Hos 211. - uten så mye som ett eneste rør

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.660
Antall liker
1.405
Torget vurderinger
2
Da er ferien definitivt i gang, og hva gjør en dedikert rørmann som meg en regnfull formiddag uten for mange planer?
- Jo, jeg drar frem transistor "sleden" (i ren forglemmelse), for å justere BIAS og slikt...jeg syntes at det var på tide, nesten et år siden sist

Fant frem noen gamle ark med prosedyrer og så videre...neida, man har jo internnett!! Leste litt i en manual jeg fant online og begynte (hadde selvfølgelig glemt alle gamle verdier fra forrige gang), hmm utgangen målte korrekt 0mV men over emittermotstanden var det svært kraftige avvik i forhold til manualen jeg hadde funnet. Manualen sa at det skulle være ±10mV men forsterkeren målte hele 52mV i høyre og 51,3 i venstre. Ok, justerte ned slik at verdiene var innenfor det manualen sa (fremdeles ingen (kirke)klokker som ringte), ventet i en halv time og kontrollmålte, alt OK og innenfor.

Koblet opp igjen og begynte å lytte! F...en dette ble hardt og lite dynamisk, ikke sånn som forsterkeren skulle låte! Detaljene forsvant og forsterkeren mistet mye av det jeg fant besnærende med den! Da begynte det hele å gå opp for meg og en klokke (ikke kirke...men) begynte å ringe (det tok bare 2 dager fra jeg justerte til dette inntraff). Jeg sjekket manualen jeg hadde brukt, hmm korrekt manual (H/K Citation 16)...eller, nei her var det ikke rett manual, min forsterker er en H/K Citation 16A og manualen til den sier at utgangen skal ha 0mV men at det skal være ±50mV over emittermotsanden.

Etter en ny runde med justeringer var godlyden tilbake, all hardhet var borte og detaljene var på plass igjen, perspektivet (som hadde kollapset som et spansk stillas) var gjenreist og artistene kunne igjen uten problem plasseres. Forsterkeren spiller (subjektivt) lavere med korrekte verdier (må skru litt mer opp på volumknotten, but who gives a shit) men dynamikken er av en helt annen verden (så virkelig...WHO GIVES A SHIT).

Så den gamle Harman Kardon Citation 16 finnes i 4 varianter har jeg etterhvert erfart:
Citation 16
Citation 16S
Citation 16A
Citation 16SA

Det skal stå på baksiden hvilke versjon forsterkeren er, og skal man justere disse er Cit16 og Cit16S identiske mhp verdier og det samme gjelder Cit16A og Cit16SA. Forskjellene på versjonene med og uten "S" er at "S" utgavene mangler LED rekkene (S'en står for Short da de rett og slett var tomme for LED pærer og måtte la noen forsterkere sendes på markedet uten).
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Dette er vel opplevd crossoverforvregning kontra ikke crossoverforvregning...
Opplevde det samme med en Threshold Stasis forsterker.
Korrekt justert forsterker er et must!
Fortsatt god ferie!
1 dag igjen til 4 uker...... :cool:
 
Topp Bunn