) låt kjempefint. Spesielt med tanke på at hele oppsettet var billigere enn signalkablene som junior gikk med rundt halsen når vi var der . . .

Gallo og Bladelius låt også veldig bra i mine ører.

Martin Logan-oppsettet låt ok og oppløst og luftig, men kanskje litt lyst for meg ?

Audiofreaks låt som haggel og høggorm i mine ører. Ole Paus blir rene sølvgutten i forhold.

Jeg ser Midgard får mye skryt. De 2 gangene vi var innom virket / spilte det ikke så det fikk vi ikke hørt på det. Synd hvis det var bra.
Hva mener du med "skallet" mann?
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Exotic audio var helt klart en positiv overraskelse.
Audiocompaniet også, ML imponerte.
AN, koste meg stort der selv om det var på AN høytalere og ikke klipsch 8)
Meishu'n gjorde virkelig ett inntrykk med guttungen og meg.

/jan
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.108
Antall liker
8.072
Torget vurderinger
12
kwil skrev:
Trondmeg skrev:
Jeg synes Exotic Audio med Audiaz høyttalere, CAT forsterkere og Verdier platespiller / Audioplan CD-spiller låt best på messen. Den omtalte fasefeilen forstår jeg ikke for det var ikke noe slik de 2-3 gangene jeg lyttet. Imidlertid virket de for meg noe retningsbestemte så det kan hende det var en skallet mann foran som reflekterte lyden i feil retning når mor10 lyttet?

Jeg synes Renaissance Audio sitt oppsett med Sony SACD-spiller, Kora integrert og Usher Mini Dancer (?) låt kjempefint. Spesielt med tanke på at hele oppsettet var billigere enn signalkablene som junior gikk med rundt halsen når vi var der . . .

Gallo og Bladelius låt også veldig bra i mine ører.

Martin Logan-oppsettet låt ok og oppløst og luftig, men kanskje litt lyst for meg ?

Audiofreaks låt som haggel og høggorm i mine ører. Ole Paus blir rene sølvgutten i forhold.

Jeg ser Midgard får mye skryt. De 2 gangene vi var innom virket / spilte det ikke så det fikk vi ikke hørt på det. Synd hvis det var bra.
Hva mener du med "skallet" mann?
En person med diffuserende hårsveis i motsetning til en som har sveis som demper refleksjonene. Det var plenty av begge grupper til stede i Horten i helgen.

(hmmmm, hår som akustisk tiltak? Naturhår eller nylonrye? Audio-wig? Forretningside?)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Trondmeg skrev:
kwil skrev:
Trondmeg skrev:
Jeg synes Exotic Audio med Audiaz høyttalere, CAT forsterkere og Verdier platespiller / Audioplan CD-spiller låt best på messen. Den omtalte fasefeilen forstår jeg ikke for det var ikke noe slik de 2-3 gangene jeg lyttet. Imidlertid virket de for meg noe retningsbestemte så det kan hende det var en skallet mann foran som reflekterte lyden i feil retning når mor10 lyttet?

Jeg synes Renaissance Audio sitt oppsett med Sony SACD-spiller, Kora integrert og Usher Mini Dancer (?) låt kjempefint. Spesielt med tanke på at hele oppsettet var billigere enn signalkablene som junior gikk med rundt halsen når vi var der . . .

Gallo og Bladelius låt også veldig bra i mine ører.

Martin Logan-oppsettet låt ok og oppløst og luftig, men kanskje litt lyst for meg ?

Audiofreaks låt som haggel og høggorm i mine ører. Ole Paus blir rene sølvgutten i forhold.

Jeg ser Midgard får mye skryt. De 2 gangene vi var innom virket / spilte det ikke så det fikk vi ikke hørt på det. Synd hvis det var bra.
Hva mener du med "skallet" mann?
En person med diffuserende hårsveis i motsetning til en som har sveis som demper refleksjonene. Det var plenty av begge grupper til stede i Horten i helgen.

(hmmmm, hår som akustisk tiltak? Naturhår eller nylonrye? Audio-wig? Forretningside?)
Audio-wig ;D ;D ;D
 

Mor10

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2005
Innlegg
60
Antall liker
0
Trondmeg skrev:
Jeg synes Exotic Audio med Audiaz høyttalere, CAT forsterkere og Verdier platespiller / Audioplan CD-spiller låt best på messen. Den omtalte fasefeilen forstår jeg ikke for det var ikke noe slik de 2-3 gangene jeg lyttet. Imidlertid virket de for meg noe retningsbestemte så det kan hende det var en skallet mann foran som reflekterte lyden i feil retning når mor10 lyttet?
Det var nok ingen i veien - vi prøvde mange forskjellige stoler foran og bak på midten og det samme skjedde hele tiden. 8x12Tom var der også på søndag, og fant samme feilen, fikk ikke lov å sette på egne låter.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.108
Antall liker
8.072
Torget vurderinger
12
Det med skallerefleksjoner var litt spøkefullt ment fra min side da. Jeg forstår likevel ikke helt hva dere hørte som var så feil, men lyttet vel mest til klang og oppløsning og slikt selv. Det perspektivmessige kan lett bli mangelfullt på messer. Jeg vil være svært overrasket hvis en så kostbar, tilsynelatende gjennomarbeidet og seriøst konstruert høyttaler som AudiaZ fremsto som, er belemret med slike barnesykdommer.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.945
Antall liker
617
Skallede menn slik som han selv, bør i følge akustikkprofessor Asbjørn Krokstad, pakkes inn i komser og heises oppunder taket i konsertsaler.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.108
Antall liker
8.072
Torget vurderinger
12
Audio-wig (R)
Audio-komse (R)
Audio-horn (R) (ref 7. far i huset)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.108
Antall liker
8.072
Torget vurderinger
12
Det er ultra-wig (R) du har vist der. Demper ca 60dB fra 32-20kHz. Må suppleres med en bass-trap-wig (R) for fulltonesystemer. Leveres i utvalgte audiohår og blir din for den nette sum av USD 27000. Bass-trap-wig koster USD 14000, men de leveres i en pakke for totalt kun 34k. Dette er et lurt kjøp. Rundlurt faktisk.
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.076
Antall liker
67
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
Det med skallerefleksjoner var litt spøkefullt ment fra min side da. Jeg forstår likevel ikke helt hva dere hørte som var så feil, men lyttet vel mest til klang og oppløsning og slikt selv. Det perspektivmessige kan lett bli mangelfullt på messer. Jeg vil være svært overrasket hvis en så kostbar, tilsynelatende gjennomarbeidet og seriøst konstruert høyttaler som AudiaZ fremsto som, er belemret med slike barnesykdommer.
Fort gjort å bytte om + og - på høyttalerkabelen. Og det gir perspektiv-"feil".
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.279
Antall liker
914
Trondmeg skrev:
Det med skallerefleksjoner var litt spøkefullt ment fra min side da.
Ååååååå! Du ER en liten skøyer du.

NB! problemet satt nok mer inne i hodet på mannen, enn manglende groing utenpå.
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.437
Antall liker
1.603
Barbaresco skrev:
Skallede menn slik som han selv, bør i følge akustikkprofessor Asbjørn Krokstad, pakkes inn i komser og heises oppunder taket i konsertsaler.
Ja, da henger vi her og jobber. Kwil henger der borte med parykken sin ser jeg
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.108
Antall liker
8.072
Torget vurderinger
12
Ehhhh, fri i dag? Håper jeg . . .
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.108
Antall liker
8.072
Torget vurderinger
12
kwil skrev:
Trondmeg skrev:
Det med skallerefleksjoner var litt spøkefullt ment fra min side da.
Ååååååå! Du ER en liten skøyer du.

NB! problemet satt nok mer inne i hodet på mannen, enn manglende groing utenpå.
Det visste du vel? Og NB'et virker ikke urimelig.
 

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.693
Antall liker
3.187
liliya skrev:
Dessverre måtte jeg gå fra messa uten å ha fått hørt på DOXA. Var innom flere ganger, men hver gang var det like "tyst" der inne.Mulig det var egen skyld at jeg ikke fikk noen "lytt" på DOXA.

Mvh

E. Stillingen
Synd du gikk glipp av det, for Swans/Doxa spilte med stor overbevisning. Imponerende tett og kontant i bassen, med en nydelig intrument-/pianoklang (Jazz på svenska). Jeg skulle ønsket meg mer musikk av denne typen og færre imponatorkutt, men slik blir det vel på messer. Ifølge Lauvland hadde han ønsket å ha med pianojazzen for å vise 73-modellens klangegenskaper, og for meg var dette noe av det beste på messa.

Imponerte gjorde også de forholdsvis små Harbeth-høyttalerne med Audio Valve/Adcom elektronikk (tror jeg det var) hos Maxwell. Montana-rommet skuffet meg mest!
 

RoKo

Bransjeaktør
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
107
Antall liker
0
erlandsen skrev:
liliya skrev:
Dessverre måtte jeg gå fra messa uten å ha fått hørt på DOXA. Var innom flere ganger, men hver gang var det like "tyst" der inne.Mulig det var egen skyld at jeg ikke fikk noen "lytt" på DOXA.

Mvh

E. Stillingen
Synd du gikk glipp av det, for Swans/Doxa spilte med stor overbevisning. Imponerende tett og kontant i bassen, med en nydelig intrument-/pianoklang (Jazz på svenska). Jeg skulle ønsket meg mer musikk av denne typen og færre imponatorkutt, men slik blir det vel på messer. Ifølge Lauvland hadde han ønsket å ha med pianojazzen for å vise 73-modellens klagegenskaper, og for meg var dette noe av det beste på messa.

Imponerte gjorde også de forholdsvis små Harbeth-høyttalerne med Audio Valve/Adcom elektronikk (tror jeg det var) hos Maxwell. Montana-rommet skuffet meg mest!
Utenfor salen sto det faktisk en stor plakat som opplyste om at det ble spilt mellom hel og halv time, altså fra xx.00 til xx.30. ;)
Dette for at naborommet skulle få anledning til å spille slik de ville den andre halvtimen.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Jeg husker jo et år hvor jeg og et par DIY-kompiser måtte sloss om å spille i biljardrommet (der Hifiklubben hadde utstilling i år forresten). Siden vi bare var DIY'ere, hadde vi liksom ikke livets rett. Dermed ble det veldig høyt volum etterhvert ;D Ingen xx:00, xx:30 regel der nei - prøvde å foreslå dette for naborommet, men det falt ikke i god jord...

Jeg er for øvrig usikker på hvor det var best lyd. Elektrostatene hos Audiokompaniet er så klinisk feilfrie i mellomtonen og diskanten at det blir litt kjedelig, men for en dynamikk i dette området, og bassen var litt tam så dette blir en god 2'er i messelyd.
Swans drågene kommer på en god nr. 1...intet mer å si om dét (Nei, ikke fordi jeg har håndhilst å snakka med gutta fra Swans og Kringlyd). Disse beistene har ingen begrensning på noe egentlig (Kunne unnet seg 3stk. 15 tommere til på hver kanal, men det får da være grenser :))

Vidar



Vidar
 

RoKo

Bransjeaktør
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
107
Antall liker
0
Low-Q skrev:
Swans drågene kommer på en god nr. 1...intet mer å si om dét (Nei, ikke fordi jeg har håndhilst å snakka med gutta fra Swans og Kringlyd). Disse beistene har ingen begrensning på noe egentlig (Kunne unnet seg 3stk. 15 tommere til på hver kanal, men det får da være grenser :))

Vidar
En frekvensmåling av Swans 2.5F i sweet spot viste følgende resultat:



Ikke verst respons fra kun to fronthøyttalere i det store rommet?
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.362
Antall liker
2.627
Torget vurderinger
1
Hei RoKo glimrende av en utstiller å legge måling av oppsettet

Har du lyst til å legge ut hele sveipen, eller gjøre REW filen tilgjengelig? Alltid moro å sammenlikne lytteinntrykk og måling, hvilken mic er brukt?

Mvh Roald
 
8

8x12_TOM

Gjest
Ser vi bort fra noen topper og dipper er dette innenfor +-5db i sweet spot - meget bra!!
De flest andre rom hadde vel i størrelsesorden +-20db tenker jeg. Får si som Geir Tømmervik - Swansene fiksa dette veldig bra, tross det umulige rommet.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
RoKo skrev:
Low-Q skrev:
Swans drågene kommer på en god nr. 1...intet mer å si om dét (Nei, ikke fordi jeg har håndhilst å snakka med gutta fra Swans og Kringlyd). Disse beistene har ingen begrensning på noe egentlig (Kunne unnet seg 3stk. 15 tommere til på hver kanal, men det får da være grenser :))

Vidar
En frekvensmåling av Swans 2.5F i sweet spot viste følgende resultat:



Ikke verst respons fra kun to fronthøyttalere i det store rommet?
Det ser bra ut det der. Bassresponsen ved 20Hz er nok litt påvirket av et micstativ som vibrerer med gulvet. Ellers er målingen over forventning i det store rommet der.

Ellers følger jeg på: VI VIL HA HELE SVEIPET :) :) :)

Vidar
 
Topp Bunn